24h Le Mans 2020: 11 konsekwencji przełożonego wyścigu z powodu pandemii koronawirusa
W tym roku fani długodystansowych wyścigów musieli czekać na kolejną edycję 24-godzinnego maratonu Le Mans wyjątkowo długo. Z powodu pandemii koronawirusa francuski klasyk został przełożony – zamiast w połowie czerwca, jak zwykle, odbędzie się w dniach 19-20 września.
W prawie 100-letniej historii wyścigu miał miejsce tylko jeden opóźniony start: w 1968 r., z powodu trwających w Paryżu rozruchów, 24-godzinnym wyścigu Le Mans zorganizowano 28-29 września. Przełożenie wyścigu ma daleko idące konsekwencje – również dla zespołu GT Porsche. Poza zmianami w harmonogramie nie odbędą się popularne imprezy dla kibiców, takie jak badanie techniczne na miejskim rynku i parada kierowców dzień przed startem.
Długa noc
W połowie czerwca, w okolicach letniego przesilenia (20 czerwca), dni na półkuli północnej są najdłuższe. Pierwotnie 88. edycję długodystansowego wyścigu zaplanowano na 13-14 czerwca – wówczas pojazdy jechałyby w ciemności „tylko” przez 8 godzin i 2 minut. W sobotę 19 września słońce zajdzie o godzinie 20:01, a pierwsze jego promienie pojawią się w niedzielny poranek o godzinie 7:44. Oznacza to, że podczas 24-godzinnych zmagań na torze ekipy będą ścigać się w dziennym świetle tylko przez około 12 godzin – o prawie 4 godziny krócej niż w przypadku terminu przypadającego na krótko przed oficjalnym początkiem lata.
Szybkie tempo
Długa noc oznacza też dłuższy okres z niższą temperaturą asfaltu i powietrza. W rezultacie silniki dwóch około 515-konnych Porsche 911 RSR będą mogły dłużej pracować na swoim optymalnym poziomie. Chłodniejsze powietrze to większe nasycenie tlenem, a tym samym lepsze i efektywniejsze spalanie paliwa. Praktyczna zasada: jeśli temperatura otoczenia spada o 5 stopni Celsjusza, moc silnika wzrasta o 1%. Dlatego podczas długiej nocy 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2020 będzie można osiągnąć wyższe średnie tempo.
Miękkie opony
Niższa temperatura nocą ma kolejną zaletę: pozwala dłużej korzystać z miękkiej mieszanki opon Michelin, która zapewnia nie tylko lepszą przyczepność, ale także większą stabilność parametrów, gdy na torze panują dobre warunki.
Spodziewany deszcz
Statystyki pogodowe z ostatnich trzech dekad wskazują, że najwyższe i najniższe temperatury w dzień i w nocy w przypadku obu terminów są bardzo zbliżone. Jednak wyraźnie pokazują też, że chociaż we wrześniu opady są rzadsze, to pada wtedy mocniej niż w czerwcu. „Musimy po prostu się z tym pogodzić” – powiedział Pascal Zurlinden. Zresztą ze słynnym maratonem wiąże się stare powiedzenie: na Le Mans zawsze pada.
Niskie położenie słońca
W czasie 24-godzinnego wyścigu Le Mans o zmierzchu i o świcie kierowców często oślepia słońce. W sobotni wieczór światło, które pod niskim kątem wpada przez przednią szybę, może oślepiać ich zwłaszcza w okolicy zakrętów Indianapolis i Arnage. O wschodzie słońca w niedzielny poranek zjawisko to występuje na słynnym zakręcie Tertre Rouge.
Wcześniejszy start
W przeciwieństwie do minionych lat w 2020 roku 24-godzinny wyścig Le Mans rozpocznie się o godzinie 14:30 lokalnego czasu – m.in. z powodu ostatniego etapu Tour de France, słynnego szosowego wyścigu kolarskiego wiodącego przez Francję, który zakończy się w Paryżu 20 września późnym popołudniem. Aby uniknąć zazębienia się obu tych wydarzeń, 88. edycja długodystansowego wyścigu organizowanego w ramach Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC) zakończy się w niedzielę wcześniej niż zwykle, bo o 14:30.
Brak fanów
24-godzinny maraton Le Mans należy do ulubionych wydarzeń miłośników wyścigów. Każdego roku na tor przybywa około ćwierć miliona widzów. Ten jeden raz w roku stolica francuskiego departamentu Sarthe, zamieszkiwana przez około 150 tys. osób, pęka w szwach. Ale nie tym razem: organizator, francuski automobilklub ACO, wykluczył obecność widzów na torze wyścigowym.
Anulowany pretest
Tradycyjną częścią 24-godzinnego wyścigu Le Mans jest oficjalny jednodniowy pretest, który odbywał się na dwa tygodnie przed wyścigiem. Dla producentów, partnerów oponiarskich, zespołów i kierowców to jedyna szansa, by tuż przed największym klasykiem roku przygotować się na najróżniejsze „dziwactwa” liczącego 13 626 metrów toru. Circuit des 24 Heures stanowi bowiem połączenie stałego toru Bugatti z odcinkami dróg publicznych – wyjątkowe, jeśli chodzi o świat motorsportu.
Kompaktowy harmonogram
Harmonogram tegorocznego 24-godzinnego wyścigu Le Mans odbiega od tradycyjnego. Sesje treningowe, które w przeszłości odbywały się w środę i czwartek, równolegle z kwalifikacjami, teraz są zaplanowane na czwartek (10 godzin treningów plus kwalifikacje) i piątek (trening i hyperpole).
Parada nieobecnych
Zazwyczaj w ciągu dnia wyczynowe samochody przejeżdżały przez pola namiotowe i ulice pełne fanów. Każdy pisk opon był kwitowany gromkimi brawami. Piątkowe „święto Le Mans” tradycyjnie kończyło się paradą kierowców przez centrum miasta. W 2020 r. będzie inaczej: spektakl z udziałem kierowców w klasycznych samochodach na trasie z Place des Jacobins do Place de la République został odwołany.
Latający pyłek
Łzawiące oczy, katar i gotowe zestawy leków to w przypadku czerwcowego Le Mans kwestia często poruszana w padoku: wielu kierowców, członków zespołu i kibiców cierpi na alergie na pyłki. Latem ilość pyłków traw we francuskim regionie Sarthe jest ogromna.
Najnowsze
-
Zabudowa VW T5 – jak przekształcić busa w funkcjonalnego kampera?
Przekształcenie Volkswagena T5 w kampera to marzenie wielu miłośników turystyki na czterech kółkach. Ten model samochodu cieszy się ogromną popularnością dzięki swojej niezawodności oraz idealnym proporcjom, które ułatwiają taką adaptację. Przestrzeń ładunkowa T5 daje fantastyczne możliwości aranżacyjne. Pozwala to na stworzenie prawdziwie funkcjonalnego i wygodnego mobilnego domu! -
Pomóżmy motocykliście, którego pasją jest motoryzacja! Gerard walczy z rakiem – chce odzyskać twarz i… oddech
-
7 lat gwarancji i ceny od 112 900 zł. Rusza sprzedaż chińskiej marki Jetour w Polsce
-
Volkswagen Polo – idealne auto miejskie? Poznaj jego zalety
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Zostaw komentarz: