Woda „większa” o 11%? Wymień płyn na zimowy
Na dobre nastała już zima i ujemne temperatury. Jedną z ważnych czynności eksploatacyjnych w tych okolicznościach jest wymiana płynu do spryskiwaczy z letniego na zimowy. Nie przegap tego, bo może Cię to kosztować nerwy.
![]() |
fot. Motocaina
|
Na wstępie przytoczyć należy powszechną fizyczną prawidłowość. Woda pod wpływem niskiej temperatury krzepnie, zmieniając swój stan skupienia z cieczy na lód. Podczas tego procesu zwiększa swoją objętość o ok. 11%. Zatem, znajdując się w zamkniętym zbiorniku, rurach, czy przewodach, może je rozszczelnić lub nawet rozsadzić.
To powszechne zjawisko fizyczne może także dotyczyć samochodów. Pozostawienie letniego płynu w systemie spryskiwaczy może być przyczyną uszkodzeń. Zawarta w nim woda destylowana, która zamarznie w przewodach doprowadzających, bądź pompce elektrycznej, może działać destrukcyjne na te elementy. A przecież nie chcemy żeby doszło ani do rozszczelnienia, ani rozsadzenia układu. Co zatem robić?
Przed nadejściem pierwszych mrozów należy wymienić płyn letni na zimowy. Można odkręcić korek spustowy znajdujący się na dnie zbiorniczka i spuścić płyn do naczynia. Odzyskaną w ten sposób ciecz przechowujemy w zamkniętym pojemniku aż do wiosny. Przejściowym rozwiązaniem jest także pomieszanie płynów poprzez dolanie do zbiorniczka płynu zimowego. Gdy jednak mróż już zapanował na dobre, lepiej uzupełnić go w pełni zimowym płynem, który niezamarza nawet do -20 st. C.
Przy wyborze płynu najważniejszym kryterium powinna być marka producenta, a nie jedynie cena. Tańsze produkty są często gorszej jakości, proporcje składników i temperatura ich zamarzania nijak mają się do tych, które podane są na opakowaniu. Lepiej wybierać zatem płyny znanych brandów.
Najnowsze
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
65% Polaków decyduje się prowadzić po alkoholu, wierząc w mity o "trzeźwieniu". Tłusty obiad, godzina czekania - czy to wystarczy? -
Tranzyt przez Warszawę to koszmar? Nowy wariant trasy S7 dzieli mieszkańców i kierowców!
-
Jeździłyśmy Alpine A290. To początek nowego rozdziału
-
Jelcz walczy z niemieckimi producentami: kto wygra wyścig o kontrakty NATO? Prawda o miliardowych inwestycjach
-
Chery TIGGO 7 vs europejska konkurencja: czy niska cena wystarczy, by pokonać Skodę, Volkswagena i Hyundaia? Prawda o technologii, bezpieczeństwie i ryzyku zakupu
Zostaw komentarz: