Ewa Kania

Prawie każdy polski kierowca powinien dostać mandat za zieloną strzałkę. Zapominają o jednej rzeczy

Zielona strzałka na sygnalizatorze to często spore ułatwienie dla kierujących, pozwalające na upłynnienie ruchu. Niestety mało który kierowca wie, jak prawidłowo korzystać z tego udogodnienia, narażając się tym samym na mandat.

Do czego służy sygnalizator S-2, czyli z zieloną strzałką?

Idea stojąca za zieloną strzałką jest prosta. Nawet jeśli na skrzyżowaniu zapali się czerwone światło, to istnieje możliwość bezpiecznego wykonania skrętu w prawo. To manewr najmniej kolizyjny w takiej sytuacji, ale aby go wykonać trzeba spełnić szereg warunków.

Jako ciekawostkę możemy przypomnieć, że lata temu zielona strzałka miała formę białej tabliczki z namalowaną strzałką. Później przepisy się zmieniły i została ona zastąpioną strzałką wyświetlaną. Dlaczego to takie ważne, wyjaśniamy w dalszej części tekstu.

Zielona strzałka – co mówią przepisy?

Zapisy prawne dotyczące zielonej strzałki znajdziemy w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Jak czytamy w paragrafie 96:

1. Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, z zastrzeżeniem ust. 3.

2. Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.

3. Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

Zauważmy od razu, że przepisy dopuszczają także zieloną strzałkę, która pozwala na skręcanie w lewo. Sytuacja w której taki manewr mógłby być bezpieczny jest bardzo rzadko spotykana, więc szanse, że spotkacie taki sygnalizator na swojej drodze są znikome.

Tymczasowe prawo jazdy: za kierownicę wsiądziesz zaraz po egzaminie. Zmiany zapowiada Ministerstwo Cyfryzacji

Zasady skręcania na zielonej strzałce

Najważniejsza jak zawsze jest właściwa obserwacja sytuacji drogowej. Musimy odpowiednio zidentyfikować ewentualne zagrożenia i upewnić się, że nasz manewr nie doprowadzi do żadnego z nich. Zwykle scenariusz wygląda następująco:

  • dojedź do sygnalizatora i zatrzymaj się przed nim
  • upewnij się, że na przejście dla pieszych (lub przejazd rowerowy) nikt nie wchodzi lub na nim się nie znajduje
  • ostrożnie podjedź do krawędzi drogi, na którą chcesz wjechać i upewnij się, że możesz bezpiecznie wykonać manewr skrętu

Skręcanie na zielonej strzałce – podstawowy błąd

Jaki błąd popełnia niemal każdy polski kierowca, podczas skręcania na zielonej strzałce? Nie zatrzymuje się przed nią. Tymczasem wykonanie skrętu warunkowego bezwzględnie tego wymaga. Czasem zdarzy się, że przed sygnalizatorem zatrzyma się pierwszy pojazd, ponieważ po zmianie światła na czerwone, strzałka nie pojawia się natychmiast. Kolejni natomiast już się nie zatrzymują, jeśli mogą swobodnie przejechać, a to poważny błąd.

Drugi częsty błąd to niezaczekanie na zieloną strzałkę, lub skręcanie kiedy już zgasła. W takiej sytuacji wykonujemy manewr bezprawnie i grozi nam mandat za przejazd na czerwonym świetle.

Jaki mandat za zieloną strzałkę?

Jeśli kierujący nie zatrzyma się, przed wykonaniem manewru, na jaki pozwala zielona strzałka, grozi mu mandat na 100 zł oraz 6 punktów karnych.

Znacznie poważniej karana jest sytuacja, gdy strzałka jeszcze lub już się nie świeci. Wtedy to zwykły przejazd na czerwonym świetle, który taryfikator wycenia na 500 zł oraz 15 punktów karnych.

Komentarze:

Stary dziad - 12 marca 2023

Uplynnienie ruchu przez zatrzymanie – stan umyslu.

Odpowiedz

Emerytka - 12 marca 2023

Bajki dla dzieci.!!! Każdy kierowca wie że warunkowy skręt wymaga bacznej obserwacji przed wykonaniem manewru. Koniec kropka.

Odpowiedz

Andrzej - 12 marca 2023

Te nowe wysokości kar to nic innego jak tylko zwykłe złodziejstwo PIS. Żeby wejść bez mydła swojemu niedouczonemu elektoratowi, grabią porządnych ludzi.

Odpowiedz

Mucha - 10 marca 2023

te wszstkie przepisy polskie są do dupu te lachy tylko wymslają by kazdego ukarać

Odpowiedz

J23 - 12 marca 2023

Przez idiotyczny zapis jeden drugiemu wjeżdża w tyłek bo mimo ze z lewej pusto i nikogo nie ma co widac jak na dłoni, i to nie dopiero ze skraju drogi – to zawsze jakiś świeżak nagle zatrzymuje się w połowie manewru skrętu!

Odpowiedz

Waldek - 11 marca 2023

Akurat przepis z zieloną strzałką, która była jeszcze namalowana istnieje od lat. Pamiętam go jeszcze w latach siedemdziesiątych 😉.

Odpowiedz

Kmk - 9 marca 2023

Taryfikator podany w artykule jest stary, sprzed nowelizacji (przed wrześniem 2022). Teraz kara jest znacznie wyższa! Ogólnie chore prawo!

Odpowiedz

J23 - 12 marca 2023

Przez idiotyczny zapis jeden drugiemu wjeżdża w tyłek bo mimo ze z lewej pusto i nikogo nie ma co widac jak na dłoni, i to nie dopiero ze skraju drogi – to zawsze jakiś świeżak nagle zatrzymuje się w połowie manewru skrętu!

Odpowiedz

Ewa warszawa - 12 marca 2023

Tak to sa fakty, taka jest prawdziwa prawda

Odpowiedz

Heniek - 12 marca 2023

Zmiana przepisow drogowych ma dwa podstawowe cele karać u wyciagac pieniądze od kierowców latwe legalne złodziejstwo w panstwie .drugie poprawa bezpieczeństwa na drodze.i dodam 3 cie praca dla pasów policyjnych i utrzymanie nierobów

Odpowiedz

Mike - 9 marca 2023

Taryfikator podany w artykule jest sprzed nowelizacji (przed wrześniem 2022). Teraz kara jest znacznie wyższa!

Odpowiedz

Ja ek - 9 marca 2023

Szkoda że przy komentarzach nie jest pokazany znak miniaturka żeby każdy wiedział o jakim kakretnie znaku mowa np.B-23.

Odpowiedz

Gość - 12 marca 2023

Miałam taki przypadek że zatrzymałam się przed zieloną strzałką wjechałam żeby skręcić w prawo i nagle zaświeciło się zielone światło dla przechodniów w momencie kiedy byłam już prawie na pasach trzeba bardzo uważać

Odpowiedz

Kosma - 9 marca 2023

Tzn można wywnioskować poprostu że chodzi o zakaz zawracania

Odpowiedz

Kk8 - 8 marca 2023

Gówniane prawo. Też się nie zatrzymywałem. Ale teraz się zatrzymuje i jak chce ruszyć to już strzałka się nie swieci. Ale to nic . 1.5 roku temu zawracałem na strzałce i dalej stał radiowóz i mnie zatrzymali i powiada ,że na strzałce nie wolno zawracać. I będzie mandat jak poprzednicy. Zadzwoniłem do kolegi policjanata a on powiada ,że też tam zawraca. Ten powiedzial że kolega sie nie zna . A tu czytam i nie pierwszy raz że można. Dostałem pouczenie i więcej tak nie zawracam . I jak jest w końcu…

Odpowiedz

djremix1 - 8 marca 2023

Jeżeli zawróciłeś na zielonej strzałce w lewo która jest umieszczona dodatkowo obok sygnalizatora bez strzałek, to tam możesz zawracać. Jeżeli natomiast w sytuacji gdzie zawracales był sygnalizator S-3 czyli czerwone żółte i zielone było ze strzałkami, to wtedy nie możesz, bo taki tzw sygnalizator kierunkowy wskazuje kierunek w którym można wykonać manewr bezkolizyjny.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze