Burcu Cetinkaya, rajdowa piękność – filmy

Utalentowana, długowłosa blondynka, jej nieprzeciętna uroda i dotychczasowe osiągnięcia onieśmielają kierowców na rajdowych oesach. Obecnie jest jedyną kobietą startującą w cyklu Intercontinental Rally Challenge (IRC); właśnie przygotowuje się do rajdu na Maderze. Turczyce przygląda się Michele Mouton.

Burcu Cetinkaya (z prawej), ze swoją pilotką Çicek Guney.
fot. burcucetinkaya.com

Burcu Cetinkaya urodziła się 19 marca 1981 roku, pochodzi ze Stambułu. Swoją rajdową karierę zaczynała w 2005 roku od startów Volkswagenem Polo. Czterokrotnie sięgnęła po tytuł mistrzyni Turcji kobiet. W 2008 roku wygrała także klasę 3, a w 2009 zwyciężyła klasyfikację grupy A w swoim kraju.

Jej kariera zaczęła się na dobre od startów w serii Fiesta Sporting Trophy International dla młodych talentów. W roku 2008 zajęła 2 miejsce w tym cyklu, po zaciętej walce z Emre Yurdakulem.

W 2009 roku Cetinkaya odwiedziła także Polskę i jako jedyna kobieta wystartowała w 66 Rajdzie Polski, wówczas eliminacji mistrzostw świata i pucharu Fiesty. W tym samym roku ambitnej zawodniczce udało się wystartować autem S2000 (Fiat Grande Punto S2000 w Rally del Adriatico) i testować Skodę Fabię S2000 w barwach Red Bulla.

Wynikom Burcu przygląda się uważnie Michele Mouton.
fot. burcucetinkaya.com

Burcu i Michele Mouton
Turczynka chce iść w ślady swojej wielkiej idolki z rajdowych tras Michele Mouton, obejrzała mnóstwo klipów z jej jazdą. Miała też okazję do startów z pilotką Michele – Fabrizią Pons. Mouton, która obecnie pełni rolę szefowej Women & Motor Sport Commission (WMC – zajmująca się udziałem kobiet w sportach motorowych) twierdzi, że Burcu Cetinkaya ma zadatki na świetnego kierowcę rajdowego i może powtórzyć jej topowe wyniki z lat 80. Mouton to do tej pory jedyny żeński kierowca fabryczny w historii Rajdowych Mistrzostw Świata. W 1982 roku sięgnęła po tytuł wicemistrzowski, ale jedynie dlatego, że na mecie rajdu o Mistrzostwo Świata dachowała na przedostatnim odcinku specjalnym. Zwyciężczyni czterech rund mistrzostw świata była pod wrażeniem jazdy młodej zawodniczki w wymagającym Rajdzie Turcji:
– Nie oczekiwano ode mnie żadnych wyników, a mimo to radziłam sobie, więc nie wiem czemu Burcu nie może tego powtórzyć. Dobrze prowadzi swoją karierę i to jest ważne – twierdzi Mouton.

Sezon 2010 w IRC
W obecnym sezonie Burcu Cetinkaya jest jedyną kobietą startującą w cyklu Intercontinental Rally Challenge (IRC). Plan startów zawodniczki obejmuje 7 rajdów w Peugeocie 207 S2000, począwszy od Rajdu Sardynii. Zawodniczka w maju intensywnie testowała nowe auto u boku Sebastiana Ogiera.
– Jazda samochodem klasy S2000 była moim marzeniem, a Peugeot to dobry wybór biorąc pod uwagę ostatnie sezony IRC – mówi Cetinkaya. – Ponadto wsparcie Eurosportu jest bardzo dobre i ważne dla moich sponsorów. To jeden z głównych powodów wyboru IRC – dodaje.

Turczynka ujmuje kibiców na rajdowych oesach nie tylko talentem, ale także swoim wdziękiem.
fot. burcucetinkaya.com

Okazja do sprawdzenia Peugeota trafiła się podczas Rajdu Turcji (eliminacji WRC), gdzie Burcu Cetinkaya z pilotką Çicek Guney – były najszybszą turecką załogą na trasie, zajmując 12 miejsce w klasyfikacji generalnej i 2 miejsce wśród aut klasy S2000.

W pierwszym tegorocznym występie IRC na Sardynii, Cetinkaya po awarii swojego Peugeota wycofała się z rajdu. Rajdu Ypres w Belgii niestety też nie ukończyła, z powodu poważnego wypadku, w którym mocno ucierpiała jej rajdówka. Dlatego w kolejnym rajdzie – na Azorach, mogła wystartować jedynie w „zerówce” (aucie przecierającym trasę), bo taką możliwość zaproponowali jej organizatorzy.

Turczynka zapowiada, że się nie podda i sukcesywnie będzie chciała nabierać doświadczenia w IRC, a na kolejną eliminację – Rajd Madery (5-7 sierpnia) auto już będzie gotowe. Do końca sezonu Burcu zostały jeszcze 4 eliminacje IRC – poza Portugalią, wystartuje w czeskim Rajdzie Barum (27-29 sierpnia), włosik San Remo (23-25 września) i Rajdzie Szkocji (15-17 października).

Już teraz Cetinkaya jest ulubienicą kibiców rajdowych z całego świata. Z racji nieprzeciętnej urody jest także bardzo często fotografowana. Jednak szum medialny nie jest dla niej najważniejszy:
– Chcę skoncentrować się na poziomie sportowym, a nie mediach – mówi Burcu. – Choć jest to bardzo ważne dla sponsorów, znacznie ważniejszy jest dla mnie wydźwięk sportowy – podsumowuje.

Prywatnie Burcu uprawia także snowboarding, gra w szachy i uwielbia tańczyć.

Strona oficjalna zawodniczki – www.burcucetinkaya.com

Profil zawodniczki na Facebooku tutaj.

Najnowsze

Ulżyj silnikowi w upalne dni

Oleje oprócz podstawowych właściwości smarujących spełniają szereg dodatkowych funkcji. Jedną z nich jest funkcja chłodząca. Dlatego dobór właściwego oleju w okresie letnim ma kluczowe znaczenie dla kondycji silnika i komfortowej podróży bez przykrych niespodzianek.

Wiemy, że o silnik trzeba dbać, bo dzięki temu nasza jednostka staje się „długowieczna”. Wiemy też, że kto smaruje ten jedzie. Pamiętamy, że na letnie wypady, należy przygotować odpowiednio samochód. Jednak w ferworze wakacyjnego pakowania nie zastanawiamy się właściwie, po co akurat w upalne dni należy szczegółlnie dbać o właściwy dobór i poziom oleju silnikowego.

Otóż silniki spalinowe produkują w procesie spalania nad tłokiem energię, która częściowo przekształca się w ciepło. Temperatura spalania mieszanki i temperatura nad tłokiem często osiągają ponad 1000 stopni Celsjusza. Znaczna część tego ciepła, bo ponad 60% jest zaabsorbowana przez układ chłodzący, ale jak pochłonąć pozostałą dawkę temperatury i ulżyć silnikowi? To zadanie oleju silnikowego, który przyswaja resztę energii cieplnej, szczególnie w dolnej części jednostki napędowej czyli tam, gdzie pracuje układ korbowo-tłokowy. Stąd często na denko tłoka natryskiwany jest olej, by chłodzić takie elementy jak sworzeń tłokowy oraz spodnią cześć tłoka razem z główką korbowodu. Ta „chłodząca” właściwość przypisywana olejowi pochodzi od jego szczególnego składu chemicznego – formulacji. Zdecydowanie lepiej w tym zakresie zachowują się oleje syntetyczne lub nawet estrowe w stosunku do produktów mineralnych czy półsyntetycznych. 

Nie zapominaj o kondycji swojego silnika, zwłasza podczas upalnych dni. Pomóż mu spełniać swoją rolę chłodzącą, uzupełniając właściwy jego poziom.
fot. Motocaina

Istnieje wiele metod testowych, na podstawie których określa się właściwości olejów w wysokich temperaturach. W Centrum Technologicznym Castrol w Pangbourne (relację z wizyty w tym laboratorium zamieścimy już jutro), wykonuje się np. sprawdzian w wysokich temperaturach. Zwykle obejmuje on próbę trwającą 96 godzin prowadzoną w dwóch zakresach obciążeń i obrotów przy temperaturze płynu chłodzącego wahającej się pomiędzy 60-110 stopniami Celsjusza oraz temperaturze oleju pomiędzy 80-150 st.C. To pozwala oszacować skłonność oleju do tworzenia osadów tłokowych, blokowanie pierścieni tłokowych oraz wzrostu lepkości. W wysokich temperaturach szczególnie w głowicy potrafią odkładać się nagary wysokotemperaturowe, które maja jasnożółtawe zabarwienie. Takie złogi odkładają się również na pierścieniach tłokowych i mogą je blokować tworząc w ten sposób prostą drogę do szybkiego degradowania oleju oraz zacierania silników. 

Dlatego przykładowy olej z grupy Edge Sport w benzynowym silniku Peugeota o pojemności 1587 cm3 został zewnętrznie podgrzany w misie olejowej do około 340 st. C a następnie schłodzony do normalnej temperatury pracy i poddany całej procedurze testowej. 340 st. C to ekstremalna wartość, która symuluje przejście oleju przez kanały turbiny. Trzeba dodać, że taką temperaturę olej pracujący w silniku uzyskuje zwykle tylko chwilowo, po czym wraca do standardowej temperatury pracy tj. 80-150 st. C. Takie utrzymywanie oleju silnikowego w 340 st.C przez ponad godzinę, dostarcza ogromnego stresu wysokotemperaturowego, przez co olej zwykle traci swoje właściwości w każdym z kluczowych dla silnika parametrach pracy. Efektem tego testu jest potwierdzenie właśnosci olejów, które w parametrach odpowiedzialnych za zużycie nadal spełniają swoją rolę nawilżająco-chłodzącą i są przygotowane do tego, by jak najskuteczniej walczyć z wysokimi temperaturami wewnątrz silnika.

Najnowsze

Natalia Kowalska 14. w Brnie

W czasie sobotniego występu na torze w Brnie Natalia Kowalska, wystartowała jako 16., przesunęła się o dwa miejsca do przodu, jednak na 15. okrążeniu wypadła z toru i nie ukończyła wyścigu. W niedzielę, po wytrwałej walce, zajęła 14. miejsce.

fot. Cyfra +

Tak blisko Polski Natalia jeszcze nie jeździła. Na torze wyścigowym im. Masaryka w Brnie pojawiło się wielu polskich kibiców, co dodatkowo dopingowało zawodniczkę do jak najlepszej jazdy, choć startowała tam po raz pierwszy. Treningi w piątek zapowiadały bardzo dobry weekend, Natalia dojechała na 9. i 10. miejscu.

Podczas sobotnich kwalifikacji Polka poprawiła czasy przejazdu. W porównaniu do treningów swoje najlepsze okrążenie przejechała szybciej o półtorej sekundy. Ze względu na bardzo wyrównane czasy pozostałych zawodników dało jej to 16. pozycję w kwalifikacjach.
– Zostałam przyblokowana na najszybszym okrążeniu na około 0,3 sekundy w ostatnim sektorze, co dawałoby mi 9. miejsce. Jak widać jest bardzo ciasno – relacjonuje Kowalska.

Pierwszy, sobotni wyścig Natalia rozpoczęła od obrony pozycji z kwalifikacji. Potem rzuciła się w pogoń za Marinescu, wyprzedziła go i znalazła się na 14. pozycji. Następnym zawodnikiem, którego Natalia chciała wyprzedzić był Niemiec Julian Theobald. Początkowo traciła do niego aż pięć sekund. W błyskawicznym tempie odrabiała stratę. Polka jechała wtedy naprawdę szybko, jej czasy okrążeń były nawet lepsze od zawodników z czołowej ósemki. Gdy przymierzała się do wyprzedzenia Theobalda zbyt mocno docisnęła pedał gazu i wypadła z toru, nie kończąc wyścigu.

fot. Cyfra +

W niedzielnych kwalifikacjach Natalia uzyskała 18. pozycję i ponownie czekało ją przedzieranie się do przodu. Chwilę po starcie była już o dwie lokaty wyżej. Po dwóch okrążeniach okazało się jednak, że hamulce w bolidzie nie reagują prawidłowo.
– Dociskałam hamulec ale auto nie zwalniało tak jak powinno, dlatego musiałam się ratować hamowaniem silnikiem – opowiada Natalia. Po wytrwałej walce udało jej się wyprzedzić Juliana Theobalda i drugi dzień wyścigów zakończyć na 14. miejscu.

Obecnie przed zawodnikami Formuły 2 miesiąc wakacji, kolejny wyścigowy weekend odbędzie się w niemieckim Oschersleben na początku września. Ten tor Natalia zna bardzo dobrze, są więc szanse na kolejne upragnione punkty w F2.

W tegorocznym kalendarzu rozgrywek Formuły 2 pozostały jeszcze tylko dwie eliminacje:
3 – 5 września, Oschersleben, Niemcy, runda 15. i 16.
17 – 19 września, Valencia, Hiszpania, runda 17. i 18.

Najnowsze

Jaguar jak kobiety, kocha kolory

Przy tworzeniu nowych kolekcji największe domy mody korzystają z wyspecjalizowanych firm zajmujących się analizą trendów kolorystycznych. Kolekcje ubrań tworzone są z dwu- lub trzyletnim wyprzedzeniem. A ile trwa dobór barw materiałów i lakierów do samochodu?

fot. Jaguar

Proces przygotowywania palety barw nowych Jaguarów trwa mniej więcej tyle, ile zaprojektowanie kompletnie nowego modelu samochodu – cztery, pięć, a nawet sześć lat. Departament kolorów i materiałów brytyjskiej marki, odpowiedzialny za planowanie i analizowanie trendów kolorystycznych na świecie z kilkuletnim wyprzedzeniem przed wprowadzeniem nowych modeli, szuka inspiracji w świecie mody, architektury, sztuki. Obecnie specjaliści pracują nad paletą obowiązującą w Jaguarach w roku 2014 oraz trendami na dwa kolejne lata.

Biliony kolorów do wyboru
Najnowocześniejsze formaty wideo umożliwiają wyświetlenie aż 281 bilionów kolorów, a to jedynie niewielka część z całej palety, jaką jest w stanie dostrzec ludzkie oko. Z tej nieskończonej grupy barw i odcieni grupa specjalistów Jaguara ma za zadanie wyodrębnić 15-20 kolorów, które stworzą bazę kolorystyczną dla każdego modelu na kolejne lata.

fot. Jaguar

Kolory projektowane są do konkretnego modelu samochodu – uwzględniają charakter auta oraz jego przyszłych użytkowników, objemuje auta seryjne, jak i koncepty. Niejednokrotnie wersje limitowane dla podkreślenia ich unikatowości wyróżniają się wyjątkową barwą. Ponadto, projektanci biorą pod uwagę indywidualne preferencje użytkowników w różnych częściach świata. Przykładowo w bardziej „słonecznych” stanach USA największym powodzeniem cieszą się jaśniejsze odcienie, takie jak Polaris White czy Liquid Silver.

Testy kolorów?
W trakcie długiego procesu tworzenia nowego koloru – od koncepcji, po premierę, każda farba przechodzi dwuletni test jakości i wytrzymałości. Centrum badawcze firmy Dupont (dostawca farb dla Jaguara) w Phoenix w Stanach Zjednoczonych wystawia na działanie warunków atmosferycznych pokryte lakierem płytki aluminium. Przez dwa lata sprawdzana jest odporność pigmentów na wysokie temperatury oraz intensywne działanie promieni UV.

fot. Jaguar

Jakie kolory Jaguara wybierają Polacy?
Tegoroczna paleta 16 kolorów Jaguara składa się ze śmiałych, ostrych kolorów takich jak Salsa Red, oraz szerokiej gamy metalicznych odcieni. Większość z tych kolorów to najczęściej zamawiane ciemne niebieskości, czernie i szarości, ale gusta oraz trendy ewoluują i kolory Spectrum Blue, Clarnet czy Cashmere zyskują na popularności. Inne barwy zamierają – przykładowo niegdyś niezwykle popularny tradycyjny zielony stracił na znaczeniu w przeciwieństwie do ostrego Racing Green. Dlatego też musiał się przeistoczyć w bardziej dynamiczny Botanical Green.

– Jaguar od zawsze był kojarzony z marką elegancką i zmysłową, dlatego też kolory naszych samochodów muszą być spójne z duszą marki. Kolorystyka ma ogromny wpływ na tendencje zakupowe naszych klientów, którzy dobierają lakier zgodnie z własnymi upodobaniami. Wbrew ogólnej modzie na kolor biały, Polacy kupujący Jaguary najczęściej decydują się na kolor czarny – powiedziała Karolina Sobkowiak, Jaguar Brand Manager.

Najnowsze

Kobiecy wyjazd na zlot militarny Borne Sulinowo

Chcesz przeżyć coś nietypowego? Być może przygodę swojego życia? Interesujesz się ciężkimi pojazdami militarnymi? Możesz razem z Motocaina.pl uczestniczyć w największym w Polsce zlocie takich sprzętów w Bornym Sulinowie! Poznaj szczegóły wyjazdu.

 

fot. miliwoman.com

Gorąco zapraszamy wszystkie Panie na tegoroczny, VII Zlot Pojazdów Militarnych w Bornym Sulinowie, który odbędzie się w dniach 19-22 sierpnia. Kobiety przyjeżdżające w ramach Motocaina.pl będą zwolnione z opłaty zlotowej. Oferujemy towarzystwo wesołej ekipy entuzjastek motoryzacji i pojazdów militarnych oraz zakwaterowanie w namiotach wojskowych 4- i 8-osobowych, przeznaczonych tylko dla Pań (zapewnia Motocaina.pl).

Uczestniczki wyjazdu będą miały możliwość odpoczęcia od diet, bo na terenie zlotu do dyspozycji będą potrawy z grilla oraz typowa kuchnia polowa ze słynną grochówką.

Dojazd należy sobie zapewnić we własnym zakresie (choć pracujemy nad zorganizowaniem sponsora na przejazd autokarem z Warszawy).

Chętne Panie do udziału w zlocie wspólnie z Motocaina.pl prosimy o wysyłanie zgłoszeń z podaniem informacji dotyczących ewentualnej chęci skorzystania z możliwości dojazdu i powrotu autokarem z imprezy.

Maile prosimy wysyłać na adres redakcja@motocaina.pl

 

fot. miliwoman.com

Dokładny program zlotu:

19 sierpnia 2010r. – czwartek
do godz.16 – przyjazd  ekip zlotowiczów, rozlokowanie, rejestracja
16.00 – uroczyste otwarcie Zlotu z przeglądem grup uczestników, wciągniecie flagi państwowej  na maszt, z udziałem Orkiestry Garnizonowej ze Szczecina (wg ceremoniału wojskowego).
17.00 do końca dnia – – jazdy sprzętu  po „Tankodromie”, przejażdżki sprzętem wojskowym dla publiczności, w tle  muzyka mechaniczna z melodiami wojskowymi.
18.00 – 20.00 – koncert – program rozrywkowy „Orkiestra Garnizonowa Szczecin”
21.00 – 23.00 – koncert zespołu „Mandylion”

20 sierpnia 2010r.  – piątek
do godz. 11.00 – jazda  sprzętu  po „Tankodromie”, pokazy sprawności grup rekonstrukcyjnych
12.00 – 15.00 – przejazd wydzielonej grupy pojazdów  militarnych  z załogami do Szczecinka w celu złożenia wieńców pod pomnikami na Kwaterze Wojskowej na Cmentarzu w Szczecinku oraz na Cmentarzu Jeńców Wojennych w Bornem Sulinowie. Piknik militarny na pl. Wolności, przed Ratuszem w Szczecinku
14.00 – 14.45 – „Ułani, ułani – malowane dzieci” – pokaz  w wykonaniu grupy ułanów.
15.00 – 19.00 – pokazy możliwości eksploatacyjnych sprzętu wojskowego z komentarzem.
18.15 – 19.00 –  występ Chór z Chełmna „Chorus Culmensis ze Szpitala Polowego”
21.00 – Występ Zespołu „Sztywny Pal Azji”
23.00 – 2.00 – Dyskoteka.

21 sierpnia 2010r. – sobota
10.00 – 13.00 – parada  pojazdów   militarnych trasą dookoła jeziora Pile: Borne Sulinowo, Łubowo, Piława, Dolne Silnowo, Dąbrowica, Śmiadowo, Krągi, Borne Sulinowo
13.15 – 13.50 – „Etiuda kawaleryjska część I”.
14.00 – 14.20 – „Urał Szoł”.
14.30 – 14.50 – Crashtest z udziałem pojazdów pancernych.
15.00 – 18.00 – pokazy sprzętu wojskowego w wykonaniu grup rekonstrukcyjnych.
16.00 – 16.30 – „Etiuda kawaleryjska część II”
17.00 – 18.00 – Występ Zespołu „CRASHTEST”
18.00 – 19.00 – uroczyste podsumowanie dotychczasowego przebiegu zlotu, wyróżnienia dla zespołów, właścicieli najciekawszych pojazdów, itp.
21.30 – 23.00 – Gwiazda wieczoru  „HAYDAMAKY”

22 sierpnia 2010r. – niedziela
9.00 – 15.00 – przejażdżki pojazdami wojskowymi, popisy jazdy pojazdów militarnych  na „Tankodromie”
15.00 – oficjalne zamknięcie Zlotu

Pozostałe atrakcje:
Przejazdy pojazdami dla publiczności, wystawa sprzętu militarnego, militaria w miniaturze, jarmark militarny, gastronomia, przejażdżki pasażerskie samolotem AN2. Stała wystawa Pt.: „600-lecie Bitwy Pod Grunwaldem” (organizator Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu i Muzeum Wojska Polskiego z Warszawy). Dla uczestników Zlotu zapewniony wolny wstęp do Izby Muzealnej poświęconej historii Bornego Sulinowa.

Więcej szczegółów na VII Międzynarodowy zlot pojazdów militarnych Borne Sulinowo 2010

Najnowsze