Zdążenie na autobus jest ważniejsze od życia?

Już w przedszkolu uczono nas, że nie przechodzi się na czerwonym świetle i nie wbiega przed jadące samochody. Nie wszystkim ta wiedza została w dorosłym wieku.

Co musiałbyś dostać w zamian za narażenie swojego zdrowia i życia, podczas przebiegania na czerwonym świetle przez ruchliwą, trzypasmową ulicę? Niektórym osobom wystarczy szansa na to, że nie ucieknie im autobus.

Takie sceny jak na nagraniu nie są niestety rzadkością. Tym razem udało się uniknąć tragedii.

https://www.youtube.com/watch?v=Po9FpvaKeNw

Najnowsze

Wyskoczył prosto przed maskę jadącego auta

Bezmyślnością na drodze potrafi wykazać się każdy. Również zawodowy kierowca.

Każdy z nas stara się dbać o swoje bezpieczeństwo, również w ruchu drogowy. To dość oczywiste i naturalne, ale nie brakuje przykładów bezmyślnych zachowań, które mogą doprowadzić do tragedii.

Obejrzyjcie choćby poniższe nagranie. Kierowca ciężarówki raczej powinien być świadom zagrożeń, jakie mogą spotkać go na drodze. Co z tego, skoro bez zastanowienia wyskakuje z szoferki na ulicę. I to nie przy swoim samochodzie, ale obok i nabierając rozpędu, jakby chciał od razu przebiec na drugą stronę ulicy. Prosto pod nadjeżdżający samochód.

Najnowsze

Oto jubileuszowy Nissan 370Z 50th Anniversary Edition

W Nowym Jorku został zaprezentowany Nissan 370Z 50th Anniversary Edition z roku modelowego 2020, w charakterystycznych wyścigowych barwach. Samochód pokazano światu w tym samym mieście, w którym pół wieku temu odbyła się amerykańska premiera oryginalnego Datsuna 240Z.

 Nie jest tajemnicą, że Datsun 240Z zapoczątkował popularność japońskich samochodów sportowych w Stanach Zjednoczonych” – powiedział Ivan Espinosa, wiceprezes ds. globalnej strategii produktowej i planowania w firmie Nissan. – Prawie tak samo znanym elementem historii modeli Z jest zmiana, jaką stuningowany przez Petera Brocka na potrzeby wyścigów 240Z spowodował w krajobrazie amerykańskiego sportu motorowego. Po debiucie BRE 240Z w 1970 roku Nissan/Datsun stał się jedną z firm odnoszących największe sukcesy w tej dziedzinie sportu w Ameryce, czego dowodem są tysiące zwycięstw w ostatnim pięćdziesięcioleciu.

370Z z roku modelowego 2020 będzie dostępny w czterech wersjach wyposażenia: podstawowej, Sport, Sport Touring oraz 370Z Nismo. Bazę dla 370Z 50th Anniversary stanowi wersja 370Z Sport, w największym stopniu oddająca „entuzjastycznego” ducha oryginalnego modelu 240Z.

Nadwozie 370Z 50th Anniversary Edition nawiązuje do barw oryginalnego wyścigowego BRE. Samochód będzie dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych: białej z czerwonymi akcentami oraz srebrnej z czarnymi akcentami. Główne elementy stylistyczne BRE to dwa charakterystyczne pasy po bokach samochodu oraz kontrastujący kolor lakieru na pokrywach bagażnika i maski silnika, obudowach lusterek bocznych oraz słupkach A (czerwony w białych samochodach lub czarny w połączeniu ze srebrnym nadwoziem). Wąska linia z boku samochodu biegnie od reflektora do tylnej szyby i kończy się małym trójkątem inspirowanym słupkiem C Datsuna 240Z. Wersja jubileuszowa wyróżnia się także oznaczeniem 50th Anniversary na przednim błotniku, rocznicowym emblematem z tyłu i 19‑calowymi felgami z lekkiego stopu z czerwonymi akcentami.

370Z 50th Anniversary Edition zachował smukły profil poprzednich „zetek”, na który składają się takie elementy jak niska linia dachu, wznoszący się kontur tylnego bocznego okna oraz kąt pochylenia tylnej klapy. Biksenonowe reflektory w kształcie bumerangu oraz światła do jazdy dziennej LED harmonizują z wyrazistym kształtem przedniego zderzaka. Tylne światła – również z motywem bumerangu – brak tylnego spojlera oraz szerokie, mocno zarysowane błotniki podkreślają mocny, muskularny styl samochodu.

Dominuje mocno wyprofilowana deska rozdzielcza. Rozbudowana konsola środkowa oddziela fotele kierowcy i pasażera.. Jednym ze specjalnych akcentów jest obszyta alcantarą kierownica „50th Anniversary”, z inspirowanym wyścigami oznaczeniem położenia centralnego. Podgrzewane i elektrycznie regulowane w czterech kierunkach fotele są pokryte skórą i zamszem oraz mają regulację podparcia kręgów lędźwiowych. Ozdobiono je specjalnymi przeszyciami oraz grafiką i logo 50‑lecia wytłoczonym na oparciach. W całym wnętrzu rozmieszczono ciemne chromowane detale, takie jak specjalne nakładki na progi z logo Z. Tapicerka drzwi z syntetycznego zamszu jest zarezerwowana wyłącznie dla tej wersji modelu.

Sercem 370Z 50th Anniversary Edition jest silnik V6 Nissana o pojemności 3,7 litra. Jednostka rozwija 332 KM mocy i 366 Nm momentu obrotowego. Współpracuje on z 6‑biegową przekładnią manualną z systemem SynchroRev Match synchronizującym prędkość obrotową silnika przy redukcji przełożenia. System automatycznie kontroluje i dostosowuje prędkość obrotową silnika przy zmianie biegów. Polega to na minimalnej korekcie otwarcia przepustnicy tak, by przełączanie biegu było płynniejsze.

370Z 50th Anniversary Edition jest również dostępny z 7‑biegową skrzynią automatyczną z systemem Downshift Rev Matching, manetkami do zmiany biegów oraz adaptacyjnym sterowaniem zmianą przełożeń umożliwiającym szybkie (rzędu 0,5 sekundy) przełączanie biegów w trybie manualnym.

W jubileuszowej edycji modelu 370Z zastosowano specjalnie zestrojone dwuwahaczowe przednie zawieszenie z lekkimi wahaczami z kutego aluminium oraz sztywną ramą pomocniczą z lekkiego stopu, a także wydrążonym drążkiem stabilizującym. Niezależne wielowahaczowe zawieszenie tylne również jest sztywniejsze i lżejsze w porównaniu z konstrukcją stosowaną w poprzedniej odsłonie modelu. Tylna rama stanowi pojedynczą część, wykonaną bez zgrzewów. Amortyzatory o odpowiedniej charakterystyce podnoszą komfort jazdy przy obniżonym tarciu wewnętrznym. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu ze sprzęgłem lepkościowym zapewnia optymalne przekazywanie siły napędowej na koła.

Samochód jest też wyposażony w skuteczne hamulce z wentylowanymi tarczami przy wszystkich czterech kołach, z ABS, elektronicznym rozkładem siły hamowania i wspomaganiem hamowania awaryjnego. Z przodu zastosowano tarcze o średnicy 14 cali i czterotłokowe zaciski, a z tyłu — tarcze o średnicy 13,8 cala oraz dwutłokowe zaciski. Charakteryzujące się dużą przyczepnością opony Bridgestone Potenza S007 zamontowano na kutych felgach RAYS z lekkiego stopu, ze specjalnym wykończeniem.

Najnowsze

Nowy Hyundai Sonata oraz ix25

Beijing Hyundai Motor Company (BHMC) zaprezentował zupełnie nowe modele Sonata oraz ix25 na rynek chiński podczas Auto Shanghai 2019. Samochody te wpisują się w wizję przyszłości marki Hyundai oraz oddają nową filozofię projektowania nazwaną Sensuous Sportiness.

Nowy Hyundai Sonata to sedan w stylu coupe, zaprojektowany według nowego języka designu Sensuous Sportiness, który wyrażają inspirowane światłem eleganckie i płynne linie, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz samochodu.

Nowy kompaktowy SUV ix25, znany na innych rynkach jako Hyundai Creta, wyróżnia się muskularną sylwetką. Samochód został dostosowany do chińskiego rynku i jest inspirowany tym samym językiem projektowania, co nowa Sonata, ale w innej interpretacji. Można to zaobserwować począwszy od nadkoli samochodu, przez zwiększony prześwit charakterystyczny dla SUV-ów, po unikalny, wyróżniający układ oświetlenia.

Zaprezentowane w Szanghaju modele Kona Electric oraz Elantra Plug-in są najważniejszymi elementami ofensywy samochodów elektrycznych Hyundaia w Chinach. Kraj ten jest liderem wykorzystania alternatywnych form napędów pojazdów. Wspomniane samochody stanowią więc ważny element strategii firmy Hyundai na rzecz elektromobilności nie tylko w Chinach, ale również na całym świecie.

Na stoisku  BHMC  zaprezentowano również sportowy model Hyundai Veloster N i oczyszczający powietrze model Hyundai NEXO zasilany wodorem.

Najnowsze

Mercedes Concept GLB – kompaktowa nowość

Mercedes pokazał nowy pomysł na SUV-a, zbudowanego na platformie aut kompaktowych. W przeciwieństwie do bardziej skupiającego się na wyglądzie GLA, GLB kładzie nacisk na przestronność i praktyczność.

Concept GLB wyróżnia się charakterystyczną, pudełkowatą bryłą. To, wraz z długim rozstawem osi (2829 mm) pozwala wygospodarować przestrzeń nawet dla siedmiu osób, przy zachowaniu długości na poziomie kompaktowego kombi (4634 mm).

Po raz pierwszy w kompaktowym Mercedesie występuje trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi, pojedynczymi fotelami, które można schować w podłodze bagażnika. To zresztą coś więcej niż „tylko” awaryjne siedzenia – oferują one wygodne warunki podróży dla dwóch średniej wielkości podróżujących.

Oparcie środkowego rzędu siedzeń jest dzielone 40:20:40 i można je złożyć, aby uzyskać równą powierzchnię ładunkową. Siedziska mają podział 40:60. Drugi rząd siedzeń przesuwa się w przód i w tył w zakresie 140 mm – o 90 mm do przodu, aby zwiększyć przestrzeń bagażową lub uzyskać więcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnego rzędu, oraz o 50 mm do tyłu, jeśli potrzebna jest wyjątkowo duża przestrzeń na nogi w konfiguracji 5-osobowej. Również ośmiostopniowa regulacja pochylenia oparcia siedzenia w drugim rzędzie siedzeń pozwala lepiej dostosować GLB do aktualnych potrzeb.

Aby ułatwić dostęp do ostatnich miejsc, fotele w drugim rzędzie oferują funkcję łatwego wchodzenia: po naciśnięciu zlokalizowanej z boku fotela dźwigni odblokowującej następuje złożenie jego oparcia, a całe siedzenie przesuwa się do przodu. W drugim i trzecim rzędzie można zamontować łącznie cztery foteliki dziecięce.

Fotele, okładziny i panele drzwiowe są częściowo obite skórą nappa i skórą nubukową, a dominującym odcieniem we wnętrzu prototypowego GLB jest „kasztanowy brąz”. W nawiązaniu do akcentów karoserii w kilku miejscach kabiny widoczne są pomarańczowe listwy ozdobne oraz przeszycia w tym samym kolorze. Środkowe sekcje przednich siedzeń, z tapicerką z nubukowej skóry, mają dwa równoległe rzędy perforacji, odsłaniające pomarańczową podszewkę.

Do wykończenia deski rozdzielczej i konsoli środkowej zastosowano orzechowe drewno o otwartych porach. Zdobi je rzeźbiony wzór plastra miodu, zanikający przy krawędziach poszczególnych paneli. Także pedały z polerowanego metalu mają ozdobne drewniane wstawki – również z wzorem plastra miodu.

Rozplanowanie deski rozdzielczej przypomina klasę B – z panoramicznym kokpitem oraz systemem multimedialnym Mercedes-Benz User Experience. Kokpit GLB wzbogacono o rurowe, typowe dla aut terenowych elementy z frezowanego aluminium. Poniżej trzech środkowych otworów wentylacyjnych zlokalizowano panel sterowania klimatyzacją – celowo w analogowej formie. Jego przyciski sprawiają wrażenie, jakby zostały wyfrezowane z jednego kawałka aluminium.

Concept GLB jest napędzany 4-cylindrowym benzynowym silnikiem 224 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm, połączonym z dwusprzęgłową przekładnią 8G-DCT. Samochód został wyposażony w stały napęd na wszystkie koła 4MATIC ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Kierowca może wpływać na jego charakterystykę za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT Podczas normalnej jazdy w trybie Eco/Comfort napęd opiera się na rozkładzie 80:20 (przód:tył), a w programie Sport stosunek ten wynosi 70:30. W trybie off-roadowym sprzęgło napędu działa jak międzyosiowa blokada mechanizmu różnicowego, a podstawowy rozkład momentu obrotowego wynosi 50:50.

Najnowsze