![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2022!2F12!2F2F20212F032Fdb56cced9bf384f9d9ee81ec8c9bd9c82903de4c.jpg)
Jest decyzja w sprawie akcyzy na samochody. Skorzystają na niej tylko nieliczni
Od wielu już lat w krajach zachodnich opłaty i podatki związane z samochodami, wyliczane są na podstawie ich spalania oraz emisji. W Polsce natomiast wciąż mamy archaiczny kalkulator akcyzy, który od niedawana dopiero zaczął promować oszczędniejsze samochody. Teraz wiemy co dalej z preferencyjnymi warunkami.
Ile wynosi podatek akcyzowy w Polsce?
Akcyzę w Polsce nalicza się od pojemności skokowej silnika pojazdu. Przelicznik nie przewiduje zbyt wielu zmiennych:
- samochody z silnikami o pojemności do 2,0 l – 3,1% podatku
- samochody z silnikami o pojemności powyżej 2,0 l – 18,6% podatku
Taki model naliczania akcyzy miał sens 30 lat temu, może jeszcze 20 lat temu. Obecnie trzymając się go mamy bardzo niską akcyzę na przykład na hot hatcha z 2-litrowym silnikiem i mocą ponad 300 KM, natomiast bardzo wysoką na hybrydę z 2,5-litrowym silnikiem, którego wielkość wynika z faktu, że pracuje on w oszczędnym cyklu Atkinsona. Gdzie tu logika?
Jakie samochody są zwolnione z akcyzy?
Pod koniec 2019 roku rządzący postanowili wyjść trochę naprzeciw rozwojowi niskoemisyjnej motoryzacji i zwolnili z akcyzy samochody elektryczne. Ich silniki co prawda nie mają pojemności, ale ten fakt nie przeszkadzał w doliczaniu do ich ceny 3,1% podatku akcyzowego.
Z kolei samochody hybrydowe zostały objęte preferencyjną stawką wspomnianego podatku:
- samochody z silnikami o pojemności do 2,0 l – 1,55% podatku
- samochody z silnikami o pojemności od 2,0 do 3,5 l – 9,3% podatku
- samochody z silnikami o pojemności powyżej 3,5 l – 18,6% podatku
Wyłącznie więc kupujący pojazdy z naprawdę dużymi silnikami, muszą płacić pełną stawkę. Nie odbyło się tu jednak bez paradoksu – bezterminowa obniżka akcyzy nie obejmuje hybryd plug-in, a więc tych najmniej spalających!
Znak drogowy D-40 – czy na pewno go dobrze rozumiesz? Dla kierowcy zmienia on wiele!
Jaka stawka akcyzy dla hybryd plug-in?
Preferencyjne stawki akcyzy dla hybryd plug-in miały zniknąć z końcem tego roku. Wszystko wskazuje jednak na to, że obniżony podatek zostanie utrzymany.
Sejm przegłosował właśnie projekt ustawy, zgonie z którym niższa akcyza na hybrydy plug-in zostanie utrzymana do 2029 roku. Przekazano go teraz do senatu, z którego będzie musiał wrócić do sejmu, a po zatwierdzeniu ostatecznego kształtu ustawy, przekazana zostanie do podpisu przez prezydenta.
Najnowsze
-
Testuję najmniejsze Volvo EX30 nad jeziorem Como – dlaczego Polacy i Włosi się za nim oglądają?
Dziś zabieram was na wspólną przejażdżkę Volvo EX30 po malowniczych trasach wokół włoskiego jeziora Como. Mają tu swoje rezydencje m.in. Madonna, George Clooney, Brad Pitt i Sylvester Stallone. To limonkowe auto pasuje tutaj idealnie! Samochód na poskręcanych jak loki Jarno Trulliego* serpentynach wokół jeziora, odwraca wzrok włoskich kierowców, tak czułych na wysublimowany, motoryzacyjny design. Także […] -
Policja testuje najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. 400 tys. zł to mało
-
Parkujesz samochód pod prąd? W tym przepisie jest pułapka na kierowców
-
Czy motocyklista może omijać korek, jadąc między samochodami? Tych przepisów wielu nie rozumie
-
Wyprzedzam inny pojazd. Czy mogę na moment przekroczyć prędkość?
Zostaw komentarz: