Škoda Scala w wersji Spider? Ten kabriolet mógłby być hitem!

Škoda Scala w wersji Spider? Ten kabriolet mógłby być hitem!

22 maja 2020
Wydaje się, że taki samochód nie miałby sensu z punktu widzenia ekonomii, bo w końcu z jakiejś przyczyny nie ma na europejskich drogach zbyt wielu golfów bez dachu. A szkoda. Bo auta w pełni, częściowo, lub tylko nieznacznie pozbywające się czasowo dachu, są zwykle marzeniem wszystkich tych, którzy chcą czuć zapachy, powiew wiatru i blask słońca podczas jazdy samochodem. Jak zapowiada się ta Skoda?

Škoda ma fantazję. Postanowiła zmotywować - choć sądzimy, że nie trzeba było użyć zbyt wielu argumentów -  31 uczniów, aby od jesieni 2019 roku w Akademii Škody w Mladá Boleslav, popracowali nad projektem nowego samochodu koncepcyjnego. Ale nie byle jakiego! Samochodu marzeń! Skody Scali Spider. To już siódmy projekt koncepcyjny uczniów (takie auta projektują od podstaw od 2014 roku, kiedy zrodził się pomysł tworzenia projektów w ramach Student Concept Car, a sama Akademia działa już 90 lat), ale tym razem studenci bazują na kompaktowym modelu czeskiej marki, której premiera odbyła się w 2018 roku, i pod okiem instruktorów samodzielnie wykonują wszystkie zadania: od stworzenia pierwszych szkiców, poprzez zaprojektowanie całego pojazdu, aż po własnoręczne jego zbudowanie. Wspierają ich eksperci ze Škody i doświadczeni pracownicy działów rozwoju technicznego, projektowania i produkcji. Warto dodać, że te samochody to nie tylko projekty na kartce papieru, czy raczej ekranie komputera. One powstają naprawdę i jeżdżą!

Przygotowanie wznowienia prac nad projektem siódmego samochodu koncepcyjnego było dla nas wszystkich ogromnym wyzwaniem. W ciągu ostatnich kilku tygodni pracowaliśmy nad stworzeniem niezbędnych zasad pozwalających studentom przynajmniej częściowo kontynuować pracę nad projektem „Samochodu Studenckiego 2020”. Pomimo zbliżających się egzaminów końcowych, które wzmagają presję czasu, chęć studentów do zaprezentowania nowego, spektakularnego modelu nie zmniejszyła się. Cieszy nas, że pojawiła się perspektywa rozpoczęcia ostatniej fazy budowy pojazdu na początku czerwca bieżącego roku - komentuje Alois Kauer, który w lutym 2020 r. objął stanowisko kierownika Akademii Škoda.

Škoda Scala Spider na zaprezentowanych niedawno szkicach wygląda fenomenalnie i sądzę, że większość z nas nie pogardziłaby takim autem w swoim garażu. Jednak szkic od wersji ostatecznej moga dzielić lata świetlne. Zwykle to właśnie przy produkcji poszczególnych elementów np. nadwozia, moga pojawiać się problemy. Auto - jak wstępnie zakładano - miało się pojawić jeszcze przed wakacjami, ale pandemia koronawirusa opóźniła wszelkie prace.

Na szczęście, od zeszłego tygodnia studenci pracują nad dalszą optymalizacją wnętrza i ostatecznymi zmianami w planowanych modyfikacjach nadwozia, przestrzegając przy tym zasad dystansu społecznego. W każdy wtorek odbywają się także wideokonferencje z udziałem wszystkich uczestników i kierownika projektu Zdenka Stanke.

Przerwanie produkcji było wydarzeniem gwałtownym dla wszystkich pracowników firmy Škoda. Dla nas, studentów zaangażowanych w projekt Samochodu Studenckiego, był to nerwowy czas, w którym nie wiedzieliśmy, czy i kiedy będziemy mogli wznowić naszą pracę. Mamy tylko jedną szansę na udział w takim projekcie. Jesteśmy więc bardzo szczęśliwi i wdzięczni, że możemy w końcu kontynuować działania, nawet jeśli na razie są one możliwe jedynie za pośrednictwem wideokonferencji. Kiedy w czerwcu pojawi się możliwość kontynuowania prac praktycznych, postaramy się nadrobić stracony czas najlepiej jak potrafimy - mówi Štěpán Fabian, członek zespołu odpowiedzialny za prezentację pojazdu.

Pierwsze szkice uczestnicy proejktu tworzyli pod opieką Olivera Stefaniego, szefa designu Škoda Auto. Celem młodych zapaleńców jest to, aby nadać Scali Spider wyraźniej zarysowanych linii nadwozia uwydatniających dynamikę pojazdu.

Wszyscy cieszymy się, że możemy być częścią tego projektu. W jakich innych okolicznościach, będąc  uczniem, miałbym okazję tak namacalnie przekształcić własne pomysły i wizję w rzeczywisty projekt samochodu, a następnie własnoręcznie go zbudować? Rysowanie naszych pierwszych szkiców było świetnym doświadczeniem, wiele mogliśmy się nauczyć od Olivera Stefaniego i jego zespołu - komentuje Vojtěch Špitálský, uczeń Akademii Škody.

Utrzymywanie bezpiecznej odległości od siebie przez cały czas, szczególnie w późniejszej fazie projektu, podczas części praktycznej, będzie wymagało szczególnego wysiłku. Dotyczy to przede wszystkim montażu końcowego, który będzie w całości wykonywany ręcznie. W związku z tym opracowaliśmy nowe procedury mające na celu minimalizowanie bezpośrednich kontaktów, a także zapewniamy odpowiednie wyposażenie ochronne w sytuacjach, w których zachowanie bezpiecznej odległości nie może być zagwarantowane przez cały czas. Zapewniamy również regularną dezynfekcję wszystkich narzędzi i materiałów. Pomimo tej wyjątkowej sytuacji, która jest wyzwaniem dla nas wszystkich, już teraz czekam na moment, w którym będziemy mogli zaprezentować nasz samochód dziennikarzom i szerokiej publiczności - dodaje Zdeněk Stanke, kierownik projektu.

Sami spójrzcie jak dobrze zapowiadałby się taki samochód!

 

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!