Brzydki, ale mobilny
Pinzgauer to samochód legenda, produkowany przez prawie 38 lat wg sprawdzonego konceptu. Jeszcze 3 lata temu w armiach NATO było prawie 30 tys. sztuk tej konstrukcji, a Brytyjczycy w Afganistanie przedkładali go nad Humvee. W ubiegłym roku nowy właściciel praw (BAE Systems), po analizie rynków zbytu zaprzestał produkcji.
Pinzgauer spełniał przede wszystkim dwa wymagania: przy maksymalnej prostocie był ekstremalnie mobilny w najtrudniejszym terenie. Nie sprawiał trudności eksploatacyjnych, a do jego naprawy wystarczyły przysłowiowy młotek, śrubokręt i kłębek drutu.
Pinzaguer 6×6 |
Fot. producent
|
Pojazd został wprowadzony do użytku w roku 1971 i był produkowany praktycznie w niezmienionej postaci do lat współczesnych. Produkcja obejmowała szereg modeli, które znalazły zastosowanie w wielu dziedzinach życia: logistyka, usługi, wojsko, straż pożarna.
W Wielkiej Brytanii, w siedzibie firmy, kosztem dwóch milionów funtów poświęconych na prace doświadczalne, powstała wersja opancerzona Pinzaguera 6×6 – Protector (2004 r.). Nowe wcielenie było odporne na ostrzał kalibrem 7,62 mm x 51 mm (kaliber większy od popularnego Kałasznikowa) z odległości 10 metrów!
O sukcesie sprzedażowym świadczy fakt, że 400 sztuk Protectora kupiła wówczas Nowa Zelandia, kraj znany z urozmaiconego, dość trudnego do pokonywania terenu. Były to wersje 6×6 z automatyczną skrzynią biegów i różnymi odmianami nadwozia, między innymi ze skrzynią ładunkową, ze sztywnym dachem i platformą na broń.
Pinzgauer 4×4 |
Fot. producent
|
W wersjach wojskowych znalazły się także: ciągniki artyleryjskie, wszędołazy, wozy opancerzone, ciężarówki ogólnego przeznaczenia, a ponadto Pinzaguer często zawisał pod śmigłowcem (siły aeromobilne).
Do napędu Pinzaguera, niezależnie czy wersji 4×4 czy 6×6, służył doładowany silnik wysokoprężny o mocy 136 KM, współpracujący z automatyczną przekładnią ZF o 4 przełożeniach oraz 2-biegową skrzynią rozdzielczą. Montowano zawieszenie niezależne (4×4 sprężyny, 6×6 tylne osie resory paraboliczne) na łamanych osiach portalowych. Pomiędzy półosiami znajdowały się mechanizmy różnicowe z blokadami. Pojazd poruszał się na oponach Michelin 8.25 R16 XZL lub Goodrich 285/75 R16 A/T.
Wersja opancerzona |
Fot. producent
|
Pinzaguer został opracowany i wprowadzony do użytku w Austrii w firmie Steyr-Daimler-Puch, znanej m.in. ze sprawdzonych rozwiązań off-road\’owych. Wersje z silnikiem diesla zostały opracowane w 1983 r. i po raz pierwszy pokazane w 1985 roku. Produkcję prowadzono w austriackich zakładach do lipca 2000, kiedy to przeniesiono ją do Wielkiej Brytanii do Automotiv Technik Limited (ATL). W kwietniu 2005 ogłoszono, że prawa do marki nabywa jeden z największych amerykańskich producentów ciężarówek. W lutym 2006 prawa do marki nabywa Armor Holdings Inc, który z kolei w sierpniu 2007 zostaje przejęty przez BAE Systems.
W styczniu 2008 nowy właściciel praw zapowiedział, że planuje zaprzestać produkcji w Pinzgauera i zamknąć swoje zakłady produkcyjne w Guildford i Fareham. Firma pozostawiła wsparcie logistyczne swoim użytkownikom. Swoich zwolenników Pinzaguer znalazł głównie w Wielkiej Brytanii, Austrii (w piechocie górskiej) oraz Republice Południowej Afryki.
Podstawowe parametry techniczne:
Napęd |
4×4 |
6×6 |
Masa własna [kg] |
3850 |
4650 |
Ładowność[kg] |
1400 |
2000 |
Prędkość maksymalna [km/h |
120 |
120 |
Pokonywanie wzniesień [°] |
45 |
45 |
Max. przechył boczny[°] |
40 |
40 |
Prześwit [mm] |
360 |
360 |
Głębokość brodzenia[mm] |
700 |
700 |
Kąt natarcia/zejścia[°] |
40/45 |
40/45 |
Średnica zawracania [m] |
11,5 |
13 |
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
DACIA DUSTER ZDOBYWA TYTUŁ CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
LEXUS RC SKOŃCZYŁ 10 LAT. PIERWSZE COUPE Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM I WERSJA RC F Z SILNIKIEM V8
Zostaw komentarz: