Edyta Klim

Belstaff dla motocyklistek

Angielska marka Belstaff w swojej kolekcji odzieży uwzględnia także motocyklistów i motocyklistki. A specjalnie dla kobiet powstały klasyczne kurtki turystyczne.

Damską kurtkę turystyczną Belstaff trudno jest odróżnić od codziennej odzieży wierzchniej, jednak znacznie podnosi ona stopień ochrony podczas jazdy motocyklem. Świetnie sprawdzi się do codziennej jazdy po mieście, także na motocyklach klasycznych, typu scrambler, tracker, bobber itp.

Wierzchnia warstwa kurtki powstała z woskowanej bawełny (170 gram), a kolejna to wiatro- i wodoodporna membrana Miporex. Wewnątrz możemy liczyć na dodatkowe ocieplenie z wyściółką 150 gram, które można wypinać oraz ocieplenie rękawów.

Kurtka zapina się na zamek, zatrzaski i pasek, a pod pachami ma metalowe odpowietrzniki. Na zewnątrz są 4 kieszenie i dodatkowo do dyspozycji jest jedna kieszeń wewnętrzna. Regulacja jest możliwa w pasie, kołnierzu i mankietach.

Na łokciach i barkach znajdują się wyjmowane protektory D30 T5 EVO X Range, a na plecach D30 Viper Pro (spełniające europejskie normy bezpieczeństwa CE).

Model dostępny jest w kolorze czarnym oraz czerwonym „racing red” w cenie 575 funtów w sklepie http://www.belstaff.co.uk .

Ten model występuje także w wersji Trophy, nieco krótszej, ale za to wykonanej już z ręcznie woskowanej skóry (bydlęcej o grubości 1-1,1 mm). Występuje w jednym kolorze „antique black” i kosztuje 1075 funtów.

Najnowsze

Nowy Ford Fiesta najlepszym samochodem budżetowym według „Women’s Car of the Year”

Ford Fiesta został doceniony przez kobiece jury „Women’s World Car of the Year”.

Fiesta zwyciężyła w kategorii samochód budżetowy w plebiscycie na „Światowy Kobiecy Samochód 2017 roku” – jedynym na świecie konkursie, w którym swoje typy prezentują tylko kobiety.

Kapitułę konkursu stanowiło 25 dziennikarek motoryzacyjnych z 20 krajów świata. Jurorki jednoznacznie wybrały Forda Fiestę jako zwycięzcę spośród 10 finalistów w tej kategorii, do której początkowo zgłoszono 420 samochodów.

„Gratulujemy Fordowi Fieście zdecydowanej wygranej – to zwycięstwo nigdy podlegało wątpliwościom” – mówi Sandy Myhre z zespołu „Women’s Car of the Year”. „Fiesta była tak konsekwentne nominowana przez naszych sędziów, że osiągnęła wysoką ocenę również w kategorii samochód luksusowy, zdobywając więcej głosów niż modele z wyższej półki, w tym Aston Martin DB11 i Range Rover Velar.”

Laureaci „Women’s World Car of the Year” są wybierani na podstawie kryteriów, takich jak bezpieczeństwo, styl, stosunek ceny do jakości, łatwość prowadzenia i przewozu dzieci, łatwość parkowania, wpływ na środowisko i seksapil.

Nowy Ford Fiesta jest dostępny w sprzedaży w całej Europie w różnych wersjach m.in.  w stylowej Fiesta Titanium,  inspirowanej Fordem Performance sportowej ST-Line i ekskluzywnej Vignale. Na pokładzie znalazły się m.in. głosowy system komunikacji SYNC 3; udoskonalony system wykrywania pieszych na drodze, który pomaga zapobiegać kolizjom w nocy oraz nowatorski system Ford Active Park Assist, (aktywny asystent parkowania), który podczas parkowania bez użycia rąk na kierownicy, może uruchomić hamulce, aby zapobiec ewentualnym uderzeniom przy niskiej prędkości.

Najnowsze

Warsztaty kulinarne z Nissanem? Czemu nie?!

Portal allaboutlife.pl, wspólnie z marką Nissan, zaprosił nas do uczestnictwa w smakowitych, świątecznych warsztatach kulinarnych. Jednak bez jazd testowych nie mogło się obyć! Wyścigi na czas Nissanem X-trail, slalom Qashqaiem oraz przejażdżka Navarą po bezdrożach, a wszystko to zakończone wigilijną kolacją - zapraszamy do naszej relacji z wydarzenia!

Świąteczny czas zawsze powoduje, że nawet my – totalnie zakręcone na punkcie motoryzacji – przypominamy sobie o kulinariach. Bo przecież każda z nas chciałabym pysznie gotować! Ale nie każda potrafi. Gdy zbliża się Boże Narodzenie, zastanawiamy się, co by tu przygotować. Postanowiłyśmy wybrać się na „warsztaty kulinarne z gwiazdą”, bo tak brzmi nazwa tego wydarzenia, choć gwiazd było bez liku – i nauczyć się robić kilka ciekawyc, świątecznych potraw.

Sama akcja „Warsztaty z gwiazdą” promuje zdrowe nawyki kulinarne, żywieniowe i zdrowy styl życia. W okresie świątecznym, gdzie jemy zdecydowanie więcej niż zwykle, warto zadbać o ruch na świeżym powietrzu i dotlenienie organizmu. Nawet rodzinna przejażdżka autem poza miasto i krótki spacer w lesie może okazać się zbawienny dla naszego organizmu, dostarczyć wiele pozytywnych emocji oraz zintegrować rodzinę.

Impreza odbyła sie w HOT_elarnii, położonej w podpoznańskim Puszczykowie. Ponieważ partnerem wydarzenia była marka Nissan, miałyśmy okazję potrenować slalom na drodze utwardzonej, ale i dziurawej, gdzie nowy Nissan Qashqai (nasze pierwsze wrażenia z jazdy tym autem tu) sprawdził się znakomicie! Świetnie amortyzował nierówności i cały czas zachowywał się stabilnie i pewnie.

Szybka przesiadka do modelu X-Trail i przejeżdżamy ten sam slalom, jednak z nie lada utrudnieniem. Podczas prowadzenia zapalają się w różnych miejscach we wnętrzu auta lampki sportlight, które musimy dotknąć jednocześnie jadąc. W ten sposób mierzymy swój czas reakcji i testujemy motorykę. Cóż – wygrałyśmy!

Kolejną ciekawostką była jazda Micrą z zaklejonymi szybami, po rondzie, ale posługując się jedynie kamerami, pozwalającymi w tym modelu mieć widoczność dookoła samochodu 360 stopni. To niesamowite uczucie nie móc nic widzieć na zewnątrz, gdy trzeba polegać wyłącznie na widoku z kamer. Najzabawniejsze, że spokojnie da się manewrować w ten sposób i objechać rondo, mieszcząc się między ciasno rozstawionymi na nim pachołkami.

Na koniec gratka – offroadowa przejażdżka Nissanem Navara, po trasie, której nie było. Wiodła właściwie polami i lasem, przez grząskie błoto, które kompletnie nie robiło wrażenia na tym pancernym aucie. Navara zachowywał się niczym czołg przejeżdżając kolejne metry, nie zakopawszy się ani razu.

Po motoryzacyjnych emocjach przyszedł czas na relaks. Na dobry początek naczyłyśmy się jak zrobić profesjonalny i przepięknie wyglądający świąteczny wieniec, którego bazę dostarczyła kwiaciarnia Usłane Różami. Przy okazji dowiedziałyśmy się wiele o kosmetykch koreańskich Missha.

Potem rozpoczęły się warsztaty kulinarne. Z Masterchefa na „Warsztaty z Gwiazdą” przybyła do nas współautorka wszystkich przepisów, koordynatorka gotowania – Sylwia Chrzanowska-Olbryś. Przy kilku stołach zgromadziły się panie – dziennikarki i blogerki, które pozostawały tym samym w jednym zespole, nad którym czuwał znany kucharz (Jacek Blacharski, Łukasz Konik, Krzysztof Chełchowski, Monika Mrozowska, Justyna Marszałkowska-Jakubik). W naszym przypadku osobą nadzorującą naszą pracę była modelka, Kamila Szczawińska, autorka książek o zdrowym stylu życia i zdrowym odżywianiu. Wspólnie z Kamilą i pod jej okiem stworzyłyśmy niesamowite śledzie w marynacie pomidorowej z pomarańczą, pachnące przyprawami korzennymi, świąteczne, przepyszne. Całość marynaty niejako usmażyła się (oczywiście bez śledzi) na beztłuszczowej patelni Zepter. Składniki potraw to klucz do smaku – do innych potraw używaliśmy pomidorów, oliwek, kaparów z Ole!, jogurtów i śmietany z Krasnystawu, na zimno olejów SemCo i świeżych ziół Baziółka. Do tego powstały dwa napoje: korzenna bajka na bazie kawy Inki oraz rozgrzewjący, zimowy napój Vitax na herbacie gruszkowo-cynamonowej. Pychotka!

W tym czasie inne zespoły tworzyły własne pomysły na świąteczne potrawy, które później wszyscy uczestnicy mogli skonsumować przy suto zastawionym wigilijnym stole. Wszystkie przepisy do ściągnięcia poniżej.
{{ download(203) }}

Po kolacji grałysmy w świetną grę: „Ubongo”, wydaną przez Egmont, światowy bestseller, który zdobył popularność dzięki bardzo prostym zasadom i błyskawicznej rozgrywce (ponad 2,5 mln sprzedanych egzemplarzy). Polecamy taką rozrywkę!

Dziękujemy portalowi allaboutlife.pl za zaproszenie, marce Nissan za ciekawe, motoryzacyjne doświadczenia oraz Kamili Szczawińskiej za chęć wyedukowania nas.

Najnowsze

Będą surowe kary za oszustwa na tachografach. Nawet utrata uprawnień

30 listopada wystartował Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD). To wykaz przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika. Takie rejestry działają już w innych krajach Unii Europejskiej i tworzą ogólnoeuropejską bazę, która ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz wyeliminowanie z branży transportowej nieuczciwych przewoźników.

KREPTD jest elektroniczną ewidencją: przewoźników, posiadających zezwolenie na wykonywanie swojego zawodu, poważnych naruszeń dokonywanych podczas przewozów, a także osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi. Polska wersja rejestru będzie powiązana z Europejskim Rejestrem Przedsiębiorców Transportu Drogowego (ERRU), dzięki czemu zebrane dane trafią do jednej bazy, a organy kontrole będą miały wgląd w naruszenia kierowców dokonywane na terenie całej UE.

– Część danych zawartych w rejestrze będzie miała charakter publiczny, m.in. informacja o posiadaniu uprawnień do prowadzenia działalności transportowej czy też liczba pojazdów spółki. Pomoże to polskim przedsiębiorcom zweryfikować kontrahentów, którym zlecają usługi transportowe. Bardzo ważnym elementem KREPTD będzie ewidencja naruszeń dokonywanych przez kierowców w całej Europie. Dzięki temu, inspekcje i służby kontrolne w jeszcze większym stopniu zadbają o bezpieczeństwo na drodze. Jednak dla nieuczciwych przewoźników może okazać się to końcem ich działalności, gdyż zmianie uległa procedura utraty tzw. dobrej reputacji – mówi Mateusz Włoch, ekspert firmy INELO.

Dobra reputacja przewoźnika to nic innego, jak jego nieposzlakowana opinia prawna, czyli brak wyroków oraz sankcji za popełnianie poważnych naruszeń w ramach przepisów krajowych i unijnych. Istnieją dwa organy upoważnione do wszczęcia postępowania o odbiór dobrej reputacji: starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego.

Od tej pory przedsiębiorcy będą odpowiadać za naruszenia czy też manipulacje swoich pracowników, nawet jeśli kierowcy dokonują ich bez wiedzy przełożonego czy osoby zarządzającej transportem.

 – Warto wiedzieć, że istnieje procedura naprawcza, dzięki której uczciwy przedsiębiorca będzie mógł uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji. Jeśli sytuacja spotka firmę, która zatrudnia stu kierowców, a tylko jeden z nich popełnia naruszenia, wiadomo, że odebranie uprawnień do wykonywania przewozów byłoby nieproporcjonalną reakcją. Ważne jest też to, że już w tej chwili pracodawca może zweryfikować, czy zagraża mu utrata dobrej reputacji. Wystarczy skorzystać ze specjalistycznego oprogramowania bądź usług firmy zewnętrznej, która rozlicza przedsiębiorcę i może wskazać obszary ryzyka – podsumowuje Mateusz Włoch.

Najnowsze

Na drogi ekspresowe poczekamy dekadę? Brakuje ponad 3600 km

W 1992 roku, całkowita długość nowo wybudowanych dróg o standardzie autostrady wynosiła około 100 km. 25 lat później, w 2017 roku, długość oddanych do użytku autostrad liczy 1641 km, a dróg ekspresowych 1611 km (w tym dwujezdniowych 1362 km). Ile jeszcze poczekamy na zrealizowanie założeń Programu Budowy Dróg Krajowych?

Do zrealizowania założeń Programu Budowy Dróg Krajowych pozostało około 18% przewidzianych autostrad i prawie 70% docelowej długości dróg ekspresowych – wynika z raportu firmy Multiconsult Polska specjalizujące się w konsultingu inżynierskim pt. Stan polskich autostrad na przestrzeni ostatnich 25 lat.

Plany budowy sieci dróg dwóch kategorii – autostrad i dróg ekspresowych – pochodzą z lat 80. W latach 80. i 90., głównie ze względów ekonomicznych, budowano niewiele. – Historia rozwoju sieci dróg w Polsce, w tym szczególnie autostrad i dróg ekspresowych, jest dokładnym odzwierciedleniem zmian, jakie zachodziły w naszym państwie po systemowej zmianie w 1989 r. Pierwsze lata odznaczały się chaosem, brakiem środków na inwestycje infrastrukturalne i szybką degradacją firm budowlanych. Jeszcze gorszy od niedoboru funduszy był chyba brak wizji i strategii rozwoju sieci dróg. W tym okresie brakowało też profesjonalnego nadzoru nad inwestycjami. Jedynie inwestycje finansowane z funduszy przedakcesyjnych lub kredytów międzynarodowych były naprawdę realizowane na  warunkach kontraktowych FIDIC. Pozostałe roboty były zlecane i nadzorowane przez zamawiających, co szybko okazało się nieefektywne i korupcjogenne – podsumowuje Renata Mordak, dyrektor Pionu Transportu w Multiconsult Polska sp. z o.o.

Dopiero pod koniec lat 90. rządzący zdecydowali się na skuteczniejsze działanie i przyjęto program budowy autostrad w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne. Wybór PPP jako modelu rozwoju sieci autostrad był jednak brzemienny w skutki związane z wdrożeniem systemu opłat, a jego konsekwencje użytkownicy dróg i państwo będą ponosić jeszcze przez wiele lat.

Znaczący wzrost tempa budowy autostrad nastąpił po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej w roku 2004 i uruchomieniu środków finansowych z funduszy europejskich i dotacji unijnych. Napływ środków unijnych po 2004 roku nie wywołał od razu gwałtownego wzrostu w inwestycjach drogowych. Wtedy nastąpił okres prac przygotowawczych i studialnych, rozwój niezbędnej struktury i organizacja po stronie administracji. Tymczasem funkcjonujące wówczas procedury prawa zamówień publicznych nie były dostosowane do nowej rzeczywistości. Boom budowlany rozpoczął się dopiero około roku 2010–2011. Tendencja ta jednak znacznie osłabła w ostatnich dwóch latach.

Kolejnym istotnym krokiem w rozwoju infrastruktury drogowej był program budowy dróg związany z organizacją przez Polskę i Ukrainę Mistrzostw Europy w piłce nożnej w roku 2012.

Znamienną cechą tego okresu było też zaniżanie cen na przetargach. Procedury PZP i wytyczne GDDKiA powodowały, że wygranie przetargu budowlanego za połowę wartości zamówienia w tamtym czasie nie było niczym nadzwyczajnym, a wyroki Krajowej Izby Odwoławczej wykluczające wykonawców, którzy zaoferowali nierealne wyceny, należały do rzadkości.

Paradoksem tamtego okresu było więc  to, że pomimo ogromnych inwestycji drogowych pierwsza dekada XXI wieku skończyła się falą upadłości – zarówno firm zagranicznych działających na polskim rynku, jak i firm polskich. Inną patologią tego okresu był zbyt duży wpływ lobby ekologicznego na realizację inwestycji. – I nie chodzi tu o ważne z punktu widzenia środowiska inicjatywy, jak np. ochrona Doliny Rospudy. Często inwestycje były blokowane z powodów dość kontrowersyjnych i nie zawsze logicznych (np. budowa odcinka S7 od Skarżyska-Kamiennej do granicy województwa świętokrzyskiego). Innym efektem nacisku ekologów było nieuzasadnione podniesienie kosztów inwestycji poprzez np. budowę monstrualnych przejść dla zwierząt – dodaje Renata Mordak, dyrektor Pionu Transportu w Multiconsult Polska sp. z o.o.

Według autorów raportu pt. Stan polskich autostrad na przestrzeni ostatnich 25 lat trzeba jednak podkreślić, że władze państwowe i GDDKiA wyciągnęły wnioski z błędów tego okresu i obecnie jesteśmy o wiele lepiej przygotowani do prawidłowego wykorzystania środków z nowej perspektywy finansowej. Zmiany w ustawie PZP doprowadziły do doprecyzowania definicji rażąco niskiej ceny i do częstszego korzystania z tego narzędzia przy eliminowaniu wykonawców, którzy w warunkach rynkowych nie są w stanie należycie zrealizować inwestycji. Dokładniej weryfikowana jest także wiarygodność oferentów – ich potencjał finansowy i techniczny. Nie bez znaczenia jest szersze stosowanie pozacenowych kryteriów wyboru oferty. Obecnie cena to już tylko 60% wagi w wyborze, a pozostałe 40% zależne jest od innych kryteriów, takich jak szorstkość i równość nawierzchni przekraczające wymogi postawione przez GDDKiA, wykorzystanie lokalnych materiałów czy skrócenie czasu na wykonanie zlecenia.

Stan aktualny i perspektywy na najbliższe lata
8 września 2015 roku uchwałą Rady Ministrów został zatwierdzony Program Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025), który przewiduje realizację ok. 3900 km autostrad i dróg ekspresowych.

Do tej pory w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zakończono 23 zadania o wartości ponad 8,4 mld zł o długości ponad 273 km. W przetargach znajduje się 49 zadań o wartości 27,5 mld zł (679 km), a oczekują na niego zadania o wartości prawie 52 mld zł. Od października 2015 r. podpisano umowy na odcinki o długości 763 km, których wartość wynosi prawie 31 mld zł.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa, Marek Chodkiewicz, zapowiedział ostatnio w Sejmie, że do końca 2017 roku ma być oddanych do użytku kolejnych 9 odcinków dróg ekspresowych o wartości 5,2 mld zł i długości 133 km. Z przedstawionych danych wynika, że w realizacji jest 89 zadań o wartości ponad 47 mld zł, a długość odcinków to 1195 km.

W roku 2018 planuje się oddać do użytku 368,93 km dróg szybkiego ruchu, w tym 19,9 km autostrad. Z kolei w roku 2019 przewidywane jest oddanie do użytku 242,87 km dróg szybkiego ruchu, w tym 40,47 km autostrad.

Jak wynika z raportu opracowanego przez zespół Multiconsult Polska do zrealizowania pozostało około 18% przewidzianych autostrad. Inaczej przedstawia się sprawa dróg ekspresowych. Analiza Multiconsult Polska pokazuje, że do zrealizowania pozostaje jeszcze prawie 70% ich docelowej długości, czyli ponad 3600 km, co oznacza dobrą koniunkturę dla firm z tego sektora jeszcze na wiele lat.

– Patrząc na mapę drogową naszego kraju, można stwierdzić, że w znakomitej większości odcinki autostrad są albo skończone, albo w budowie, a w ostateczności w trakcie procedury przetargowej. Sporo zostało jeszcze do zrobienia w dziedzinie budowy dróg ekspresowych i obwodnic miast i jest więcej niż prawdopodobne, że środki z obecnej perspektywy finansowej nie wystarczą na wszystkie inwestycje. Wyzwaniem na przyszłość jest więc znalezienie środków na finansowanie inwestycji, gdy skończą się dotacje z UE – podsumowuje Renata Mordak, dyrektor Pionu Transportu w Multiconsult Polska sp. z o.o.

– Sytuacja na naszym rynku jest złożona. Trzeba przyznać, że do tej pory dużo już zostało wybudowane, jednakże trudno postrzegać system autostrad jako zamknięty i dokończony. Wymienić tu można choćby brak zamknięcia autostrady A2 ze wschodu na zachód, brak zamknięcia autostrady A1, brak MOP-ów na autostradach oraz brak ujednoliconego systemu poboru opłat, co powoduje zatory na bramkach – dodaje Arkadiusza Merchela, Dyrektor Pionu Projektowania Multiconsult Polska sp. z o.o.

Wyzwaniem dla rynku jest na pewno ujednolicenie systemu płatności za drogi. Obecnie kierowcy ponoszą je w trzech formach – narzut na paliwo, viaTOLL dla aut ciężarowych i opłaty na bramkach autostradowych. – System bramek nie sprawdza się i jest powodem frustracji kierowców stojących w wielokilometrowych kolejkach. Efektywność viaTOLL jest dyskusyjna, a dodatkowo wypłata środków z tego systemu dla prywatnych zarządców autostrad mocno drenuje budżet GDDKiA. W sytuacji, gdy istotna część autostrad zarządzana jest przez prywatnych właścicieli, bardzo trudno jednak wprowadzić zunifikowany i wygodny system opłat w całym kraju, np. na wzór węgierskich e-winiet. Rozwiązanie tego problemu to obecnie chyba największe wyzwanie stojące przed GDDKiA – podsumowuje Renata Mordak, dyrektor Pionu Transportu w Multiconsult Polska sp. z o.o.

Najnowsze