Karina Konys

AVAS – co to jest? Dźwięk w samochodzie!

Zapewnienie bezpieczeństwa osobom wewnątrz pojazdu, jak i na zewnątrz jest jednym z podstawowych priorytetów podczas konstruowania auta. W tym celu samochody wyposaża się w systemy, które mają zapewnić bezpieczeństwo. Jednym z takich systemów jest AVAS - jak on działa i na czym polega?

Wyobraźmy sobie sytuację, w której jesteśmy pieszymi i chcemy przejść na drugą stronę ulicy. Co wtedy robimy? Nasłuchujemy czy zbliża się pojazd i się rozglądamy, prawda? Oczywiście, że tak. Może się nawet zdarzyć, że porządnie się nie rozejrzymy, ale ze względu, że nie słyszymy samochodu, to decydujemy się wejść na jezdnię. A co, jeśli będzie jechał akurat samochód elektryczny lub hybrydowy i z oczywistych względów go nie usłyszymy? Wówczas, jeśli się nie rozejrzymy i zaufamy tylko naszym uszom, to możemy bardzo szybko znaleźć się na szybie czołowej samochodu. Co prawda tego typu pojazdy wydają dźwięk, kiedy się poruszają, ale jest on zbyt cichy, aby go usłyszeć – zwłaszcza w czasach, kiedy większość z nas używa słuchawek.

W gorszej sytuacji są osoby niewidome, które wtedy polegają głównie na zmyśle słuchu. Dla takich osób pojazdy niewydające dźwięku są niebezpieczne. Co prawda, kierowca ma obowiązek przepuścić pieszego na przejściu dla pieszych, a osobę niewidomą nawet poza przejściem dla pieszych, ale to są przepisy, a życie rządzi się swoimi prawami i różnie z tym wszystkim bywa m.in. ktoś może mieć gorszy dzień, nie zauważyć, rozkojarzyć się na moment itd. Dlatego powstał taki system jak AVAS, którego zadaniem jest, aby samochód, którego nie słychać, stał się głośny.

Co to jest system AVAS?

Producenci samochodów prześcigają się w nowinkach technologicznych, które poprawiają bezpieczeństwo i komfort osobom w samochodzie. Zazwyczaj, kiedy pojawi się jakiś nowy system bezpieczeństwa, to jest on od razu wykorzystywany przez wielu producentów. Jednak system AVAS trochę odbiega od tej zasady, ponieważ nie będzie on wykorzystywany w samochodach z silnikiem spalinowym. Czym zatem jest AVAS? System AVAS (ang. Acoustic Vehicle Alerting System) to akustyczny system ostrzegania o pojeździe. Wyposażone są w niego pojazdy, które nie wydają dźwięku, czyli po prostu nie słychać pracy silnika, a więc chodzi o samochody elektryczne i hybrydowe.

Jak działa system AVAS?

Skoro samochody bezemisyjne są również bezgłośne, to jeśli w nazwie systemu znajduje się słowo “akustyczny”, to łatwo można się domyśleć, że system polega na wydawaniu dźwięku. Kiedy on to robi? Oczywiście nie wydaje dźwięku cały czas.

System AVAS polega na tym, aby emitować dźwięk słyszalny dla pieszych. Działa wtedy, kiedy pojazd porusza się poniżej 20 km/h (w niektórych modelach ta granica jest zwiększona, np. do 30 km/h). Dotyczy to zarówno jazdy w przód, jak i do tyłu. Systemu w żaden sposób nie musimy aktywować samodzielnie, ponieważ dzieje się to samoczynnie. Możemy go oczywiście ręcznie wyłączyć, ale po każdym ponownym uruchomieniu auta system znów będzie działał – podobnie jak system Start&Stop. Natomiast w przypadku hybryd system może nie wydawać dźwięku nawet, jeśli pojazd nie osiągnie odpowiedniej prędkości, ale musi wówczas pracować silnik spalinowy.

Przechodząc natomiast do rodzaju dźwięku, to musi on być ciągły. Oznacza to, że dźwięk nie może być przerywany, czyli taki jaki wydaje, np. koparka podczas cofania. Dodatkowo przepisy mówią, że dźwięk musi być podobny do dźwięku jaki wydaje silnik spalinowy. Pomimo tego, daje to duże pole manewru dla producentów, przez co niektórzy podchodzą do tego bardzo skrupulatnie, np. BMW przy tworzeniu dźwięku poprosiło o pomoc kompozytora Hansa Zimmera. Ponadto zapisy ustawy mówią, że głośność sygnału musi mieścić się między 56 decybeli a 75 decybeli.

System AVAS jest obowiązkowy! Od kiedy?

Od 1 lipca 2019 roku system jest obowiązkowy we wszystkich nowych samochodach elektrycznych i hybrydowych. Jeśli producent nie umieściłby go w swoim modelu, to samochód nie przeszedłby wówczas homologacji i nie zostałby dopuszczony do ruchu. Natomiast od 1 lipca 2021 roku w system musi być wyposażony każdy samochód elektryczny i hybrydowy. Oznacza to, że właściciele pierwszych bezemisyjnych samochodów, które nie zostały wyposażone w ten system, muszą nadrobić tą zaległość i zamontować system w swoim pojeździe.

Samochody bezgłośne stanowiły zagrożenie głównie dla osób niewidomych. Osoby, które poruszają się po mieście głównie dzięki słuchowi i innym potrzebnym przedmiotom, miały duże utrudnienie, bo jak nie wejść pod samochód, którego ani nie widać, ani nie słychać. Dlatego wynalezienie systemu AVAS, który za pomocą głośniczka wydaje dźwięki normalnego samochodu, ma realny wpływ na poprawę ich bezpieczeństwa. Dodatkowo bardzo ważną decyzję podjęli urzędnicy unijni, którzy wprowadzili obowiązek montowania tego systemu do każdego samochodu elektrycznego i hybrydowego.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze