10 skrótów – czy wiesz, co znaczą?
AVS, DRS, LDH, LKA, VGRS...? ABS - wiadomo, to obecny we wszystkich współczesnych samochodach system ułatwiający hamowanie i ograniczający możliwość poślizgu, ale co oznaczają te tajemnicze skróty? To nazwy systemów wspomagających samochodów Lexus.
Nowoczesne samochody są dosłownie naszpikowane elektroniką, a mikroprocesory – w jednym pojeździe nierzadko jest ich nawet ponad sto – sterują praktycznie wszystkim, od wtrysku paliwa po wycieraczki. Poszczególne systemy są przy tym połączone siecią, wymieniając się informacjami o prędkości jazdy, obrotach silnika, kącie skrętu kierownicy, sile hamowania, przeciążeniach itd. Wszystko po to, aby jeździło się nam przyjemniej, wygodniej i bezpieczniej.
Oczywiście w niedrogich, prostych autach ilość elektroniki jest ograniczona do niezbędnego minimum. Za to w samochodach klasy premium, do której należą japońskie Lexusy, instaluje się najbardziej zaawansowane systemy, realizujące szereg dodatkowych funkcji.
Stabilność i sterowność
Komfort jazdy podwyższa system AVS (Adaptive Variable Suspension), czyli sterowane elektronicznie aktywne zawieszenie o dynamicznie regulowanej charakterystyce amortyzatorów. Zapewnia ono poprawę stabilności nadwozia i stateczności prowadzenia samochodu. Sterując twardością amortyzatorów każdego z kół, przeciwdziała np. przechylaniu się nadwozia na zakrętach czy pochylaniu jego przodu przy hamowaniu. Podczas jazdy po prostej pracuje bardziej miękko, absorbując wstrząsy na nierównościach drogi.
Obecny w sportowych wersjach Lexusów GS i RC system DRS (Dynamic Rear Steering) dynamicznie steruje skrętem kół tylnej osi. W ten sposób poprawia stabilność samochodu przy dużych prędkościach dzięki lekkiemu skręceniu tylnych kół w tę samą stronę, w którą skręcane są koła przednie, zaś przy małych prędkościach, dzięki skręceniu ich w stronę przeciwną, zmniejsza promień skrętu. Współpracujący z nim układ VGRS (Variable Gear Ratio Steering), czyli układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, ułatwia manewrowanie przy małych prędkościach i zwiększa precyzję kierowania przy szybkiej jeździe.
System VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) koordynuje współdziałanie układów sterowania hamulcami, kontroli trakcji, stabilizacji nadwozia oraz wspomagania kierownicy, dzięki czemu poprawia sterowność samochodu i z wyprzedzeniem przeciwdziała utracie panowania nad pojazdem. Jeszcze bardziej rozbudowany system LDH (Lexus Dynamic Handling), obecny np. w wyższych wersjach Lexusa GS, wspomaga zwrotność i stabilność poprzez integrację działania systemów AVS, DRS, VGRS i VDIM.
Jeszcze bezpieczniej
Oczywiście wszystkie powyższe rozwiązania sprzyjają bezpieczeństwu jazdy, ale na tym nie koniec. Samochody Lexusa są standardowo wyposażone w zintegrowany system bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System+, który wykorzystuje przednią kamerę samochodu i radar do wykrywania znajdujących się przed samochodem przeszkód, pojazdów i pieszych, pomagając przeciwdziałać wypadkom lub ograniczać skutki kolizji. Obejmuje on szereg podsystemów i funkcji, oznaczonych kolejnymi tajemniczymi akronimami.
Najważniejszym elementem Lexus Safety System+ jest PCS (Pre Collision System), który po wykryciu znajdujących się przed samochodem pojazdów, przeszkód lub pieszych ostrzega kierowcę sygnałami dźwiękowymi i optycznymi, a w razie potrzeby wspomaga siłę hamowania lub przy braku reakcji kierowcy inicjuje hamowanie awaryjne.
Funkcja LDA (Lane Departure Alert) ostrzega kierowcę o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu za pomocą wibracji kierownicy oraz sygnałów dźwiękowych i optycznych. Jej rozwinięciem jest mechanizm LKA (Lane Keeping Assist), który wykorzystując układ elektrycznego wspomagania kierownicy, samoczynnie pomaga utrzymać tor jazdy na oznakowanym pasie ruchu.
AHB (Automatic High Beam) to funkcja automatycznych świateł drogowych, która wykrywa światła pojazdów znajdujących się przed samochodem i odpowiednio włącza światła mijania lub drogowe, zapewniając w ten sposób lepszą widoczność w nocy bez oślepiania innych kierowców. Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest AHS (Adaptive High-beam System), czyli system adaptacyjnego sterowania światłami drogowymi, który automatycznie dostosowuje zasięg reflektorów w zależności od tego, czy i jak daleko przed samochodem znajdują się inne pojazdy.
Dzięki działaniu wszystkich tych systemów jazda samochodami Lexusa jest nie tylko komfortowa, ale i bardziej bezpieczna. A konstruktorzy nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa…
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Zostaw komentarz: