Bentley Ultratank – szalony rosyjski projekt

Czołgi mają wiele niepodważalnych zalet, ale też sporo wad. Pomijając oczywiste, jak to, że nie znajdziemy ich raczej w serwisach ogłoszeniowych, są one wielkie, nieporęczne i niewygodne. Co innego, kiedy przerobimy na czołg luksusowy samochód.

Bentley Ultratank to pomysł tak szalony, że aż zachwycający. Grupka Rosjan wzięła sobie za cel wyposażenie samochodu tej szlachetnej marki w gąsienice. Za bazę posłużył mocno sfatygowany Continental GT, który wymagał wielu, drogich napraw. Idealny kandydat na pojazd, w którym i tak wiele elementów trzeba będzie zmienić.

Nadwozie tego luksusowego coupe osadzono na ramie, do której przymocowano zawieszenie, rolki i gąsienice. Ponieważ oryginalny 6-litrowy silnik W12 był niesprawny, zmieniono go na jednostkę V8 stosowaną w Toyocie Crown. Z kolei w układzie przeniesienia napędu zastosowano skrzynię rozdzielczą z reduktorem, zapożyczoną z GAZa-66 (legendarnej terenowej ciężarówki).

Jednym z celów konstruktorów Bentleya Ultratanka było zachowanie typowego dla samochodów sposobu prowadzenia. Skręcanie inaczej, niż korzystając z kierownicy, stawiałoby całe przedsięwzięcie pod znakiem zapytania. Problem udało się rozwiązać poprzez połączenie kierownicy z… hamulcami. Pojazd wyposażono w otwarty tylny dyferencjał, więc kiedy uruchomimy hamulce przy jednej gąsienicy, druga zacznie poruszać się szybciej, zmieniając kierunek jazdy.

Tyle teorii, ale jak wygląda praktyka? Konstruktorzy Ultratanka opublikowali dwa wideo. Powyżej znajdziecie materiał dokumentujący początek budowy pojazdu (jeśli rosyjski nie jest waszą mocną stroną, można włączyć angielskie napisy). W drugim filmie Bentley wyrusza na pierwszą jazdę próbną. Jak się okazuje, wymaga on jeszcze wielu poprawek. Gąsienice ześlizgują się z rolek podczas ostrych skrętów i zawracania, silnikowi zdarza się dławić i ma zbyt małą moc przy niskich obrotach, a nadwoziu brakuje drzwi. Plany zakładają odpowiednie docięcie oryginalnych, albo stworzenie zamienników z włókna szklanego. W obu przypadkach będą one musiały unosić się do góry, niczym w Lamborghini.

Bentley Ultratank wymaga jeszcze wielu poprawek i sporo pracy. Przyznacie jednak, że już teraz robi ogromne wrażenie. Potrafi pokonywać przeszkody terenowe niczym czołg, ma zachowane oryginalne, luksusowo wykończone wnętrze, no i jak brzmi!

Najnowsze

Wyprzedzanie „na samobójcę”

Są kierowcy, którzy wyprzedzają „na trzeciego”, „na czołówkę” lub „na bezczelnego”. Bohater tego nagrania zaprezentował inny sposób.

Akcja rozpoczyna się od drugiej minuty, kiedy w kadrze pojawia się samochód wyprzedzający inne pojazdy, chociaż na tym odcinku jest ciągła linia, a z naprzeciwka zbliża się auto. Co robi kierowca widząc, że jedzie prosto na czołowe zderzenie?

Nic. Popatrzcie jak dużo miejsca było między nim, a czerwonym samochodem. Bez najmniejszego problemu mógł zjechać trochę na prawo w naturalnym odruchu uniknięcia zderzenia. Nie zrobił tego i sytuację musiał ratować kierowca z naprzeciwka, który zdążył uciec na pobocze.

Najnowsze

Nowe Porsche Cayenne S Coupe dołącza do gamy

Porsche wprowadza na rynek kolejny mocny wariant Cayenne Coupe. Samochód można już zamawiać, a pierwsze egzemplarze pojawią się w salonach sprzedaży pod koniec lipca.

2,9-litrowy silnik biturbo Cayenne S Coupe generuje 440 KM i maksymalny moment obrotowy 550 Nm, dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych od 1800 do 5500 obr./min. Ze standardowym pakietem Sport Chrono ten SUV rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5 sekund, a dzięki trzem opcjonalnym, sportowym pakietom redukującym masę wynik ten spada do 4,9 s. Prędkość maksymalna wynosi 263 km/h.

Ceny Cayenne S Coupé zaczynają się od 498 tys. zł. Oprócz pakietu Sport Chrono jego standardowe wyposażenie obejmuje wspomaganie układu kierowniczego Plus, 20-calowe felgi z lekkich stopów, asystenta parkowania z przodu i z tyłu wraz z kamerą cofania oraz zawieszenie Porsche Active Suspension Management (PASM).

Cayenne S Coupe dołącza do oferowanych już wersji Cayenne Coupe o mocy 340 KM oraz Cayenne Turbo Coupe (550 KM). Najważniejsze cechy nowej wersji nadwoziowej SUV-a Porsche to bardziej wyraziste proporcje z unikalną tylną częścią nadwozia, adaptacyjny tylny spojler, dwie różne koncepcje dachu oraz tylna kanapa wyprofilowana na kształt osobnych foteli, z wysokością siedziska obniżoną względem Cayenne o 30 mm. Standardowo samochód wyposażono w panoramiczny, stały szklany dach o powierzchni 2,16 m2; opcjonalnie dostępny jest profilowany karbonowy dach utrzymany w typowo sportowej stylizacji.

Najnowsze

Nieudolny manewr w tunelu pod Martwą Wisłą

W rurze T1 Tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku Letnicy doszło 14.05.2019 w godzinach porannych do kolizji z udziałem trzech pojazdów. Kto zawinił w tej sytuacji?

W rurze T1 Tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku Letnicy doszło 14.05.2019 o godz. 7.25 do kolizji z udziałem trzech pojazdów.

Na nagraniu zarejestrowanym przez monitoring możemy zauważyć, że kierowca furgonetki z ogromną siłą uderza w przejeżdzający obok samochód osobowy. Siła uderzenia jednak była tak duża, że samochód marki Subaru przewrócił się na bok i z impetem uderzył w ścianę tunelu. 24-letni kierowca samochodu ciężarowego Renault został zatrzymany przez policję i odebrano mu prawo jazdy, natomiast kierowca Subaru z urazem kręgosłupa trafił do szpitala. 

Oba pasy jezdni zostały zablokowane, przejazd przez rurę T1 został zamknięty. Utrudnienia trwały ponad 4 godziny.

Najnowsze

Toyota Yaris GR Sport inspirowana sukcesami sportowymi zespołu Toyota Gazoo Racing

Toyota Yaris GR Sport, inspirowana sportowym Yarisem GRMN, jest już dostępna w salonach Toyoty. Ile kosztuje ten usportowiony hatchback ze 100-konnym napędem hybrydowym! Czy tak jak zespół Toyota Gazoo Racing nastawiony jest na sukces?

Toyota Yaris GR Sport to pierwszy model z serii GR Sport na europejskim rynku. GR to skrót od TOYOTA GAZOO Racing, zespołu odpowiadającego za udział Toyoty w najbardziej prestiżowych międzynarodowych rajdach i wyścigach. W ciągu ostatniego półrocza zespół TOYOTA GAZOO Racing zdobył tytuł rajdowego mistrza świata, wygrał Rajd Dakar, a w tym miesiącu wywalczył mistrzostwo świata wyścigów długodystansowych.

Osiągnięcia techniczne wypracowane na torach wyścigowych i rajdowych odcinkach specjalnych są przez Toyotę wykorzystywane przy opracowywaniu nowych sportowych modeli w serii GRMN, GR oraz GR Sport.

Yaris GR Sport ma obniżone zawieszenie o sportowej charakterystyce z amortyzatorami Sachs Performance, które poprawia jakość prowadzenia i szybkość reakcji. Auto otrzymało także 17-calowe aluminiowe koła z oponami Bridgestone Potenza RE50 205/45 R17. 

Pod względem stylistycznym samochód wyróżnia dach w kolorze Eclipse Black, kontrastujący z kolorem nadwozia, oraz elementy dekoracyjne z linii GR. Samochód otrzymuje także tylny spojler, przyciemniane szyby i czarne oprawy świateł przeciwmgielnych.

We wnętrzu znajdują się usportowione przednie fotele. Czarna tapicerka jest wykonana z oryginalnej mikrofibry Ultrasuede, z którą kontrastują białe przeszycia i wstawki. Yaris GR Sport jest wyposażony w nowoczesny system multimedialny TAS500 z Android Auto i Apple CarPlay. 

Yaris GR Sport to auto hybrydowe o mocy 100 KM, które oferuje niskie zużycie paliwa (od 3,7 l/100 km), cichą, komfortową jazdę oraz bezstopniową, automatyczną skrzyni biegów w standardzie. Yaris Hybrid jest najpopularniejszym modelem hybrydowym w Europie i jedną z najchętniej wybieranych hybryd w Polsce.

 

Najnowsze