Button triumfuje po raz trzeci

Rozpoczynający z czwartego pola startowego wyścig o GP Bahrajnu Jenson Button po raz trzeci w tym sezonie stanął na najwyższym stopniu podium.

Większość zespołów zaczynała wyścig na super miękkich oponach.Tylko Rosberg, Kovalainen i kierowcy BMW Sauber wystartowali do pierwszych okrążeń wyścigu na twardszej mieszance. Jeszcze przed startem sam zwycięzca GP Bahrajnu twierdził, że na tym torze będzie trudno walczyć zespołowi o zwycięstwo. Sytuacja uległa zmianie już przed pierwszym zakrętem, kiedy Lewis Hamilton pięknym manewrem wjechał pomiędzy dwóch kierowców Toyoty, co umożliwiło Jensonowi Buttonowi wyprzedzenie zarówno kierowcy McLarena jak i Sebastiana Vettela z zespołu Red Bull.

Start GP Bahrajnu
fot. Toyota

Mimo trzeciego miejsca Jarno Trulliego bardzo zawiedzeni byli kierowcy Toyoty. Startując z pierwszej linii prowadzili do 11. okrążenia, kiedy to Timo Glock zjechał na swoje pierwsze tankowanie. Na następnym okrążeniu dotankowywał i zmieniał opony także Jarno Trulli. Zamiana super miękkiej mieszanki na twardszą okazała się niestety niewłaściwą strategią. Timo Glock miał problemy z dogrzaniem opon i tracił dystans do konkurentów. Jak stwierdził, przegrał wyścig jadąc właśnie na twardszych oponach. W trakcie drugiej wizyty w pitlane w bolidzie Niemca założono super miękkie ogumienie. Niestety, mimo że kierowca Toyoty był szybszy od jadącego przed nim Kimmiego Raikkonena nie był w stanie go wyprzedzić. Ten sam problem miał Jarno Trulli.  Udało mu się co prawda dowieźć do mety trzecią pozycję, ale przyznał, że podczas 25 okrążeń na twardszej mieszance musiał walczyć z samochodem.

Pierwsze punkty w sezonie zdobył Kimmi Raikkonen a tym samym zespół Ferrari. Obydwaj kierowcy włoskiego zespołu z pomocą KERS mieli walczyć o lepsze lokaty. Niestety system, nie działał prawidłowo w bolidzie Felipe Massy, który zakończył wyścig na 14. pozycji.

Lewis Hamilton po zdobyciu czwartego miejsca stwierdził, że jest naprawdę zadowolony z wyniku. Heikki Kovalainen niestety nie zdobył punktów dla zespołu McLaren Mercedes. Po starcie z 11. pozycji już po pierwszym zakręcie znalazł się na miejscu 17. Mimo, że Finowi udało się wyprzedzić kilku kierowców, stwierdził po wyścigu, że wybór twardszych opon był błędem. Drgania uniemożliwiały mu dalszą jazdę i Heikki zjechał na ich wymianę wcześniej niż planowano. Samochód zaczął prowadzić się lepiej ale strata czasowa uniemożliwiła mu walkę o punktowane miejsce.

Robert Kubica podczas pitstopu
fot. BMW Motorsport

BMW Motorsport w informacji prasowej opublikowanej po występie zespołu nad Zatoką Perską stwierdza, że wyścig o GP Chin był naprawdę „zły”, ale GP Bahrajn był jeszcze gorszy dla szwajcarsko-niemieckiego zespołu. Robert Kubica powiedział, że dla niego wyścig zakończył się po pierwszym zakręcie. Polak znalazł się pomiędzy Heikki Kovalainenem i Nickiem Heidfeldem. Kontakt z bolidem Niemca spowodował oberwanie bocznej części skrzydla bolidu polskiego kierowcy i konieczność zjazdu do garażu. Mając najcięższe bolidy z ilością paliwa przeznaczoną na 32 okrążenia i jadąc na twardszych oponach kierowcy BMW nie mieli szans na poprawę swoich pozycji. Nick Heidfeld powiedział wprost, że wyścig w Bahrajnie był katastrofą i należy jak najszybciej o nim zapomnieć. Strategia BMW była rzeczywiście zastanawiająca. Po wyścigu Dr Mario Theissen przyznał, że bolidy Nicka i Roberta zostały zatankowane tak wielką ilością paliwa i zainstalowano w nich twrdsze ogumienie, ponieważ jedynym sposobem na to, aby zawodnicy BMW mogli się jeszcze liczyć w walce o punkty było zyskanie lepszych pozycji podczas obecności samochodu bezpieczeństwa na torze. Szef inżynierów Willy Rampf obiecał, że w Barcelonie zespół będzie dysponował udoskonaloną wersją samochodu.

Jak twierdzą znawcy, mimo obaw dotyczących wyboru super miękkich opon – które zresztą sprawowały się bardzo dobrze w tym wyścigu – jednym z kluczowych czynników na torze Sakhir była wytrzymałość silników. W bardzo wysokiej temperaturze istotną kwestią jest niewątliwie układ chłodzenia. Podobno Brawn GP dokonało bardzo udanych modyfikacji tego systemu przed przyjazdem do Bahrajnu.

Temperatura jaka panowała nad Zatoką Perską daje się oczywiście mocno we znaki kierowcom. Zmęczenie widoczne zresztą było na twarzach Jensona Buttona, Sebastiana Vettela i Jarno Trulliego podczas konferencji prasowej zwycięzców. Fernando Alonso prawie zemdlał podczas rozmowy z dziennikarzami po zakończonym wyścigu. Co prawda podobno nie działało w jego bolidzie urządzenie pompujące napój co spowodowało odwodnienie organizmu kierowcy, ale faktem też jest, że kiedy rozpoczynano Grand Prix temperatura powietrza wynosiła 36 stopni Celsjusza a toru 51.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Liczba okrążeń

Czas

Poz. start

Punkty

1

22

Jenson Button

Brawn GP

57

1:36,805

 4

10

2

15

Sebastian Vettel

Red Bull

57

+7,1 sek

 3

8

3

Jarno Trulli

Toyota

57

+9,1sek

 1

6

4

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

57

+22,0 sek

 5

5

5

23

Rubens Barrichello

Toyota

57

+37,7 sek

 6

4

6

4

Kimi Raikkonen

Ferrari 

57

+42,0 sek

10 

3

7

10

Timo Glock

Toyota

57

+42,8 sek

2

8

 7

Fernando Alonso

Renault

57

+52,7 sek

 1 

9

16 

Nico Rosberg

Williams

57

+58,1 sek

10

 8

Nelsinho Piquet

Renault

57

+65,1 sek

15 

11

14

Mark Webber 

Red Bull

57

+67,6 sek

18 

12

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

57

+77,8 sek

11 

13

11

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

57

+78,8 sek

20

14

 3

Felipe Massa

Ferrari

56

+1 okrążenie

15

 21

Giancarlo Fisichella

Force India

56 +1 okrążenie

17 

16

20

Adrian Sutil

Force India

56 +1 okrążenie

19

17

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso 

56

+1 okrążenie

16 

18

5

Robert Kubica

BMW Sauber

56 +1 okrążenie

13 

19

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

56

+1 okrążenie

14 

Wyc.

17 

Kazuki Nakajima

Williams

48

+9 okrążeń

12

Najnowsze

5 raz Loeba

Mężczyznę poznaje się po tym jak kończy, a nie jak zaczyna... Sebastien Loeb znów wygrał, choć nie prowadził od początku Rajdu Argentyny. Powody do radości mają też Polacy, a to za sprawą Michała Kościuszko, który wygrał w Junior WRC, obejmując fotel lidera w tej klasyfikacji.

Loeb w pięknych okolicznościach przyrody
Fot. Citroen

Sebastien Loeb po pierwszych dziewięciu odcinkach zajmował trzecie miejsce, choć z całą pewnością kontrolował sytuację. Wiedział, że będzie w stanie odrobić 16 sekund podczas kolejnych etapów. Dzięki temu drugiego dnia rajdu nie wyjechał na trasę jako pierwszy i nie musiał „odkurzać” odcinków konkurentom. Jednak już od sobotniego popołudnia rozpoczął walkę na całego – był najszybszy na 6 z 9 oesów i wypracował sobie minutową przewagę nad swoim kolegą z zespołu Citroena Danim Sordo. Kłopoty miał Mikko Hirvonen. Wycofał się z rywalizacji po OS-15 z powodu awarii swojego Focusa. Pod  nieobecność dotychczasowego wicelidera doskonałymi czasami popisywał się Jari-Mati Latvala. W niedzielne popołudnie zawodnicy pokonali tylko pięć prób, z których aż trzy padły łupem Super-Seby Loeba. Wypracował on ponad minutową przewagę nad Sordo. Trzecie miejsce na podium wywalczył Henning Solberg, tracąc jednak do lidera ponad 4 minuty. Trzy kolejne punktowane pozycje wywalczyli kierowcy Forda – Villagara, Wilson i Latvala. Dwa punkty do mistrzostw świata wywiezie z Argentyny Ogier, a jeden punkt przypadł Al-Attiyahowi. Do mety rajdu dojechało 33 kierowców z 51, którzy ukończyli pierwszy oes.

Polacy na mecie w Argentynie
Fot. KRT

Dobrze na trasach Ameryki Południowej poradzili sobie Polacy – Michał Kościuszko z Maćkiem Szczepaniakiem po problemach na OS-9, kiedy to pękła końcówka drążka kierowniczego, awansowali z odcinka na odcinek. Po zaciętej walce wśród Juniorów triumfowała właśnie nasza załoga. – Ogromnie się cieszę – wygrałem Rajd Argentyny, mamy na koncie kolejnych 10 punktów. Dzięki temu zwycięstwu wyszliśmy na samodzielne prowadzenie w klasyfikacji JWRC 2009. Wygraliśmy zdecydowaną większość odcinków. Auto dzisiaj spisywało się bez zarzutu, set-up był świetny, wszystko poszło zgodnie z planem. Atmosfera na rajdzie znakomita, setki tysięcy kibiców, bardzo nas dopingowali. Mam nadzieję, że na Rajdzie Polski będzie tak samo. Przed nami start w kolejnym trudnym rajdzie – Rajdzie Sardynii, podczas którego również chcemy powalczyć o zwycięstwo – powiedział Michał Kościuszko na mecie Rajdu Argentyny.

Najnowsze

Projekt „Idzie wiosna, będą warzywa” wycofany z kampanii

Wskutek protestu środowisk motocyklowych, zdecydowano wycofać z kampanii społecznej KGP pt. Użyj Wyobraźni bulwersujący projekt "Idzie wiosna, będą warzywa".

fot. uzyjwyobrazni.pl

Informacja o wycofaniu wzbudzającego gorące emocje hasła, pojawiła się na stronie kampanii społecznej www.uzyjwyobrazni.pl. Hasło „Idzie wiosna, będą warzywa” było jednym z wielu przedstawionych pod ocenę opinii publicznej. Jednak ze względu na negatywne przyjęcie, zostało odebrane jako przewodnie hasło kampanii i przysłoniło pozostałe projekty. Cieszy nas, że organizatorzy kampanii usłyszeli głos rozsądku prawdziwych motocyklistów. Na stronach poświęconych akcji, można głosować na pozostałe projekty.

Najnowsze

Czas Toyoty

To już czwarte Grand Prix w tym sezonie. Czy kolorowy choć pustynny tor Sakhir przyniesie następne niespodzianki?

Sebastian Vettel, Jarno Trulli i Timo Glock po kwalifikacjach, GP Bahrajn
fot. Toyota

Po trzech wyścigach nowego sezonu Formuły 1  Mistrz Świata 2008 Lewis Hamilton zajmuje 10. pozycję w klasyfikacji kierowców. Posiadacz tytułu mistrzowskiego konstruktorów zespół Ferrari nie zdobył jeszcze w tym roku ani jednego punktu. Po sobotnich kwalifikacjach do wyścigu o GP Bahrajnu niewiele się zmieniło. Wielka trójka – Ferrari, McLaren Mercedes i BMW Sauber mają poważne kłopoty, aby dotrzymać kroku zespołom Brawn GP, Toyoty i Red Bull. 

Do tej pory mówiło się wiele o spornym rozwiązaniu wyprowadzania strumienia powietrza spod bolidów Toyoty, Williamsa i zespołu Brawn GP. Dzisiaj kierowcy japońskiego zespołu byli rzeczywiście szybcy. Brawn GP także plasował się w czołówce. Trzeci z zespołów posiadający bolidy z budzącą wątpliwości interpretacją przepisów dotyczących dyfuzorów – Williams, mimo świetnej jazdy w czasie treningów nie radzi sobie już tak świetnie w kwalifikacjach. Ale kto zwrócił uwagę na rozwiązanie przedłużonych zakończeń tylnego skrzydła kończących się przy samych dyfuzorach bolidów Red Bull? Podłoga za tylną oponą w samochodach Red Bull także wygląda nieco inaczej niż u większości konkurentów, gdzie jest ona zupełnie płaska. Takie jej zakończenie w połączeniu z otworem przed tylnymi oponami powoduje zmniejszenie oporu wytwarzanego przez koło i poprawia efektywność bocznych kanałów dyfuzorów. Być może to właśnie jest jeden z powodów świetnych wyników zespołu Red Bull. W czasie kiedy Adrian Newey pracuje już nad nowszą wersją samochodu dla Vettela i Webbera inne zespoły kopiują jego dotychczasowe rozwiązania. To jak wyścig zbrojeń. W GP Bahrajnu z pierwszej  linii wystartują kierowcy Toyoty a zaraz za nimi Sebastian Vettel i Jenson Button z Brawn GP. Żaden z tych zawodników nie posiada jednak KERS. System odzyskiwania energii kinetycznej i zastosowane już w Chinach udoskonalone rozwiązanie dyfuzorów będzie wspomagać Lewisa Hamiltona startującego za Vettelem.

To z pewnością nie jest zadowolony Robert Kubica
fot. BMW Motorsport

W KERS wyposażony był w trakcie sobotnich kwalifikacji także bolid Felipe Massy. Brazylijczyk uzyskał  ósmy wynik. Różnica czasów jednego okrążenia pomiędzy ruszającym do wyścigu z pole position Jarno Trullim a kierowcą Ferrari wynosiła w Q3 prawie 1,4 sekundy. System ten nie pomógł też kierowcom BMW Sauber – Nick Heidfeld i Robert Kubica nie przeszli do trzeciej sesji kwalifikacyjnej.

 

 

  

 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Q1

Q2

Q3

Liczba
okrążeń

1

9

Jarno Trulli

Toyota

1:32.779

1:32.671

1:33.431

20

2

10

Timo Glock

Toyota

1:33.165

1:32.613

1:33.712

20

3

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:32.680

1:32.474

1:34.015

18

4

22

Jenson Button

Brawn GP

1:32.978

1:32.842

1:34.044

20

5

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:32.851

1:32.877

1:34.196

18

6

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:33.116

1:32.842

1:34.239

20

7

7

Fernando Alonso

Renault

1:33.627

1:32.860

1:34.578

20

8

3

Felipe Massa

Ferrari

1:33.297

1:33.014

1:34.818

19

9

16

Nico Rosberg

Williams

1:33.672

1:33.166

1:35.134

21

10

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:33.117

1:32.827

1:35.380

19

11

 2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes 

1:33.479

1:33.242

14

12

 17

Kazuki Nakajima

Williams

1:33.221

1:33.348

13

13

 5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:33.495

1:33.487

13

14

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:33.377

1:33.562

13

15

8

Nelsinho Piquet

Renault

1:33.608

1:33.941

18

16

20

Adrian Sutil

Force India

1:33.722

10

17

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:33.753

9

18

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:33.910

9

19

14

Mark Webber

Red Bull

1:37.669

10

20

 11 

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:34.159

9

 Waga bolidów podana przez FIA po kwalifikacjach ->

Mark Webber
fot. Red Bull

Zaraz po kwalifikacjach sędziowie techniczni podali wagę bolidów i ustawienie na starcie Grand Prix Bahrajnu. 
Adrian Sutil, kierowca Force India stracił wywalczone 16. pole startowe. Sędziowie ukarali go przesunięciem na miejsce 19. za blokowanie Marka Webbera z zespołu Red Bull.
Sam Webber stwierdził, że ukarany powinien zostać nie zawodnik a zespół, ponieważ nie poinformował odpowiednio wcześnie Niemca, że kierowca Red Bull znajduje się na okrążeniu pomiarowym.

 

 

Poz. startowa

Kwalifikacje

Kierowca

Waga (kg)

Paliwo (kg)

Liczba okrążeń

1

1

Jarno Trulli

648,5

43,5

13 

2

2

Timo Glock

643

38

11 

3

3

Sebastian Vettel

659

54

17 

4

4

Jenson Button

652,5

47,5

15 

5

5

Lewis Hamilton

652,5

47,5

15 

6

6

Rubens Barrichello

649

44

13 

7

7

Fernando Alonso

650,5

45,5

14

8

8

Felipe Massa

664,5

59,5

19

9

9

Nico Rosberg

670,5

65,5

22 

10

10

Kimi Raikkonen

671,5

66,5

22 

11

11

Heikki Kovalainen

678,5*

73,5

25 

12

12

Kazuki Nakajima

680,9*

75,5

26 

13

13

Robert Kubica

698,6*

93,1

32

14

14

Nick Heidfeld

696,3*

91,3

32 

15

15

Nelson Piquet

677,6*

72,6

24

16

17

Sebastien Buemi

678,5*

73,5

25

17

18

Giancarlo Fisichella

652*

47

15 

18

19

Mark Webber

656*

51

16 

19

16

Adrian Sutil

679*

74

25 

20

20

Sebastien Bourdais

667,5*

74,5

25 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 * waga podana przez zespoły

Zwycięstwo zespołu Toyota w kwalifikacjach mogłoby być tłumaczone faktem, że kierowcy japońskiego teamu mieli najlżejsze bolidy.Tę samą lub podobną ilość paliwa w swoich samochodach mieli jednak Rubens Barrichello, Lewis Hamilton, Jenson Button i Fernando Alonso. Najcięższym bolidem spośród pierwszej trójki jechał Sebastian Vettel, który uzyskał trzeci czas. Przyjmując uproszczone rozumowanie wydaje się, że być może o 16kg lżejszy bolid drugiego Timo Glocka nie posiada takiego potencjału jak samochód Red Bull. Z największą ilością paliwa do GP Bahrajnu wystaruja kierowcy BMW Sauber.

Najnowsze

Otwarcie Sezonu Motocyklowego na Bemowie

Przed południem, w sobotę 25 maja o godzinie 10.00 rozpoczęło się dziesiąte Ogólnopolskie Otwarcie Sezonu Motocyklowego i Wiosenna Wystawa Motocykli na warszawskim Bemowie.

Fot. Kubiak Enterprise

Wśród atrakcji czekały na Was liczne konkursy sprawnościowe na motocyklach, wystawa motocykli i akcesoriów motocyklowych, jadło z grilla, fantastyczna muzyka i spotkanie w gronie pozytywnie zakręconych motocyklistów.

Przez cały sobotni dzień na terenie imprezy miała miejsce akcja honorowego krwiodawstwa.

Parada motocyklowa ruszyła o godzinie 15:00 w sobotę z terenu imprezy (początek ustawiania kolumny o 14:30).

Przejazd odbył się pod nadzorem policji poniższą, wytyczoną trasą:

– Piastów Śląskich, (w lewo w ….)
– Powstańców Śląskich, (w prawo w ….)
– Gen. Maczka (Nowopowązkowska), (prosto w ….)
– Powązkowska, (prosto w ….)
– Dzika, (w prawo w …)
– Al. Jana Pawła II, (w lewo w ….)
– Al. Solidarności, (do placu Bankowego i w prawo w ….)
– Marszałkowska, (w prawo w ….)
– Al. Jerozolimskie, (do Dworca Zachodniego i w prawo w ….)
– Al. Prymasa Tysiąclecia, (w lewo w ….)
– Górczewską, (w prawo w ….)
– Powstańców Śląskich, (w lewo w ….)
– Piastów Śląskich (powrót na teren imprezy).

W niedzielę, 26 kwietnia o 14:00 tradycyjnie odbyło się święcenie motocykli. Ponadto w niedzielę prowadzono akcje organizowane przez Automobilklub Polski, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Organizator: Kubiak Enterprise – Michał Kubiak
www.otwarciesezonu.com.pl

Najnowsze