Program budowy 100 obwodnic. Na jakim etapie aktualnie są prace?
Budowa nowej drogi, obwodnicy, zmienia krajobraz, ułatwia komunikację, daje możliwość rozwoju, ale dochodzą też negatywne skutki jej oddziaływania, jak chociażby hałas często tam, gdzie wcześniej go nie było. Musimy też pamiętać, że wyprowadzony ruch znacznie poza daną miejscowość powoduje często, że życie w danej miejscowości zamiera.
Głównym beneficjentem Programu budowy 100 obwodnic mają być mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.
Rada Ministrów przyjęła 13 kwietnia 2021 roku uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Na budowę 100 obwodnic, która będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego rząd przeznaczy 28 miliardów złotych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, odpowiedzialna za realizację programu, prowadzi aktualnie prace przygotowawcze dla 78 obwodnic. Trzynaście obwodnic jest już na etapie realizacji.
Obecnie w realizacji jest trzynaście obwodnic o łącznej długości 106,9 kilometra i wartości 1,8 miliarda złotych.
Są to obwodnice:
- Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie),
- Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie),
- Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie),
- Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie),
- Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie),
- Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie),
- Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
- Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
- Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie),
- Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie),
- Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie),
- Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie)
- Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie).
Dla obwodnic Smolajn i Brzezia zostały wydane już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i trwają tam roboty budowlane.
Obecnie ogłoszonych jest dziewięć postępowań przetargowych, z czego jedno na realizację około 3-kilometrowej obwodnicy Strykowa w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie). Pozostałe osiem to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości około 87 kilometrów. W przygotowaniu jest obecnie 78 zadań o łącznej długości ponad 657 kilometrów.
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).
Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?