Zawody Ford Kuga Kite Challenge zakończone pełnym sukcesem. Byłyśmy tam!

Cypel Rewski, zwany perłą Pomorza, dzięki swojemu położeniu zapewnia wiatr praktycznie ze wszystkich kierunków. I tak też było w ten weekend.

W ciągu trzydniowych zawodów wiało z różnych stron, ale z wystarczającą siłą aby rozegrać wszystkie zaplanowane konkurencje: Mistrzostwa Polski we Freestylu, Formule Kite Mixed, a także zawody Pucharu Polski w Formule Kite. Spokojna na co dzień rybacka miejscowość stała się areną prawdziwego festiwalu kiteboardingu.

Pierwsze dni zmagań w konkurencji Freestyle – piątek i sobota – odbyły się przy dość nierównym, południowo-zachodnim wietrze, co sprawiło, że wyniki nie były oczywiste. I tak w kategorii Freestyle mężczyzn w półfinale odpadł bardzo dobrze zapowiadający się Łukasz Katana, natomiast miłym zaskoczeniem był mieszkaniec Rewy, Daniel Witkowski, który w tych trudnych warunkach radził sobie bardzo dobrze.

Zawody Ford Kuga Kite Challenge zakończone pełnym sukcesem. Byłyśmy tam!

W rywalizacji kobiet czołowe zawodniczki – Kasia Lange, Natalia Grabowska, Gosia Kołacz, Martyna Konkel i Alina Ungeheuer, pływały bardzo równo i to lepsze odnalezienie się w warunkach decydowało o tym kto wychodził zwycięsko z heatów do finału. 

W sobotę udało się też zakończyć konkurencję Freestyle młodzik do lat 18 i tu należy pogratulować zwycięzcy, debiutantowi zawodów Fod Kite Cup, Jakubowi Kapturskiemu. Warto zwrócić uwagę na Marcela Stępniewskiego, który pomimo bardzo młodego wieku i niewielkiej wagi świetnie sobie radził i nawiązywał walkę ze starszymi kolegami.

Zawody Ford Kuga Kite Challenge zakończone pełnym sukcesem. Byłyśmy tam!

W ostatni dzień zawodów do rozegrania pozostał tylko jeden półfinał męski, finał kobiet i finał mężczyzn. Gdy około godziny 12 wiatr zdecydowanie przybrał na sile, zawodnicy wyszli na wodę, a kibice mogli podziwiać bardzo spektakularne, decydujące heaty.

W finale Martyna Konkel nie pozostawiła szans swoim konkurentkom, płynąc świetny heat i lądując większość trików, takich jak hinterberger, sbend to blind czy masywny back to blind. Rywalizacja o drugie, trzecie i czwarte miejsce była bardzo zacięta i finalnie na drugim miejscu uplasowała się Kasia Lange, na trzecim Alina Ungeheuer i na czwartym Natalia Grabowska.

Zawody Ford Kuga Kite Challenge zakończone pełnym sukcesem. Byłyśmy tam!

W finale mężczyzn niespodzianką była doskonała forma Maice’a Dittricha, który wylądował większość z zaplanowanych trików, na przykład podwójny S3 czy slim 5. Wybił tym z rytmu czterokrotnego Mistrza Polski, Marka Rowińskiego, a także Mateusza Włodarczyka, którzy mieli dużo upadków i ostatecznie zajęli kolejno drugie i trzecie miejsce. Czwarty był Daniel Witkowski.

Jednocześnie po nawietrznej stronie cypla startowali zawodnicy na hydrofoilach, w konkurencji Formuła Kite. Odbyło się łącznie czternaście wyścigów indywidualnych oraz trzynaście wyścigów Mixed. W Mistrzostwach Polski Formuły Kite Mixed, czyli sztafecie damsko-męskiej, najszybsza parą zostali Magdalena Woyciechowska i Maks Żakowski, który wygrali większość wyścigów. Drugie miejsce przypadło Julii Damasiewicz i Jakubowi Jurkowskiemu, a trzecie zajęli Nina Arcisz z Janem Koszowskim.

Zawody Ford Kuga Kite Challenge zakończone pełnym sukcesem. Byłyśmy tam!

W wyścigach indywidualnych Formuły Kite najlepszą z kobiet była Julia Damasiewicz. Tuż za nią uplasowały się Magdalena Woyciechowska oraz Nina Arcisz. Należy nadmienić, że dziewczyny nie skończyły jeszcze dziewiętnastu lat, zatem zdobyły również podium w kategorii kobiet U19. 

Wśród mężczyzn najszybszy okazał się wielokrotny Mistrz Polski, Maksymilian Żakowski. Drugie miejsce zajął Jakub Jurowski, a trzecie Michał Wojciechowski. Jakub i Michał zdobyli również kolejno pierwsze i drugie miejsce w kategorii mężczyzn U19. 

Zawody Ford Kuga Kite Challenge zakończone pełnym sukcesem. Byłyśmy tam!

Najszybszy wśród młodzieży do lat szesnastu był Jan Koszowski, który również uplasował się na czwartym miejscu Overall.To były wspaniałe trzy dni pełne wiatru, słońca i emocjonującej sportowej rywalizacji, która opanowała cały cypel w Rewie. Co szczególnie cieszy to coraz większe grono młodych uczestników, zaczynających karierę zawodniczą, a także debiutanci, którzy zdecydowali się po raz pierwszy wziąć udział w zawodach cyklu Ford Kite Cup.

Zawody w Rewie sponsorowała przede wszystkim firma Ford, ze swoim pierwszym, dynamicznym i ekologicznym SUVem Ford Kuga, dostępnym z systemem miękkiej hybrydy, systemem hybrydowym Plug-In i z pełnym hybrydowym zespołem napędowym. Oprócz marki Ford, zawody wspiera Red Bull, dostarczając odpowiednią porcję energii oraz firmy Duotone i Ion, wiodący na świecie producenci sprzętu kite’owego.

OFICJALNE WYNIKI FORD KUGA KITE CHALLENGE

FREESTYLE – MISTRZOSTWA POLSKI

FREESTYLE OPEN KOBIETY
1. Martyna Konkel
2. Katarzyna Lange
3. Alina Ungeheuer
4. Natalia Grabowska
5. Małgorzata Kołacz
5. Pola Gajzler
7. Julia Augustynowicz
7. Marta Włodarczyk

FREESTYLE OPEN MĘŻCZYŹNI
1. Maice Dittrich
2. Marek Rowiński
3. Mateusz Włodarczyk
4. Daniel Witkowski
5. Łukasz Katana
5. Oskar Cholewiński
7. Maksymilian Mielczarek
7. Bartosz Włodarczyk
7. Wojciech Matysiak
7. Mikołaj Gregier
7. Jakub Kapturski
7.Marcel Stępniewski
13. Adrian Wiśniewski
13. Jacek Libera
13. Cezary Czarnecki
13. Mikołaj Ginter
13. Julian Maciański
13. Eryk Kargul
13. Krzesimir Przybyłowski
13. Mateusz Giedroyć
13. Franciszek Więcławski

FREESTYLE MŁODZIK (U18)
1. Jakub Kapturski
2. Maksymilian Mielczarek
3.  Krzesimir Przybyłowski
4. Marcel Stępniewski
5. Adrian Wiśniewski
5. Mateusz Giedroyć
7. Bartosz Włodarczyk
7. Cezary Czarnecki
7. Franciszek Więcławski

FORMUŁA KITE MIXED – MISTRZOSTWA POLSKI

1. Magdalena Woyciechowska i Maksymilian Żakowski
2. Julia Damasiewicz i Jakub Jurkowski
3. Nina Arcisz i Jan Koszowski
4. Julia Morkowska i Jakub Wątorowski
5. Dominika Sawicka i Piotr Szymiec
6. Izabela Satrian i Jan Marciniak
7. Karolina Jankowska i Jakub Balewicz

FORMUŁA KITE OPEN – ZAWODY PUCHARU POLSKI

FORMUŁA KITE OPEN KOBIETY
1. Julia Damasiewicz
2. Magdalena Woyciechowska
3. Nina Arcisz
4. Julia Morkowska
5. Izabela Satrian
6. Dominika Sawicka
7. Karolina Jankowska

FORMUŁA KITE OPEN MĘŻCZYŹNI
1. Maksymilian Żakowski
2. Jakub Jurkowski
3. Michal Wojciechowski
4. Jan Koszowski
5. Jakub Wątorowski
6. Jan Marciniak
7. Piotr Szymiec
8. Oskar Zawadowicz
9. Jakub Balewicz
10. Marcel Stępniewski
11. Bartosz Włodarczyk
12. Roch Osiński

FORMUŁA KITE KOBIETY U19
1. Julia Damasiewicz
2. Magdalena Woyciechowska
3. Nina Arcisz
4. Julia Morkowska
5. Dominika Sawicka
6. Karolina Jankowska

FORMUŁA KITE MĘŻCZYŹNI U19
1. Jakub Jurkowski
2. Michal Wojciechowski
3. Jan Koszowski
4. Jakub Wątorowski
5. Piotr Szymiec
6. Oskar Zawadowicz
7. Jakub Balewicz
8. Marcel Stępniewski
9. Bartosz Włodarczyk
10. Roch Osiński

FORMUŁA KITE MĘŻCZYŹNI U16
1. Jan Koszowski
2. Piotr Szymiec
3. Oskar Zawadowicz
4. Jakub Balewicz
5. Marcel Stępniewski
6. Bartosz Włodarczyk

Najnowsze

Przeciętna pensja w Polsce pozwala na zakup 832 litrów benzyny. Więcej mogą zatankować Niemcy, Czesi i Szwajcarzy

W Indeksie Benzyny znajdziemy informację o zmianach cen benzyny w kilkudziesięciu krajach świata i na ile litrów paliwa stać przeciętnego Polaka w 2020 roku.

Z uwagi na niestabilność cen na rynku paliw, podobnie jak rok temu, zebraliśmy dane o cenach benzyny w pierwszej połowie roku. Z 42 branych pod uwagę państw Europy, w 39 ceny benzyny w pierwszym półroczu 2020 roku średnio były niższe niż w 2019 roku. Największe spadki odnotowano w Bośni i Hercegowinie (−17,8%), Ukrainie (−15,4%) i Rumunii (−14%).

W Polsce spadek cen benzyny wyniósł 10,2% (11. miejsce). Nieco mniejsze obniżki doświadczyli konsumenci na Słowacji (−9,2%), w Czechach (−8,7%), w Niemczech (−8,1%) i na Litwie (−7,5%). Co ciekawe, w Rosji cena względem roku ubiegłego nieznacznie wzrosła (o 0,8%), z kolei na Białorusi benzyna podrożała aż o 12,4%.

Najtańszą benzyną w Europie mogą cieszyć się mieszkańcy Rosji – tam średnia cena benzyny w przeliczeniu z rubli wynosi 58 eurocentów. Najwięcej za benzynę płacą Holendrzy – 1,58€.

Średnie ceny benzyny w I półroczu 2020 roku zestawiliśmy z najnowszymi danymi o przeciętnym wynagrodzeniu. Drugi rok z rzędu Szwajcaria i Luksemburg mogą poszczycić się najlepszym stosunkiem ceny jednego litra benzyny do średniego wynagrodzenia na kontynencie europejskim. Przeciętna pensja pozwoli mieszkańcom tych państw na zakup odpowiednio 3795 i 3320 litrów benzyny. Na podium znalazła się również Dania z 2484 litrami.

W Polsce wg najnowszych danych GUS przeciętne wynagrodzenie wynosi 5120 zł brutto (3698 zł netto). Oznacza to, że przeciętna polska pensja pozwala na zakup 832 litrów paliwa (25. miejsce w zestawieniu). Wyprzedzają Polaków w tym rankingu m.in. Niemcy (1938 litrów) i Czesi (881 litrów). Z kolei, na niższych szczeblach uplasowały się Węgry (745 litry), Słowacja (694 litry) oraz Białoruś (553 litry).

Ostatnie trzy miejsca naszego zestawienia zajmują Mołdawia, Ukraina i Albania, gdzie średnie wynagrodzenie warte jest odpowiednio 352, 345 i 239 litrów.

W rankingu światowym czołowe pozycje zajmują kraje Półwyspu Arabskiego. W Arabii Saudyjskiej, w Katarze i Kuwejcie za średnią pensję można kupić od 5112 do 8210 litrów benzyny. Warto jednak nadmienić, że Kuwejtczyków stać na 139 litrów mniej niż w roku ubiegłym. Z kolei Saudyjczycy i Katarczycy zgromadzą w 2020 roku o 4933 i 1602 litry odpowiednio więcej.

Najgorszą sytuację odnotowaliśmy na Kubie, gdzie średnie wynagrodzenie warte jest jedynie 28 litrów (wzrost o 2 litry). Pomimo tego, że Tadżykistan i Zambia towarzyszą Kubie w dolnej części zestawienia, ich mieszkańcy mogą zgromadzić nawet siedem razy więcej paliwa niż obywatele karaibskiej wyspy, tj. 151 i 219 litrów, odpowiednio.

Okazuje się, że bycie naftowym potentatem nie zawsze przekłada się na łatwiejszy dostęp do produktów naftowych dla mieszkańców. Tak jest m. in. w Nigerii, która produkuje najwięcej ropy naftowej w Afryce. Pomimo jednej z najniższych cen benzyny na świecie (0,31€), stosunkowo niskie średnie wynagrodzenie rzędu 165€, nie pozwala Nigeryjczykom na zakup zbyt dużej liczby litrów, zaledwie 539. Podobnie sytuacja ma się w europejskim raju naftowym, Rosji. W kraju będącym drugim największym producentem ropy na świecie, za średnie wynagrodzenie można zakupić zaledwie 919 litrów.

Ciekawostką będzie tutaj sytuacja w Wenezueli. W tym południowoamerykańskim państwie zostały wprowadzone limity zakupu w wysokości 120 litrów miesięcznie na mieszkańca w cenie około 0,023 euro/litr. Ponad ten limit można kupować po cenie „rynkowej”, czyli 0,45 euro/litr i jedynie na 200 stacjach w kraju. Z naszych obliczeń wynika, że średnie wynagrodzenie w Wenezueli wystarczy zaledwie na 148 litrów benzyny (120 l dotowanej i 28 l pełnopłatnej, co stanowi drastyczny spadek w porównaniu z teoretycznymi 14 mld litrów sprzed roku.

Najnowsze

PKN Orlen będzie kontrolował rafinerie, stacje benzynowe, gaz i elektrownie. Jakie warunki musi spełnić?

Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. W praktyce oznacza to zgodę na stworzenie w Polsce pierwszego koncernu multienergetycznego.

Po przejęciu przez PKN Orlen Grupy Lotos, wszystkie polskie rafinerie i stacje benzynowe zarządzane będą z ramienia jednej spółki. Dodatkowo PKN Orlen przejmie PGNiG – czyli polską spółkę gazową, a już od kwietnia kontroluje koncern Energa, działający w segmencie elektroenergetycznym. To sprawia, że pod sztandarem PKN Orlen działać będą zarówno rafinerie i stacje paliw, jak też elektrownie i produkcja gazu. Tak gruntowne przebudowanie systemu energetycznego w Polsce wymagało zgody Unii Europejskiej. Nad sprawą pochyliła się Komisja Europejska i 14 lipca wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Nowa spółka musi jednak spełnić postawione przez KE warunki. 

Mamy do czynienia z powstawaniem jednego, multienergetycznego koncernu, którego głównym udziałowcem będzie Skarb Państwa. Zgoda Komisji Europejskiej jest jednak warunkowa. Obok PKN Orlen na polskim rynku energetycznym musi działać szereg innych koncernów, które będą stanowić jego konkurencję. Ma to nie dopuścić do monopolu jednej spółki, czyli w tym przypadku PKN Orlen – a co za tym idzie, do monopolu państwa – powiedział agencji eNewsroom Mariusz Marszałkowski, redaktor serwisu Biznesalert.pl. – Szczegółowe warunki zgody dotyczą również liczby stacji benzynowych. Grupa Lotos musi pozbyć się 380 stacji benzynowych i udostępnić nowemu podmiotowi swoje magazyny. PKN Orlen zobowiązał się zaś do wybudowania terminala importowego paliwa odrzutowego do samolotów oraz udostępnienia infrastruktury związanej z produkcją bituminu. To wszystko sprawia, że prawdopodobnie nie dojdzie do dużej koncentracji nowej grupy kapitałowej – co mogłoby zaburzyć sytuację na polskim rynku paliw i wpłynąć na zwiększenie cen na stacjach benzynowych – przewiduje Marszałkowski.

Najnowsze

Nowy Mercedes-Benz Klasy S. Przegląd najważniejszych cyfrowych systemów bezpieczeństwa

Nowy Mercedes-Benz Klasy S oferuje wiele cyfrowych innowacji. Należy do nich skrętna tylna oś z dużym kątem skrętu oraz rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, takie jak poduszka powietrzna dla podróżujących z tyłu. Sprawdzamy, co jeszcze zaproponuje nam wyczekiwana Klasa S!

Systematyczny rozwój sprawia, że systemy wspomagające kierowcę reprezentują kolejny krok w kierunku jazdy autonomicznej. Przykład: dzięki udoskonalonym czujnikom otoczenia i wizualizacji auta na ekranie asystent parkowania zapewnia kierowcy jeszcze lepsze wsparcie w trakcie manewrowania przy niewielkich prędkościach.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S. Przegląd najważniejszych cyfrowych systemów bezpieczeństwa

W nowej Klasie S Mercedes-Benz robi kolejny krok w kierunku realizacji swojej wizji bezwypadkowej jazdy. Kierowcę wspomaga szereg nowych lub rozbudowanych układów wsparcia. Efekt: mniejsze obciążenie w codziennych sytuacjach oraz wygodniejsza, bezpieczniejsza jazda. W razie niebezpieczeństwa systemy wspomagające mogą, zależnie od sytuacji, pomóc kierowcy zareagować na nieuniknione kolizje, a także w pełni im zapobiegać. Aktywny asystent parkowania oraz zestaw kamer 360° z nowym widokiem 3D pomagają kierowcy jeszcze łatwiej i wygodniej zaparkować wóz lub opuścić miejsce parkingowe – nawet w ciasnych przestrzeniach.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S. Przegląd najważniejszych cyfrowych systemów bezpieczeństwa

Pięć wielordzeniowych procesorów, ponad 20 czujników i zastosowanie kamery stereoskopowej sprawia, że opcjonalne zawieszenie E-ACTIVE BODY CONTROL predykcyjnie reaguje na różne sytuacje na drodze:

  • W pełni aktywne zawieszenie bazujące na instalacji 48 V, z bardzo dużą zmiennością właściwości jezdnych w różnych trybach jazdy
  • Jednostki sterujące systemu analizują sytuację na drodze 1000 razy na sekundę, odpowiednio dostosowując pracę zawieszenia
  •  E-ACTIVE BODY CONTROL indywidualnie reguluje siły tłumiące i sprężynujące dla każdego z kół, a przy tym przeciwdziała przechyłom nadwozia, „nurkowaniu” i „przysiadaniu” nadwozia
  • W trybie jazdy COMFORT funkcja ROAD SURFACE SCAN monitoruje nawierzchnię drogi przed samochodem, wykorzystując wielofunkcyjną kamerę stereoskopową (SMPC). Następnie odpowiednio steruje kolumnami zawieszenia w celu ograniczenia ruchów nadwozia podczas pokonywania wybojów.
  • W trybie jazdy CURVE samochód aktywnie pochyla się na zakrętach w celu zwiększenia wygody podróżujących, którzy odczuwają dyskomfort z powodu przechyłów
  • W obliczu zagrożenia uderzeniem w bok zawieszenie E-ACTIVE BODY CONTROL uruchamia nową funkcję PRE-SAFE®

Dzięki nowej funkcji PRE-SAFE® Impulse Side poszerzono środki ochrony w fazie przedzderzeniowej – przy zagrożeniu uderzeniem w bok zawieszenie E-ACTIVE BODY CONTROL (opcja) może podnieść bok samochodu w ciągu kilku dziesiątych sekundy. Pozwala to skierować siły uderzenia na szczególnie wytrzymałe struktury w dolnej części pojazdu.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S. Przegląd najważniejszych cyfrowych systemów bezpieczeństwa

Przy każdym kole pracuje amortyzator z dwiema komorami roboczymi – każdą z nich wyposażono w zawór regulujący oraz hydrauliczny zbiornik ciśnieniowy. Za pomocą przewodów hydraulicznych amortyzator jest podłączony do inteligentnego zespołu silnika/pompy w ramach instalacji 48 V. Uruchomienie tego zespołu pozwala na przepływ płynu w celu wytworzenia różnicy ciśnień w amortyzatorze – a to umożliwia wygenerowanie siły. Zespoły silnika/pompy przy wszystkich czterech kołach są koordynowane przez centralną jednostkę sterującą, która uruchamia również zawory i sprężarkę kolumn pneumatycznych. Steruje więc pracą całego układu zawieszenia.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S. Przegląd najważniejszych cyfrowych systemów bezpieczeństwa

Przy wysokich kątach skrętu dane z czujników pojazdu (radar, kamera, czujniki ultradźwiękowe) pozwalają dostosować maksymalny kąt do sytuacji. Strategie kierowania zmieniają się też w zależności od wybranego trybu jazdy; odpowiednie kąty i trajektorie tylnej osi są wyświetlane w menu na centralnym wyświetlaczu. Tylna oś skrętna pod kątem do 10° ma specjalny tryb jazdy z łańcuchami śnieżnymi. Po jego aktywacji kąt skrętu tylnych kół zostaje zredukowany, a charakterystyka kierowania – dostosowana do szczególnych warunków panujących na zaśnieżonej nawierzchni.

Najnowsze

Audi wprowadza w modelu Q5 technikę OLED nowej generacji

Cyfrowe światła OLED - kolejna generacja innowacyjnego oświetlenia samochodowego – zadebiutowały w nowym Audi Q5. Technologia ta zapowiada poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i jako pierwsza pozwala na personalizację sygnatury świateł tylnych.

Źródłem światła OLED – w przeciwieństwie do punktowych źródeł światła, takich jak diody LED wykorzystujące kryształy półprzewodnikowe – są panele emisyjne. Korzyści płynące z zastosowania diod OLED: Ich światło jest niezwykle jednorodne. Można je dowolnie przyciemniać i osiąga ono bardzo wysoki kontrast. Światła OLED można podzielić na segmenty. Segmenty te są indywidualnie regulowane i mogą osiągać różne poziomy jasności, przy minimalnych odstępach między segmentami. Jednostka oświetleniowa nie wymaga żadnych reflektorów, włókien światłowodowych, ani podobnych elementów optycznych.

Panel świetlny OLED ma tylko jeden milimetr grubości, podczas gdy konwencjonalne rozwiązania LED wymagają znacznie większej głębokości instalacji – od 20 do 30 milimetrów. Zapotrzebowanie energetyczne OLED jest znacznie niższe niż w przypadku elementów LED, oczywiście jeśli porównywać homogeniczność obu elementów. Technika OLED zadebiutowała w światłach tylnych Audi TT RS w roku 2016. Jak dotąd, modele Audi wyposażone w technikę OLED posiadały maksymalnie cztery indywidualnie sterowane, złożone segmenty oświetleniowe, które można było wykorzystywać do tworzenia unikatowego designu świateł.

Audi wprowadza w modelu Q5 technikę OLED nowej generacji

Klienci decydujący się na cyfrową technologię OLED w nowo nabywanym Q5, mają do wyboru trzy sygnatury świateł tylnych. W trybie „dynamic” systemu Audi drive select, lampy dodatkowo przełączają się w kolejną sygnaturę. Ponadto można tu wprowadzić efekty animacji, takie jak scenariusze świetlne coming-home/leaving-home. Do nowych lamp wprowadzona została także funkcja światła błyskowego.

W nowym Audi Q5 (w wersjach wykorzystujących cyfrowe światła tylne OLED), zaimplementowano funkcję wykrywania zbliżającego się obiektu. Gdy inny użytkownik drogi zbliża się od tyłu do stojącego Q5 i znajduje się w odległości mniejszej niż dwa metry, zapalają się wszystkie segmenty OLED. Kiedy Q5 ruszy, wraca do pierwotnej sygnatury świetlnej. Jest to tylko jeden z przykładów komunikacji samochodu z otoczeniem car-to-x. Pod warunkiem uzyskania zgody organów państwowych, w przyszłości możliwe jest również tworzenie predefiniowanych symboli ostrzegawczych.

Najnowsze