
Jest decyzja w sprawie akcyzy na samochody. Skorzystają na niej tylko nieliczni
Od wielu już lat w krajach zachodnich opłaty i podatki związane z samochodami, wyliczane są na podstawie ich spalania oraz emisji. W Polsce natomiast wciąż mamy archaiczny kalkulator akcyzy, który od niedawana dopiero zaczął promować oszczędniejsze samochody. Teraz wiemy co dalej z preferencyjnymi warunkami.
Ile wynosi podatek akcyzowy w Polsce?
Akcyzę w Polsce nalicza się od pojemności skokowej silnika pojazdu. Przelicznik nie przewiduje zbyt wielu zmiennych:
- samochody z silnikami o pojemności do 2,0 l – 3,1% podatku
- samochody z silnikami o pojemności powyżej 2,0 l – 18,6% podatku
Taki model naliczania akcyzy miał sens 30 lat temu, może jeszcze 20 lat temu. Obecnie trzymając się go mamy bardzo niską akcyzę na przykład na hot hatcha z 2-litrowym silnikiem i mocą ponad 300 KM, natomiast bardzo wysoką na hybrydę z 2,5-litrowym silnikiem, którego wielkość wynika z faktu, że pracuje on w oszczędnym cyklu Atkinsona. Gdzie tu logika?
Jakie samochody są zwolnione z akcyzy?
Pod koniec 2019 roku rządzący postanowili wyjść trochę naprzeciw rozwojowi niskoemisyjnej motoryzacji i zwolnili z akcyzy samochody elektryczne. Ich silniki co prawda nie mają pojemności, ale ten fakt nie przeszkadzał w doliczaniu do ich ceny 3,1% podatku akcyzowego.
Z kolei samochody hybrydowe zostały objęte preferencyjną stawką wspomnianego podatku:
- samochody z silnikami o pojemności do 2,0 l – 1,55% podatku
- samochody z silnikami o pojemności od 2,0 do 3,5 l – 9,3% podatku
- samochody z silnikami o pojemności powyżej 3,5 l – 18,6% podatku
Wyłącznie więc kupujący pojazdy z naprawdę dużymi silnikami, muszą płacić pełną stawkę. Nie odbyło się tu jednak bez paradoksu – bezterminowa obniżka akcyzy nie obejmuje hybryd plug-in, a więc tych najmniej spalających!
Znak drogowy D-40 – czy na pewno go dobrze rozumiesz? Dla kierowcy zmienia on wiele!
Jaka stawka akcyzy dla hybryd plug-in?
Preferencyjne stawki akcyzy dla hybryd plug-in miały zniknąć z końcem tego roku. Wszystko wskazuje jednak na to, że obniżony podatek zostanie utrzymany.
Sejm przegłosował właśnie projekt ustawy, zgonie z którym niższa akcyza na hybrydy plug-in zostanie utrzymana do 2029 roku. Przekazano go teraz do senatu, z którego będzie musiał wrócić do sejmu, a po zatwierdzeniu ostatecznego kształtu ustawy, przekazana zostanie do podpisu przez prezydenta.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: