Zimowy olej napędowy – co warto o nim wiedzieć?

Formuła olejów napędowych jest specjalnie przystosowana do okresu zimowego, aby zapewnić właściwą pracę silnika w sezonie zimowym.

Wymagania dotyczące właściwości niskotemperaturowych są zawarte w normie PN EN 590 oraz Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Właściwości niskotemperaturowe  oleju napędowego określa temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP) oznaczana  przy użyciu znormalizowanej metody badawczej PN-EN 116. Temperatura zablokowania zimnego filtru jest to najwyższa temperatura, w której określona objętość paliwa chłodzona w znormalizowanych warunkach nie przepływa przez znormalizowany filtr w odpowiednim czasie.

Wymagania dotyczące granicznych wartości temperatur zablokowania zimnego filtru w Polsce określone są w następujący sposób:

od 15 kwietnia do 30 września CFPP nie więcej niż 0 ° C
01 października – 15 listopada CFPP nie więcej niż -10 ° C
16 listopada – 28 lutego CFPP w temperaturze -20 ° C (zimowy olej napędowy)
01 marca – 14 kwietnia CFPP co najwyżej -10 ° C

Wyniki laboratoryjnego oznaczenia temperatury zimnego filtra są zwykle zbliżone do temperatury zakłóceń pracy silników jednak od tej reguły jest kilka wyjątków np. rodzaj i usytuowanie filtra tj. filtr bibułowy umieszczony w miejscu szczególnie narażonym na warunki atmosferyczne

Od 16 listopada na stacjach paliw powinien być dostępny wyłącznie zimowy olej napędowy. Kontrolowana i monitorowana przez dział logistyki i jakości wymiana sezonowa produktu w zbiornikach diesla regularnego i premium gwarantuje dostępność oleju napędowego w jakości zimowej w wymaganym prawem terminie (zwykle dużo wcześniej).   

Każda partia produkowana w rafinerii jest  sprawdzana pod kątem zgodności z wymaganiami normy w tym parametru niskotemperaturowego CFPP. W wielu przypadkach kontrola CFPP przeprowadzana jest również na  terminalach. Zapewnia to, iż ryzyko że przyczyną awarii pojazdu klienta w zimie  jest paliwo niespełniające wymagań w zakresie temperatury zablokowania zimnego filtra   jest bardzo niewielkie.

Mimo to  zdarza się, że pojazdy zawodzą w temperaturach otoczenia znacznie poniżej zera co jest często błędnie łączone z niewłaściwymi parametrami niskotemperaturowymi paliwa. Szeroko zakrojone badania udowodniły, że praktycznie zawsze, inne przyczyny, nie związane z jakością paliwa, były powodem problemów.

Jeżeli w pojeździe nadal występuje znaczna ilość letniego lub przejściowego oleju napędowego to właściwości niskotemperaturowe  mieszaniny tego oleju z olejem zimowym mogą  być znacznie gorsze. Powodem tego są naturalne właściwości oleju napędowego. Olej napędowy zawiera tak zwane n-parafiny, które są niezwykle wartościowym składnikiem paliwa poprawiającym jego własności użytkowe. Niestety w niskich temperaturach (poniżej około 0 ° C), zaczynają  wytrącać się z paliwa z widocznym zmętnieniem w temperaturze około -8 ° C (paliwo zimowe). Aby kryształki  parafiny nie zatkały filtra paliwa w pojeździe w niskich temperaturach, utrudniając, a nawet zatrzymując dopływ paliwa do silnika, zimowy olej napędowy zawiera  specjalnie dobrane dodatki dozowane w rafinerii, które utrzymują filtrację w temperaturach  poniżej -20 ° C. Pomimo że dodatki nie zmieniają natury diesla i nie mogą zapobiec wytrącaniu się kryształów parafiny, utrzymują je rozmiarach na tyle małych, że bez problemu przechodzą one przez pory filtra paliwa. Zwykle paliwo letnie i przejściowe zawiera większą ilość parafin niż paliwo zimowe ponadto paliwo letnie pozbawione jest dodatków poprawiających właściwości niskotemperaturowe.

Tak jak przygotowujemy paliwo na zimę, należy również przygotować swój pojazd. W ciągu roku niewielkie ilości wody pochodzące z powietrza mogą zbierać się w baku i osadzać na filtrze paliwa. Nie spowoduje to problemów, dopóki temperatura nie spadnie poniżej zera. W niskich temperaturach woda z „wilgotnego” filtra krystalizuje, zmniejszając w ten sposób jego przepuszczalność. W rezultacie filtr jest tak szczelny, że nawet małe kryształy parafin są zatrzymywane,  co ogranicza lub całkowicie blokuje  dopływ paliwa do silnika.

W tym przypadku jeśli pojazd zostaje unieruchomiony  zimą i skończy się to holowaniem pojazdu do warsztatu, serwis zawsze stwierdzi obecność parafiny na filtrze i wyciągnie błędne wnioski  że zatankowane paliwo było nieodpowiedniej jakości. Serwis z reguły nie sprawdza jakości paliwa i nie ustala rzeczywistej przyczyny awarii.

Rutynowa wymiana wkładu filtra z dokładnym  przetarciem na sucho obudowy filtra przed nadejściem zimy może zatem pomóc uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

Inne wyposażenie techniczne pojazdu również powinno być sprawdzone przed zimą pod kątem  funkcjonalności jak np.  stan akumulatora.

Nawet jeśli temperatura zewnętrzna jest wyższa niż -20 ° C, układ paliwowy pojazdu może znacznie wychłodzić się w ciągu nocy. Jeżeli pojazd był niekorzystnie ustawiony, np. W miejscach niechronionych przed  wiatrem. W takich przypadkach filtr paliwa może się zablokować krótko po odjechaniu i  zablokować dopływ paliwa.

W ekstremalnych temperaturach zewnętrznych nie należy tankować  zbiornika pojazdu do pełna, jeśli nie jest planowana długa podróż. Przy dłuższych dystansach należy tankować tylko wtedy, gdy cały system jest całkowicie rozgrzany. Część ciepłego paliwa z silnika jest zawracana do baku a mniejsza  ilość paliwa rozgrzewa się szybciej i  rozpuszcza wszelkie parafiny, które mogły wytrącić się w paliwie w trakcie nocy. W ten sposób wyścig pomiędzy nagromadzeniem się wytrąconych parafin  na filtrze a rozpuszczaniem parafin może zostać wygrany przez ciepło silnika.

Nie można stosować dodatku benzyny lub nafty w celu poprawy właściwości niskotemperaturowych, ponieważ może to spowodować poważne uszkodzenia w nowoczesnych pojazdach z silnikiem diesla.

W sezonie zimowym oleje napędowe BP zawsze mają temperaturę zablokowania zimnego filtra   max. -20 ° C zwykle niższą Typowe wartości to od -25 do -32 ° C.

Najnowsze

Świąteczne wydanie Biuletynu „Kobiety w Motorsporcie” PZM

Zespół ds. Kobiet w Polskim Związku Motorowym sprawił nie lada prezent wszystkim fanom udziału kobiet w sporcie motorowym i ich pasji motoryzacją. Oto świąteczne wydanie Biuletynu PZM.

Gdy zbliżają się Święta i Nowy Rok mamy wrażenie, że pewien etap się kończy. Jesteśmy nie tylko o kolejny rok starsi, mądrzejsi i bardziej doświadczeni, ale także analizujemy swoje przeżycia, uczestnictwo w różnych przedsięwzięciach, starty w zawodach, czy cały sportowy sezon. Podsumowujemy to, co dotychczasowe, ale i planujemy kolejne aktywności.

Rok 2018 będzie rokiem szczególnym dla Zespołu ds. Kobiet PZM. Wkrótce rozpocznie się w Polsce wspaniały projekt „Dziewczyny na karty”, któremu przyświeca idea rozwijania pasji sportu motorowego wśród młodych dziewcząt. Do udziału w zawodach zaproszone są dosłownie wszystkie chętne osoby płci żeńskiej, w wieku od 13 do 18 lat. To ogromna szansa nie tylko na spróbowanie własnych sił w profesjonalnej, kartingowej rywalizacji i być może zajęcie miejsca na podium, ale także wspaniała przygoda! Zachęcam do zapoznania się ze szczegółami programu na kolejnych stronach Biuletynu.

{{ tn(15474) left }}Polecam także lekturę artykułów z zakończonych, często dużymi sukcesami, konkurencji dwóch zawodniczek: Gosi Rdest – kierowcy wyścigowego (wyścigi na torze) oraz Klaudii Podkalickiej – kierowcy rajdowego (rajdy offroad i cross-country). Obie osiągnęły w zeszłym sezonie bardzo wiele – gratulacje!

Dla zawodniczek końcówka roku zawsze obfituje w sportowe emocje. Tradycyjnie sezon rajdowy kończy Rajd Barbórka, który dostarcza pilotkom i kierowcom mnóstwo adrenaliny. W tym roku wystartowało aż osiem kobiet, które podzieliły się z nami swoimi przeżyciami .

Jak zawsze w Biuletynie piszemy także o kobietach, które inspirują innych. Ani Jackowskiej, która opisuje swój ostatni wyjazd z cyklu „Polskie Zachwyty Motocyklowe” w towarzystwie motocyklistów. Emilii Plak – „latającej” motocyklistce. Izie Gogulskiej – podróżniczce motocyklowej. Ani Wygachiewicz, która zachęca do spróbowania sił w trialu. Każda z nich jest w tym, co robi, wyjątkowo dobra, ale i ma chęć, aby się tą pasją dzielić z innymi. I takich ludzi więcej w Waszym otoczeniu Wam życzę!

Wesołych Świąt!

Katarzyna Frendl

{{ download(204) }}

Najnowsze

Najlepsze życzenia świąteczne!

W ten świąteczny czas chcemy Wam życzyć wszystkiego co najlepsze na Święta, odpoczynku, spokoju i bezpiecznych podróży.

Niech pod choinką nie zabraknie mrowia wspaniałych podarków, zwłaszcza tych, związanych z Waszą motoryzacyjną pasją.

Wszelkich wspaniałości życzy redakcja motocaina.pl

 

Najnowsze

Goodc

Raftaar – kobiecy oddział policji na motocyklach

Policja w Dehli szkoli 600 kobiet-oficerów do motocyklowego oddziału Raftaar, którego głównym zadaniem będzie dbanie o bezpieczeństwo kobiet w stolicy Indii.

Kobiety i dziewczęta w Indiach borykają się z wieloma zagrożeniami – od gwałtu, uprowadzenia i morderstwa dla posagu, po molestowanie seksualne, ataki z użyciem kwasu i aranżowane małżeństw dzieci. Ankieta przeprowadzona przez fundację Thomson Reuters w październiku wykazała, że ​​Delhi w Indiach i Sao Paulo w Brazylii to najgorsze miasta na świecie pod względem przemocy seksualnej wobec kobiet. Miasta te zwane są „stolicami gwałtu”…

Według policyjnych zapisów w 2016 r. w Delhi odnotowano ponad 2150 gwałtów, jednak liczba ta nie odzwierciedla całkowitej ich liczby, ponieważ wiele przypadków nie zostaje zgłoszonych. A i tak jest to wzrost o 67 procent od 2012 roku. Osoby, które przeżyły przestępstwa seksualne, często padały ofiarą upokorzenia, także na posterunkach policji i w szpitalach. Policja często nie chciała rejestrować skarg, a ofiary i świadkowie byli mało chronieni.

Indyjskie władze na szczęście widzą ten problem. Wprowadzono już ostrzejsze kary za przestępstwa na tle seksualnym i utworzono 24-godzinny telefon zaufania dla kobiet. Sądy mają przyśpieszony tryb orzekania w takich sprawach oraz fundusz na finansowanie ośrodków kryzysowych dla ofiar. Dodatkowo utworzono stanowiska dla kobiet w wielu komendach policji w Delhi, a tysiące policjantów otrzymywało lekcje uwrażliwiania na płeć. Delhi ma więcej patroli, inwigilacji i punktów kontrolnych w nocy i w grudniu rusza specjalny oddział kobiecych policjantek na motocyklach.

– Zasadniczo jest to solidna strategia ograniczania przestępczości ulicznej. Siły motocyklowe, wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt, zwiększą widoczność policji na ulicach i uspokoją kobiety – mówi Dependra Pathak, rzecznik prasowy policji w Delhi.

{{ tn(15466) left }}Kobiecy patrol Raftaar będzie wyposażony w broń palną, gaz pieprzowy, paralizatory i kaski z łącznością, a ich działania będą nagrywane mini kamerami. Policjantki przemieszczać się będą na motocyklach i zawsze w parach. Dzięki policjantkom na motocyklach kobiety w Dehli będą mogły poczuć większe wsparcie i ochronę.

Najnowsze

Kalendarz Motocyklistki Śląsk 2018

Już są! Kalendarze z motocyklistkami i sportowcami do kupienia w szczytnym celu! Nie zastanawiaj się, tylko pomóż uzbierać pieniądze na walkę z rakiem piersi i kupno sprzętu, który trafi na oddział chirurgii onkologicznej szpitala w Katowicach.

Motocyklistów zbyt dobrze się nie kojarzy (wynik badania SW Reaserch „Bezpieczeństwo na drodze oczami polskich kierowców). Kierowcy samochodów osobowych często uważają ich za zło konieczne i przyczynek do wielu wypadków. Co gorsze, nadal funkcjonuje stereotyp, że motocyklami jeżdżą wyłącznie mężczyźni. Dlatego warto pisać o akcjach, które podejmują motocykliści, a w tym wypadku motocyklistki, by udowodnić, że swoją pasję można przekuć w wymierną, mierzalną wartość. Ta wartość to pieniądze, które mogą uratować czyjeś życie.

Facebookowa grupa „Motocyklistki Śląsk i okolice„, licząca ponad 860 członkiń, postanowiła stworzyć specjalny kalendarz, w którym występują – zamiast modelek – one same. Prawdziwe – z krwi i kości – kobiety, które kochają motocykle. W akcję zaangażowanych jest około 200 wielbicielek jednośladów! Do tak zacnego grona dołączył na łamach kalendarza także kierowca wyścigowy Paweł Szkopek, 11-krotny motocyklowy mistrz Polski, zawodnik startujący i punktujący w mistrzostwach świata World Superbike i World Supersport oraz zawodnik FIM Endurance World Championship. Na innej karcie w kalendarzu rozpoznamy z kolei Marcina Różalskiego, zawodowego kick-boxera i zawodnika mieszanych sztuk walki wagi ciężkiej, mistrza świata organizacji ISKA i WKA oraz mistrz KSW wagi ciężkiej z 2017. Kolejnym sportowcem jest Sebastian Balner, zdobywca  50 pucharów i 50 medali z różnych turniejów i mistrzostw w wyciskaniu sztangi, Daniel Pilc – bokser, reprezentanci Judo z GKS „Czarni” Bytom, Adam Badziak – mistrz Polski w wyścigach motocyklowych i zdobywca podium w Pro Superbike, a także Michał „Qdłaty” Czernik – stunter.

Ale ten projekt jest ewidentnie od kobiet dla kobiet. Akcji został dedykowany specjalny hashtag: #nieoddamy

„My, podobnie jak walczące kobiety, #nieoddamy swojego życia, domu, pasji… Będziemy walczyć do samego końca!” – czytamy na jednej z pierwszych stron kalendarza.

Co więc trzeba zrobić? po prostu kupić kalendarz, będący świetnym prezentem pod choinkę, na którego poszczególnych kartach widać wesołe motocyklistki – zdjęcia wykonano m.in. w Tychach. Aby wejść w posiadanie tego unikatu wystarczy jedynie 35 złotych, choć oczywiście górnej granicy w przypadku akcji charytatywnych nie ma. Zebrane w ten sposób fundusze posłużą walce z rakiem piersi i zakupowi sprzętu do oddziału chirurgii onkologicznej szpitala w Katowicach.

Wydrukowanych jest 2000 egzemplarzy. W sprawie kupna należy się kontaktować z wymienionymi tutaj motocyklistkami.

Najnowsze