Zimowe wyposażenie samochodów ciężarowych – przewodnik po europejskich przepisach

Oto zestawienie podstawowych wymagań związanych z ogumieniem zimowym i łańcuchami śniegowymi w 38 państwach Europy.

Europejskie przepisy dotyczące zimowego wyposażenia samochodów ciężarowych i autobusów, podlegają ciągłym zmianom. Dlatego ważne jest, by przed rozpoczęciem sezonu kierowcy samochodów ciężarowych zapoznali się z instrukcjami dla każdego z krajów, które zamierzają odwiedzić w ciągu najbliższych miesięcy.

Przepisy dotyczące zimowego wyposażenia samochodów ciężarowych i autobusów leżą w gestii każdego z krajów. Choć za każdym z nich stoi dbałość o bezpieczeństwo podróżnych, dostosowane są do warunków atmosferycznych panujących w każdym z krajów. Choćby z tego względu poruszanie się po europejskim prawie drogowym przypomina istny slalom gigant. Wyposażenie ciężarówek i autobusów w odpowiednie ogumienie oraz inne akcesoria, takie jak: łańcuchy, łopaty śniegowe czy opony z kolcami, pozwala nie tylko zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa na drodze, ale też uniknąć wysokich kar pieniężnych. 

Opony zimowe
Choć z perspektywy Polski możemy uważać stosowanie opon zimowych za oczywiste (choć nie regulowane przepisami) w wielu krajach nie są one wymagane lub dotyczą tylko pewnych regionów danego państwa. Taką sytuację zastaniemy m.in. w: Albanii, Belgii, na Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Kosowie, Liechtensteinie, Portugalii, Serbii, Szwajcarii, Szwecji, na Ukrainie, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii
i we Włoszech. Jednak dla zwiększenia bezpieczeństwa zalecane jest korzystanie z ogumienia przystosowanego do zimowych warunków drogowych.

Łańcuchy
W kwestii łańcuchów przepisy są dużo bardziej rozbieżne na terenie całego kontynentu. W części krajów są one bezwzględnie wymagane w okresie zimowym, a w części jedynie dozwolone i to też z znaczeniem, że dotyczy to dróg pokrytych lodem i/lub śniegiem. Zatem w łańcuchy na pewno muszą się zaopatrzyć kierowcy jadący do: Albanii, Austrii, Bośni-Hercegowiny, Bułgarii, Chorwacji, Kosowa, Macedonii, Norwegii, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i Włoch. Jedynym krajem, w którym stosowanie łańcuchów na drogach publicznych jest zakazane jest Holandia. W Polsce łańcuchy dozwolone są wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Miejsca, w których stosowanie łańcuchów jest obowiązkowe są oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi.

Opony z kolcami
W wielu krajach, ze względu na dbałość o stan nawierzchni, zabronione jest używanie opon
z kolcami. Do krajów tych należą: Albania, Belgia, Bośnia-Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Holandia, Kosowo, Luksemburg, Macedonia, Polska, Portugalia, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia i Węgry. Jednak przemierzając europejskie trasy warto prześledzić, w jakim terminie na danym terenie użycie opon z kolcami jest dozwolone. Okresowo takie opony można stosować m.in. w Danii, Finlandii, Liechtensteinie, na Litwie, Łotwie, w Norwegii, Rosji, Szwajcarii.

Wyposażenie dodatkowe
Cześć krajów europejskich stawia dodatkowe wymagania przed kierującymi samochodami ciężarowymi i autobusami. I tak np. w: Bośni-Hercegowinie, Chorwacji, Kosowie, Macedonii i Serbii wymagane jest przewożenie łopaty do śniegu.

A jak na tle europejskich wyglądają polskie przepisy?
– W Polsce nie obowiązują przepisy nakazujące wymianę opon na zimowe w pojazdach ciężarowych i autobusach. Mimo to, Continental rekomenduje stosowanie ogumienia o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 4 mm, które pozwoli na odpowiednie odprowadzanie błota pośniegowego, a także zapewni krótszą drogą hamowania i dobrą przyczepność. Ponadto, polskie prawo pozwala używać łańcuchów śniegowych wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem, i  tylko w miejscach oznaczonych właściwymi znakami drogowymi – powiedział Marcin Cywiński, z Continental Opony Polska.

Ze względu na brak wspólnych przepisów dla wszystkich krajów, warto zapoznać się z przepisami kraju docelowego i wszystkich państw mijanych po drodze. Pozwoli to zadbać o bezpieczeństwo swoje, przewożonych ludzi i towarów, a także uniknąć wysokich kar pieniężnych.

Źródło: Continental

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Pytanie mam czy od nowego roku 2018 w Niemczech obowiązują opony zimowe dla ciężarówek powyzej 12 ton

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze