To będzie najdłuższa droga w Polsce. Jaki jest stan budowy drogi S7 oraz S8?
Obecnie najdłuższą drogą w Polsce jest autostrada A4, mająca aż 670 km długości. Szybko postępująca rozbudowa dróg ekspresowych sprawia jednak, że niedługo „a-czwórka” pożegna się z zaszczytem bycia najdłuższą.
Spis treści
- Historia i budowa drogi ekspresowej S7
- Historia i budowa drogi ekspresowej S8
- Rozbudowa drogi S8 w województwie łódzkim
- Droga S8 do Czech
- Rozbudowa drogi S8 w kierunku Litwy
Historia i budowa drogi ekspresowej S7
Pierwsze odcinki drogi ekspresowej na trasie pomiędzy Gdańskiem, Warszawą, Krakowem i Chyżnem powstawały jeszcze w czasach PRL. Chodzi o przebudowywany obecnie fragment pomiędzy Ostrzykowizną koło Zakroczymia i Czosnowem z mostem na Wiśle, którego pierwszą nitkę oddano w 1990 r. a budowę drugiej zakończono w 1992 r. Wcześniej, w latach 1974-1984 powstała jednojezdniowa zachodnia obwodnica Kielc jako część planowanej autostrady z Warszawy do Krakowa, ostatecznie rozbudowana do dwujezdniowej drogi ekspresowej udostępnionej w 2013 r. Kierowcy mieli też do dyspozycji dwujezdniowe wylotówki z Warszawy w kierunku Płońska i Grójca oraz odcinki omijające położone przy trasie miejscowości.
W 1997 roku powstała jednojezdniowa obwodnica Miłomłyna, rozbudowana do dwóch jezdni wraz z realizacją sąsiednich odcinków. W pierwszej dekadzie XXI wieku powstały kolejne obwodnice, już w układzie dwujezdniowym, Białobrzegów, Jędrzejowa, Grójca i Płońska. Z Myślenic do Lubnia jechaliśmy drogą ekspresową, podobnie jak z Grójca do Jedlińska koło Radomia. Realizacja kolejnych odcinków S7 ułatwiała podróż, ale na długie odcinki musieliśmy poczekać do jesieni 2018 r, gdy z Gdańska można było dojechać ponad 200-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej do Napierek na granicy woj. warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego. Z końcem 2019 r. kierowcy mogli przejechać kolejne ok. 200 km od Grójca, omijając Radom, do Moczydła na granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego. W 2022 r. jadąc z Gdańska mieliśmy już blisko 280 km ekspresówki przechodzącej za Płońskiem w dwujezdniową DK7 (na fragmencie pod Modlinem starą S7), z Myślenic do Rabki-Zdroju podróżowaliśmy już korzystając z nowego pond 2-kilometrowego tunelu pod Luboniem Małym, a od początku września br. z Warszawy po przejechaniu ok. 240 km dotrzemy w okolice Miechowa.
Nadal budowana jest Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, która będzie stanowiła część drogi ekspresowej S7 łączącej się z S6 na węźle Chwaszczyno i wpinającej do obecnego przebiegu S7 na węźle Gdańsk Południe. Nową dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu DK20 pojedziemy w 2025 r.
W trakcie przebudowy jest stara dwujezdniowa DK7/S7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem, podpisaliśmy umowę na realizację trasy od Czosnowa do Kiełpina, a w przetargu jest opracowanie projektu budowlanego dla połączenia S7 z Warszawą. Na tym odcinku powstaną dwa tunele, a także węzeł Warszawa Północ na skrzyżowaniu z S8 na wysokości Bemowa. Warto podkreślić, że 57-kilometrowy odcinek od Płońska do Warszawy będzie miał po trzy pasy ruchu na obu jezdniach.
W realizacji są dwa odcinki S7 w woj. małopolskim, od Miechowa do Szczepanowic oraz od Widomej do Krakowa. W przyszłym roku połączymy oddany jesienią odcinek do Miechowa z funkcjonującym już Szczepanowice – Widoma i dalszą część trasy do połączenia z S52 Północną Obwodnicą Krakowa. Tym samym stary trakt krakowski łączący Warszawę z Krakowem w całości zastąpimy drogą ekspresową
Trwają też poszukiwania projektantów, którzy wytyczą przebieg nowej zakopianki pomiędzy Krakowem i Myślenicami, uwzględniając także połączenie z S52 Beskidzką Drogą Integracyjną. Projektanci pracują już nad dokumentacją przygotowawczą dla przebiegu drogi łączącej koniec S7 w Rabce-Zdroju z przejściem granicznym w Chyżnem. Dopiero wtedy dowiemy się, czy ta ok. 35-kilometrowe dwujezdniowa trasa będzie miała parametry drogi ekspresowej. Rozpoczęły się też pierwsze prace związane z połączeniem portu w Gdyni z drogą ekspresową S7. Tzw. Droga Czerwona będzie dwujezdniową drogą klasy GP prowadzącą od portu do węzła Gdynia Chylonia w miejscu skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta.
Historia i budowa drogi ekspresowej S8
Obecna droga ekspresowa S8 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Warszawą wykorzystuje przebieg dawnej gierkówki, oddanej do użytku w 1976 roku i gruntownie przebudowanej w ostatnich latach. W 1998 r. oddano do użytku obwodnicę Radzymina, a kolejne obwodnice w śladzie obecnej S8 powstały z początkiem XXI w. – Ostrowi Mazowieckiej w 2003 r. i Oleśnicy w 2006 r. W kolejnych latach sukcesywnie realizowano kolejne odcinki drogi ekspresowej S8, łącząc je w coraz dłuższe ciągi.
W 2012 r. zakończono modernizację gierkówki od Piotrkowa Trybunalskiego do Radziejowic, a z końcem 2013 r. z Wrocławia można było dojechać do węzła Wieluń. W następnych latach oddawano kolejne odcinki w kierunku Warszawy i Białegostoku. W 2015 r. zakończyły się prace przy przebudowie mostu Grota Roweckiego w Warszawie oraz odcinka pomiędzy węzłami Paszków i Opacz co ułatwiło przejazd przez stolicę w kierunku Białegostoku, do którego drogą ekspresową można było dojechać w październiku 2018 r. Nieco ponad rok później, po zakończeniu przebudowy gierkówki pomiędzy Radziejowicami i Paszkowem, dostępna była cała ówczesna S8 prowadząca przez pięć województw z Kobierzyc pod Wrocławiem do przedmieść Białegostoku.
Kierowcy korzystali przy tym z odcinków ich dróg, A8 Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, A1 pomiędzy Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim oraz fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2 pomiędzy węzłami Opacz i Konotopa. Taka trasa liczyła blisko 590 km i wymagała zawrotki na węźle Piotrków Trybunalski Południe, z czego ok. 56 km to wspólny przebieg z A8, A1 i S2. Wraz zakończeniem przebudowy A1 oraz oddaniem nowej łącznicy węzła Piotrków Trybunalski Zachód umożliwiliśmy bezpośredni zjazd z A1 w kierunku Warszawy.
Rozbudowa drogi S8 w województwie łódzkim
Wielu kierowców nadal wybiera krótszą o 35 km trasę od węzła Łódź Południe przez węzeł Łódź Północ i dalej autostradą A2 do Konotopy zwiększając natężenie ruchu na niej. Wynika to ze zmiany przebiegu drogi pomiędzy Walichnowy a Piotrkowem Trybunalskim i przybliżenia S8 do Łodzi. Budując węzeł Łódź Południe przewidziano możliwość jego bezpośredniego połączenia z dalszym przebiegiem S8. Długość całego łącznika to ok. 60 km, a skrzyżowanie z S8 będzie mniej więcej w jego połowie.
Droga S8 do Czech
Trasa S8 będzie biec dalej na południe od Wrocławia i gotowe są już oferty przetargu na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S8 od podwrocławskich Kobierzyc do Łagiewnik o łącznej długości 32,5 km. W październiku br. wybrano najkorzystniejsze oferty i przed końcem br. chcemy podpisać umowy z wykonawcami. Ogłoszono też przetarg na wykonawcę blisko 14-kilometrowego odcinka Ząbkowice Śląskie Północ – Bardo.
Przetarg na odcinek od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich (o długości 17,1 km) planujemy ogłosić jeszcze w tym roku. W trakcie prac przygotowawczych jest jeszcze odcinek z Barda do Kłodzka, a ich efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Nowa S8 pomiędzy Kobierzycami a Kłodzkiem będzie miała ok. 87 km długości. Oddanie tej trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W RPBDK do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, ok. 45 km w woj. dolnośląskim od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
Rozbudowa drogi S8 w kierunku Litwy
5 września br. dopisano do Programu również budowę ok. 90 km w woj. podlaskim od Białegostoku do węzła Raczki na skrzyżowaniu z S61. Trasa ta będzie wykorzystywać realizowany obecnie, w ramach budowy S19, odcinek od nowego węzła Białystok Zachód w okolicy Choroszczy do Dobrzyniewa i dalej fragment S16 do Korycina. Niedawno poznaliśmy firmy zainteresowane realizacją przedłużenia S16 do Knyszyna skąd S8 pobiegłaby nowym śladem do Korycina. Niedługo zostanie rozpisany przetarg ten ok. 20-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej. Trasa połączy się z obecnie realizowaną obwodnicą Suchowoli o długości ok. 15 km, która powstaje jako jednojezdniowa droga, ale zaprojektowana została tak by w przyszłości można było dobudować drugą jezdnię i dostosować ją do parametrów drogi ekspresowej.
Takie samo rozwiązanie zastosowano na drugiej z realizowanych w ramach Programu budowy 100 obwodnic, trasie omijającej Sztabin (umowy na obie podpisaliśmy w 2021 roku) i będzie też zastosowane na trzeciej obwodnicy w ciągu DK8, Białobrzegów. W przyszłości, oprócz dobudowy drugiej jezdni do wspomnianych trzech obwodnic, dostosowanie obecnej DK8 do drogi ekspresowej będzie wymagało przebudowy odcinków pomiędzy obwodnicami i budowy drugiej jezdni (także dobudowy i poszerzenia obiektów inżynierskich) od Augustowa do Raczek.
Po realizacji wszystkich odcinków na południe od Wrocławia i na północ od Białegostoku S8 wydłużyłaby się do blisko 786 km stając się najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce. Będzie o ok. 36 km dłuższa od S7 przy założeniu, że trasa od Rabki-Zdrój do Chyżnego będzie drogą ekspresową.
Najnowsze
-
Zabudowa VW T5 – jak przekształcić busa w funkcjonalnego kampera?
Przekształcenie Volkswagena T5 w kampera to marzenie wielu miłośników turystyki na czterech kółkach. Ten model samochodu cieszy się ogromną popularnością dzięki swojej niezawodności oraz idealnym proporcjom, które ułatwiają taką adaptację. Przestrzeń ładunkowa T5 daje fantastyczne możliwości aranżacyjne. Pozwala to na stworzenie prawdziwie funkcjonalnego i wygodnego mobilnego domu! -
Pomóżmy motocykliście, którego pasją jest motoryzacja! Gerard walczy z rakiem – chce odzyskać twarz i… oddech
-
7 lat gwarancji i ceny od 112 900 zł. Rusza sprzedaż chińskiej marki Jetour w Polsce
-
Volkswagen Polo – idealne auto miejskie? Poznaj jego zalety
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Zostaw komentarz: