Ewa Kania

Kierowcy ciągle nie rozumieją zasady kąta prostego. Mandat to 2000 zł, drugi już 4000 zł

To jedna z ważniejszych zasad, jaką powinni przestrzegać kierowcy. Mimo to część kierowców ją ignoruje, a część w ogóle o niej nie słyszała. Na czym polega zasada kąta prostego i dlaczego za jej łamanie grożą tak wysokie mandaty?

Spis treści

Na czym polega zasada kąta prostego?

Zasada o której mówimy dotyczy przejazdów kolejowych i umieszczonych na nich szlabanów. Stojąca przed przejazdami sygnalizacja świetlna powinna być wystarczającą informacją dla kierowców na temat tego, kiedy nie powinni wjeżdżać na tory, ale dla bezpieczeństwa blokuje się też wjazdy na przejazd. Związany jest z nimi nawet osobny przepis Kodeksu drogowego (art. 28, ust. 3, pkt. 1):

Kierującemu pojazdem zabrania się objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone.

Kluczowe są ostatnie słowa tego zapisu. Ilu kierowców czeka, gdy rogatki zaczęły się już podnosić, do ich całkowitego podniesienia? Wielu rusza, kiedy tylko zdoła pod nimi przejechać, a policja tylko na to czeka. Jeśli zapory nie ustawią się w pionie pod kątem 90 stopni, mandat mamy murowany.

Mandat za wjechanie na przejazd kolejowy w 2024 roku

Sytuacji, w których można dostać mandat na przejeździe kolejowym jest zresztą znacznie więcej. Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, kierującemu zabrania się także:

  • wjeżdżania za sygnalizator wyświetlający czerwone światło
  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy
  • wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim
  • omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu

Trzech złodziei rzuciło się na kierowcę Bentleya. Takiego obrotu spraw nie przewidzieli

Kary na przejeździe kolejowym są wyjątkowo wysokie, ale trudno się temu dziwić. Ignorowanie sygnalizacji świetlnej na przejeździe lub opuszczanych zapór nie raz doprowadzało do poważnych wypadków, również śmiertelnych. Ponadto każdy incydent na przejeździe kolejowym to problemy w ruchu pociągów i konieczność interwencji służb.

Dlatego łamanie takich przepisów, jak wjeżdżanie na czerwonym świetle na przejazd kolejowy lub ruszenie zanim zapory się w pełni podniosą, oznacza karę w wysokości 2000 zł oraz 15 punktów karnych. Jeśli kierowca ponownie popełni takie wykroczenie w ciągu dwóch kolejnych lat, zapłaci już 4000 zł, zgodnie z zasadą recydywy.

Mandat na przejeździe kolejowym można dostać łatwiej niż sądzisz

Otrzymanie takiej kary staje się coraz bardziej realne. Policjanci coraz częściej obserwują okolice przejazdów kolejowych, a do kontrolowania kierowców wykorzystywane są także drony.

Również PKP obejmuje coraz większą liczbę przejazdów kolejowych monitoringiem i zgłasza policji zarejestrowane wykroczenia. Nie ma się co dziwić, ponieważ nieprzestrzeganie przepisów takim miejscu, to przepis na tragedię. Co Polacy wyprawiają na przejazdach kolejowych, można zobaczyć w poniższej kompilacji nagrań z tych miejsc.

Komentarze:

Nah - 26 marca 2024

Panie autor, może Pan nie wiesz ale rogatki, szlabany czy zapory przy przejazdach kolejowych, które podnoszą się do kąta prostego można policzyć na przysłowiowych palcach u ręki. Więc nie wymyślaj Pan zasad „kątowych” które nie istnieją. Proponuję jeszcze jakiś cosinus albo tangens dołożyć, żeby brzmiało „mądrzej”…

Odpowiedz

Ktosiowaty - 27 marca 2024

Jesteś w błędzie – nie wszystkie. W KD nie ma ani słowa o podniesieniu zapór do kąta 90st. Jest powiedziane, że zapory mają zostać podniesione i sygnalizator ma zakończyć wyświetlanie czerwonego światła. Czyli jeśli widzę iż zapory się zatrzymały (nie podnoszą się dalej) i sygnalizator zgasł to mogę jechać. U mnie w miejscowości jakbym miał czekać na ustawienie zapór pod kątem 90st to mógłbym sobie czekać i czekać, i czekać, i czekać, i czekać….. Nigdy nie miały i nie mają 90st. I to widać bez przykładania kątomierza.

Odpowiedz

Paweł - 27 marca 2024

Podniesienie zapory i wyłączenie czerwonego światła na sygnalizatorze stanowi otwarcie przejazdu.

Odpowiedz

Misiek - 27 marca 2024

Jesteś w błędzie,wszystkie się otwierają do 90°.

Odpowiedz

Efemeryd - 26 marca 2024

W tym kraju obywatel jest dla Policji a nie Policja dla obywatela! Właśnie nastała nam Jaśnie Żydokomuna 2
Pani Szczepkowska muszę Pani ogłosić, że Komuna wróciła!

Odpowiedz

Przejazd Ząbki-Zielonka - 28 marca 2024

U mnie jest przejazd kolejowy i wpierw zaczynają się opuszczać rogatki a dopiero po 5 sek. zaczyna pulsować sygnalizacja. Jakieś debile to ustawiają a potem nieszczęście gdy zdezorientowany kierowca rusza i nie wie czy ma depnąć czy stanąć zaliczając szlaban na dachu!

Odpowiedz

Stanisław ciura - 26 marca 2024

Co mam zrobić, gdy widać na oko,że zapory nie podniosły się do wymaganego pionu, a za mną stoi i czeka na wjazd na przejazd sześć aut?

Odpowiedz

Kierowca - 27 marca 2024

Przede wszystkim to droga przecinająca tory powinna być położona pod kątem prostym.
GDY SKRZYŻOWANIE JEST POD KĄTEM:
Kierowca ciężarówki siedzący za kierownicą w żaden sposób patrząc w prawo nie zobaczy czy nadjeżdża pociąg. JEST TO NIEMOŻLIWE!!! Chyba że usiądzie na miejscu pasażera.
W Czechach droga wywija tak że jest prostopadle do torów kolejowych, ale w Polsce to inżynierowie, drogowcy itd. to już nie potrafią takiej drogi zrobić.

Odpowiedz

Archanioł - 26 marca 2024

poczekać, staleś5_10min, 30sek cie nie zbawi

Odpowiedz

realista - 26 marca 2024

To prawda, coś się wymaga, co nie jest możliwe do wykonania.

Odpowiedz

Jerzy Wtowierzy - 26 marca 2024

Oni mają rację z tymi nowymi nieprzyjemnościami za łamanie zasad, obserwuję co raz więcej bezmyślnych manewrów zagrażających zdrowiu i życiu.

Odpowiedz

Efemeryd - 26 marca 2024

W tym kraju obywatel jest dla Policji a nie Policja dla obywatela! Właśnie nastała nam Jaśnie Żydokomuna 2
Pani Szczepkowska muszę Pani ogłosić, że Komuna wróciła!

Odpowiedz

Jacek Gruszka - 26 marca 2024

Czekaj. Jeśli masz dużo pieniędzy i życie w zapasie. Śmiało ruszaj. Twój wybor

Odpowiedz

Jaskolka - 26 marca 2024

Zasada kąta prostego? Co za bzdura. Połowa rogatek tak się nie podnosi. Dalsze 25% jest uszkodzone w taki czy inny sposób. Dodatkowo kierowcy i przedewszystkim piesi z dwoma zwojami muzgowymi. I o wypadek nie trudno. Ale tylko kierowca jest do zidentyfikowania i skrojenia. Obecny taryfikator bardziej wygląda na żebranie o kasę niż bezpieczeństwo.

Odpowiedz

Kara - 28 marca 2024

Nooo. Notatki z kątem prostym zostały w szkolnym zeszycie 😆

Odpowiedz

Misiek - 27 marca 2024

Bzdury wypisujecie,jak przejeżdżacie jeszcze w trakcie podnoszenia notatek to nigdy nie zobaczycie kąta prostego.Nie ma na sieci PKP innej możliwości,a potem płaczecie że was miśki kroją.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze