Co oznaczają poszczególne kontrolki na desce rozdzielczej?

Każdorazowe przekręcenie kluczyka w stacyjce powiązane jest z „koncertem” kolorowych kontrolek na desce rozdzielczej, które po chwili gasną. Jednak co zrobić, jeśli któraś z nich nie zgaśnie? Które kontrolki są zapowiedzią poważnej usterki, a które sugerują rutynową czynność serwisową?

Za pomocą kontrolek samochód daje znać użytkownikowi, czy wszystko działa w nim tak, jak powinno, czy też pojawił się jakiś problem. Dlatego też znajomość poszczególnych symboli jest niezwykle ważna dla prawidłowej pracy auta i bezpieczeństwa kierowcy oraz innych użytkowników drogi.   

Rodzaje kontrolek na desce rozdzielczej

Na desce rozdzielczej występują trzy rodzaje kontrolek:

  1. Kontrolki czerwone – stanowią najważniejszą grupę kontrolek, a ich pojawienie się oznacza poważną usterkę. Kontynuowanie jazdy z zapaloną kontrolką z tej grupy jest zabronione, dlatego też kierowca po zaobserwowaniu na desce rozdzielczej czerwonej kontrolki powinien niezwłocznie zatrzymać pojazd. W tym wypadku dobrym rozwiązaniem może być wezwanie mobilnego warsztatu samochodowego, dzięki któremu mechanik przyjedzie we wskazane miejsce i naprawi pojazd, a kierowca będzie mógł ruszyć w dalszą drogę.
  2. Kontrolki pomarańczowe – informują o uruchomieniu funkcji, w które wyposażony jest samochód, ale mogą też sygnalizować problem / awarię w aucie. Jazda z zapaloną kontrolką z tej grupy może być kontynuowana warunkowo w celu dotarcia do warsztatu samochodowego.
  3. Kontrolki zielone – określają działanie poszczególnych funkcji w samochodzie. Pełnią rolę informującą i nie wskazują na awarię.

Co oznaczają najważniejsze, czerwone kontrolki?

Brak lub niewłaściwy poziom ładowania akumulatora – ta kontrolka powinna pojawić się na desce rozdzielczej jedynie podczas uruchamiania pojazdu, po czym niezwłocznie powinna zgasnąć. Jeżeli kontrolka nie zgaśnie lub zapali się podczas jazdy oznacza to, że alternator nie ładuje akumulatora. Jeżeli zdecydujemy się na jazdę z zapaloną kontrolką tego typu, to powinniśmy liczyć się z tym, że po przejechaniu pewnego odcinka trasy samochód zgaśnie w trakcie jazdy, ponieważ zabraknie mu prądu. Wówczas konieczne będzie wezwanie pomocy drogowej w celu naprawy alternatora lub paska osprzętu.

Zbyt niski poziom oleju silnikowego – Po zapaleniu się tej kontrolki należy zgasić silnik i odczekać aż ostygnie, a następnie sprawdzić poziom oleju. Jeżeli poziom okaże się zbyt niski, wówczas powinniśmy uzupełnić niedobór tego płynu. Dalsza jazda po zapaleniu się kontrolki oleju może przyczynić się do zatarcia silnika, ponieważ jego brak będzie skutkował tarciem metalowych elementów. Konsekwencją jazdy z zapaloną kontrolką oleju może również skutkować przegrzaniem silnika, gdyż olej ma właściwości chłodzące. Ostatecznie może się zatem okazać, że będziemy musieli wymienić lub naprawić silnik w aucie.

Awaria układu hamulcowego – ta kontrolka może sugerować zaciągnięty hamulec ręczny lub zbyt niski poziom płynu hamulcowego. Jeżeli hamulec ręczny nie był zaciągnięty, wówczas powinniśmy sprawdzić, czy nie występuje wyciek płynu hamulcowego przy kołach. Płyn hamulcowy można uzupełnić samemu (pod maską samochodu). Należy jednak uważać podczas uzupełniania tej cieczy, ponieważ jest ona silnie żrąca. Jazda bez płynu hamulcowego może przyczynić się utraty hamulców oraz zapowietrzenia się sprzęgła, co skutkować będzie ogromnym niebezpieczeństwem.

Kontrolka temperatury i poziomu płynu chłodzącego – informuje o niestandardowym wzroście temperatury cieczy chłodzącej i niedoborze płynu chłodzącego. Jazda z zapaloną kontrolką może zakończyć się zatarciem silnika. Po zapaleniu tej kontrolki należy zatrzymać pojazd, sprawdzić poziom płynu chłodzącego i uzupełnić niedobór, jeśli płynu jest za mało. Ta kontrolka może sugerować również złą kondycję chłodnicy i nieszczelność innych elementów układu chłodzenia.

Kontrolka awarii poduszki powietrznej – ta kontrolka sygnalizuje uszkodzenie poduszki powietrznej, zatem dalsza jazda pojazdem może zakończyć się tragicznie w sytuacji, gdy dojdzie do wypadku lub stłuczki, ponieważ zaburzony zostaje nasz system bezpieczeństwa (poduszka może nie wybuchnąć w pożądanym czasie).

 

Kontrolka zaciągniętego hamulca ręcznego

 

 

Kontrolka otwarcia drzwi

 

 

 

Kontrolka awarii układu elektroniki pojazdu

 

 

Materiał został przygotowany we współpracy z mobilnym warsztatem samochodowym Besthol.pl

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Very interesting, I found it fantastic and helpful. Thank you.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze