Ewa Kania

Jest decyzja w sprawie akcyzy na samochody. Skorzystają na niej tylko nieliczni

Od wielu już lat w krajach zachodnich opłaty i podatki związane z samochodami, wyliczane są na podstawie ich spalania oraz emisji. W Polsce natomiast wciąż mamy archaiczny kalkulator akcyzy, który od niedawana dopiero zaczął promować oszczędniejsze samochody. Teraz wiemy co dalej z preferencyjnymi warunkami.

Ile wynosi podatek akcyzowy w Polsce?

Akcyzę w Polsce nalicza się od pojemności skokowej silnika pojazdu. Przelicznik nie przewiduje zbyt wielu zmiennych:

  • samochody z silnikami o pojemności do 2,0 l – 3,1% podatku
  • samochody z silnikami o pojemności powyżej 2,0 l – 18,6% podatku

Taki model naliczania akcyzy miał sens 30 lat temu, może jeszcze 20 lat temu. Obecnie trzymając się go mamy bardzo niską akcyzę na przykład na hot hatcha z 2-litrowym silnikiem i mocą ponad 300 KM, natomiast bardzo wysoką na hybrydę z 2,5-litrowym silnikiem, którego wielkość wynika z faktu, że pracuje on w oszczędnym cyklu Atkinsona. Gdzie tu logika?

Jakie samochody są zwolnione z akcyzy?

Pod koniec 2019 roku rządzący postanowili wyjść trochę naprzeciw rozwojowi niskoemisyjnej motoryzacji i zwolnili z akcyzy samochody elektryczne. Ich silniki co prawda nie mają pojemności, ale ten fakt nie przeszkadzał w doliczaniu do ich ceny 3,1% podatku akcyzowego.

Z kolei samochody hybrydowe zostały objęte preferencyjną stawką wspomnianego podatku:

  • samochody z silnikami o pojemności do 2,0 l – 1,55% podatku
  • samochody z silnikami o pojemności od 2,0 do 3,5 l – 9,3% podatku
  • samochody z silnikami o pojemności powyżej 3,5 l – 18,6% podatku

Wyłącznie więc kupujący pojazdy z naprawdę dużymi silnikami, muszą płacić pełną stawkę. Nie odbyło się tu jednak bez paradoksu – bezterminowa obniżka akcyzy nie obejmuje hybryd plug-in, a więc tych najmniej spalających!

Znak drogowy D-40 – czy na pewno go dobrze rozumiesz? Dla kierowcy zmienia on wiele!

Jaka stawka akcyzy dla hybryd plug-in?

Preferencyjne stawki akcyzy dla hybryd plug-in miały zniknąć z końcem tego roku. Wszystko wskazuje jednak na to, że obniżony podatek zostanie utrzymany.

Sejm przegłosował właśnie projekt ustawy, zgonie z którym niższa akcyza na hybrydy plug-in zostanie utrzymana do 2029 roku. Przekazano go teraz do senatu, z którego będzie musiał wrócić do sejmu, a po zatwierdzeniu ostatecznego kształtu ustawy, przekazana zostanie do podpisu przez prezydenta.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze