Audi A4 poddano face liftingowi

Po czterech latach obecności na rynku Audi A4 zostało poddane modernizacji. Zmieniła się stylistyka i multimedia, a wiele silników jest teraz dostępnych z systemami mild hybrid. Modele Audi A4 i S4 z napędem TDI pojawią się na rynku europejskim jesienią 2019 r.

Osłona chłodnicy w nowym A4 jest teraz szersza i bardziej płaska. Diodowe światła są teraz elementem wyposażenia standardowego, a opcjonalne reflektory diodowe Matrix posiadają w pełni automatyczne światła drogowe. Nowa jest także koncepcja linii wyposażeniowych: zewnętrzne linie wyposażeniowe nazywają się teraz basic, advanced i S line, a do tego dochodzi zindywidualizowany wygląd modeli S i allroad. Klienci mogą wybierać spośród 12 barw lakieru, a w palecie jest nowy kolor: szary Terra.

A4 wyposażone jest teraz w zupełnie nowy system MMI z wyświetlaczem dotykowym z akustyczną reakcją zwrotną. Przejął on funkcje dotychczas stosowanego pokrętła i przycisków funkcyjnych, umieszczonych na konsoli tunelu środkowego. Wysokiej rozdzielczości wyświetlacz TFT ma przekątną 10,1 cala. Sterowanie naturalnym językiem – kolejna funkcja nowego systemu – rozumie wiele zwrotów z języka potocznego.

Gama usług zawartych w Audi Connect i Audi connect plus obejmuje wiele serwisów online, w tym car-to-X, wykorzystujących inteligencję rozproszoną floty Audi. Do informacji online o znakach drogowych i o zagrożeniach oraz do usługi wyszukiwania miejsc parkingowych przy ulicy, doszła informacja o sygnalizacji świetlnej. Skomunikowany z infrastrukturą miasta pojazd, za pośrednictwem serwera otrzymuje informacje wprost z centralnego sterownika sygnalizacji. Kierowca może zatem dopasować prędkość tak, by podjechać do świateł dokładnie podczas fazy światła zielonego. Na tablicy rozdzielczej pojawia się zalecenie dotyczące prędkości, a jeśli kierowca czeka już przy czerwonym świetle, widoczny jest czas pozostający do następnej zmiany. Funkcja ta jest elementem składowym pakietu Audi connect i jest sukcesywnie udostępniana w wybranych europejskich miastach.

Tablica rozdzielcza dostępna jest w trzech wariantach – są to dwa częściowo analogowe systemy informacji kierowcy i (w połączeniu z systemem MMI plus) w pełni cyfrowy Audi virtual cockpit plus. Kierowca obsługuje 12,3-calowy wyświetlacz o rozdzielczości Full HD przy pomocy przycisków na kierownicy wielofunkcyjnej i może wybierać jeden z trzech widoków.

Na początku sprzedaży w Europie, nowa rodzina Audi A4 wyposażona będzie w sześć turbodoładowanych silników. Wachlarz ich mocy sięga od 150 KM do 347 KM w wersji S4 TDI (korzystającej z tego samego silnika, co S5 TDI, o którym pisaliśmy już wcześniej). Wkrótce do oferty dołączą jeszcze dwa kolejne wersje silnikowe: 30 TDI o mocy 136 KM i 35 TDI generujące 163 KM. Trzy wchodzące na rynek jednostki są wyposażone w system mild-hybrid (MHEV), bazujący na 12-woltowej sieci pokładowej. System ten obniża zużycie paliwa nawet o 0,3 litra na 100 km.

Wszystkie wchodzące na rynek modele A4, oprócz bazowej wersji z silnikiem TFSI, standardowo zjeżdżają z taśmy wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. 35 TFSI o mocy 150 KM ze skrzynią manualną oferowane będzie jakiś czas po pojawieniu się modelu na rynku, podobnie zresztą jak 40 TDI o mocy 190 KM z napędem na przednią oś.

Modernizacja objęła także A4 w wersji allroad. Dzięki napędowi na cztery koła quattro i podwyższonemu o 35 mm prześwitowi model może pochwalić się dobrymi właściwościami terenowymi. Od A4 Avant model ten odróżniają detale: osłona podwozia, kontrastowe osłony brzegów nadkoli, 12 mm większe koła oraz szerszy rozstaw kół – o 6 mm z przodu i o 11 mm z tyłu.

Audi A4 allroad quattro dostępne jest z trzema silnikami – jednym benzynowym i dwoma wysokoprężnymi. Automatyczne skrzynie biegów są tu elementem wyposażenia standardowego. Alternatywą dla seryjnego zawieszenia jest zawieszenie z regulacją stopnia tłumienia.

Wprowadzając nowe A4 na rynek, Audi oferuje dodatkowo jego limitowaną linię o nazwie „edition one“. Będzie ona dostępny w wersji Limousine i Avant z trzema wariantami silnikowymi: 2.0 TFSI (245 KM), 2.0 TDI (190 KM) i 3.0 TDI (231 KM). Jego stylistyka zewnętrzna bazuje na zewnętrznej linii wyposażeniowej S line, uzupełnionej o wyraziste elementy, takie jak czarny pakiet stylistyczny. We wnętrzu można wybierać pomiędzy linią design selection i pakietem wewnętrznym S line.

Najnowsze

Pokaz możliwości indyjskich motocyklistów

Ile osób może podróżować jednym motocyklem? Jak udowadniają indyjscy funkcjonariusze, nawet jedenastu podróżnych nie jest problemem.

Nagranie pochodzi z wizyty Baracka Obamy w Indiach, gdzie uczestniczył w 66. obchodach Dnia Republiki. Częścią tego wydarzenia była parada motocyklistów z indyjskiej straży granicznej.

Jak możecie zobaczyć poniżej, było to naprawdę niezwykłe widowisko. Chociaż można odnieść wrażenie, że od funkcjonariuszy służb mundurowych zwykle oczekuje się świetnego opanowania pojazdu, a nie nauczenia się iście cyrkowych sztuczek. Jak oceniacie ten występ?

https://www.youtube.com/watch?v=LYH6KYa703I

Najnowsze

Pieszy aż uderzył ręką w auto. Co zrobił kierowca?

Są kierowcy, którym wiecznie gdzieś się spieszy i próbują wyprzedzać innych za wszelką cenę. Ale ta sytuacja to już gruba przesada.

Auto z kamerą zbliża się do przejścia, przez które z obu stron przechodzą piesi. Hamuje więc, aby umożliwić przejście kolejnym osobom. Nagle piesi się zatrzymują. Co się stało?

Nic takiego – inny kierowca nie chciał czekać i ominął samochód stojący przed przejściem. Jeden z przechodniów tak się tym poirytował, że uderzył ręką w maskę tego auta. Łamiący przepisy kierowca chyba chciał na to jakoś zareagować, ponieważ zatrzymał się po kilku metrach, ale potem ruszył dalej.

Najnowsze

Instruktor nauki jazdy potrącił kobietę na pasach

Kto ma być przykładem dla innych kierowców, jak nie instruktor nauki jazdy? Okazuje się, że i komuś tak doświadczonemu może zdarzyć się chwila nieuwagi.

Do zdarzenia doszło we wczesnych godzinach porannych w miejscowości Sokółka. Kamera monitoringu uchwyciła moment, kiedy samochód nauki jazdy potrącił kobietę na przejściu dla pieszych. Znamienne jest to, że kierowca zatrzymał się przed skrzyżowaniem, a piesza przed przejściem – oboje upewniali się, że nic nie nadjeżdża. Jak zatem doszło do wypadku?

Sprawca tłumaczył, że nie widział kobiety, ponieważ oślepiło go słońce. Pochwalić należy jego reakcję na zdarzenie, ponieważ natychmiast zawiózł 60-latkę do szpitala. Na szczęście nic poważnego jej się nie stało.

Najnowsze

Opel Grandland X Hybrid4 – mocny, ale oszczędny

Opel prezentuje nowy model hybrydowy typu plug-in z napędem na wszystkie koła. Grandland X Hybrid4 z opcjonalną czarną maską silnika uzupełnia ofertę SUV ów marki.

Zespół napędowy Grandlanda X Hybrid4 składa się z czterocylindrowego turbodoładowanego silnika benzynowego 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka rozwija moc 200 KM  i została dostosowana do pracy w układzie hybrydowym. Wspomagają ją dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 109 KM. Przedni jest sprzężony z ośmiobiegową przekładnią automatyczną. W przypadku drugiego inwerter i mechanizm różnicowy są zintegrowane z napędzaną elektrycznie tylną osią, zapewniając napęd na wszystkie koła załączany na żądanie.

Dzięki energii zgromadzonej w akumulatorze litowo-jonowymo o pojemności 13,2 kWh, zasięg Grandlanda X Hybrid4 w trybie wyłącznie elektrycznym wynosi do 50 kilometrów (według cyklu WLTP). Średnie zużycie paliwa tego 300-konnego SUV-a wynosi, według wstępnych danych 2,2 l/100 km.

Czas ładowania baterii zależy od typu użytej ładowarki. Oprócz kabla dostarczanego wraz z pojazdem i służącego do ładowania akumulatorów z domowego gniazdka, Opel zaoferuje także urządzenia do szybkiego ładowania na publicznych stacjach oraz z ładowarek naściennych w domu. Za pomocą takiej ładowarki o mocy 7,4 kW akumulator samochodu można naładować do pełna w około godzinę i 50 minut.

W modelu Grandland X Hybrid4 zastosowano układ hamowania regeneracyjnego, który odzyskuje energię wytwarzaną w czasie hamowania lub wytracania prędkości. Dzięki zamianie nadwyżki energii kinetycznej w energię elektryczną, zużywaną natychmiast lub magazynowaną w akumulatorze, zasięg Grandlanda X Hybrid4 wyłącznie na zasilaniu elektrycznym można zwiększyć średnio o 10 procent. W celu dalszego wykorzystania wysokonapięciowego (300 V) układu elektrycznego jest wyposażony w elektryczną sprężarkę układu klimatyzacji i elektryczne ogrzewanie.

Kierowca może też włączyć tryb „Regeneration on Demand” („regeneracja na żądanie”) w celu maksymalnego zwiększenia ilości odzyskiwanej energii. Moment hamujący silnika elektrycznego jest tak wysoki, że aby zmniejszyć prędkość w celu pełnego zatrzymania pojazdu w normalnym ruchu, nie trzeba naciskać pedału hamulca. Prędkość Grandlanda X Hybrid4 można więc kontrolować za pomocą pedału przyspieszenia.

Hybryda Opla będzie oferować cztery tryby jazdy – elektryczny, hybrydowy, AWD i sportowy, które lepiej pozwolą dostosować auto do konkretnej sytuacji. Na przykład w trybie hybrydowym samochód będzie automatycznie dobierał najbardziej efektywny sposób napędu, z możliwością przełączenia na bezemisyjny tryb elektryczny po dotarciu do centrum miasta. W trybie AWD następuje aktywacja elektrycznego napędu tylnej osi w celu uzyskania maksymalnej przyczepności na wszystkich rodzajach nawierzchni.

W Grandlandzie X Hybrid4 dostępna będzie także nowa usługa telematyczna Opel Connect. O spokój kierowcy i pasażerów pomogą zadbać również takie funkcje, jak Navigation Online z informacjami o ruchu drogowym dostarczanymi w czasie rzeczywistym, sprawdzanie najważniejszych informacji o pojeździe poprzez aplikację, bezpośrednie połączenie z pomocą drogową oraz system powiadamiania służb ratowniczych w sytuacjach awaryjnych.

Pierwsza hybryda plug‑in Opla, którą producent planuje wprowadzić do sprzedaży już w najbliższych tygodniach, z terminem wydania pierwszych egzemplarzy klientom na początku 2020 roku, przyczyni się do elektryfikacji całej oferty niemieckiej marki do 2024 roku. Ampera‑e pozostanie w sprzedaży na wybranych rynkach, natomiast w ciągu 20 miesięcy producent wprowadzi na rynek nową Corsę, nowego minivana Zafira Life, nowego dostawczego Vivaro oraz następcę Mokki X – każdy z tych modeli będzie dostępny także w wersji wyłącznie elektrycznej z zasilaniem akumulatorowym.

Najnowsze