Z kat. B na motocyklu, także z manualną skrzynią?

W Senacie przegłosowano poprawki do nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami. Zakładają one min., że osoby posiadające od 3 lat prawo jazdy kategorii B będą mogły jeździć motocyklami o pojemności do 125 cm nie tylko z automatyczną, ale także manualną skrzynią biegów.

Nowelizacja ustawy przewiduje ustanowienie dla osoby posiadającej, co najmniej od trzech lat prawo jazdy kategorii B, uprawnienia (bez zdawania egzaminu) do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 15 KM i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającej 1/10 kW/kg oraz z automatyczną skrzynią biegów

Kawasaki KLX 125 – z manualna skrzynią biegów.
fot. Kawasaki

Podczas debaty o poprawkach do nowelizacji, wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz wyjaśnił:

– Otóż komisje sejmowa i senacka – a Sejm podzielił opinię komisji sejmowej – stwierdziły, że umożliwienie wejścia w życie tego rozwiązania, jeżeli chodzi także o motocykle zaopatrzone w skrzynię tradycyjną, nie powinno nastąpić, a to ze względu na bezpieczeństwo. Obsługa takiego motocykla wymaga pewnego przeszkolenia, uczestnictwa w określonych kursach itd. Posłowie stwierdzili, że skrzynia automatyczna nie stwarza takiego niebezpieczeństwa i że to jest możliwe. (…) Były też często takie wypowiedzi, żebyśmy nie robili takiego państwa już trochę policyjnego, w którym wszystko musimy zapisać, nakazać itd., i żeby trochę tej odpowiedzialności… Jeżeli ktoś już od kilku lat ma prawo jazdy kategorii B, to nie jest osobą, która nic nie wie na temat tego, co się dzieje na polskich drogach i jak powinien wyglądać ruch na tych drogach.

Kontrowersyjna była wypowiedź Senatora Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego:

– Ja ze swojego doświadczenia powiem (…), że jeszcze nie spotkałem ani jednego motocyklisty, który jeździłby zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Dlatego też wszystkie ograniczenia, które mamy zamiar stosować w ruchu pojazdów jednośladowych, są w moim przekonaniu pożądane. I być może potrzeba ich jeszcze więcej. No chyba, że doczekamy się tego, że raptem wszyscy motocykliści, albo przynajmniej znaczna ich część, zaczną przestrzegać przepisów ruchu drogowego.

Z kolei senator Jan Maria Jackowski podkreślał, że taki przepis faworyzuje producentów jednośladów z automatyczną skrzynią biegów, a także broni wolności wyboru typu jednośladu:

– Czy według pana ministra nie należałoby jednak rozważyć zostawienia obywatelowi dowolności? Jeżeli czuje się na siłach jeździć z manualną skrzynią biegów – a przypomnijmy, że w motocyklu zmiana biegu w trakcie jazdy jest znacznie łatwiejsza niż w samochodzie – pozwólmy mu na to w ramach kategorii B. Jeżeli nie czuje się na siłach, woli skuter – skuter ma wiele plusów – no to sobie kupi motocykl z automatyczną skrzynią biegów. I w ten sposób zostawilibyśmy obywatelowi prawo decydowania, a nie stosowali restrykcyjne przepisy – mówił Senator i zgłosił poprawkę o dopuszczeniu skrzyni manualnej, która została przyjęta przy jednym głosie sprzeciwu.

Łącznie senatorowie wprowadzili 14 poprawek, dotyczą one min. jawności pytań egzaminacyjnych. Z tymi zmianami nowelę poparło 51 senatorów, przy braku głosów przeciwnych i 21 wstrzymujących.

Teraz nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami wróci do Sejmu na głosowanie, a następnie trafi do prezydenta. Podpisana przez niego, zacznie obowiązywać 30 dni później.

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

I co z tą poprawką dot. skrzyni biegów w motorach do 125? Przeszła?

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze