Karolina Chojnacka

10 rad jak być eko od zespołu Formuły E

Zespół Formuły E, Envision Virgin Racing, ma dla swoich fanów 10 rad, jak się zachowywać, by dbać o dobro naszej planety.

Psychologowie twierdzą, że stworzenie „nawyku” zajmuje trzy tygodnie, dlatego zespół Envision Virgin Racing przygotował 10 łatwych kroków, które może podjąć każdy z nas, aby zmniejszyć ślad węglowy i pomóc w walce ze zmianami klimatu.

1. Bezmięsne poniedziałki

Potrzeba 2500 litrów wody, aby wyprodukować jeden funt wołowiny, a także trzeba zniszczyć  55 stóp kwadratowych lasu na produkcję  każdego hamburgera. Ograniczając spożycie mięsa, nawet o jeden dzień w tygodniu, można te liczbę znacznie zmniejszyć. Ruch stworzony przez słynnego członka zespołu The Beatles Paula McCartney’a, wierzy, że „jeden dzień w tygodniu może zmienić świat”, a sławni szefowie kuchni, jak np. Jamie Oliver, wspierają tę kampanię, pokazując jak przygotować smaczne, bezmięsne potrawy.

2. Oszczędzaj wodę

Woda stanowi 72% powierzchni Ziemi, więc zmniejszenie jej zużycia ma ogromne znaczenie dla zmian klimatu. Na przykład pozostawienie odkręconego kranu podczas mycia zębów zużywa równowartość czterech galonów wody na minutę; lub 200 galonów tygodniowo dla czteroosobowej rodziny.

3. Przerzuć się na rzeczy wielokrotnego użytku

Co roku 2,5 miliarda kubków kawy jest wyrzucanych w Wielkiej Brytanii, ale tylko 1 na 400 jest poddawany recyklingowi. Korzystając z własnych kubków wielokrotnego użytku, nie tylko pomagamy środowisku, ale dodatkowo oszczędzamy, bo często kawiarnie oferują nam za to zniżki!

4. Nie marnuj żywności

Czy wiesz, że aż  40% naszych zapasów żywności trafia prosto do kosza? Ogromne ilości wody i energii są potrzebne do wyprodukowania jedzenia, a następnie do jego utylizacji. Kupowanie tylko tego, czego potrzebujesz, może znacznie zmniejszyć ślad węglowy, a także zwiększyć zasobność twojego portfela.

5. Poruszaj się na piechotę

Zanieczyszczenie powietrza w stolicach jest najwyższe w historii i jest przyczyną poważnych problemów zdrowotnych, ponieważ 23% rocznych emisji dwutlenku węgla pochodzi z transportu. Przykładowo podczas pandemii koronawirusa Brytyjczycy znacznie mniej korzystali z samochodów, a więcej poruszali się pieszo, co sprawiło, że zanieczyszczenie powietrza znacznie się zmniejszyło. Ważne, by weszło nam to w nawyk, i żebyśmy naszych samochodów używali tylko do niezbędnych podróży. Envision Virgin Racing poleca też przesiąść się do samochodów elektrycznych.

10 rad jak być eko od zespołu Formuły E

Przeczytaj też: Eko malowanie pomysłu 11-latki pojawi się na prawdziwym bolidzie Formuły E

6. Zmniejsz temperaturę

Piorąc ubrania w temperaturze 30°C zużywamy około 40% mniej prądu w ciągu roku, dzięki czemu oszczędzamy pieniądze, energię i planetę. Gdyby każde gospodarstwo domowe w USA obniżyło temperaturę wody do prania, mogłoby to pomóc zaoszczędzić równowartość 100 000 baryłek ropy dziennie.

7. Odłączaj swoje urządzenia

Cała elektronika zużywa nieustannie energię, gdy jest podłączona do sieci, nawet jeśli jest wyłączona. W samych Stanach Zjednoczonych „moc wampirów” jest odpowiedzialna za zużywanie do 19 miliardów dolarów energii rocznie. Więc pamiętajcie, gdy nie używacie sprzętu elektronicznego odłączcie go od zasilania.

8. Zredukuj zużycie papieru

Marnowanie papieru może szkodzić środowisku na wiele sposobów. Może Was to zaskoczyć, ale do wyprodukowania jednego kawałka papieru A4 potrzeba średnio pięciu litrów wody. Zacznijmy korzystać z bankowości elektronicznej i iinych elektronicznych narzędzi, aby zaoszczędzić czas i papier.

9. Bierz własną torbę na zakupy

Produkty z tworzyw sztucznych mają ogromny wpływ na środowisko – potencjalnie do 2050 roku emisje gazów cieplarnianych przekroczą 56 gigaton, jeśli nie ograniczymy zużycia plastiku. Jednorazowe torby plastikowe nigdy się nie rozpadają, są trudne do recyklingu i mogą poważnie zaszkodzić dzikiej przyrodzie i życiu morskiemu.

10. Kupuj lokalnie

Choć czasem droższe, kupowanie w lokalnych sklepikach często idzie w parze z lepszą jakością produktów. Kupowanie żywności sezonowej jest równie ważne, ponieważ kupowanie produktów poza sezonem może wiązać się z większym śladem węglowym ze względu na wysyłkę produktów z innych krajów lub stosowanie sztucznych środków do uprawy produktów.

Przeczytaj też: Czy transport drogowy w Polsce jest eko?

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Bottas zostaje w Mercedesie

Według informacji portalu Motorsport.com Mercedes podpisze kontrakt z Bottasem na sezon 2021.

Mercedes jeszcze oficjalnie nie ogłosił składu swojego zespołu na sezon 2021. Przedstawiciele Srebrnych Strzał wielokrotnie jednak zapewniali o chęci kontynuowania współpracy ze swoimi obecnymi kierowcami – Lewisem Hamiltonem i Valtterim Bottasem.

O ile przedłużenie kontraktu sześciokrotnego mistrza świata wydaje się wszystkim oczywistością, przyszłość Bottasa w zespole Mercedesa wcale nie była pewna. Wiele plotkowało się, że w kolejnym sezonie Fina zastąpi młody George Russell lub Sebastian Vettel, z którym Ferrari nie przedłużyło kontraktu.

Przeczytaj też: Nowe barwy bolidu Mercedesa w walce z dyskryminacją

Wszystko wskazuje jednak na to, że władze Mercedesa nie będą ryzykować zatrudnienia niedoświadczonego Russella, ani tworzyć wybuchowego duetu Hamilton-Vettel.

Valtteri Bottas dołączył do zespołu Srebrnych Strzał w sezonie 2017. Za każdym razem jego umowa była przedłużana jedynie o rok. Tak samo ma być z kontraktem na sezon 2021.

Po dwóch wyścigach sezonu 2020 Valtteri Bottas prowadzi w klasyfikacji generalnej, z przewagą 6 punktów nad zespołowym partnerem. Fin wygrał inaugurujące sezon Grand Prix Austrii, a w Grand Prix Styrii był drugi.

Przeczytaj też: GP Austrii: Bottas wygrywa pełen zwrotów akcji wyścig

Najnowsze

Jedna kontrola, 12 mandatów i nawet 36 tys. zł kar!

Mandaty i kary nakładane na kierowców ciężarówek oraz właścicieli firm mogą czasami szokować, ale szokujący bywa też ilość popełnianych za jednym razem wykroczeń oraz stwierdzanych nieprawidłowości.

Pojazd przewożący kombajn rolniczy i opony przewożono zatrzymali do kontroli na przejściu w Budzisku podlascy inspektorzy ITD. Kierowca posiadał zezwolenie na przejazd nienormatywny, jednak masa i gabaryty pojazdy przekraczały dopuszczalne normy. Ciężarówka ważyła o 1,5 tony za dużo, a normy dotyczące nacisków podwójnej osi napędowej przekroczony o 1,4 tony. Pojazd była za szeroki i za długi. Ciężarówka powinna być pilotowana, ale litewski przewoźnik nie spełnił tego warunku.  

Niesprawny zestaw jechał przeciążony o 30 ton!

Inspektorzy mieli też sporo zastrzeżeń do czasu pracy kierowców. Jeden z kierowców prowadził bez zalogowanej do tachografu karty. Pięciokrotne skrócił wymagany czas odpoczynku dobowego. Kierujący wydłużyli także jazdę dzienną oraz jazdę bez wymaganej przerwy. 

Próbował uciekać ciężarówką, żeby uniknąć kontroli. Na sumieniu miał naprawdę dużo

Prowadzących ukarano w sumie 12 mandatami na kwotę 6300 złotych. Z kolei wobec przedsiębiorcy inspektorzy wszczęli postępowania administracyjne zagrożone karą 18000 oraz do 12000 złotych. Odpowiedzialność za naruszenia poniesie też zarządzający w firmie transportowej.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Hankook nowym dostawcą opon w Formule E

Od sezonu 2022-23 nowym dostawcą opon w Formule E będzie firma Hankook.

Hankook wygrał przetarg na nowego dostawcę opon w Formule E. Koreańska firma przedstawiła najkorzystniejszą ofertę i od sezonu 2022-23 zajmie się dostarczaniem ogumienia do trzeciej generacji bolidów FE.

W oświadczeniu FIA można przeczytać:

Przetarg wyłaniający dostawców nadwozia, baterii oraz opon przerósł nasze wszystkie oczekiwania. Wszystkie zgłoszenia zostały sprawdzone pod kątem zgodności z wymaganiami technicznymi, środowiskowymi, komercyjnymi oraz finansowymi.

Przeczytaj też: 8 zasad przechowywania opon

Będzie to pierwsza zmiana dostawcy opon w historii Formuły E. Od początku istnienia elektrycznej serii wyścigowej opony dostarczał Michelin. Po sezonie 2021-22 francuska firma pożegna się z FE.

Formuła E nie będzie pierwszą serią, której Hankook dostarcza opony. W ostatnich latach ich ogumienie kibice mogli zobaczyć między innymi w samochodach serii DTM i W Series.

Wcześniej wybrano nowego dostawcę baterii do samochodów Gen3 Formuły E. Zwycięzcą przetargu został Williams Advanced Engineering.

Przeczytaj też: Williams podpisuje kontrakt z Formułą E

W bolidach trzeciej generacji Formuły E nie zmieni się za to dostawca nadwozia. Nadal będzie się tym zajmować Spark Racing Technology.

Najnowsze

Nasz znajomy rowerzysta szukał guza. I prawie go znalazł

Zachowując się w sposób niezgodny z prawem i zwyczajnie aspołeczny, narażamy się na reakcję innych osób, które mogą być wobec nas nawet agresywne. To szczególnie prawdopodobne, jeśli sami zachowujemy się w sposób daleki od uprzejmości. Ale może autor nagrania liczy na takie sytuacje?

Tym razem nasz znajomy rowerzysta, który „wsławił się” między innymi stwarzaniem zagrożenia na drodze krajowej oraz wyśmiewaniem prawidłowo zachowujących się kierowców, jechał ulicą w terenie zabudowanym. Ulicą trzypasmową, koło której biegła droga dla rowerów…

Rowerzysta ostentacyjnie wjeżdża pod koła samochodu. A samochód się nie zatrzymuje

Powstała tam dlatego, że rowerzysta poruszający się ulicą trzypasmową stwarza zagrożenie dla siebie oraz innych. Niektórym rowerzystom to jednak uwłacza i czują się oni „pełnoprawnymi” uczestnikami ruchu drogowego i ani przepisy, ani zarządcy dróg, budujący dla nich dedykowane ciągi komunikacyjne, im tego nie odbiorą.

Rowerzysta wjechał w nowego Mercedesa i próbował uciec z miejsca kolizji

Tym razem autor nagrania, który żyje według własnych zasad i uważa, że prawo go nie dotyczy, spotkał na swojej drodze kierowcę BMW, który w prosty i mało wyszukany sposób chciał go wyprowadzić z błędu. Całość możecie zobaczyć poniżej (tylko dla osób o mocnych nerwach). My tylko jeszcze przytoczymy (ułagodzone) fragmenty rozmowy, pokazujące, co o drogach dla rowerów sądzi rowerzysta:

BMW – Zjeżdżaj stąd, masz ścieżkę z prawej.

Rowerzysta – No i co z tego?

BMW – Na co te ścieżki, powiedz mi – na co?

Rowerzysta – Nie mam pojęcia po co.

BMW – To kurna zjeżdżaj na nią.

Rowerzysta – To sobie jedź tą ścieżką!

Czy trzeba coś jeszcze dodawać?

Najnowsze