Abu Dhabi – ostatni wyścig F1

Zespoły F1 po raz ostatni w tym roku zawitają na tor - tym razem będzie to dla nich obiekt zupełnie nowy - Yas Marina Circuit w Emiratach Arabskich.

Yas Marina Circuit
Abu Dhabi Motorsports Management – ADMM L.L.C.
Abu Dhabi
Zjednoczone Emiraty Arabskie

 

  

Piątek, 30 października 2009
Trening 1 10:00 – 11:30
Trening 2 14:00 – 15:30

Sobota, 31 października 2009
Trening 11:00 – 12:00
Kwalifikacje 14:00

Niedziela, 1 listopada 2009
Wyścig 14:00

Długość toru: 5, 554 km
Liczba okrążeń: 55
Dystans wyścigu: 305,470 km
Liczba zakrętów: 21 9 prawych i 12 lewych

Wybrzeże  w Abu Dhabi
fot. Red Bull

Garść informacji o Abu Dhabi
Abu Dhabi jest stolicą Zjednoczonych Emiratów Arabskich i jednocześnie największym z emiratów. Nazwa emiratu oznacza „Ojca gazel” – prawdopodobnie z powodu dużych liczb gazeli i oryksów żyjących niegdyś na pustynii. Miasto jest położone na wyspie w kształcie litery T na pustynnym północno-wschodnim wybrzeżu Zatoki Perskiej. Usytuowane na stałym lądzie przedmieścia znajdują się tylko 250 metrów od samej wyspy.

Abu Dhabi sąsiaduje z Omanem, Arabią Saudyjską i Dubajem. Dwa główne mosty – Maqta i Mussafah – łączą wyspę i przedmieścia. W skład terytorium emiratu wchodzi ponad 200 wysp.

Praktycznie codziennie świeci tutaj słońce. Ciepły i wilgotny klimat jest odczuwalny od kwietnia do września, gdy temperatura przekracza 40 stopni Celsjusza. Zdarzają się jednak także nieprzewidywalne burze piaskowe. Od października do marca panuje tutaj niższa temperatura. Najchłodniejszymi miesiącami są styczeń i luty. 

Abu Dhabi jest jednym z najnowocześniejszych miast świata i niewątpliwie bardzo szybko rozwijającym się centrum biznesowym. Są tu nowo budowane centra konferencyjne i handlowe wyglądające jak pałace, luksusowe hotele, stworzone przez najlepszych projektanów pola golfowe, a wkrótce także filie słynnych muzeów Guggenheima i Luwru, które będą przyciągać miliony turystów.

Słynna oaza Liwa, znajdująca się na południu emiratu pozwala podziwiać jedne z najpiękniejszych wydm na świecie. Miasto – ogród Al Ain, położone w pobliżu granicy z Omanem w górzystym terenie Hajar Mountain, pomimo trudnych warunków dla utrzymania wielu gatunków roślin może pochwalić się roślinnościa endemiczną, zaadaptowaną do dość ekstremalnych warunków mocno zasolonej gleby, bardzo wysokich temperatur i niewielkiej ilości opadów.

Rząd Abu Dhabi dba o to, aby emirat pełen był zieleni zarówno ze względów estetycznych jak i praktycznych. Tereny zielone pomagają zatrzymać nawiewany z pustynii piasek gwarantując jednocześnie ich rezydentom nieco cienia i przyciągając różne gatunki ptaków do zurbanizowanych obszarów. Stolica ZEA (Zjednoczone Emiraty Arabskie) może pochwalić się ponad 20 parkami i ogrodami. Jednym z najbardziej unikalnych jest Sheikh Khalifa Park, łączący arabską architekturę z inspiracjami zaczerpniętymi z najpiękniejszych ogrodów świata. Zoo i akwarium, umiejscowione na 400 hektarach u podnóża góry Jebel Hafeet posiada jedną z największych kolekcji zwierząt egzotycznych i lokalnych.

Oczywiście w Abu Dhabi oprócz nowoczesności można obejrzeć także zabytki. Odkrycia archeologiczne świadczą o istnieniu pierwszych osad już 5000 lat temu. Szybki rozwój tych terenów na skutek bardzo bogatych złóż ropy zmienił krajobraz diametralnie. Domy budowane z gliny, pokryte liśćmi palmowymi zostały zastąpione przez szklane wieżowce, jakich nie ma dziś nawet w najbogatszych krajach Europy czy Ameryki. Ciągle jeszcze wielbiciele historii mogą oglądać unikalną architekturę arabsko – islamską, zapoznać się ze spuścizną Beduinów w Heritage Village, lub sprawdzić jak radzilili sobie mieszkańcy tych terenów z intruzami w Forcie Al Maqtaa.

Tor Yas Marina
fot. Red Bull

Yas Marina Circuit
Najnowszy w kalendarzu Formuły 1 tor został zbudowany na wyspie Yas z wielkim rozmachem. Zaprojektowano go z myślą o przeprowadzaniu imprez zarówno w ciągu dnia jak i w nocy. System oświetleniowy zapewnia bezcieniowe światło
o natężeniu takim samym jak dzienne. Wyposażony
w najnowsze rozwiązania technologiczne obiekt, jako pierwszy na świecie ma wszystkie zadaszone trybuny, mogące pomieścić 50 000 widzów.

Najdłuższy w kalendarzu Formuły 1 tor umożliwia kibicom ogladanie pędzących bolidów pod budynkiem hotelowym, z widowiskowego sektora przy porcie i na zakręcie podobnym do Eau Rouge w Belgii.

Nie ma jeszcze danych dotyczących obciążenia hamulców, zużycia opon czy potrzebnej siły docisku. Zespoły będą musiały więc opierać się na swoich programach symulacyjnych przygotowując się do występu. Jak stwierdził Fernando Alonso, tor wygląda dość wymagająco, ze względu na 21 zakrętów
i z pewnością zapoznanie się z nim – czyli przejście go pieszo – przed weekendem będzie bardzo ważne.  Według kierowcy Renault interesująco wyglądają zakręty 11, 12 i 13, przypominające szykanę 10 w Singapurze. Hiszpan ma jednak nadzieję, że 3 lub 4 przejazdy wystarczą, aby przyzwyczaić się do nowego obiektu.

Szef inżynierów Renault Alan Permane zaznaczył w swojej wypowiedzi, że przygotowania do wyścigu na nowym torze rozpoczynają się zwykle na 2 miesiące przed wyznaczoną datą. Na podstawie mapy i podanej charakterystyki toru wypracowywane są założenia dotyczące ustawień siły docisku i wymagań co do układu hamulcowego i silnika. Opracowania wykonywane są oczywiście na symulatorze, a po piątkowych treningach dane przesyłane są do fabryki celem wykonania bardziej dokładnej symulacji. Jej wyniki zostają zastosowane dla poprawienia ustawień.

Hotel nad torem
fot. BrawnGP

Yas Marina Circuit charakteryzuje się kilkoma dość długimi prostymi. W związku z tym, siła docisku powinna być dość duża, choć nie maksymalna. Tor prawdopodobnie wymagał będzie dobrej trakcji na wyjściach z wolniejszych zakrętów, a więc tylne zawieszenie powinno mieć bardziej miękkie ustawienia. Z analiz wynika, że tor w Abu Dhabi jest nieco podobny do obiektów w Valencji i Melbourne – czyli obiektów dość poważnie obciążających hamulce. Bridgestone przygotował na ostatni wyścig sezonu miękkie i średniej twardości opony. Warto także zauważyć, że to kolejny obiekt, na którym wyścig odbywa się w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze