Ania i Kasia kierowcami bolidu Shell Eco-marathon

Iron Warriors Team to grupa studentów z Politechniki Łódzkiej, którzy pracują nad najnowszym projektem SKN Miłośników Motoryzacji: bolidem EcoArrow II. Kierowcami tego pojazdu są dwie drobniutkie dziewczyny, studentki Politechniki Łódzkiej - Ania i Kasia.

Kasia Dubec
fot. fanpage zespołu

Głównym celem zespołu jest zbudowanie i udoskonalanie bolidu, który przejedzie jak najdłuższy dystans na 1 litrze paliwa w europejskiej edycji konkursu Shell Eco- marathon. Jego prowadzenie powierzono dwóm studentkom.

Kasia studiuje architekturę wnętrz oraz jest zapalonym kierowcą samochodu, natomiast Ania studiuje mechanikę i budowę maszyn, na co dzień jeździ motocyklem. Prowadzenie bolidu podczas zawodów jest niesamowitym wyzwaniem oraz ciekawym doświadczeniem ze względu na specyfikację tego pojazdu. Jazda bolidem nie należy do najłatwiejszych, ponieważ pozycja jest leżąca. Rywalizacja jednak sprawia, że jazda daje dużo radości. Do przejechania jest 16,117 kilometrów w ciągu 39 minut.

W tegorocznych zawodach dziewczynom udało się osiągnąć zasięg 264 kilometrów na 1 litrze paliwa. W tym roku w zawodach Shell Eco-marathon wystartowało 10 drużyn z Polski, z czego nie wszystkie zostały dopuszczone do głównych zawodów. Bolid Eco Arrow II pomyślnie przeszedł kontrolę techniczną.

Obie studentki postawiły sobie za cel rozpowszechnienie zawodów Shell Eco-marathon oraz pokazanie, że niskie i drobne dziewczyny w sporcie motorowym mogą znaleźć swoje miejsce. Ich zdaniem niski wzrost nie dyskwalifikuje ich jako zawodniczek a nawet, jak w przypadku jazdy bolidem, jest wyjątkowo wskazany.

Fanpage teamu, na którym można znaleźć więcej informacji na temat drużyny oraz zawodów jest tutaj: https://www.facebook.com/IronWarriorsTeam

Objechać równik na 12 litrach paliwa!
Podczas zawodów ustanowiono nowe rekordy wydajności energetycznej – można objechać równik na 12.5 litrach paliwa!

Anna Markiewicz
fot. fanpage zespołu

Zaszczytne drugie miejsce w kategorii Urban Concept zajął zespół Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów działającego przy Politechnice Warszawskiej. Swoim pojazdem o nazwie PAKS poprawili zeszłoroczny wynik z 334,2 do 376,46 kilometrów przejechanych na jednym litrze benzyny. Pierwsze miejsce zajęli konkurenci z francuskiego liceum Louis Delage pokonując 468,85 km na jednym litrze paliwa, a trzecie belgijski zespół z University Of Mons z wynikiem 189.08 km/1 l.

Polskie wyniki zostały również poprawione w kategorii prototypów. Zespół Smart Power z Politechniki Śląskiej przejechał ponad 30 km więcej na 1 kWh (487 km na w stosunku do 454,5 z roku poprzedniego).

Tegoroczna, jubileuszowa 30. edycja konkursu odbyła się w dniach 15 – 18 maja. Po miesiącach przygotowań, 198 zespołów z 27 krajów dało z siebie wszystko podczas trzydniowych zmagań na ulicach Rotterdamu. Rywalizacja odbywała się w dwóch kategoriach: futurystycznej Prototype i konwencjonalnej UrbanConcept. Zgodnie z założeniami konkursu, przez kilka dni, zespoły podejmowały próby przebycia jak najdłuższej trasy na równowartości jednego litra paliwa. Własnoręcznie zaprojektowane i wykonane samochody wykonały stałą liczbę okrążeń wokół toru przy zadanej prędkości, a organizatorzy obliczyli efektywność energetyczną każdego z pojazdów.  Nagrody przyznane zostały zespołom, które przebyły największy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kilowatogodziny.

Z roku na rok studenci przesuwają granice konstrukcyjnych możliwości. Francuski zespół Microjoule z liceum Saint-Joseph La Joliverie, zwycięzcy w kategorii prototypów zasilanych paliwem poprawili swój zeszłoroczny wynik o 11% – przejeżdżając 3,314.9 km na jednym litrze paliwa. Francuzi mogą pochwalić się również najlepszym wynikiem w grupie pojazdów Urban Concept zasilanych paliwem -468.85 przejechanych kilometrów na jednym litrze paliwa. Do kategorii tej należą pojazdy, które swoimi gabarytami oraz funkcjonalnością mają przypominać auta poruszające się po miejskich drogach.

Jedną z innowacji zasługujących na szczególną uwagę jest pojazd zbudowany przez portugalski zespół AERO@UBI – nie posiada on kierownicy a sterowany jest poprzez ruchy ciała kierowcy.

O Shell Eco-marathon
Shell Eco-marathon to jeden z najbardziej innowacyjnych konkursów studenckich odbywający się co roku w Europie, Ameryce i Azji. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata, stają przed wyzwaniem zaprojektowania, zbudowania i przetestowania najbardziej wydajnych pod względem energetycznym pojazdów. Zwycięża drużyna, która pokona najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa.

W 2014 roku miał już miejsce w Azji i Ameryce:

  • azjatycka edycja Shell Eco-marathon, 6-9 lutego 2014 roku, Manila, Filipiny
  • amerykańska edycja Shell Eco-marathon: 24-27 kwietnia 2014 roku, Huston,Stany Zjednoczone

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze