Zawodniczki na gali zakończenia sezonu sportu samochodowego i motocyklowego 2014Panie w blasku pucharów i medali – Gala Zakończenia Sezonu Sportu Motocyklowego 2014

W sobotę 29 listopada w siedzibie Polskiego Komitetu Olimpijskiego odbyła się gala zakończenia sezonu sportu samochodowego, a tydzień później samochodowego. Która z pań została wyróżniona?

Uroczystość, tak jak w poprzednim roku poprowadził znany dziennikarz motoryzacyjny stacji Eurosport Sławomir Szymczak. Uhonorowani zostali zdobywcy mistrzowskich tytułów, wśród nich nie zabrakło kobiecego akcentu. W Mistrzostwach Polski w Motocrossie w klasie MX Kobiety bezapelacyjnie triumfowała Joanna Miller. Asia wygrała cztery z pięciu tegorocznych rund a w ostatniej była dwukrotnie druga, zdobywając w klasyfikacji generalnej mistrzostw równe czterysta punktów. Wicemistrzynią Polski została Wiktoria Horodyńska zawodniczka ENDURO TEAM Kielce. Wygrywając dwukrotnie ostatnią rundę w Gdańsku i trzykrotnie stając na 2 miejscu przez sezon zebrała trzysta pięćdziesiąt punktów w generalce. Karolina Liszewska reprezentująca KM Cross Lublin wywalczyła tytuł II Wicemistrzyni Polski z dorobkiem trzystu trzydziestu sześciu punktów w końcowej klasyfikacji mistrzostw.

W Pucharze Polski MX pierwsze miejsce wywalczyła sobie Karolina Liszewska w barwach KM Cross Lublin. Drugie i trzecie miejsce w pucharze zajęły zawodniczki Klubu Motorowego TNT Karolina Mikoda i Maria Staniak. W Pucharze Polski Enduro w klasie Kobiet Patrycja Komko stanęła na najwyższym stopniu podium. Na drugim miejscu uplasowała się Agnieszka Smolińska (WMKS Włodawa). Trzecie miejsce przypadło Annie Wlazło z BMK Bielsko Biała.

W tym roku trialowy Puchar Polski padł łupem Klary Dubanikowskiej, druga była Natalia Janik reprezentująca MKS Trial Ochotnica.

Tydzień później w warszawskim Hotelu Victoria miało miejsce zakończenie sezonu sportu samochodowego. Tę galę jak co roku poprowadził znany dziennikarz motoryzacyjny Andrzej Borowczyk. W gronie nagrodzonych zawodników takich jak Robert Kubica czy Kajetan Kajetanowicz również nie mogło zabraknąć pań.

W Rajdowym Pucharze Polski drugie miejsce w klasie 9RPP zajęła Klaudia Temple. Zawodniczka Automobilklubu Śląskiego ścigająca się Honda Civic ukończyła pięć imprez z dorobkiem punktowym. Tytuł Mistrzowski wywalczyła sobie Anna Wojewoda zawodniczka AMK Tarnów jeżdżąca Renault Clio w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski. Na koniec sezonu 24 latka zebrała trzynaście punktów w klasyfikacji końcowej, co dało jej tytuł II Wicemistrza Polski w klasie A -2000.

W Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych Małgorzata Kosińska zdobyła tytuł Mistrza Polski w klasie Open. W swoim Nissanie Patrolu zawodniczka Automobilklubu Kieleckiego zebrała na swoim koncie dwieście osiem punktów w klasyfikacji końcowej wyprzedzając Krzysztofa Antończka o ponad czterdzieści punktów. Małgosia, która jeździ w barwach zespołu RMF 4 Racing Team, wyjeździła wraz z zespołem tytuł Wicemistrza Polski w klasyfikacji sponsorskiej.

„Z roku na rok grupa medalistek jest coraz większa” – mówi Aleksandra Knyszewska przewodnicząca Zespołu ds. Kobiet w Polskim Związku Motorowym. „Jesteśmy bardzo zadowoleni, że sport motorowy w naszym kraju podbija również serca kobiet. Wychodząc naprzeciw rosnącemu zainteresowaniu pań w rywalizacji motocyklami czy samochodami, powołaliśmy na początku roku zespół ds. Kobiet w PZM. Ma on na celu rozpowszechnianie sportu motorowego wśród pań jak i wspieranie zawodniczek już startujących. W tym roku naszym największym osiągnieciem była organizacja przy współpracy z FIM (Międzynarodowej Federacji Motocyklowej), obozu treningowego w Krzeszowicach dla zawodniczek trialowych. Obóz był prowadzony przez Iris Kramer – Mistrzynię Świata w Trialu z 2007 roku oraz byłych czołowych zawodników świata tej dyscypliny sportu motocyklowego: Siri Minken i Jordi Pasquet. Składał się z części praktycznych i teoretycznych w tym ćwiczeń psychologicznych. Serdecznie gratuluję wszystkim startującym dziewczynom, a w szczególności cudownym medalistkom. Życzyłabym sobie, żeby z roku na rok liczba pań w naszym sporcie ciągle rosła”. 

Najnowsze

Stylizacja świąteczna – z detalem motoryzacyjnym

Święta to czas, który większość z nas spędza ze swoją rodziną lub przyjaciółmi. Okazje tego typu bardzo często wymagają od nas bardziej oficjalnego stroju. Jak w takiej sytuacji podkreślić swoje zamiłowania do motoryzacji?

Kolor czarny dla większości z nas jest najwierniejszym przyjacielem, tak więc w stylizacji świątecznej do cekinowej sukienki i wysokich obcasów dodajmy mały, biżuteryjny drobiazg w postaci wisiorka z silnikiem motocyklowym. Nikt nie będzie miał wątpliwości co jest najbliższe naszemu sercu.

Sukienka – Vila

Buty – Iron Fist

Torebka – Alexander McQuenn

Wisorek – Ebay

Lakier – Inglot

Pomadka – Clarins

Najnowsze

Fotoreportaż z montażu ogrzewania postojowego Webasto – galeria

W punkcie serwisowym, gdzie montowałyśmy nasze ogrzewanie postojowe Webasto do redakcyjnego Renault zrobiłyśmy fotoreportaż, pokazując z bliska urządzenie i miejsca jego instalacji w samochodzie.

Czas montażu ogrzewania to około 1 dnia. Dla użytkownika ważna jest wiedza, że ma:

w komorze silnikowej:
– bezpiecznik przedziału pasażerskiego
– bezpiecznik urządzenia Webasto

przy zespole bezpieczników fabrycznych:
– bezpiecznik sterowania Thermo Call3 Webasto
– bezpiecznik wentylacji

Po odbiorze auta z zamontowanym Webasto trzeba pamiętać, żeby przed opuszczeniem samochodu i wyłączeniem zapłonu ustawić pokrętło (regulator) temperatury wewnątrz pojazdu na maksymalnie ciepłą temperaturę, a kierunek nadmuchu powinien kierować nawiew na szyby i ewentualnie na środek kabiny pasażerskiej.

W przypadku naszego urządzenia Webasto można nim sterować zdalnie za pomocą telefonu komórkowego (lub stacjonarnego z funkcją wybierania tonowego). Możliwy jest wybór czasu działania układu ogrzewania / wentylacji, a także zaprogramowanie momentu uruchomienia systemu w ciągu najbliższej doby. Do korzystania z takiej możliwości jest potrzebna karta SIM, przy czym należy pamiętać, że przy uruchamianiu modułu telefonicznego w aucie wszystkie dane zapisane na karcie SIM zostaną usunięte (dlatego należy kupić nową kartę).

Zaleca się, żeby zapobiec rozładowaniu akumulatora, ustawić czas grzania równy czasowi jazdy po nagrzaniu pojazdu. W przypadku czasu jazdy około 30 minut, ustawić grzanie również na 30 minut.

Moduł telefoniczny jest fabrycznie ustawiony na 60 minut grzania, ale można go ustawiać w zakresie od 1 do 999 minut. Możliwy jest też tryb stałego grzania (tryb ciągły).

Najnowsze

Volvo dba o bezpieczeństwo rowerzystów – film

Dbałość Volvo o bezpieczeństwo nikogo już dzisiaj nie dziwi. Tym razem opracowano pierwszy na świecie system detekcji rowerzystów, składający się m.in. z kasku wyposażonego w nadajnik. Samochód automatycznie zahamuje, jeśli jego system wykryje ryzyko potrącenia rowerzysty.

W krajach skandynawskich, ale także w Niemczech czy Holandii, rowery używane są nie tylko rekreacyjnie, ale jako zwykły, bardzo popularny środek transportu. Mimo, że w Polsce ten sposób komunikacji jest mniej popularny, w 2013 roku na naszych drogach zginęło 317 osób. Volvo chcąc zmienić te niepokojące statystyki stworzyło specjalny system bezpieczeństwa, angażując w ten projekt producenta kasków POC i koncern telekomunikacyjny Ericsson. Szwedzka marka opracowała technologię, dzięki której samochód będzie komunikował się z systemem zamontowanym w specjalnym kasku rowerowym. Pozwoli to na wzajemne wczesne wykrywanie niebezpiecznych sytuacji drogowych. Już wcześniej samochody z systemem City Safety zostały wyposażone w funkcję CDS (Cyclist Detection System), która dzięki zamontowanym czujnikom może wykrywać rowerzystów. Aby technologia zadziałała poprawnie, rower musi być wyposażony w czerwone światło odblaskowe, a różnica prędkości między samochodem i rowerem nie może przekroczyć wartości krytycznej.

Aby korzystać z nowej technologii rowerzysta oprócz posiadania specjalnego kasku musi jedynie zainstalować w smartfonie jedną z aplikacji treningowych, np. Strava, która będzie określać jego lokalizację. Z kolei położenie samochodu Volvo będzie zapisywane w internetowej chmurze, stworzonej przez firmę Ericsson. Stąd też Volvo będzie czerpać informacje o zbliżającym się rowerzyście. Jeśli system wykryje ryzyko kolizji, obaj użytkownicy zostaną o tym zaalarmowani. Kierowcy samochodu wyświetli się ostrzeżenie na wyświetlaczu HUD na przedniej szybie. Rowerzysta zostanie natomiast zaalarmowany za pomocą sygnałów świetlnych emitowanych przez urządzenie umieszczone w kasku.

Mercedes-Benz EQC 4x4² – elektryczny monster truck

Nowy system bezpieczeństwa zostanie zaprezentowany publicznie po raz pierwszy w trakcie targów Consumer Electronics Show 2015, które odbędą się 6 – 9 stycznia 2015 r. w Las Vegas.

Najnowsze

Ogrzewanie postojowe – luksus czy przydatne uzupełnienie wyposażenia?

Ogrzewanie postojowe kojarzy się przede wszystkim z komfortem wejścia do ciepłego samochodu w zimny dzień. Jak jednak dowodzą stosowane w samochodach różnych marek przemyślane rozwiązania konstrukcyjne, rozwiązanie to niesie za sobą wiele więcej korzyści niż tylko tę jedną.

Układ ogrzewania postojowego umożliwia ogrzanie, ale także i przewietrzenie kabiny samochodu, by osiągnąć w niej optymalną temperaturę bez konieczności uruchamiania silnika. Dzięki temu możliwe jest przygotowanie kabiny do wejścia kierowcy i pasażerów z wyprzedzeniem i bez długotrwałego postoju samochodu z włączonym silnikiem, co jest bardzo szkodliwe dla środowiska i zabronione przez przepisy ruchu drogowego.

Osiągnięcie właściwej temperatury kabiny przed ruszeniem w drogę ma znaczący wpływ nie tylko na komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy. Zapobiega się w ten sposób problemowi zamarzniętych lub zaparowanych szyb, które w zimne dni radykalnie pogarszają widoczność kierowcy. Rozwiązanie to kojarzy się przede wszystkim ściśle z okresem zimowym, tymczasem w naszym klimacie niczym niezwykłym nie są przymrozki na przykład w październiku czy kwietniu, kiedy ogrzewanie takie również okazuje się nieocenione. Równocześnie ten sam układ wyposażony jest w funkcję zdalnej wentylacji, pozwalającej latem przewietrzyć kabinę zaparkowanego na słońcu samochodu, zapobiegając jej przegrzewaniu. Ostatecznie, korzyści z tej funkcji można odnosić przez wszystkie cztery pory roku.

Ogrzewanie postojowe eliminuje też konieczność noszenia w samochodzie grubej odzieży zimowej, która zwiększa luz napinaczy pasów bezpieczeństwa, ograniczając ich skuteczność wskutek niewłaściwego przylegania pasów do ciała. Pozostanie w lżejszych ubraniach mniej krępuje ruchy kierowcy, który może szybciej i swobodniej reagować na sytuację na drodze.        

Układ ogrzewania postojowego dba o to, by nie wykorzystać ostatnich zasobów samochodu – nie włączy się, jeśli poziom naładowania akumulatora lub paliwa w baku jest za niski.

W samochodach osobowych stosowany jest układ z ogrzewaniem cieczy płynu chłodzącego, który niesie jedną, ale bardzo ważną przewagę: zdolność do rozgrzania silnika. Oprócz regulacji temperatury kabiny, układ ten wykorzystywany jest także do odpowiedniego przygotowania jednostki napędowej w chłodne dni, co niesie za sobą szereg ważnych korzyści: praca zimnego silnika zwiększa jego zużycie i wiąże się z większą emisją szkodliwych składników spalin.

Przy ogrzewaniu postojowym w znaczący sposób zmniejsza się także zużycie paliwa, które w zimne dni rośnie ze względu na powolne osiąganie przez silnik odpowiedniej temperatury pracy – dzięki ogrzewaniu postojowemu czas ten się bardzo skraca. W układach tego rodzaju do zmiany temperatury stosuje się płyn chłodzący oddający ciepło wewnątrz obiegu obejmującego komorę silnika oraz układ przewietrzania i ogrzewania kabiny. W praktyce zespół ogrzewania postojowego to małe i zwarte urządzenie montowane pod maską samochodu. Jego najważniejszym elementem jest komora spalania, do której własna dmuchawa układu dostarcza powietrze potrzebne do spalenia paliwa, które z kolei trafia tu poprzez własną pompę. Paliwo pochodzi z baku samochodu – bardzo zbliżone konstrukcyjnie są układy niezależnego ogrzewania wykorzystujące benzynę lub olej napędowy. Jedna i druga mieszanka jest zapalana samoczynnie w rozgrzanej świecą żarową komorze od jej gorących ścianek, a powstałe w ten sposób spaliny są odprowadzane oddzielnym układem wydechowym systemu. Powstałe w procesie spalania ciepło ogrzewa za pośrednictwem wymiennika ciepła ciecz przepływającą przez obieg płynu chłodzącego. Urządzenie wyposażone jest także w tłumiki, by jego praca była cicha i dyskretna. Ogrzewanie można włączać przełącznikiem znajdującym się na desce rozdzielczej samochodu lub, zależnie od wersji, planować jego działanie z użyciem wyświetlacza lub poza samochodem, pilotem do zdalnego sterowania.

Układ ogrzewania postojowego jest odpowiednio dostosowany do wykorzystania typu paliwa, którym napędzany jest samochód: w przypadku silników wysokoprężnych następuje wstępne ogrzanie oleju napędowego, tak by ograniczyć powstanie dymu przy rozpoczęciu pracy układu.

Ogrzewanie postojowe można zamontować w autoryzowanym warsztacie (galeria zdjęć tutaj, film z montażu tu), lub kupić auto w salonie z odpowiednim wyposażeniem. Na przyszład Skoda korzysta obecnie z nowoczesnego modelu ogrzewania postojowego z ogrzewaniem płynu chłodzącego Thermo Top V. Dostępny jest jako opcja wyposażenia modeli Octavia, Yeti i Superb. Można go wzbogacić o bardzo przydatną funkcję zdalnej obsługi, dzięki której na przybycie kierowcy i pasażerów można przygotować odpowiednią temperaturę kabiny i komory silnika bez konieczności zbliżania się do samochodu. Ceny tej opcji zostały skalkulowane na atrakcyjnym poziomie 4000 złotych dla modeli Octavia i Superb oraz 3 500 lub 4 200 złotych dla modelu Yeti.

Oceniając przydatność tego elementu wyposażenia opcjonalnego, warto pamiętać o wszystkich czynnikach, na które ma ono wpływ, i zaletach, jakie niesie ze sobą jego stosowanie.

Zobacz też:
montaż ogrzewania postojowego Webasto – film
montaż ogrzewania postojowego – fotogaleria i praktyczne wskazówki użytkowania
ogrzewanie postojowe sposobem na udany wyjazd
ogrzewanie postojowe Webasto – testujemy aplikację na telefon Thermo Call
dlaczego warto zamontować ogrzewanie postojowe – opinia redakcji Motocaina.pl

Najnowsze