Abu Dhabi – ostatni wyścig F1

Zespoły F1 po raz ostatni w tym roku zawitają na tor - tym razem będzie to dla nich obiekt zupełnie nowy - Yas Marina Circuit w Emiratach Arabskich.

Yas Marina Circuit
Abu Dhabi Motorsports Management – ADMM L.L.C.
Abu Dhabi
Zjednoczone Emiraty Arabskie

 

  

Piątek, 30 października 2009
Trening 1 10:00 – 11:30
Trening 2 14:00 – 15:30

Sobota, 31 października 2009
Trening 11:00 – 12:00
Kwalifikacje 14:00

Niedziela, 1 listopada 2009
Wyścig 14:00

Długość toru: 5, 554 km
Liczba okrążeń: 55
Dystans wyścigu: 305,470 km
Liczba zakrętów: 21 9 prawych i 12 lewych

Wybrzeże  w Abu Dhabi
fot. Red Bull

Garść informacji o Abu Dhabi
Abu Dhabi jest stolicą Zjednoczonych Emiratów Arabskich i jednocześnie największym z emiratów. Nazwa emiratu oznacza „Ojca gazel” – prawdopodobnie z powodu dużych liczb gazeli i oryksów żyjących niegdyś na pustynii. Miasto jest położone na wyspie w kształcie litery T na pustynnym północno-wschodnim wybrzeżu Zatoki Perskiej. Usytuowane na stałym lądzie przedmieścia znajdują się tylko 250 metrów od samej wyspy.

Abu Dhabi sąsiaduje z Omanem, Arabią Saudyjską i Dubajem. Dwa główne mosty – Maqta i Mussafah – łączą wyspę i przedmieścia. W skład terytorium emiratu wchodzi ponad 200 wysp.

Praktycznie codziennie świeci tutaj słońce. Ciepły i wilgotny klimat jest odczuwalny od kwietnia do września, gdy temperatura przekracza 40 stopni Celsjusza. Zdarzają się jednak także nieprzewidywalne burze piaskowe. Od października do marca panuje tutaj niższa temperatura. Najchłodniejszymi miesiącami są styczeń i luty. 

Abu Dhabi jest jednym z najnowocześniejszych miast świata i niewątpliwie bardzo szybko rozwijającym się centrum biznesowym. Są tu nowo budowane centra konferencyjne i handlowe wyglądające jak pałace, luksusowe hotele, stworzone przez najlepszych projektanów pola golfowe, a wkrótce także filie słynnych muzeów Guggenheima i Luwru, które będą przyciągać miliony turystów.

Słynna oaza Liwa, znajdująca się na południu emiratu pozwala podziwiać jedne z najpiękniejszych wydm na świecie. Miasto – ogród Al Ain, położone w pobliżu granicy z Omanem w górzystym terenie Hajar Mountain, pomimo trudnych warunków dla utrzymania wielu gatunków roślin może pochwalić się roślinnościa endemiczną, zaadaptowaną do dość ekstremalnych warunków mocno zasolonej gleby, bardzo wysokich temperatur i niewielkiej ilości opadów.

Rząd Abu Dhabi dba o to, aby emirat pełen był zieleni zarówno ze względów estetycznych jak i praktycznych. Tereny zielone pomagają zatrzymać nawiewany z pustynii piasek gwarantując jednocześnie ich rezydentom nieco cienia i przyciągając różne gatunki ptaków do zurbanizowanych obszarów. Stolica ZEA (Zjednoczone Emiraty Arabskie) może pochwalić się ponad 20 parkami i ogrodami. Jednym z najbardziej unikalnych jest Sheikh Khalifa Park, łączący arabską architekturę z inspiracjami zaczerpniętymi z najpiękniejszych ogrodów świata. Zoo i akwarium, umiejscowione na 400 hektarach u podnóża góry Jebel Hafeet posiada jedną z największych kolekcji zwierząt egzotycznych i lokalnych.

Oczywiście w Abu Dhabi oprócz nowoczesności można obejrzeć także zabytki. Odkrycia archeologiczne świadczą o istnieniu pierwszych osad już 5000 lat temu. Szybki rozwój tych terenów na skutek bardzo bogatych złóż ropy zmienił krajobraz diametralnie. Domy budowane z gliny, pokryte liśćmi palmowymi zostały zastąpione przez szklane wieżowce, jakich nie ma dziś nawet w najbogatszych krajach Europy czy Ameryki. Ciągle jeszcze wielbiciele historii mogą oglądać unikalną architekturę arabsko – islamską, zapoznać się ze spuścizną Beduinów w Heritage Village, lub sprawdzić jak radzilili sobie mieszkańcy tych terenów z intruzami w Forcie Al Maqtaa.

Tor Yas Marina
fot. Red Bull

Yas Marina Circuit
Najnowszy w kalendarzu Formuły 1 tor został zbudowany na wyspie Yas z wielkim rozmachem. Zaprojektowano go z myślą o przeprowadzaniu imprez zarówno w ciągu dnia jak i w nocy. System oświetleniowy zapewnia bezcieniowe światło
o natężeniu takim samym jak dzienne. Wyposażony
w najnowsze rozwiązania technologiczne obiekt, jako pierwszy na świecie ma wszystkie zadaszone trybuny, mogące pomieścić 50 000 widzów.

Najdłuższy w kalendarzu Formuły 1 tor umożliwia kibicom ogladanie pędzących bolidów pod budynkiem hotelowym, z widowiskowego sektora przy porcie i na zakręcie podobnym do Eau Rouge w Belgii.

Nie ma jeszcze danych dotyczących obciążenia hamulców, zużycia opon czy potrzebnej siły docisku. Zespoły będą musiały więc opierać się na swoich programach symulacyjnych przygotowując się do występu. Jak stwierdził Fernando Alonso, tor wygląda dość wymagająco, ze względu na 21 zakrętów
i z pewnością zapoznanie się z nim – czyli przejście go pieszo – przed weekendem będzie bardzo ważne.  Według kierowcy Renault interesująco wyglądają zakręty 11, 12 i 13, przypominające szykanę 10 w Singapurze. Hiszpan ma jednak nadzieję, że 3 lub 4 przejazdy wystarczą, aby przyzwyczaić się do nowego obiektu.

Szef inżynierów Renault Alan Permane zaznaczył w swojej wypowiedzi, że przygotowania do wyścigu na nowym torze rozpoczynają się zwykle na 2 miesiące przed wyznaczoną datą. Na podstawie mapy i podanej charakterystyki toru wypracowywane są założenia dotyczące ustawień siły docisku i wymagań co do układu hamulcowego i silnika. Opracowania wykonywane są oczywiście na symulatorze, a po piątkowych treningach dane przesyłane są do fabryki celem wykonania bardziej dokładnej symulacji. Jej wyniki zostają zastosowane dla poprawienia ustawień.

Hotel nad torem
fot. BrawnGP

Yas Marina Circuit charakteryzuje się kilkoma dość długimi prostymi. W związku z tym, siła docisku powinna być dość duża, choć nie maksymalna. Tor prawdopodobnie wymagał będzie dobrej trakcji na wyjściach z wolniejszych zakrętów, a więc tylne zawieszenie powinno mieć bardziej miękkie ustawienia. Z analiz wynika, że tor w Abu Dhabi jest nieco podobny do obiektów w Valencji i Melbourne – czyli obiektów dość poważnie obciążających hamulce. Bridgestone przygotował na ostatni wyścig sezonu miękkie i średniej twardości opony. Warto także zauważyć, że to kolejny obiekt, na którym wyścig odbywa się w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara.

Najnowsze

Rajd pięknych pań – epilog

W miniony weekend odbył się rajd kobiet zorganizowany pod hasłem „Lancia Gran Turismo". W rajdzie wzięły udział znane aktorki, piosenkarki, prezenterki TV i dziennikarki popularnych magazynów kobiecych. Kto wygrał?

Agata Młynarska za kierownicą Delty
fot. Lancia

Trasa rajdu wiodła przez Mazowsze, Kurpie i Mazury – spod warszawskiego hotelu Marriott do znanego hotelu SPA Siedlisko Morena. Panie, podzielone na drużyny, jechały  Lanciami Delta z silnikami o mocy od 120 do 200 KM. Podróżując wyznaczona trasą miały do wykonania różne zadania. M.in. musiały: wykazać się znajomością historii regionu zawartą w 40 pytaniach; umieć udzielić pierwszej pomocy oraz odpowiedzieć na pytania o problematyce motoryzacyjnej. Dodatkowo podczas trwania rajdu załogi poddane były próbom mającym na celu doskonalenie umiejętności jazdy samochodem. Np. na rynku w Pułtusku gwiazdy cofały do zaaranżowanego „garażu”, czy gasiły ogień przy użyciu gaśnicy samochodowej. Rajd był pilotowany przez służby straży miejskiej oraz lokalną policję.

Dominika Gawęda – wokalistka Blue Cafe
fot. Lancia

Do mety rajdu dotarły wszystkie załogi w doskonałych humorach i podekscytowane rywalizacją na poszczególnych próbach.

Wieczorem zostały ogłoszone oficjalne wyniki, a zwycięskie drużyny zostały nagrodzone: pierwsze miejsce zajęła drużyna o nazwie „Kobiety Lancii”, w skład której wchodziły panie: alpinistka Kinga Baranowska, Magdalena Łyczko z magazynu Gala, Emilia Chmielińska z portalu Interia oraz Idalia Kostrzewska  reprezentująca Marriott. Panie otrzymały:  kosmetyki, zaproszenia do Pragi na weekend do hotelu Marriott, zestawy zimowe odzieżowej firmy sportowej, oraz puchary od organizatora rajdu.

Wcześniej Lancię promowali: Harrison Ford, Richard Gere, projektant mody Stefano Gabbana, czy Carla Bruni.

ZAŁOGA nr 1 – LANCIA STARS
Agata Młynarska – prezenterka i dziennikarka telewizyjna
Anna Popek – prezenterka i dziennikarka telewizyjna
Katarzyna Butowtt – modelka
Patricia Kazadi – aktorka i piosenkarka

ZAŁOGA nr 2 – DELTONISTKI
Katarzyna Glinka – aktorka
Agnieszka Popielewicz – prezenterka
Monika Długołęcka – kierownik wydawnictwa Baue
Edyta Gładys – dziennikarka Polsat

ZAŁOGA nr 3 – SEXY BEASTS/SEXOWNE BESTIE
Kamila Sowińska – manager Blue Cafe
Anna Puślecka – prezenterka i dziennikarka telewizyjna
Dominika Gawęda – wokalistka Blue Cafe

ZAŁOGA nr 4 – MOHEROWE BERETY
Dorota Wróblewska – producentka programów telewizyjnych oraz pokazów mody
Nina Portnicka-Boras – wróżka
Jolanta Borowiec – dyrektor Polsat Cafe
Beata Madeja – dyrektor biura reklamy wydawnictwa Bauer 

ZAŁOGA nr 5 – DRUŻYNA BEZ BLONDYNKI
Anna Puchacz – manager w Gazecie Prawnej
Aleksandra Nieśpielak – aktorka
Różena Opalińska – stylistka Elle 

ZAŁOGA nr 6 – KOBIETY LANCII
Emilia Chmielińska – dziennikarka Interia.pl
Kinga Baranowska – polska himalaistka
Magdalena Łyczko – dziennikarka
Idalia Kostrzewska – manager Hotelu Marriott

Najnowsze

Mercedesy przebierają się na Haloween

Pierwszy Haloween'owy Konkurs Elegancji odbędzie się już w najbliższy piątek w Warszawie. Dlaczego tylko przebrane i szukające cukierków dzieci mają w Haloween bawić się dobrze, skoro właściciele Mercedesów też mają fantazję?

Czy ktoś przebierze swój samochód za dynię?
fot. Motocaina

Podczas organizowanej przez MB/8 Club Polska (właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz) imprezy, przebranie też jest konieczne i to oczywiście jak najbardziej oryginalne, a do tego najlepiej podwójne: siebie samego i samochodu. Do tego auto, co najmniej 25-letnie lub nowsze, a najchętniej unikalne i… dobra zabawa gwarantowana.

Spotkanie Haloween’owe odbędzie się w najbliższy piątek 30 października o 23.00 na Placu Teatralnym w Warszawie. Najlepiej przebrani mają szanse na zdobycie nagród!

Więcej o inicjatywie poczytasz tutaj.

Najnowsze

Jazda samochodem odchudzająca?

Jazda samochodem zwykle kojarzy nam się z brakiem wysiłku fizycznego, a więc... z tyciem. Nic bardziej mylnego! Stworzony w Wielkiej Brytanii Gym Car to idealny sposób na szybkie dotarcie do celu i... spalanie kalorii!

Samochód idealny dla lubiących czekoladę…
fot. diseno-art.com

Gym Car to połączenie samochodu z mini siłownią – samochodu, który dowiezie nas na miejsce, pod warunkiem, że pomożemy mu w tym siłą naszych mięśni! W środku znajdziemy więc steper, maszynę wioślarską czy sprzęt do podciągania ! Ten jednomiejscowy samochód wykonany jest w włókien węgłowych, a napędzany jest silnikiem elektrycznym, którego ładowanie następuje poprzez wykonywanie przez kierowcę określonych ćwiczeń gimnastycznych (pamiętacie z fizyki zamianę energii mechanicznej na energię elektryczną?).

Concept car jest dziełem absolwenta Coventry University In Britain i jak mówi sam zainteresowany zewnętrznie przypomina kombinację Formuły I i myśliwca bojowego z czasów II Wojny Światowej.

Takim samochodem można by bez żadnych wyrzutów sumienia jeździć do cukierni. Co sądzicie?

Najnowsze

Różowe taxi tylko dla pań?

Odtwórca głównej roli w serialu "39 i pół", Tomasz Karolak, powiedziałby zapewne: to jest jakaś masakra! Mimo, że Motocaina.pl to kobiecy portal motoryzacyjny i powinnyśmy hołubić wszelkie przejawy motoryzacyjnych względów dla pań, to do nas ten pomysł kompletnie nie przemówił.

Idea może i słuszna, ale czy konieczny jest ten różowy kolorek? I jak tu walczyć ze stereotypem kobiet, które tylko o kolorkach aut coś wiedzą?!
fot. Reuters

Odcinamy się od stereotypu, że kobieta i motoryzacja, to tylko kolor lakieru i najchętniej różowe wnętrze. A teraz pojawia się taka informacja, która obiegła świat za pośrednictwem agencji prasowej Reuters.

„Różowe buty, spódniczki, a teraz także taksówki. Specjalne samochody w ulubionym (sic! – przyp. red.) przez kobiety kolorze pojawiły się w Meksyku. Mężczyznom wstęp wzbroniony. Na ulicach meksykańskiego miasta Puebla od października można zobaczyć 35 nowych różowych taksówek. Są prowadzone przez kobiety i przeznaczone wyłącznie dla kobiet. Takie rozwiązanie ma poprawić bezpieczeństwo kobiet, zwłaszcza w nocy, a także zwiększyć poczucie komfortu u pań, które nie zawsze chcą podróżować z mężczyznami.

My wolimy takie auta i taką estetykę – jest kobieco i z charakterem!
fot. Frendl

Pasażerki doceniają przeznaczone dla nich samochody i pozwalają z usług różowego taxi korzystać także swoim dzieciom. Jeżeli program się uda, zostanie wprowadzony także w innych miastach Meksyku. Podobne taksówki tylko dla pań działają już między innymi w Londynie, Moskwie, Dubaju i Nowym Jorku.”

Film z różowym taxi obejrzysz klikając tu.

Otóż pomysł jest dobry, tylko czy naprawdę te auta muszą być różowe? A może czerwone, albo elegancko czarne z wymalowanymi artystycznie ornamentami roślinnymi na lakierze, żeby się wyróżniały…

Na równie stereotypowy pomysł wpadła pewna Pani z Londynu… Pozostawiamy bez kometarza.

Źródło: Reuters, TVN24

Najnowsze