Znamy już trasę Rajdu Dakar w 2012 roku – film

Organizatorzy rajdu Dakar ogłosili trasę jego przyszłorocznej edycji. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami pozostanie ona w Ameryce Południowej, jednak zamiast Brazylii, o której mówiło się nieoficjalnie do grona organizatorów dołączy Peru.

Etienne Lavigne- szef organizacji Rajdu Dakar podczas konferencji w Paryżu powiedział, że duch Dakaru to odkrywanie nowych krajów oraz organizacja czegoś, co nikomu wcześniej się nie udało. Do niedawna nieoficjalnie mówiono, że najbardziej prawdopodobna na rok 2012 wydaje się trasa z Rio de Janeiro do Limy. Ostatecznie kierownictwo A.S.O., firmy organizującej Dakar, razem z władzami Brazylii doszły do wniosku, iż zostało już zbyt mało czasu aby dobrze przygotować aż taką zmianę trasy.

1 stycznia 2012 roku uczestnicy Rajdu Dakar nie wystartują już z Buenos Aires, ale z Placu Kolumba w miejscowości Mar de Plata (Argentyna). Meta przewidziana jest 15 dni później na zabytkowym Plaza de Armas w Limie. Trasa będzie przebiegać przez 3 latynoskie państwa: Argentynę, Chile oraz Peru. Przyszłoroczny Dakar będzie też o 2 dni dłuższy. Do przejechania kierowcy będą mieli dystans ponad 9 tysięcy kilometrów.



Szefowie rajdu potwierdzili też, że Dakar raczej pozostanie na dłużej w Ameryce Południowej, ale będzie się po niej coraz bardziej przemieszczał, co oznacza, że zaprezentowana trasa może się już nie powtórzyć.

Wstępnie trasa rajdu Dakar 2012 ma przebiegać następująco:

fot. A.S.O.

1 styczeń – Start i odcinek specjalny po plaży w Mar del Plata

2 styczeń – Mar del Plata – Venado Tuerto (lub Rosario)

3 styczeń – Venado Tuerto (Rosario) – Córdoba (San Rafael)

4 styczeń – Córdoba (San Rafael) – La Rioja

5 styczeń – La Rioja – Fiambalá

6 styczeń – Fiambalá – Copiapó (wjazd do Chile)

7 styczeń – Copiapó-Copiapó

8 styczeń – dzień odpoczynku w Copiapó

9 styczeń – Copiapó – Antofagasta

10 styczeń – Antofagasta – Iquique

11 styczeń – Iquique – Arica

12 styczeń – Arica (Tacna) – Arequipa (wjazd do Peru)

13 styczeń – Arequipa – Nazca (Moquegua)

14 styczeń – Nazca (Moquegua) – Pisco (Ica)

15 styczeń – Pisco (Ica) – Lima.

Najnowsze

Škoda gra w zielone!

Škoda podzielając proekologiczne trendy, w całej gamie modelowej wprowadziła auta przyjazne dla środowiska. W miniony piątek nad Zegrzem odbyły się testy wszystkich samochodów z „zielonej linii". W gronie testujących nie zabrakło również „Motocainy".

Škoda Octavia GreenLine jako liftback, średnio zużywa 3,8 litra paliwa na 100 kilometrów i emituje 99g/km CO2.

Modele GreenLine II wzbogacają portfolio marki Škoda Auto o samochody z niezwykle niskim poziomem zużycia paliwa. Dotyczy to również klas, w których do tej pory nie przywiązywano zbyt dużej uwagi do kwestii konsumpcji paliwa. Teraz dostępnych jest 8 różnych samochodów GreenLine – co najmniej po jednym w każdej serii modelowej marki. Absolutnymi rekordzistami wyraźnie obniżającymi zużycie paliwa utrzymując przy tym najniższy poziom emisji CO2 na świecie w swojej klasie są Roomster i Yeti. Trzeba podkreślić, że ceny ekologicznych aut są niewiele wyższe od serii głównej. Różnica utrzymuje się na poziomie ok. 2 tysięcy złotych.

 

 

Rekordowy wynik Fabii to zaledwie 3,4 litra paliwa na 100 kilometrów i emisja 89g/km CO2.

Zielone serca pod maską

Podstawowe typy silników modeli GreenLine II to jednostki 1.6 TDI CR DPF o mocy 105 KM (Octavia, Superb oraz Yeti) i 1.2 TDI CR DPF 75 KM (Fabia i Roomster). Oba wykorzystują innowacyjny wtrysk paliwa common-rail i standardowo wyposażone są w filtr cząstek stałych. To najwyższej jakości jednostki napędowe, przy konstruowaniu których skupiono się na zapewnieniu im maksymalnej wydajności i jak najniższego zużycia paliwa. W efekcie mamy też płynną, cichą pracę i dynamiczną jazdę.

Start-stop pomaga

Zminimalizowanie wpływu na środowisko naturalne Škoda osiąga nie tylko za sprawą oszczędnych silników, ale również m.in. dzięki systemowi

Ekologiczne wersje dostępne są również dla najwyższej klasy modeli Škody: Superba i Superba Combi.

start-stop i funkcji odzyskiwania energii z hamowania. Wersje GreenLine wspierają ponadto opony o niższym oporze toczenia, regulacja układu sterowania silnikiem oraz dopracowane aerodynamicznie podwozie i karoseria. To wszystko podkreśla ich proekologiczny charakter.

Co mamy w GreenLinie?

W zielonej serii Octavia dostępna jest w wersji nadwozia liftback i kombi. Jako liftback, średnio zużywa 3,8 litra paliwa na 100 kilometrów i emituje 99g/km CO2; z kolei kombi pokona odcinek 100 km zużywając jedynie 4,2 l paliwa i emitując 109g/km CO2. W ten sposób staje się najbardziej przyjaznym środowisku modelem w swoim segmencie. Fabia i Fabia Combi zadowalają się zaledwie 3,4 litra paliwa na 100 kilometrów, emitując jedynie 89g/km CO2.

Yeti udowadnia, że także w tej kategorii SUV samochody mogą być oszczędne i przyjazne środowisk

Yeti potrzebuje średnio zaledwie 4,6 l paliwa na 100 kilometrów (CO2: 119g/km). Pomimo tak niewielkiego zużycia, pozostaje niezwykle silnym modelem, który od 0 do 100km/h rozpędza się w 12,1 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 176km/h.

Wersje GreenLine dostępne są również dla najwyższej klasy modeli oferowanych przez Škodę: Superba i od teraz także dla Superba Combi. Obie wersje zużywają średnio jedynie 4,4 l paliwa na 100 kilometrów, a emisja CO2 wynosi 114g/km.

Absolutnym rekordzistą jest Roomster z wynikiem 109 g CO2/km, co przekłada się na zużycie paliwa na poziomie 4,2 l/100 km. Jest to najbardziej wydajny samochód w swojej klasie.

 

Testy wszystkich modeli z „zielonej linii”.

Modele GreenLine II generacji to:

System Start&Stop

Odzyskiwanie energii

Zmniejszone opory toczenia

Lepsza aerodynamika

Zmniejszona emisja CO2

 

 

Tabela opracowana przez Škoda Auto Polska.

Najnowsze

Molly Taylor po Rajdzie Portugalii

Molly Taylor - jedyna kobieta za kierownicą Forda Fiesty w Akademii WRC ma za sobą pierwszy start  w Rajdzie Portugalii. Zawodniczka zdobyła pierwsze punkty w klasyfikacji, jednak łatwo nie było!

Molly Taylor i  Rebecca Smart podczas Rajdu Portugalii, fot. crash.net

Młodzi zawodnicy wysoko postawili poprzeczkę i od początku walka między nimi toczyła się o setne sekundy. Pierwszym liderem Akademii WRC został Lemes, a 0.6 sekundy za nim uplasował się Breen. Różnica pomiędzy drugim, a trzecim miejscem, które zajął Reeves – to zaledwie 0.1 sekundy! Molly ukończyła czwartkową próbę na 14 pozycji ze stratą 7,6 sekundy do lidera. Zawodniczka planowała rozpocząć rajd spokojnie i złapać rytm jazdy.

Plan był dobry do odcinka szóstego, podczas którego Fiestę Molly obróciło na trasie, co kosztowało ją stratę 20 sekund. Szybka próba odrobienia czasu nie powiodła się, bo odcinek później, kobieca załoga wypadła z trasy uszkadzając rajdówkę. Na szczęście mimo zniszczenia szyby przedniej, udało

Molly Taylor i  Rebecca Smart podczas Rajdu Portugalii, fot. crash.net

się dojechać na piątkową metę. Wszystkie powierzchowne uszkodzenia zostały usunięte na strefie serwisowej, ale pierwszy dzień Rajdu Portugalii był dla Molly bardzo dramatyczny.  Liderem WRC Academy został Breen.Drugie miejsce należało do Kaura (+48.4 s), 0.8 sekundy za nim znalazł się Fisher. Molly znalazła się w klasyfikacji tuż przed zwycięzcą czwartkowego SS – Lemes, zajmującego 14 miejsce.

Drugiego dnia Moly jechała już bez przygód, konsekwentnie wspinając się w górę klasyfikacji. Ostatecznie zajęła 8 lokatę i uzyskała swoje pierwsze 4 punkty do rocznej klasyfikacji WRC Academy. Po dwóch dniach liderem klasyfikacji został Egon Kaur. Estończyk popełnił w sobotę rano kilka

Molly Taylor i  Rebecca Smart podczas Rajdu Portugalii, fot. crash.net

błędów, co zepchnęło go na trzecie miejsce. Jednak wycofanie się Breena i wypadek Fishera – pozwoliło mu na koniec zostać zwycięzcą. Drugą pozycję zajął Victor Henriksson, który na metę wjechał z uszkodzoną półosią, a 3:31.2 min do Kaura stracił trzeci – Christian Riedemann.

Pierwszy rajd cyklu Akademii WRC, okazał się być szkołą przetrwania. Liczne rotacje w czołówce, wypadki i wpadki – to pierwsze kroki młodych zawodników. Jedni muszą popracować nad opanowaniem rajdówki, a inni nad emocjami. Jak pojętną uczennicą będzie Moly Taylor zobaczymy podczas kontynuacji sezonu. Kolejny egzamin – w maju podczas Rajdu Sardynii.

Molly Taylor i  Rebecca Smart podczas Rajdu Portugalii, fot. crash.net

WRC Academy : Rally de Portugal – Wyniki:

1 Egon Kaur Estonia 3:30:13.8

2 Victor Henriksson Sweden +0:16.4

3 Christian Riedemann Germany +3:31.2

4 Brendan Reeves Australia +4:43.4

5 Alastair Fisher Great Britain +5:55.6

6 Miguel Baldoni Argentina +6.41.4

7 Andrea Crugnola Italy +12:26.0

8 Molly Taylor Australia +12:51.9

Molly Taylor i  Rebecca Smart razem z Michele Mouton, fot.speedcafe.com.au

9 Matteo Brunello Italy +21:19.4

10 Timo van der Marel Netherlands +40:51.8

 

WRC Academy – Klasyfikacja:

1 Egon Kaur Estonia 28

2 Victor Henriksson Sweden 19

3 Christian Riedemann Germany 15

9 Molly Taylor Australia 4

Najnowsze

Range Rover Sport Diablo – obiekt pożądania

Project Kahn firma uznana jako najlepsza w branży tuningowej na rynku, wypuściła z warszatu "odpicowany" model Range Rover Sport. Auto w nowej odsłonie zyskało przydomek Diablo.

Range Rover Sport Diablo by Project Kahn
fot. Project Kahn

Ulubiona terenówka offroadowców, dzięki firmie Kahn zyskała nową odsłonę jako bardzo eleganckie choć zarazem mroczne auto. Czarny lakier, przyciemniane szyby zestawione z aluminiowymi felgami i czerwonymi akcentami wyglądają naprawdę imponująco.

Poza 22-calowymi felgami, Range Rover zyskał nowy spojler- wykonany z włókna węglowego i grill. Również wyloty powietrza wykonano z ultralekkiego materiału.

Jak na samochód o wdzięcznym przydomku Diablo, pod maską Range Rovera umieszczono 5-litrowy silnik V8 z kompresorem. Auto może uzyskać moc 510 koni mechanicznych, przy 625 Nm momentu obrotowego.

Range Rover Sport Diablo wygląda niczym auto do zadań specjalnych.
fot. Project Kahn

Główny projektant Afzal Kahn decyzje o stylizacji wnętrza pozostawił klientom, tak więc każdy kto chciałby posiąść w swoje ręce Range Rover Sport Diablo będzie miał możliwość jej zaprojektowania według własnego uznania.

 

 

 

 

 

 

fot. Poprzednie metamorfozy Range Rover’a w wykonaniu Afzal Kahn.

Najnowsze

Gadżety, które umilą bobasom podróż autem

Jak urozmaicić niemowlakowi podróż samochodem, to pytanie zadaje sobie z pewnością nie jedna młoda mama. Mamy dla Was kilka propozycji, jak jednocześnie dbając o prawidłowy rozwój maleństwa, odwrócić jego uwagę od często męczącej dla niego podróży.

Zabawianie dziecka podczas podróży samochodem stanowi nie lada wyzwanie. Poza tym cały czas trzeba być czujnym. Aby jednocześnie rozwiązać te dwa dylematy proponujemy zakup dostępnych na rynku gadżetów, które jednocześnie spełniają obydwie funkcje,  jak również wpływają pozytywnie na rozwój najmłodszych.  Pierwszym z takich produktów jest edukacyjne lusterko. Bogata kolorystyka umili dziecku czas podczas jazdy samochodem, a my z łatwością będziemy mogli je obserwować. Lusterko jest łatwe w montażu. Mocowane jest za pomocą rzepów do zagłówka fotela.

fot. Taf Toys

Kolejnym rozwiązaniem dla bardziej ciekawych i aktywnych maluchów są zawieszki samochodowe. Na rynku dostępnych jest kilka modeli, które zawierają od jednej do trzech zabawek umieszczonych na specjalnych sznureczkach. Dzięki temu podczas podróży dziecko jest szczęśliwe i zajęte zabawą. Prosty i unikalny system mocowania powoduje, że pociecha w łatwy sposób ma dostęp  do zabawki.

 

fot. Taf Toy

Alternatywą dla zawieszek samochodowych są miękkie i kolorowe maty z odpinanymi elementami między innymi: grzechotkami w kształcie motylka z szeleszczącymi skrzydełkami i elastycznymi nóżkami, pozytywkami np. grającą gwiazdeczką czy szeleszczącym księżycem i lusterkiem bezpiecznym dla dziecka. Wszystkie te elementy wspierają  rozwój zmysłów i motorykę. Montaż jest równie prosty. Dwa plastikowe kółeczka łatwo przymocowują zabawkę do zagłówka, podczas gdy rzepy pozwalają na łatwe dostosowanie wysokości i kąta nachylenia  zabawki. Dodatkowo jest również pas regulujący wysokość.

fot. Taf Toy

Na rynku dostępne są również interaktywne maty edukacyjne, które można zastosować w samochodzie. Dziecko za pomocą kopnięcia ma możliwość aktywowania dźwięków i efektów świetlnych. Taki model również posiada odczepiane maskotki: dźwięczące słoneczko, grzechotkę w kształcie ptaszka z szeleszczącą sukienką oraz chmurkę. Sposób montażu jest identyczny jak modelu powyżej.

fot. Taf Toy

Najnowsze