Anke-Eve Goldmann: wyprzedziła swoje czasy
Anke-Eve Goldmann – dziennikarka, nauczycielka, ikona stylu, a przede wszystkim zawołana motocyklistka – to kobieta absolutnie nietuzinkowa. I miała niezwykłe życie.
Urodziła się w Niemczech w 1930 roku. Jako nastolatka uczyła niemieckiego dzieci amerykańskich żołnierzy stacjonujących w bazie wojsk lotniczych. W latach 50. brała udział w wyścigach endurance i torowych, brylowała na torach Hockenheimring i Nürburgring, jednak z uwagi na płeć nie została dopuszczona do dalszej rywalizacji i nie zdołała sięgnąć po żadne wyróżnienia sportowe.
![]() |
fot. thevintagent.blogspot.com
|
Niemniej nie zaprzestała wyczynowej jazdy, co widać na zdjęciach. Zawsze znalazła pretekst, żeby wmieszać się w tłum zawodników na torze. Sama też przykuwała do siebie uwagę – wysoka (180 cm wzrostu), smukła, atrakcyjna, świetnie czuła się przed obiektywem i lubiła być w centrum zainteresowania. Świetnie posługiwała się kilkoma językami, a że miała również lekkie pióro, z czasem nawiązała współpracę z kilkoma magazynami, dla których regularnie pisała artykuły: angielskiego „Cycle World”, niemieckiego „Das Motorrad”, francuskiego „Moto Revue” i innych. W październiku 1962 roku napisała obszerny reportaż o kobietach-kierowcach wyścigowych z ZSRR!
![]() |
fot. thevintagent.blogspot.com
|
W 1958 roku, wraz z dziewięcioma innymi kobietami, została współzałożycielką europejskiego oddziału Women’s International Motorcycle Association (WIMA). Była również pierwszą kobietą, która jeździła na motocyklu w jednoczęściowym skórzanym uniformie, zaprojektowanym specjalnie dla niej (i z jej udziałem) przez niemieckiego producenta Harro. Był to pierwszy krok poczyniony w kierunku motocyklowych ubiorów przeznaczonych specjalnie dla kobiet.
![]() |
fot. thevintagent.blogspot.com
|
Anke-Eve przez wiele lat pozostawała wierna marce BMW, była nawet jej oficjalną twarzą, do czasu, aż zdecydowała się zakupić, na początku lat 70., model MV Agusta. Przez lata stale go usprawniała i rozszerzała wyposażenie wedle własnego pomysłu – włoski producent czerpał zresztą inspirację z tego przy projektowaniu kolejnych modeli.
Niezależnie od rodzaju akurat użytkowanego motocykla, nigdy nie wahała się sprawdzać nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach – na śniegu, lodzie, podczas zimowych rajdów.
![]() |
fot. thevintagent.blogspot.com
|
Była bliską przyjaciółką pisarza André Pieyre’a de Mandiargues’a i to na jej wzór stworzył postać Rebeki w książce „La Motocyclette”. Książka została potem przeniesiona na duży ekran, w filmie „Dziewczyna na motocyklu” w rolę Rebeki wcieliła się Marianne Faithful.
![]() |
fot. thevintagent.blogspot.com
|
Iskra pasji zgasła w Anke-Eve po śmierci jej najbliższej przyjaciółki w wypadku. Nigdy już nie wsiadła na motocykl. Nie byłaby jednak sobą, gdyby postanowiła wieść nudne, zwyczajne życie. Zamiast tego wybrała się na samotną wyprawę z plecakiem po Azji, m.in. przemierzając Birmę, Kambodżę i Wietnam zaledwie kilka lat po zakończeniu działań wojennych.
Ciekawe, co się z nią dzisiaj dzieje?
Najnowsze
-
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
Coraz więcej osób odkrywa uroki podróżowania bez sztywnych planów i rezerwacji hoteli. Dla fanów motoryzacji to naturalne – auto czy motocykl daje wolność, a nocleg w kamperze lub pod namiotem pozwala zatrzymać się tam, gdzie akurat prowadzi droga. Obie opcje mają swój niepowtarzalny klimat, ale też różne wymagania i ograniczenia. -
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
-
Do końca wakacji paliwo będzie tańsze? Eksperci ostrzegają: jesienią czeka nas podwyżka, zwłaszcza ON
Zostaw komentarz: