ABS w motocyklach – sukces czy porażka? Filmy

Do ABS-u w motocyklach wielu fanów jednośladów podchodziło z rezerwą. Zwłaszcza w maszynach wyścigowych, układ ten był częściej wyłączany niż z niego korzystano. W motocyklach turystycznych montowanie ABSu stało się jednak normą.

Okazuje się, że układ ABS może zmniejszyć o jedną czwartą liczbę wypadków z udziałem motocykli. Takie wyniki badań podał Bosch, który dostarczył system do miliona motocykli na całym świecie.

Niemiecki producent układów zachwala, że przy silnym hamowaniu na śliskiej nawierzchni ABS zapobiega zablokowaniu kół i nieuniknionemu w takim przypadku przewróceniu motocykla.

Bazując na aktualnej, dziewiątej generacji ABS, Bosch oferuje rozwiązania dla wszystkich motocykli: od układu Front ABS dla rynków krajów rozwijających się, takich jak Indie, Chiny oraz kraje ASEAN, do wchodzącego właśnie do produkcji układu stabilizacji MSC, który umożliwia pełne hamowanie w motocyklach sportowych – także w przypadku pochylenia jednośladu.

ABS w motocyklach

Rozpoczęto prace nad układem ABS dla motocykli pod koniec lat osiemdziesiątych. Punktem wyjścia były układy przeciwblokujące dla samochodów osobowych. W 1994 roku fabrykę opuściły pierwsze układy ABS dla motocykla policyjnego Suzuki. Jednak w kolejnych latach produkcja rosła w powolnym tempie. Zmiana nastąpiła dopiero w roku 2009 – wzrosło zainteresowanie rozwiązaniami technicznymi w zakresie bezpieczeństwa.

Układ nie wywodził się z techniki stosowanej w samochodach osobowych, lecz został zaprojektowany specjalnie pod kątem motocykli. Obecnie już co czwarty wyprodukowany w Europie motocykl jest wyposażony w ABS.

Analizy niemieckiej bazy danych o wypadkach GIDAS pokazują, że seryjnie montowany ABS mógłby obniżyć liczbę wypadków motocykli o jedną czwartą. W przypadku kolejnej jednej trzeciej ABS ma potencjał ograniczenia poważnych skutków wypadków. Niemal co drugi wypadek motocykla ze skutkiem śmiertelnym ma miejsce podczas pokonywania zakrętu. Ujawnia się przy tym dodatkowy potencjał, którym dysponuje układ stabilizacji MSC. Wejdzie on do produkcji seryjnej pod koniec 2013 roku w motocyklach KTM – modele 1190 Adventure oraz 1190 Adventure R. Nowy układ reguluje ciśnienie hamowania także w wypadku pochylenia motocykla.

ABS w motocyklach do 2017 roku obowiązkowyczytaj tutaj.

Dziewiąta generacja układu ABS Bosch ma konstrukcję modułową, dzięki czemu można realizować warianty o różnym zakresie funkcji. Wariant dla przedniego koła o nazwie ABS 9 light to ekonomiczne rozwiązanie przeznaczone dla krajów takich, jak Indie, gdzie jest duży popyt na wytrzymałe układy o prostej konstrukcji dla niedrogich pojazdów jednośladowych. Ponieważ w wielu krajach Azji, nawet w motocyklach o pojemności skokowej powyżej 250 cm3 tylne koło często ma linkowy hamulec mechaniczny, układ ABS light zapobiega blokowaniu wyłącznie przedniego koła. Wariant ABS 9 base oferuje już pełną ochronę dla obydwu kół. Dzięki temu nawet zmieniające się warunki jazdy, jak np. pojawiający się nagle sypki żwir czy plamy oleju na jezdni, przestają być powodem do obaw. Wariant ABS 9 plus jest przeznaczony zwłaszcza dla wyczynowych maszyn. Dzięki dodatkowemu czujnikowi ciśnienia układ ingeruje już w trakcie podnoszenia ciśnienia. W porównaniu do wariantu ABS 9 base, pozwala to znacznie zwiększyć skuteczność działania i rozpoznawania tendencji do unoszenia tylnego koła. Najbardziej zaawansowany wariant ABS 9 enhanced oferuje dodatkowo tzw. funkcję eCBS.

Rozwinięcie skrótu: „electronic Combined Brake System“ oznacza elektroniczny, zintegrowany układ hamulcowy. Jest to kombinacja hamulca przedniego i tylnego koła: w zintegrowanej wersji układu wystarczy uruchomienie jednego z dwóch hamulców – do wyboru przedniego lub tylnego, aby układ ABS 9 enhanced automatycznie uruchomił także drugi hamulec, bez zwiększania siły potrzebnej do uruchomienia hamulca ani modyfikacji dozowanej siły hamowania.

Układ stabilizacji MSC z kolei bazuje on na układzie ABS 9 enhanced i dodatkowo wykorzystuje czujnik kąta nachylenia motocykla SU-MM5.10. Czujnik ten dostarcza kompleksowych i aktualnych danych o stanie pojazdu, np. momencie obrotowym, kącie odchylenia od pionu i kącie pochylenia. Bazując na tych danych, układ MSC może w taki sposób dostosować moc silnika podczas przyspieszania oraz opóźnienie podczas hamowania, aby motocykl przez cały czas był stabilny. Kierowcy odczują to zwłaszcza podczas silnego hamowania na zakrętach, które nie będzie ich już przyprawiało o drżenie serca.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze