
Elektryczne samoloty? To już się dzieje! Pierwsze ładowarki instalowane na lotniskach
Elektryczne samoloty są faktem. Na razie to niewielkie i lekkie modele, ale i one potrzebują infrastruktury ładowania. Taka właśnie powstaje.
Elektryczne samoloty to kolejny etap elektryfikacji globalnego transportu. Póki co ograniczenia technologiczne wykluczają budowę wielkich pasażerskich liniowców z napędem elektrycznym, ale w przypadku mniejszych jednostek latających jest to już jak najbardziej osiągalne.
Niejako potwierdzeniem faktu, że samoloty elektryczne to coś więcej niż sporadycznie nagłaśniane medialnie prototypy, jest ogłoszenie przez firmy TotalEnergies, Groupe ADP i Francuską Federację Lotniczą (Fédération Française Aéronautique (FFA)) zgody na instalację stacji ładowania przeznaczonych do samolotów elektrycznych. Takie stacje mają być zainstalowane na trzech lotniskach we francuskim regionie Ile-de-France. Partnerstwo obejmuje pierwszą fazę instalacji czterech stacji ładowania wiosną 2023 roku.

Na jakich lotniskach podładujesz elektryczną awionetkę?
Planowane stacje ładowania dla elektrycznych samolotów mają być zainstalowane na lotniskach Toussus-le-Noble, Etampes i Pontoise zarządzanych przez Groupe ADP. „Samoobsługowe” stacje ładowania, których operatorem jest firma TotalEnergies, mają pozwolić na ładowanie e-samolotów na miejscu w ciągu jednej godziny. Niestety, poza tym mało precyzyjnym wskazaniem czasu ładowania, francuskie konsorcjum nie przedstawiło żadnych innych szczegółów na temat np. technologii stacji ładowania, czy maksymalnej mocy, jaką ładowarki lotnicze będą w stanie przekazać do akumulatorów e-samolotów.

Jakie elektryczne samoloty mogą być ładowane?
Cóż, rynek e-samolotów dopiero raczkuje. Francuskie konsorcjum potwierdziło, że na razie koncentruje się na lekkich samolotach (co jest o tyle logiczne, że ciężkie maszyny z napędem elektrycznym, dostępne komercyjnie, na razie nie istnieją). Przedstawiciele francuskich firm i FFA wymienili w szczególności firmę Pipistrel, słoweńskiego producenta małych samolotów elektrycznych i jedynego obecnie producenta oferującego certyfikowany lekki samolot elektryczny.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: