Zielona Karta przestaje obowiązywać w Rosji i Białorusi. Kierowcy będą musieli wykupić dodatkowe ubezpieczenie
Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wypowiedziało umowy dwustronne łączące je z odpowiednikami w Rosji i Białorusi. To oznacza, że kierowcy nie będą już mogli korzystać z certyfikatów potwierdzających ubezpieczenie OC. Jest to tzw. Zielona Karta.
Wypowiedzenie umowy weszło w życie 1 czerwca 2022 roku. Zgodnie z dotychczas obowiązującymi umowami, zobowiązania dotyczące wzajemnego honorowania certyfikatów Zielonych Kart wystawionych zarówno przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK), jak i Biura Białoruskie i Rosyjskie, wygasną 31 maja 2023 r. o godz. 23:59 czasu środkowoeuropejskiego.
Oznacza to, że po tym terminie jakiekolwiek certyfikaty Zielonych Kart, wystawione przez Członków Biura w jego imieniu, stracą swoją ważność wyłącznie w odniesieniu do terytorium Białorusi i Federacji Rosyjskiej. Pozostaną one jednak nadal ważne w pozostałych krajach Systemu Zielonej Karty, o ile symbol danego kraju nie został wykreślony
– mówi Mariusz Wichtowski, prezes zarządu PBUK.
W praktyce oznacza to, że Zielona Karta jest ważna w okresie, na który została wystawiona, ale nie dłużej niż do 31 maja 2023 roku. Kolejny warunek zakłada, że symbole BY i RUS nie zostały z niej wykreślone. Zatem kupowane przez najbliższy rok polisy będą obowiązywały do tego terminu również w Rosji i Białorusi.
Zobacz: Zielone Karty od 1 lipca zmieniają wygląd!
Od 1 czerwca 2023 r. kierowcy samochodów z polskimi tablicami rejestracyjnymi będą musieli wykupić lokalne ubezpieczenie graniczne, gdy postanowią przekroczyć granicę rosyjską lub białoruską.
Zielona Karta to popularna nazwa międzynarodowego certyfikatu ubezpieczeniowego, który jest wystawiany dla posiadaczy pojazdów mechanicznych. To oznacza, że osoba jest objęta ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej zgodnie z prawem ubezpieczeniowym obowiązującym w kraju, gdzie przebywa posiadacz Zielonej Karty. Pod warunkiem, że kraj należy do systemu Zielonej Karty.
To oznacza, że podróżując po krajach, które uczestniczą w systemie nie potrzebujemy dodatkowego ubezpieczenia. Wystarczy ubezpieczenie OC z Zieloną Kartą. Powyższe wypowiedzenie umowy z krajem, który uczestniczył w systemie oznacza, że przekraczając granicę trzeba będzie wykupić dodatkowe ubezpieczenie – tzw. polisę zagraniczną. Kierowcy podróżujący po krajach należących do Unii Europejskiej nie muszą się starać o wydanie Zielonej Karty.
Najnowsze
-
Zabudowa VW T5 – jak przekształcić busa w funkcjonalnego kampera?
Przekształcenie Volkswagena T5 w kampera to marzenie wielu miłośników turystyki na czterech kółkach. Ten model samochodu cieszy się ogromną popularnością dzięki swojej niezawodności oraz idealnym proporcjom, które ułatwiają taką adaptację. Przestrzeń ładunkowa T5 daje fantastyczne możliwości aranżacyjne. Pozwala to na stworzenie prawdziwie funkcjonalnego i wygodnego mobilnego domu! -
Pomóżmy motocykliście, którego pasją jest motoryzacja! Gerard walczy z rakiem – chce odzyskać twarz i… oddech
-
7 lat gwarancji i ceny od 112 900 zł. Rusza sprzedaż chińskiej marki Jetour w Polsce
-
Volkswagen Polo – idealne auto miejskie? Poznaj jego zalety
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Zostaw komentarz: