Zbuduj Ferrari z metalowych płytek

Włoska firma Meccano, specjalizująca się w budowaniu zabawek dla większych dzieci wraca do gry. Po kilku latach nieobecności wprowadza na rynek dwa produkty, które na pewno podbiją serca fanów motoryzacji.

Duńskie Lego podreperowało w ostatnim czasie bardzo mocno swoją sytuację finansową oraz reputację wprowadzając na rynek kilka serii związanych z motoryzacją, takich jak chociażby motocykl GS Adventure, ciężarowy Mercedes Arocs czy sportowe Porsche 911 GT3 RS. 

W tym czasie konkurencyjna firma pozostawała przez długie lata w cieniu, ale właśnie wraca na swoje tory prezentując dwa konkretne modele marki Ferrari: 488 Spider i LaFerrari. W modelach od Meccano całą zabawa nie polega na dokładnym odzwierciedlaniu wyglądu pojazdu, ale na zabawie ze śrubkami i blaszkami. Produkty tej firmy z pewnością zapoczątkowały już setki inżynieryjnych karier.

Zabawki od Meccano składają się z kilkuset metalowych części, połączonych ze sobą za pomocą małych śrubek. W przypadku modelu 488 jest to ponad 300 elementów, włączając w to w pełni funkcjonalny układ kierowniczy, koła i opony. W przypadku LaFerrari jest to około 700 elementów plus ruchome układy, unoszone drzwi oraz pokrywa silnika. Oczywiście elementy takie jak logotypy, detale czy reflektory występują w tym przypadku jako naklejki.

Te zabawki nie są najlepszą propozycją dla mniejszych dzieci, ale z pewnością przypadną do gustu starszym pociechom, a nawet ich rodzicom. Zestaw z Ferrari 488 Spider kosztuje 54,99 euro natomiast LaFerrari wyceniono na 69,99 euro. Poza samochodami Mecano zajmuje się modelami motocykli, pojazdów ratunkowych, koparek, bolidów sportowych oraz samochodów rajdowych na baterie.

Najnowsze

Kask z grafenem od Momo Design

Włoski Instytut Technologii przy współpracy firmy Momo design opracował kask motocyklowy, którego skorupa jest pokryta grafenem. Rozwiązanie już niedługo trafi do sprzedaży.

Nowoczesny kask powstał w ramach projektu Graphene Flagship, nad którym pracuje 150 grup badawczych pochodzących z 23 krajów. Nad wszystkim czuwa Komisja Europejska, a budżet jest szacowany na miliard euro. Prace nad projektem trwają już co najmniej 18 miesięcy.

Skorupa zewnętrzna kasku jest pokryta grafenem, który będzie nakładany drogą taśmową. Jest to  forma węgla, która strukturą przypomina plaster miodu o grubości zaledwie jednego atomu. Grafen dobrze przewodzi ciepło, ale dla kierowcy motocykla ważniejsze jest to, że jest niezwykle wytrzymały i lekki. Dla przykładu jednoatomowa warstwa wytrzymałaby ciężar postawionego na ołówku samochodu osobowego.

Pierwsza partia produkcji zakłada stworzenie 3000 takich kasków, które będą powstawać na tej samej linii produkcyjnej co inne produkty firmy Momo Design.

Kaski z grafenem pojawią się w sprzedaży już pod koniec roku. Przypuszczalna cena to ok. 1000 zł. 

Najnowsze

Audi A3 ma już 20 lat!

Producent z Ingolstadt obchodzi w tym roku bardzo ważną rocznicę. Właśnie mija druga dekada od kiedy na rynku pojawił się kompaktowy model A3.

Przedstawiciel segmentu C zadebiutował podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1996 roku. Model A3 powstał na płycie podłogowej Volkswagena Golfa. Początkowo auto było dostępne wyłącznie w wersji trzydrzwiowej, ale w następnych latach pojawiła się wersja pięciodrzwiowa oraz wersja z napędem quattro. Klienci mieli do wyboru cztery jednostki napędowe: wysokoprężne i benzynowe.

Wiosną 1999 roku zadebiutowało mocniejsze wydanie kompakta, czyli model S3. Pod maską pracował silnik czterocylindrowy 1.8 wspomagany przez turbosprężarkę. Na każdy cylinder przypadało po pięć zaworów, a maksymalna moc tej wersji to 210 KM.

Druga generacja Audi A3 zadebiutowała w 2005 roku. Pojawił się wtedy model z tzw. grillem Singleframe. Element ten stosowany nawet w teraźniejszych modelach. Gama wersji wzbogaciła się o wariant ze składanym dachem. Audi A3 Cabriolet zadebiutowało w 2008 roku. 

Obecnie jest sprzedawana trzecia generacja A3. Auto miało premierę w 2012 roku podczas targów w Genewie i jest dostępne w czterech wersjach nadwoziowych z czteroma silnikami oraz trzema liniami wyposażenia. Na targach w Paryżu do gamy dołączyła najmocniejsza odmiana ze znaczkiem RS. Silnik o pojemności 2.5 litra rozwija moc 400 KM. Jest to najmocniejsza pięciocylindrowa konstrukcja na świecie.

Audi A3 jest dostępne na ponad 100 rynkach całego globu. Produkcja modelu odbywa się w niemieckim Ingolstadt i węgierskim Gyor. Dla klientów z Chin powstają egzemplarze w lokalnym zakładzie Foshan.

Przez dwadzieścia lat Audi wyprodukowało ponad 4 mln egzemplarzy modelu A3. Na kolejną generację tego modelu będziemy musieli jeszcze poczekać. Najnowsze doniesienia mówią, że lekko się opóźni.

 

Najnowsze

Hyundai i20 WRC gotowy do startów

Ze światem WRC pożegnał się niedawno Volkswagen, ale w bloku startowym czeka już nowa rajdówka przygotowana przez Hyundaia. Nowe i20 WRC powalczy na odcinkach specjalnych z nowym samochodem Toyoty i Citroena.

To już trzeci samochód rajdowy Hyundaia od czasu, kiedy koreański producent zadebiutował na oesach. Prezentacja nowego pojazdu miała miejsce kilka dni temu na torze Monza. Inżynierowie przygotowali samochód pod najnowszą specyfikację WRC. Obecne przepisy pozwalają na zwiększenie mocy do 380 KM, ale dużą rolę odgrywa teraz aerodynamika, ponieważ zmniejszyła się masa rajdówki. 

Hyundai może zaliczyć poprzedni sezon do udanych. Fabryczny zespół zajął drugie miejsce wśród konstruktorów. Wygrał Volkswagen, ale od nowego sezonu nie zobaczymy już niemieckiej marki na listach startowych. W związku z tym Koreańczycy mają nadzieje na uzyskanie jeszcze lepszego wyniku. W najlepszym dotychczasowym sezonie wygrali dwa rajdy, a dziesięć razy pojawiali się na podium.

Za kółkiem Hyundaia i20 WRC zobaczymy Thierry’ego Neuville, Haydena Paddona oraz Daniego Sordo. 

Najnowsze

Czechy – nowe winiety od grudnia

Kierowcy wybierający się do Czech mogą już kupować nowe winiety na autostrady, które obowiązują od 1 grudnia 2016 r. Przy okazji Ministerstwo transportu u naszych południowych sąsiadów uwolniło 11 odcinków dróg o łącznej długości 111 km.

Czesi zaplanowali na przyszły rok sprzedaż co najmniej 7 mln winiet, z czego aż 2,5 mln mają stanowić winiety o rocznej ważności. Aktualne naklejki otrzymają dodatkowe zabezpieczenia, które mają jeszcze bardziej utrudnić podrabianie. Nową winietę poznamy po zmienionym hologramie oraz nowych barwach. 

Opłaty pozostają bez zmian. Roczna winieta dla samochodu osobowego kosztuje 1500 czeskich koron. Za miesięczną zapłacimy 440 koron, a 10-dniowa 310 koron. Za jazdę beż ważnej winiety można zapłacić karę wynoszącą 5000 koron.

Winiety na czeskie drogi można kupić przy granicy, ale także na stacjach benzynowych i poczcie. W Polsce kupimy winiety w oddziałach PZM. Przed wjazdem na płatne odcinki dróg winietę podpisać numerem rejestracyjnym pojazdu. Jedną część naklejamy w prawym, dolnym rogu przedniej szyby, a drugą część zachowujemy do kontroli. Przed przyklejeniem nowej winiety usuwamy starą naklejkę, gdyż możemy dostać za to mandat.

Najnowsze