Roksana Ćwik

Zmarła pierwsza kobieta w Formule 1

Maria Teresa de Filippis - pierwsza zawodniczka Formuły 1 - zmarła w wieku 89 lat.

Włoszka pojawiła się na starcie trzech wyścigów rangi mistrzostw świata, za kierownicą samochodu Maserati w 1958 roku. Jej najlepszym wynikiem było 10. miejsce podczas Grand Prix na torze Spa-Francorchamps.

Niestety, nie udało jej się wystartować w Grand Prix Monako, dwukrotnie nie kwalifikując się do wyścigu. W sezonie 1959 próbowała tego dokonać za kierownicą Behra-Porsche, po czym odeszła ze sportu po śmierci szefa ekipy Jeana Behry.

Zawodniczka z Naples rozpoczęła swoją przygodę z motorsportem przez braci, według których nie byłaby wystarczająco szybka. Wygrała swój pierwszy wyścig za kierownicą FIAT-a 500, później odnosiła sukcesy w wyścigach długodystansowych i ostatecznie doszła do F1.

Maria Teresa de Filippis była jedną z zaledwie dwóch kobiet, które wystartowały w wyścigu Grand Prix. Drugą była jej rodaczka Lella Lombardi, która pojawiła się w 12 wyścigach w latach 70.

Najnowsze

Audi planuje miejskiego malucha

Już za trzy lata pojawi się konkurencja dla Smarta ForFour, Opla Adama czy Fiata 500. Audi pracuje nad modelem, który pojawi się w gamie poniżej modelu A1.

Do tej pory od kilku lat najmniejszym modelem Audi w gamie było A1. Już niebawem to się jednak zmieni, ponieważ firma z Ingolstadt planuje wprowadzenie nowego samochodu opartego o całkowicie nową konstrukcję.

Inżynierowie z grupy Volkswagena stworzyli płytę podłogowa NSF (New Small Family), która będzie wykorzystywana do budowy nowej gamy modeli trzy- i pięciodrzwiowych. Jednym z pierwszych modeli, które skorzystają z tego rozwiązania będzie nowy, miejski model od Audi.

Auto będzie pozycjonowane poniżej modelu A1, a pod maską zagości silnik o pojemności zaledwie litra. Będzie on wspomagany przez turbodoładowanie oraz silnik elektryczny zapożyczony z modelu Volkswagen e-Up. Już na tym etapie producent wykluczył możliwość zastosowania silnika Diesla, ze względu na zbyt wysokie koszty produkcji.

To juz trzecie podejście do tematu miejskiego samochodu przez Audi. W 1999 roku producent wydał na świat aluminiowy model A2, który okazał się zbyt drogi w produkcji i za mało popularny. Od kilku lat w gamie dostępny jest model A2, ale również nie bije on rekordów sprzedaży. Kilka lat temu Audi zaprezentowało elektryczny koncept A2, ale produkt został zawieszony.

Najnowsze

Gosia Rdest i Maciej Dreszer ambasadorami polskiego motorsportu

Po raz pierwszy polski motorsport będzie miał tak mocne przedstawicielstwo w Birmingham: dwóch ambasadorów, polski zespół oraz polski samochód.

Już 14 stycznia odbędą się targi motoryzacyjne Autosport International – The Racing Car Show w Birmingham. Na polskim stoisku pojawi się także wyścigowy samochód Arrinera Hussarya GT. Debiut  jest zaplanowany 14 stycznia 2016, o godz. 11:00. Arrinera nie wybrała jeszcze kierowców, ale na stoisku pojawią się młodzi i bardzo zdolni polscy przedstawiciele motorsportu: Gosia Rdest i Maciej Dreszer. 

Impreza w Birmingham to jedna z najważniejszych i najstarszych imprez związanych z motorsportem w Europie. W tym roku odbędzie się już po raz dwudziesty piąty. 

Na powierzchni ponad 300 000 m² będzie można zobaczyć najważniejszych przedstawicieli z tej branży, producentów, a także dostawców technologii. Dwa pierwsze dni (14 i 15 stycznia) będą poświęcone profesjonalistom i spotkaniom biznesowym branży motor sportu. Dwa kolejne (16 i 17 stycznia) będą otwarte dla publiczności.

Najnowsze

Jeździsz bez OC? I tak Cię złapią!

Ubezpieczenie OC w przypadku samochodów jest obowiązkowe i nie ma tutaj znaczenia, czy samochód stoi w garażu, czy jeździ po ulicach. UFG ma skuteczny sposób na wykrywanie nieubezpieczonych aut.

W ubiegłym roku prawie 50 procent zarejestrowanych pojazdów bez polisy OC zostało przyłapanych nie podczas kontroli drogowej, ale dzięki ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych, którą prowadzi Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. W samym 2015 roku Fundusz zarejestrował 85 tysięcy spraw, które dotyczyły nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów. 

Dzięki elektronicznej bazie, zawierającej dane o wszystkich polisach, można zidentyfikować pojazd bez OC nawet w przypadku gdy stoi on w garażu i nie wyjeżdża na drogę. Z podsumowania zeszłego roku wynika, że na konto UFG z tytułu braku obowiązkowego OC wpłynęło ponad 55 mln zł. Jest to kwota o jedną czwartą wyższa niż rok wcześniej.

Fundusz zarejestrował ponad 85 tys. spraw o brak OC, co jest wzrostem o 14 procent. Kary zostały nałożone w prawie 80 proc. przypadków. Największy wzrost nieubezpieczonych pojazdów odnotowano w województwach: pomorskim (o ok. 40 proc.), małopolskim (o ok. 40 proc.) i lubelskim (o ok. 35 proc.).

Największy odsetek wykrytych nieubezpieczonych w relacji do liczby zarejestrowanych pojazdów notują województwa: lubuskie, dolnośląskie, zachodniopomorskie i warmińsko-mazurskie. To właśnie w tych rejonach istnieje najwyższe ryzyko kolizji z nieubezpieczonym pojazdem.

W tym roku sankcje za brak ubezpieczenia OC będą jeszcze wyższe. Wysokość kary jest bowiem uzależniona jest bowiem od poziomu płacy minimalnej w Polsce. Dla auta osobowego jest to to dwukrotność tego wynagrodzenia w danym roku (w roku 2016 wynosi ona 3700 zł), a dla ciężarówek trzykrotność. Gdy przerwa w ważności polisy OC nie przekracza kilka dni – wynosi 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. kary podstawowej.

Najnowsze

Co kolor auta mówi o Tobie?

Specjaliści od psychologii twierdzą, że istnieją relacje pomiędzy wyborem koloru samochodu, a indywidualnymi cechami charakteru. Co z tego wynika?

Ford zlecił przeprowadzenie badań, które mają pokazać wspomniane wyżej zależności. Specjaliści twierdzą, że kolor może dużo powiedzieć o kierowcy, ale nie zawsze ten sam zestaw cech dotyczy kobiet i mężczyzn. Jednak ta kwestia nie dotyczy koloru czerwonego. Zarówno kobiety jak i mężczyźni odpowiedzieli podobnie. Taki kolor wybierają osoby, które ekscytują się ryzykownymi przedsięwzięciami dającymi zastrzyk adrenaliny.

Według nich kobiety, które wybierają czarne samochody postrzegają siebie jako osoby sprytne, a także skoncentrowane na realizacji celu. Jednak do tego potrafią szybko wpadać w rozdrażnienie, jeżeli plany nie idą po ich myśli. Panowie, którzy decydują się na wybór samochodu w kolorze czarnym są niezorganizowani, nie potrafią na dłużej skupić swojej uwagi, a także są zależni od innych osób w wielu kwestiach. 

Z kolei panowie, którzy decydują się na zakup niebieskiego samochodu są uczuciowi i emocjonalni, a do tego mają konserwatywne podejście do życia. W temacie podejmowania decyzji raczej przywiązują uwagę do uczuć zamiast faktów. Kobiety lubiące niebieskie samochody szukają harmonii w związkach, nie lubią wchodzić w konflikty, a do tego charakteryzuje je mocna siła woli. Srebrne samochody są często wybierane prze panów, którzy w stresujących sytuacjach potrafią zachować spokój.

Badanie przeprowadzone na zlecenie Forda zostało wykonane w Wielkiej Brytanii na ponad 200 osobach w wieku 25-65 lat.

Najnowsze