André Citroën – wizjoner z polskimi korzeniami

Inżynier, przedsiębiorca, założyciel jednej z najbardziej znanych marek na świecie, André Citroën, był piątym dzieckiem francuskiego handlarza diamentami Luisa Citroëna i Polki - Maszy Amelii Kleinman.

André Citroën urodził się 5 lutego 1878 r. – dokładnie 140 lat temu. Jego rodzice poznali się podczas jednej z biznesowych podróżny Francuza do Warszawy. W 1873 r. zmieszkali w jednak Paryżu, gdzie w 1878 r. urodził się André. Przodkowie słynnego twórcy kultowych modeli m.in. 2CV, HY, CX czy DS nosili nazwisko Limoenman, czyli… człowiek z cytrynkami, dopiero dziadek André, Barend, zdecydował się na jego zmianę.

W 1900 r. po ukończeniu studiów inżynierskich na École polytechnique André Citroën wstąpił do wojska. W trakcie służby odwiedził m.in. ojczysty kraj matki. Podczas wizyty w Polsce, w jednym z warsztatów zobaczył nieznane mu wcześniej koła zębate o zakończeniach w kształcie „jodełki”. Wykształcenie techniczne pozwoliło mu dostrzec wszystkie zalety takiej konstrukcji – możliwość przenoszenia większych obciążeń i cichszą pracę. Citroën odkupił prawa do tego wynalazku i w 1902 r. założył we Francji fabrykę kół zębatych Citroëna. Wzór zębatki, opatentowany w postaci charakterystycznych szerwonów, do dziś widnieje w logo marki.

W wieku 27 lat André był już znanym z innowacyjnych rozwiązań, nowoczesnego zarządzania, idealnego wyczucia czasu i potrzeb rynku, francuskim przedsiębiorcą. Bogate i przepełnione sukcesem doświadczenia z fabryką Morsa oraz spotkanie z Henrym Fordem spowodowały, że André szukając dalszych opcji rozwoju i możliwości wykorzystania nowoczesnej fabryki, zaplanował kolejny ruch. Wybór padł na motoryzację – André zamierzał produkować samochody seryjnie. Pierwsze auto z logo Citroëna – typ A – wyjechało z jego fabryki w 1919 r. Ta strategia była udana: niespełna 10 lat później Citroëna produkował 400 pojazdów dziennie, co stanowiło 1/3 całej produkcji we Francji.

Najnowsze

Edyta Klim

Kobieca reklama Hondy w Pakistanie

Dealer Hondy w Pakistanie postanowił zaprosić 12 motocyklistek z całego świata, by pokazać piękno swojego kraju i niezawodność małych motocykli.

W Pakistanie najlepiej sprzedają się motocykle tanie, małe i wszechstronne. Taka właśnie jest Honda CB150Fs, a do promocji tego modelu dealer Atlas Honda postanowił zaprosić motocyklistki z różnych krajów.

W ekspedycji udział wzięły motocyklistki w wieku 30-58 lat, głównie z USA, ale także z Anglii, Kanady, Szwajcarii i Holandii. Grupa liczyła 12 kobiet w składzie: Cassia Leet, Tiffany Camhi, Dione Haroutunian, Danell Lynn, Elspeth Beard, Ruth Belher, Olya Krasnykh, Sheila Dawson, Stephenie Yui, Jacquiline Michelle, Angenita Munneke i Liza Miller.

Przewodnikiem wycieczki został znany, pakistański motocyklista Moin Khan, a trasa wiodła z Islamabad przez przełęcz Khunjerab. Zaproszenie kobiet z odległych krajów miało na celu pokazanie obcokrajowcom, że Pakistan to kraj bezpieczny i piękny – idealny na motocyklowe podróżowanie. Poza tym wyprawa była postrzegana jako symbol promujący wzmocnienie pozycji kobiet w Pakistanie.

Wycieczka bardzo podobała się motocyklistkom, małe motocykle świetnie sprawdziły się w trudnych warunkach, a piękne krajobrazy zachwyciły. Sam kraj podbił ich serca i wszystkie obiecały, że jeszcze wrócą do Pakistanu.

Najnowsze

Ford KA+ Active inspirowany samochodami SUV wjeżdża do Polski

Ford zaprezentował właśnie nowy model KA+ w wersji crossover, czyli KA+ Active, który ma dawać więcej komfortu i wygody, więcej systemów wspomagających kierowcę, niż oferuje jego poprzednik. Auta trafią do sprzedaży w Europie jeszcze w tym roku.

Wersja Active jest drugim z nowej serii samochodów Active oferowanych przez Forda, po Fiesta Active, która trafi do sprzedaży jeszcze w tym roku. Modele Active charakteryzuje styl inspirowanym SUV-ami, podwyższone zawieszenie i dodatkowe elementy chroniące nadwozie, przy jednoczesnym zachowaniu całej praktyczności hatchbacków i prawdziwej przyjemności z jazdy dzięki typowym dla Forda charakterystykom samochodu.

Dysponujące miejscem dla pięciu osób i ich bagażu, modele KA+ i KA+ Active są dostępne z systemem komunikacji i rozrywki Ford SYNC 3, z wycieraczkami z czujnikiem deszczu, czy z automatycznymi reflektorami. Producent oferuje do nich wybór silników benzynowych i wysokoprężnych, m.in. trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra z Ti-VCT (z regulacją faz rozrządu dwoma niezależnie pracującymi wałkami), oferujący moc 70 KM lub 85 KM oraz silnik wysokoprężny TDCi o mocy 95 KM.

KA+ Active wzmacnia ofertę kompaktowego pięciodrzwiowego modelu Forda podwyższonym zawieszeniem o 23 milimetry, charakterystyczną konstrukcją przedniego wlotu powietrza, wyróżniającymi się elementami wykończeniami wnętrza.

Wszystkie wersje modelowe KA+ i KA+ Active oferują bogate wyposażenie standardowe, w tym elektryczne sterowanie przednich szyb i lusterek zewnętrznych, zamek centralny sterowany pilotem, asystent ruszania pod górę, ogranicznik prędkości oraz system Ford EasyFuel.

W odpowiedzi na życzenia klientów, przestrzeń bagażowa jest łatwiej dostępna dzięki przełącznikowi zamontowanemu na drzwiach bagażnika ułatwiającemu jego otwieranie, niezależnie od wygodnej dźwigni otwierania bagażnika dostępnej z fotela kierowcy.

Sześć poduszek powietrznych, elektroniczny system kontroli stabilności i system monitorowania ciśnienia w oponach chronią pasażerów, a dostępne rozwiązanie Ford MyKey pozwala właścicielowi ustawić maksymalną prędkość i limit głośności systemu audio, a także zapewnić, że funkcje bezpieczeństwa nie zostaną wyłączone, gdy Fordem KA+ będzie jeździł młody i niedoświadczony kierowca.

Ford KA+ i KA+ ACTIVE – specyfikacja techniczna

KA+ Podstawowe dane techniczne

Silnik

Rzędowy, trzycylindrowy, benzynowy, pojemność 1 194 cm3, niezależne sterowanie fazami dla obu wałków rozrządu (Ti-VCT), czystość spalin zgodna z Euro 6
 

Rzędowy, czterocylindrowy, wysokoprężny, pojemność 1 499 cm3, wtrysk bezpośredni Common-Rail, turbodoładowanie ze zmienną geometrią łopat, czystość spalin zgodna z Euro 6.

Maks. moc: 70 KM (52 kW)
przy 5 500 – 6 500 obr./min.

Maks. moc: 85 KM (63 kW)
przy 5 500 – 6 500 obr./min.

Maks. moc: 95 KM (70 kW)
przy 3 750 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 113,5 Nm
przy 4 250 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 115 Nm
przy 4 250 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm
przy 1 750 – 2 500 obr./min.

Układ napędowy

Napęd kół przednich, 5-biegowa przekładnia manualna
 

Zawieszenie kół

Przód – niezależne na kolumnach MacPherson, sprężyny śrubowe i stabilizator przechyłów
 

Tył – Częściowo niezależne z belką skrętną, sprężyny śrubowe I amortyzatory
 

Układ kierowniczy

Typ – Zębatkowy ze wspomaganiem elektrycznym (EPAS)
 

Obręcze kół i opony

15-calowe obręcze stalowe, opony 195/55 R 15

15-calowe obręcze aluminiowe, opony 195/55 R 15

KA+ Wymiary i masy

Wymiary pojazdu

Długość całkowita (mm)

Całkowita
szerokość (mm)

Całkowita
wysokość (mm)

Rozstaw osi (mm)

Pojemność bagażnika (litrów)

5-drzwiowy hatchback
 

3 941

1 704
(bez lusterek)

1 524

2 489

270
 

KA+ Zużycie paliwa, emisja spalin

 

Zużycie paliwa  l/100 km

 

Emisja CO2 (g/km)*

Cykl
miejski

Cykl pozamiejski

Zużycie
średnie

1.2 Ti-VCT, benzynowy 70 KM

117

6,3

4,4

5,1

1,2 Ti-VCT benzynowy 85 KM

114

6,1

4,4

5,0

1,5 TDCi wysokoprężny 95 KM

99

4,1

3,5

3,7

KA+ Active Podstawowe dane techniczne

Silnik

Rzędowy, trzycylindrowy, benzynowy, pojemność 1 194 cm3, niezależne sterowanie fazami dla obu wałków rozrządu (Ti-VCT), czystość spalin zgodna z Euro 6
 

Rzędowy, czterocylindrowy, wysokoprężny, pojemność 1499 cm3, wtrysk bezpośredni Common-Rail, turbodoładowanie ze zmienną geometrią łopat, czystość spalin zgodna z Euro 6

Maks. moc: 85 KM (63 kW)
przy 5 500 – 6 500 obr./min.

Maks. moc: 95 KM (70 kW)
przy 3 750 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 115 Nm
przy 4 250 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm
przy 1 750 – 2 500 obr./min.

Układ napędowy

Napęd kół przednich, 5-biegowa przekładnia manualna
 

Zawieszenie kół

Przód – niezależne, na kolumnach MacPherson, sprężyny śrubowe z Z hydraulicznym ogranicznikiem odbicia zawieszenia i usprawnionym stabilizatorem przechyłów.
 

Tył – Częściowo niezależne z belką skrętną, sprężyny śrubowe, amortyzatory z hydraulicznym ogranicznikiem odbicia zawieszenia
 

Układ kierowniczy

Typ – Zębatkowy ze wspomaganiem elektrycznym (EPAS)
 

Obręcze kół i opony

15-calowe obręcze aluminiowe, opony 185/60 R 15

KA+ Active wymiary

Wymiary pojazdu

Długość całkowita (mm)

Całkowita
szerokość (mm)

Całkowita
wysokość
(mm)

Rozstaw
osi
(mm)

Pojemność bagażnika
(litrów)

5-drzwiowy hatchback
 

3 955

1 743
(bez lusterek)

1 551

2 489

270

KA+ Active Zużycie paliwa, emisja spalin

 

Zużycie paliwa  l/100 km

 

Emisja CO2 (g/km)*

Cykl
miejski

Cykl pozamiejski

Zużycie
średnie

1,2 Ti-VCT benzynowy 85 KM

129

6,8

5,0

5,7

1,5 TDCi wysokoprężny 95 KM

108

4,3

4,0

4,1

* Oficjalnie dane homologacyjne, dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 zostaną opublikowane w przed premierą rynkową.

Najnowsze

Olbrzymi zegarek dla fanów Nordschleife

Jeśli jeszcze was nie było na torze Nürburgring, gdzie najsłynniejsza cześć - i uznawana za najbardziej niebezpieczną - to Nordschleife, zawsze możecie sobie sprawić zegarek w wyścigowym klimacie. I to jaki!

Właśnie pojawił się w sprzedaży zdaje się największy zegarek na rękę i jego olbrzymia siostra. Już po wyglądzie stalowej koperty widać, że dedykowany jest fanom sportów motorowych i zawodów wieńczonych flagą z czarno-białą szachownicą. Pod wskazówkami pojawiło się również logo Nordschleife. Jednak to flaga posłużyła za tło tego monster-zegarka. Jest dostępny w dwóch wariantach: „duży” 43-milimetrowy oraz „mega-duży” 65-milimetrowy. Jesteście w stanie sobie wyobrazić, jak to może wyglądać? Z pewnością super fajnie!

Zegarki noszą nazwę Nordschleife “Chequered Flag”, oba są wyprodukowane w Niemczech. Wewnątrz tkwi szwajcarski mechanizm, który słynnie z precyzyjności. Pasek wykonano z czarnej skóry, a całość zapakowano w eleganckie, metalowe pudełko.

Zegarek Nordschleife “Chequered Flag” można kupić za premierową cenę 99 eurom za wariant „duży” i 149 za kaliber 65 na nordschleife.us.

Najnowsze

Yamaha MT-09 SP – ceny w Polsce

Premierowa Yamaha MT-09 SP właśnie wjechała do salonów w Polsce. Ile trzeba na nią szykować?

Trzon rodziny Hyper Naked teraz pojawił się w Polsce w jeszcze mroczniejszej i bogatszej wersji wyposażenia. Yamaha MT-09 SP to przede wszystkim lepsze zawieszenie niż w pierwowzorze MT-09, z tylnym amortyzatorem marki Öhlins i wygodną, zewnętrzną regulacją. Z przodu przyszli właściciele MT-09 SP znajdą w pełni regulowany widelec marki Kayaba w złotym kolorze. Wersja SP wyróżnia się malowaniem Silver Blu Carbon i lakierowanymi na czarno przyrządami na kierownicy. Smaczku dodają niebieskie przeszycia kanapy oraz niebieskie felgi z grafiką SP.

Lista dedykowanego wyposażenia nie kończy się jednak na zawieszeniu i limitowanej kolorystyce. To także system Quick Shift pozwalający na zmianę biegu w górę bez użycia sprzęgła i bez zamykania przepustnicy. MT-09 SP ma sprzęgło antyhoppingowe, a za przenoszenie mocy silnika CP3 dba system kontroli trakcji i układ D-MODE. Motocykl wyposażono w oświetlenie w technologii LED.

Rekomendowana cena detaliczna Yamahy MT-09 SP wynosi 44 000 złotych. Pierwsze egzemplarze właśnie pojawiły się u autoryzowanych dealerów.

Najnowsze