Zanim kupisz auto dowiedz się o wartości rezydualnej
Przy wyborze nowego auta warto pomyśleć także o jego wartości rezydualnej, czyli sumie, za którą można je sprzedać po kilku latach eksploatacji. Im jest ona wyższa, tym niższa utrata wartości, czyli mniej będzie kosztował nas samochód w całkowitym rozrachunku.
Jak pokazują wyniki badania Instytutu Millward Brown przeprowadzonego na zlecenie marki Volkswagen w październiku 2016 roku, polscy kierowcy nie zwracają większej uwagi na utratę wartości. W rankingu najważniejszych elementów branych pod uwagę podczas kupna nowego auta znalazła się ona na ostatnim, 11. miejscu. W tym zestawieniu wygrywa cena przed marką i modelem samochodu oraz parametrami technicznymi. Z drugiej strony, gdy spojrzymy na deklaracje ankietowanych, okaże się, ze co drugi jest skłonny zapłacić więcej za samochód, który „trzyma wartość” i w przyszłości będzie można odsprzedać go za atrakcyjną cenę. Aż 67 proc. ankietowanych twierdzi, że Volkswagen jest marką, która traci niewiele na wartości, a trzech na czterech kierowców uważa, że łatwo sprzedać używanego Volkswagena, bo na te auta jest duży popyt.
Eksperci są zdania, że utrata wartości to największa część łącznych kosztów utrzymania auta. Dane o utracie wartości publikują wyspecjalizowane firmy, m.in. Eurotax. „Do wyliczenia wartości rezydualnej bierzemy pod uwagę pozycję marki i modelu na rynku, parametry użytkowe, cenę, plany sprzedażowe, a także takie elementy, jak na przykład to, czy importer ma rozbudowaną sieć serwisową i jak będzie wyglądała sytuacja w segmencie za kilka lat” – wylicza Paweł Grabarczyk, dyrektor handlowy Eurotaxu. „W analizach uwzględniamy przyszłą wartość wskaźnika ’popyt i podaż’ jako ważny element powstawania ceny transakcyjnej” – dodaje.
O popularności samochodu na rynku wtórnym świadczy zainteresowanie używanymi egzemplarzami. Popyt i podaż można oszacować analizując oferty sprzedaży aut z drugiej ręki.
Kupując nowy samochód należy brać pod uwagę wiele czynników mających wpływ na koszty eksploatacji, w tym wartość rezydualną.
Najnowsze
-
Renault 5 o włos od wygranej! Jak Fiat Panda odniósł zwycięstwo w najważniejszym polskim konkursie Car of the Year?
Mokry Tor Modlin, sześć finałowych modeli i jedna zwycięska tytułowa statuetka. Zdradzamy kulisy decyzji jury, emocje podczas jazd testowych i powody, dla których to właśnie Panda okazała się bezkonkurencyjna. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
Za co można dostać mandat na 30 tys. zł? Najwyższe kary, jakie można dostać w Polsce
-
Uważaj na znak D-13 – to podpucha, na którą łapie się wielu kierowców.
Zostaw komentarz: