Audi A5 Coupé: pierwsza jazda - i piękna i bestia

Audi A5 Coupé: pierwsza jazda - i piękna i bestia

11 grudnia 2016
31
Dziewięć lat po premierze pierwszej generacji Audi A5 nadszedł czas na zmiany. Prezentowany model to ewolucja zarówno pod kątem stylizacji nadwozia, ale i technologii, które znajdziemy na pokładzie tego modelu.
Loading module...

W tym uroczym, zgrabnym coupé znajdziemy teraz nie tylko przeprojektowane podwozie, ale i nowe, mocne jednostki napędowe oraz nowinki z obszaru multimediów czy wsparcia kierowcy.

Warto przypomnieć, że poprzedni model uznawany był za jedno z ładniejszych coupé na rynku, dlatego projektanci nowej generacji mieli ciężki orzech do zgryzienia pracując nad liniami następcy modelu. Aby spełnić oczekiwania fanów marki i potencjalnych klientów trzeba było nadać świeżości nadwoziu i drapieżności karoserii, zachowując przy tym styl i elegancję. Nowa generacja A5 jest więc autem jednocześnie dostojnym, jak i na tyle "podniecającym", że może niektórym podnieść nieco ciśnienie na sam widok czy możliwość przejażdżki - i o to chodziło!

Niemiecki design
Najbardziej charakterystyczna jest ostro zarysowana linia boczna w kształcie fali; linia, która była także charakterystyczna dla wcześniejszej wersji. Kolejną wizytówką nowych produktów koncernu z Ingolstadt jest całkowicie nowy grill singleframe, który doskonale współgra tutaj z kształtem przednich reflektorów. Z tyłu znajdziemy wyrazisty spoiler i wąskie, trójwymiarowe światła diodowe. Układ wydechowy zależny jest od wersji silnikowej. Dla silników wysokoprężnych to podwójna rura wydechowa z lewej strony, a dla benzynowych jednostek - dwa pojedyncze wydechy z dwóch stron.

Oprócz podstawowej wersji wyposażenia dostępna będzie linia S line, oraz sportowy pakiet wyposażenia. Nowe Coupé to również nowe nadwozie. A5 coupe jest teraz dłuższe o 4,7 cm względem poprzednika, o 1,3 cm wzrósł także rozstaw osi. Inżynierowie zdecydowali się zmniejszyć szerokość auta o 8 mm i wysokość o jedynie 1 mm.

Wnętrze niczym nas nie zaskoczyło - to ta sama świetna jakość nawet najmniejszego elementu, a poza tym praktyczne rozwiązania, które znamy z nowego A4, czy A3. Do dyspozycji kierowcy jest osadzony bezpośrednio przed jego oczami virtual cockpit o przekątnej 12,3 cala, wyświetlacz MMI o przekątnej 8,3 cala na panelu centyralnym i dotykowy touchpad między fotelami z przodu, pokładowe WiFi, TV, czy nagłośnienie firmy Bang&Olufsen (opcja).

A5 coupe, tradycyjnie już, najeżone jest systemami asystującymi jazdę, choć większość znamy z najnowszego A4: adaptacyjny tempomat, asystent jazdy w korku, asystent pasa ruchu, kamery i wiele innych. Dla osób odbywających często nocne podróże, Audi proponuje możliwość doposażenia auta w diodowe reflektory Matrix.

Prowadzenie? Czy jest coś przyjemniejszego?
Pierwsze jazdy Audi A5 coupe odbywały się na "drodze 100 zakrętów" w okolicy Polanicy-Zdrój, gdzie można było przetestować, jak auto sprawdza się w zimowych warunkach, zwłaszcza w newralgicznych miejscach na drodze tj. winkle.  Choć i tak, na zwykłej drodze, jazda nowym Audi A5 Coupé dostarcza sporą dawkę przyjemności. Organizatorzy prezentacji nie bez powodu wybrali tak fantastyczne miejsce na sprawdzenie właściwości jezdnych i nie obawiano się, że te samochody sobie nie poradzą. Mnóstwo ciasnych zakrętów, śliska nawierzchnia, ostre podjazdy i równie ostre zjazdy - to zwykle okoliczności, w których większość kierowców boi się jeździć n a 100 procent. Jednak w A5 coupe z najmocniejszą wersją benzynową i napędem quattro to po prostu ogromna frajda. Wspaniale jest wiedzieć, że ten samochód radzi sobie w tak niesprzyjających okolicznościach. Mechanizm różnicowy tylnej osi daje poczucie precyzji poruszania się samochodu na zadanym przez kierowcę torze. To auto naprawdę ciężko "wyprowadzić z równowagi" - każde z kół żyje własnym życiem i oddzielnie reaguje na zakręty, nierówności i przyspieszenia czy hamowania - wszystko po to, aby móc zachować przyczepnośc i trakcję w każdym momencie jazdy. Jak to nam nie wystarczy, to zawsze możemy doposażyć A5-tkę w dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości i kąta skrętu kierownicy. Choć w standardowym wyposażeniu i tak można doskonale wyczuć na kole kierownicy co się dzieje na styku koła i asfaltu.

Mocy przybywaj!
W gamie znalazły się trzy benzynowe i trzy wysokoprężne jednostki. Najmniejszy silnik benzynowy to 1.4 TFSI generujący moc 150 koni mechanicznych i dysponujący momentem obrotowym 250 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje niecałe 9 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 216 km/h. Najmocniejsza wersja benzynowa to aż 252 KM i 370 Nm wyciśnięte z 2-litrowej jednostki, zapewniająca niemal sportowe osiągi auta. A5 wyposażone w ten silnik, z napędem quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w jedyne 5,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Drugi wariant silnika 2.0 TFSI ma moc 190 KM i 320 Nm -pierwszą setkę w tym wariancie zobaczymy po 7,3 sekundy.

Gama silników wysokoprężnych opiera się na dwóch pojemnościach: 2.0 TDI oraz 3.0 TDI. Ten pierwszy jest oparty na systemie wtrysku Common Rail i generuje 190 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy równy 400 Nm. Producent zapewnia o fantastycznych aspektach ekonomicznych jednostki, czyli zapotrzebowaniu na paliwo w granicach 4,4 l oleju napędowego na 100 km. Nawet, jeżeli dodamy 2 litry do tej liczby to wciąż będzie to bardzo rozsądny wynik jak na osiągi pozwalające zobaczyć pierwszą “setkę” po 7,2 sekundy. 3-litrowy diesel to całkowicie nowa konstrukcja, która przechodzi dopiero proces homologacji. Przy tej objętości mamy do wyboru dwa warianty mocy: 218 KM i 286 KM. W pierwszej wersji dysponujemy momentem obrotowym wynoszącym 400 Nm, w drugiej natomiast aż 620 Nm. Topowa wersja silnika dla Audi A5 coupe to szereg zmian, które kładą nacisk na emisję spalin, obniżenie masy jednostki i zwiększenie mocy.

Audi S5 coupe będzie napędzane przeprojektowanym silnikiem 3.0 TFSI o pojemności skokowej 2995 cm3. Ten turbodoładowany sześciocylindrowiec generuje 15 kW więcej niż jego poprzednik, co daje pełne podziwu 354 koni mechanicznych i aż 500 Nm! Sprint do setki to jedyne 4,7 sekundy.

Ciekawą nowinką jest zmodernizowany system Start-Stop. Kiedy będziemy dojeżdżać do świateł, silnik zgaśnie po zwolnieniu poniżej 7 km/h, co pozwoli zaoszczędzić jeszcze więcej paliwa (w konfiguracji ze skrzynią tiptronic jest to 3 km/h).

Za ile?
Ceny Audi A5 coupe zaczynają się od 159 900 złotych za wersję z silnikiem 1.4 TFSI. Za słabszą jednostkę dwulitrową trzeba dopłacić 10 tysięcy złotych. Mocniejsze jednostki 2.0 TFSI lub 3.0 TDI z napędem quattro to wydatek ponad 200 tysięcy złotych. Oczywiście mowa o wersji podstawowej. Biorąc pod uwagę, że dodatkowe wyposażenie w Audi do najtańszych nie należy, łatwo się domyślić, że osiągnąć próg 300 tysięcy złotych przy konfiguratorze jest dziecinnie proste.

Nowe A5 Coupé zrobiło na nas takie wrażenie, że łatwiej będzie omówić rzeczy, które nam się nie podobają... Czyli... Ok, to by było na tyle. Auto ma świetne proporcje, wygląda drapieżnie, jeździ agresywnie, wnętrze jest ergonomiczne i wykonane z najlepszych materiałów. Mamy do dyspozycji mocne silniki i mnóstwo nowinek technicznych poprawiających komfort podróżowania. Do pełni szczęścia potrzeba nam jedynie krętych dróg, pięknych widoków i mnóstwa czasu, aby cieszyć się jazdą. No i przynajmniej wolnych 250 tysięcy złotych...

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!