Zepsuło im się auto na drodze ekspresowej. Siedzieli w nim trzy dni

Czy podróżując przez ruchliwą drogę w Polsce można zostać uwięzionym, niczym na pustkowiu? Pewnej rodzinie z Czech przydarzyła się właśnie taka przygoda.

Czeskie małżeństwo wraz z trzema synami wracało znad Bałtyku do swojego kraju. Już w okolicach Goleniowa (w województwie zachodniopomorskim) na drodze S3 zepsuło im się auto. Zatrzymali się na pasie awaryjnym i… jak sądzicie, jak poradzili sobie w takiej sytuacji ludzie żyjący w dzisiejszych czasach?

Cóż, podobno ich telefony nie działały, a w zasięgu wzroku nie było ani telefonu alarmowego, ani stacji benzynowej. Wywiesili więc na aucie dużą kartkę z napisem SOS i spokojnie czekali na rozwój wydarzeń. Trzy dni.

Dopiero trzeciego dnia napisem zainteresował się kierowca tira, który zatrzymał się i udzielił czeskiej rodzinie pomocy. Później sprawy potoczyły się już szybko – pewien właściciel lawety zaoferował ściągnięcie auta do warsztatu w Goleniowie, władze gminy sfinansowały rodzinie pobyt w hotelu, a lokalny biznesmen zapłacił za naprawę auta (Czechów podobno nie było na to stać).

Cieszymy się z szczęśliwego zakończenia tej historii i kierujemy słowa uznania dla wszystkich osób, które bezinteresownie pomogły naszym południowym sąsiadom. Nadal trudno nam jednak zrozumieć jak można było bezczynnie siedzieć w aucie trzy dni przy ruchliwej drodze i nie umieć samemu poszukać pomocy.

Najnowsze

Kara za brak OC na samochód może wynieść 5000 zł w 2020 roku!

Najczęstszą przyczyną jazdy bez obowiązkowego ubezpieczenia – 40% przypadków – jest wygaśnięcie polisy poprzedniego właściciela po zakupie używanego auta. Sprawdzamy, jak zmienią się zasady w 2020 roku dla zapominalskich i unikających płacenia OC!

Według UFG w aż 40% przypadków braku obowiązkowego OC przyczyną jest wygaśnięcie polisy poprzedniego właściciela po zakupie używanego auta. Samochód kupuje się z przypisanym do niego ubezpieczeniem, które po zakończeniu przewidzianego umową okresu nie jest automatycznie kontynuowane.

OC po kupnie używanego auta (to musisz wiedzieć!)
Zasady postępowania z OC po sprzedaży lub zakupie samochodu są określone w ustawie o ubezpieczenia obowiązkowych. Wielu kierowców nie wie lub nie pamięta, że zasady przedłużenia umowy zawartej przez kogoś innego różnią się od procesu samodzielnego nabycia ubezpieczenia. 

Poniżej 7 najważniejszych reguł dotyczących OC przy kupnie/sprzedaży auta.

  • Sprzedawca ma 14 dni na pisemne poinformowanie ubezpieczyciela, że nie jest już właścicielem auta – dzięki temu kolejna polisa nie zostanie na niego wystawiona.
  • Nabywca odpowiada za szkody wyrządzone autem od daty sprzedaży.
  • Nabywca może korzystać z ubezpieczenia zawartego przez poprzedniego właściciela do końca okresu, na który umowa została zawarta.
  • Po tym czasie ochrona wygaśnie, czyli polisa nie przedłuży się automatycznie na kolejny okres.
  • Od daty sprzedaży na nabywcy spoczywa uregulowanie ewentualnie pozostałej do zapłaty składki.
  • Przed zakończeniem ochrony nabywca może wypowiedzieć zawartą przez sprzedawcę polisę OC.
  • Po złożeniu wypowiedzenia lub zakończeniu okresu ochrony OC przypisanego do samochodu OC nabywca musi niezwłocznie ubezpieczyć pojazd we własnym zakresie.

Brak wspomnianego w ostatnim punkcie samodzielnego zakupu kolejnego OC skutkuje przerwą w ubezpieczeniu. W takiej sytuacji, od pierwszego dnia bez polisy, należy liczyć się z karą nałożoną przez UFG.

Prawie 5000 zł kary w przyszłym roku!
Wysokość kar za brak OC zależy od ustalanej corocznie przez rząd płacy minimalnej. Według zapowiedzi rządu w 2020 r. ma ona rekordowo wzrosnąć z 2250 do 2450 zł brutto. Jeśli tak się stanie, od stycznia maksymalna kara dla właścicieli samochodów osobowych wyniesie 4900 zł. Dla porównania: to o 400 zł więcej niż obecnie i aż o… 1400 zł niż 5 lat temu!

Na karę w maksymalnej wysokości muszą szykować się kierowcy osobówek – stawki dla kierowców ciężarówek i jednośladów są inne – którzy nie mają ważnego OC dłużej niż 14 dni. Opłaty są mniejsze, gdy brak polisy trwa krócej. Do 3 dnia włącznie naliczane jest 20% stawki, zaś od 4 do 14 dnia połowa pełnej kary. 

Źródło: SuperPolisa

Najnowsze

CUPRA Concept z dyfuzorem i podświetlanym logo. Jaka będzie pierwsza elektryczna CUPRA?

Sportowa marka prezentuje wizję kolejnego autorskiego model samochodu – CUPRA Concept. Nowe wcielenie to podreślenie nowoczesnego oraz sportowego ducha marki. CUPRA Concept zadebiutuje na wrześniowych targach IAA we Frankfurcie.

CUPRA Concept to czterodrzwiowy crossover z elementami charakterystycznymi dla SUV-a oraz smukłością nadwozia coupé. Będzie pierwszym w 100% elektrycznym samochodem marki. Nowa CUPRA prezentuje wizję przyszłości marki.  

Zewnętrzny design CUPRA Concept wnosi do segmentu crossoverów nową energię. Projektanci auta połączyli wyjątkowy i wyrafinowany design ze sportowymi proporcjami. Przód samochodu wskazuje na równowagę pomiędzy estetyką a osiągami – każdy otwór wentylacyjny jest praktyczny, zapewnia większą wydajność. 

Z tyłu pojazdu zainstalowano dyfuzor, który zastępując układ wydechowy, zapewnia funkcjonalną aerodynamikę auta i potęguje jego sportowy charakter. Tylne światła zostały umieszczone na całej szerokości samochodu, podkreślając jego elegancję i dynamizm. CUPRA Concept z dumą prezentuje także nową e-osobowość, którą uwypukla znajdujące się na dole maski podświetlane logo CUPRA.

Najnowsze

Gosia Rdest zdobyła kolejne punkty zajmując 6 miejsce w Assen!

Gosia Rdest świetnie zaprezentowała się w Assen, gdzie rozgrywano piątą rundę cyklu W Series. Polka zajęła szóste miejsce, co jest jej najlepszym wynikiem w tegorocznych startach w tych mistrzostwach.

Jestem bardzo zadowolona z jazdy oraz z pracy z inżynierem. Tor w Assen okazał się wspaniałym, niewiarygodnie szybkim obiektem – podsumowuje nasza zawodniczka. 

Kluczem do dobrego wyniku był kapitalny start. Gosia zaczynała wyścig z dziewiątego miejsca, ale szybko awansowała na szóstą pozycję. Potem odparła atak mocno naciskającej Fabienne Wohlwend i mogła się skupić na gonieniu piątej Caitlin Wood. 

W końcówce zaczęła się zbliżać się do rywalki, ale na skuteczny manewr nie starczyło już czasu. Nasza zawodniczka dojechała do mety na szóstym miejscu, swoim najlepszym  w krótkiej historii mistrzostw W Series. 

Za mną bardzo dobry weekend, po pechowych poprzednich rundach dowiozłam upragnione punkty. W głównym wyścigu, od razu po starcie udało mi się przebić na szóste miejsce. Później miałam nieco lepsze tempo od Caitlin, niestety nadrabianie tych strat było na poziomie 0,1-0,2 sek. i finalnie nie udało się jej wyprzedzić. Jestem bardzo zadowolona  z jazdy oraz z pracy z inżynierem. Tor w Assen okazał się wspaniałym, niewiarygodnie szybkim obiektem. Szczególnie drugi sektor był bardzo wymagający i techniczny – podsumowuje Gosia.

Dzięki punktom za szóstą lokatę udało jej się wrócić do czołowej „12” w klasyfikacji generalnej. Zachowanie tej pozycji ma ogromne znaczenie, ponieważ 12 najlepszych zawodniczek tego sezonu ma gwarantowane miejsce w przyszłorocznej edycji W Series, bez konieczności dodatkowych eliminacji.

Na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej umocniła się Jamie Chadwick, która w Assen przyjechała na trzecim miejscu, za Emmą Kimilainen i Alice Powell. Przed ostatnim wyścigiem Brytyjka ma 13 punktów przewagi nad Beitske Visser. 

W niedzielę w Assen po raz pierwszy rozegrano również dodatkowy wyścig, nie zaliczany do klasyfikacji generalnej. W tym starcie Gosia Rdest również miała szansę na dobre miejsce, niestety zakończyła rywalizację po tym, jak jedna z rywalek uderzyła w jej bolid.

To był bardzo ciekawy wyścig, jeden z lepszych, w których jechałam. Mimo słabego startu przebiłam się z 12. pozycji na piąte miejsce. Niestety na dwa okrążenia przed końcem zostałam wyeliminowana przez Sarah Bovy. W najwolniejszym miejscu na torze,  w momencie odciążenia tylnej osi mojego pojazdu uderzyła mnie, bolid się obrócił, a koła wpadły w żwir, co uniemożliwiło mi dokończenie wyścigu – relacjonuje zawodniczka. 

Do zakończenia pierwszego sezonu W Series pozostał ostatni wyścig – 11 sierpnia na torze Brands Hatch w Wielkiej Brytanii, znanym Gosi z ubiegłorocznych występów w mistrzostwach GT4 European Series.

Jestem bardzo zmotywowana do przygotowań i treningów. W zeszłym roku w Brands Hatch udało mi się pojechać bardzo dobry wyścig kwalifikacyjny w GT4 European Series, podczas niedzielnych jazd na symulatorze wykręciłam czwarty czas i już nie mogę się doczekać kolejnego weekendu wyścigowego – zapowiada Gosia.

Najnowsze

Gorąco? Pamiętaj, aby przygotować się przed jazdą samochodem!

Upały mogą nie tylko stanowić zagrożenie dla zdrowia, lecz także utrudniać bezpieczną jazdę samochodem. Wysokie temperatury powietrza sprzyjają uczuciu zmęczenia i rozdrażnienia, co negatywnie wpływa na zdolność prowadzenia auta. Groźne może być także odwodnienie. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault radzą kierowcom, jak postępować w czasie upałów.

W czasie upałów duże znaczenie ma odpowiedni ubiór. Jasne kolory i naturalne, przewiewne tkaniny jak cienka bawełna czy len mogą pozytywnie wpłynąć na komfort podróżowania. Jeśli samochód jest wyposażony w klimatyzację, również z niej korzystajmy, choć z rozsądkiem. Zbyt duża różnica między temperaturą na zewnątrz i w środku samochodu może skończyć się przeziębieniem.

Jeśli to możliwe, dobrze jest unikać jazdy w godzinach, kiedy temperatura powietrza jest najwyższa. W przypadku, gdy mamy do pokonania dłuższą trasę, warto wyruszyć wcześnie rano i w odpowiednim momencie zrobić sobie przerwę.

Gdy tylko jest taka możliwość, najlepiej postawić samochód w cieniu. Znacząco ogranicza to jego nagrzewanie się. Niezależnie od tego, gdzie zaparkujemy auto, nie pozostawiajmy jednak w jego wnętrzu dzieci ani zwierząt. Pobyt w rozgrzanym pojeździe może skończyć się dla nich tragicznie.

Upały powodują dużą utratę wody, dlatego kluczowe jest uzupełnianie płynów. Odwodnienie może prowadzić do bólu głowy czy poczucia zmęczenia, a nawet zasłabnięcia. Ostrożni powinni być zwłaszcza starsi kierowcy, ponieważ z wiekiem zmniejsza się odczuwanie pragnienia, dlatego warto pić nawet wtedy, gdy nie czujemy takiej potrzeby

Najnowsze