Chcę mieć prywatną ładowarkę w garażu – jak to zrobić? Wyjaśniają „Elektrycznie tematyczni”

Mieszkam w domu - gdzie mogę kupić taką domową ładowarkę do elektryka? Mieszkam na osiedlu - z kim rozmawiać o wybraniu miejsca na wallbox? Mieszkam na starówce - kogo pytać o zgodę na instalację ładowarki na ścianie mojej kamienicy? Na te i inne frapujące pytania, które zadają sobie chętni na kupno samochodów elektrycznych, odpowiadają Kasia Frendl i Paweł Pilarczyk, przy wsparciu Filipa Opoki - radcy prawnego.

Na pytanie o zasięgi samochodów elektrycznych Polacy odpowiadają, że są małe. Z badań wynika, że nie wiedzą, ile obecnie można przejechać elektrykiem. Podobny stan wiedzy, a nawet gorszy, reprezentują osoby, które nie mają pojęcia, że takie auto można wygodnie ładować w domu – albo podłączając do zwykłego gniazdka, albo do ładowarki. Gdzie ją można kupić i jak zainstalować wyjaśniają Kasia Frendl i Paweł Pilarczyk z podcastu „Elektrycznie tematyczni”, których w najnowszym, czwartym odcinku, wspiera swoją wiedzą radca prawny i partner kancelarii NGL Legal – Filip Opoka. 
 
Z badań InsightOut Lab wynika, że prawie połowa (48 proc.) Polaków chciałaby mieć stację ładowania w garażu, ale jednocześnie tylko 3 proc. respondentów wie, co trzeba zrobić, aby móc zamontować domową stację ładowania samochodów elektrycznych. Wielu obecnych użytkowników aut także zmaga się z problemem instalacji ładowarki w garażu budynku wielorodzinnego. Jakie więc kroki należy przedsięwziąć, aby zainstalować wallbox we własnym garażu lub miejscu parkingowym?

Subskrybuj Apple Podcasts | Android | Google Podcasts | Stitcher | TuneIn | Spotify | RSS

Z pomocą przychodzi jednak nie tylko podcast, ale przewodnik PSPA i Volkswagen Group Polska „Instalacja infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych”, który jest odpowiedzią na potrzeby rynku – aż 83 procent Polaków nie wie co trzeba zrobić, aby zamontować stację ładowania samochodów elektrycznych. W pierwszej części „Przewodnika dla mieszkańców” przedstawiono uproszczony schemat procedury instalacji prywatnej ładowarki, w drugiej – opisano nadchodzące zmiany legislacyjne, trzecia część to omówienie stanu prawnego. 

Pobierz przewodnik dla mieszkańców
„Instalacja infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych”

Przewodnik-dla-mieszkańców.pdf
Pobierz przewodnik dla zarządców
​”Instalacja infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych”
Fakty i liczby czwartego odcinka „Elektrycznie tematyczych”
Mieszkańcy budynków jednorodzinnych dysponują możliwością ładowania swojego pojazdu elektrycznego w domu (99 proc.), taką możliwością dysponuje 69 proc. mieszkańców budynków wielorodzinnych (PSPA „Barometr nowej mobilności 2019/20”);
 
73 proc. Polaków uważa, że auta elektrycznego nie da się podłączyć do ładowania do zwykłego gniazdka jak innych domowych urządzeń elektrycznych (Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen)
 
Tylko 3 proc. Polaków dokładnie wie, co trzeba zrobić, aby móc zamontować domową stację ładowania samochodów; 14 proc. respondentów odpowiedziało, że „raczej się orientuje” w jaki sposób odbywa się cała procedura montowania domowej stacji ładowania (Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen);
 
63 proc. Polaków stwierdziło, że mogłoby przeznaczać na ładowanie pojazdu elektrycznego w miejscu zamieszkania od 5 do 8 godzin (PSPA „Barometr nowej mobilności 2019/20”);
 
Średni przebieg roczny samochodu w 2018 roku wyniósł 13 426 km (dzienny przebieg ok. 37 km), a mediana rocznego przebiegu samochodów wyniosła 10 000 km (dzienny przebieg ok. 27 km) (GUS: Raport „Zużycie energii w gospodarstwach domowych w 2018 roku”);
 
Prawie połowa (48 proc.) Polaków jest zdania, że punkt ładowania samochodów elektrycznych wpływa na atrakcyjność nieruchomości, takiego zdania jest 56 proc. mieszkańców wielkich miast (powyżej 500 tys. mieszkańców) (Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen).
 
Po co komu domowa ładowarka?
Jedną z barier hamujących rozwój zeroemisyjnego transportu w Polsce jest niedostatek infrastruktury ładowania zainstalowanej w miejscu zamieszkania użytkownika samochodu elektrycznego lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Aż 80 procent procesów ładowania odbywa się w domu lub w pracy. Najwygodniej i najtaniej jest ładować auto w garażu w nocy, kiedy właściciel odpoczywa, a samochód nie jest używany. W związku z tym możliwość naładowania pojazdu w porze nocnej ma dla wielu potencjalnych nabywców kluczowe znaczenie dla podjęcia decyzji o zakupie auta elektrycznego.

Więcej o urządzeniu, jakie możemy zamontować na ścianie w garażu, domu, czy na miejscu parkingowym pod blokiem przeczytasz tu:
Domowa ładowarka do samochodu elektrycznego od Volkswagena – ile kosztuje ID. Charger i czy to się opłaca?

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze