Z frontu F1

Pomimo prawie miesięcznej przerwy wakacyjnej w sezonie F1 jaka wlaśnie się rozpoczęła nie brakuje codziennie nowych wiadomości. Oto kilka z nich.

Mistrz trenuje

Na torze w Mugello pojawił się w piątek 31 lipca br. Michael Schumacher. Niemiecki kierowca zgodnie
z regulaminem nie mógł testować F60 czyli tegorocznego samochodu zespołu Ferrari.
Schumi po trzyletniej przerwie, próbował więc swoich sił w bolidzie z 2007 roku.
Zobaczmy więc jak mu poszło…

 

Ferrari prosi o zrozumienie

Ferrari tymczasem wystąpiło do FIA i zespołów F1 z prośbą o pozwolenie na przeprowadzenie przez Schumachera jednodniowego testu w samochodzie F60. John Howett wiceprezydent FOTA stwiedził, że w sportowym geście teamy wyrażają zgodę na taką próbę, licząc, że włoski zespół nie wykorzysta jej do przeprowadzenia prac dotyczących ewentualnych zmian technicznych, a jedynie  do umożliwienia siedmiokrotnemu Mistrzowi Świata zapoznania się z obecnie używanym samochodem.

FIA nie odpowiedziała jeszcze na prośbę Ferrari, za to zamierza się przyjrzeć ogumieniu jakiego używał Schumacher podczas testu w Mugello. Niemiecki kierowca oświadczył, że są to opony stosowane w serii GP2 i trudno je nawet porównywac z używanymi obecnie w F1 slickami.

Twórca szwajcarskiego zespołu po oświadczeniu BMW

Peter Sauber, twórca szwajcarskiego zespołu
i właściciel 20% udziałów w BMW Sauber F1 Team powiedział, że użyje wszelkich swoich kontaktów, aby pomóc ocalić miejsca pracy ludzi zatrudnionych w Hinwill. Jak stwierdził, nie gwarantuje to jednak niczego, ponieważ tylko BMW może zdecydować jak postępować w sytuacji wycofania zespołu z F1. Dodał też, że środowe oświadczenie bawarskiego koncernu było dla niego zupełnym zaskoczeniem ale nie wyklucza rozwiązania jakie przyjęto w przypadku Hondy – Brawna. Sauber zaprzeczył jednak jakoby miał zamiar stanąć na czele ewentualnie stworzonego zespołu i nadmienił, że pozostało bardzo niewiele czasu na znalezienie odpowiedniego rozwiązania. Optymistycznie brzmi jednak także jego stwierdzenie, że „podczas swojej 17-letniej obecności w F1 rozwiązywał większe problemy „.

 

Najnowsze

Motocykl Pumy

Karl Sanders, student Uniwersytetu Coventry zaprojektował koncepcyjny motocykl sygnowany logiem marki Puma. Dziki kot wyjątkowo urodziwie prezentuje się na obudowie silnika prototypowej maszyny. Zobacz film!

fot. Karl Sanders

Puma jest nie tylko producentem odzieży i butów sportowych, ale też ubiorów motocyklowych. Wyposaża np. zawodników Ducato MotoGP. Koncept motocykla projektowanego dla marki Puma zrodził się w głowie młodego designera – Karla Sandersa, który przelał go na papier w swojej pracy dyplomowej, studiując na kierunku Transport and Product Design na brytyjskim Uniwersytecie Coventry.

– Pomyślałem, że naturalnym i przyszłościowym kierunkiem rozwoju tej marki – mówi Motocainie.pl Karl – byłaby produkcja jej własnego motocykla drogowego. Projekt łączy w sobie formy i tekstury, które można odnaleźć w obecnych produktach Pumy. Rama motocykla na przykład odzwierciedla linie logo Pumy, charakterystyczne dla tego znaku towarowego, grill motocykla zawiera kształty, które można znaleźć w kolekcji Puma Cell, natomiast bieżnik opon inspirowany był wzorem podeszwy butów – objaśnia Karl.

Projekt zebrał najwyższe laury podczas Coventry University Degree Show 2009. Trzeba przyznać, że wygląda bardzo intrugująco, choć niektórzy doszukują się w nim podobieństwa do jednośladów Brammo Enertia. Maszyna autorstwa Sandersa ma być jednak napędzana konwencjonalnym silnikiem spalinowym.
 
Nam takie oblicze „dzikiego kota” zdecydowanie przypadło do gustu.

Najnowsze

Protest motocyklistów na A4

Motocykliści uważają, że stawki jakie płacą za przejazd autostradą są niesprawiedliwe i nie powinny wynosić tyle samo, co za samochody. W związku z tym zaplanowali protest na autostradzie A4. W efekcie setka motocyklistów blokowała bramki wjazdowe na autostradę od strony Krakowa.

Protest polega na skrupulatnej opłacie w bilonie o bardzo drobnym nominale
Fot. PAP

Motocykliści zablokowali cztery pasy, a pozostałymi dwoma ruch odbywał się normalnie. Gdy policja zaczęła kontrolować sytuację ruch został skierowany na inne drogi, między innymi na Olkusz i Krzeszowice.

Na początku protestu zapanował zupełny chaos. Motocykliści kierowani byli na jeden pas, jednak kilkudziesięciu z nich przedostało się do pozostałych bramek, skutecznie blokując ruch. Przed wjazdem na A4 utworzył się więc kilkusetmetrowy korek. Policjanci nie wiedzieli co robić, a motocykliści skutecznie ich omijali, efektywnie hamując przejazd pojazdów.

Protest polegał na podjeżdżaniu sporej liczby motocyklistów do bramek i skrupulatnym, powolnym liczeniu pieniądzy w celu uiszczenia opłaty za przejazd. Następnie, zgodnie z przepisami, użytkownicy jednośladów mieli dojechać do kolejnych bramek i powtórzyć operację zjeżdżając z płatnego odcinka. Niektórzy z protestujących przygotowali kwotę 6,50 złotych w monetach jednogroszowych.

Do końca nie wiadomo, kto może zadecydować o obniżeniu stawki za przejazd autostradą. Rozbieżne zdania mają Stalexport, GDDKiA oraz Ministerstwo Infrastruktury.

Dziś rano grupa małopolskich i śląskich motocyklistów zaniosła do siedziby Stalexportu (koncesjonariusz autostrady A4) petycję z wnioskiem o obniżenie lub zlikwidowanie opłat dla motocykli. W niektórych karajach europejskich rzeczywiście opłaty dla motocykli są niższe niż dla samochodów osobowych.

Rozporządzenie z 2004 roku wprowadza na autostradzie podział pojazdów na 5 grup, do pierwszej z nich klasyfikując motocykle i samochody osobowe. Zmianę wysokości opłat pozostawia się w gestii koncesjonariusza autostrady (w tym wypadku Stalexportu), w porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Koncesjonariusz autostrady ma możliwość wprowadzenia bonifikaty, która podlegałaby uzgodnieniu z GDDKiA.
– Można w tym celu wprowadzić subkategorię – uważa Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
Jednak rozporządzenie nie wspomina o takiej opcji. Nie słyszeli o niej także przedstawiciele Stalexportu i GDDKiA.
– Sam jestem motocyklistą i mogę się z tymi postulatami zgodzić lub nie, ale GDDKiA nie ma mocy obniżenia opłat. Wiąże się to ze zmianą prawa, a to jest w gestii ministerstwa – mówi Artur Mrugasiewicz z biura prasowego Ministerstwa Infrastruktury.
Wg Karpińskiego jest jeszcze druga opcja.
– Znowelizowana ustawa o autostradach płatnych zawiera inaczej określone kategorie. Spółka – koncesjonariusz może przedstawić zmiany oparte na nowej ustawie. Jeśli będą one chronić interes Skarbu Państwa, możliwa jest zmiana – wyjaśnia.
– Owszem, ale w nowelizacji jest zapis, że nie dotyczy ona już podpisanych umów. Czyli tej z nami, oraz na płatnych odcinkach A1 i A2 – odpowiada Alicja Rajtar ze Stalexportu.

Najnowsze

Ciągle z kontraktem ale gotowi do rozmów

Po środowym oświadczeniu BMW o decyzji wycofania się z Formuły 1 rozpoczęły się dyskusje co stanie się z zespołem i jego członkami.

Robert Kubica
fot. BMW

Daniele Morelli menadżer Roberta Kubicy oświadczył, że mimo kontraktu Polaka z zespołem do końca 2010 roku kierowca jest oczywiście w tej sytuacji gotowy do rozmów z innymi teamami. Nadmienił on jednocześnie, że obydwaj będą wspierać właściciela 20% udziałów niemiecko – szwajcarskiego zespołu Petera Saubera w jego ratowaniu.

 

 

 

Christian Klien
fot. autorka

Christian Klien kierowca testowy BMW Sauber 
w rozmowie z jednym z niemieckich portali wyraził nadzieję, że zespół nie przestanie istnieć. Stwierdził również, że podobnie jak to było w przypadku Hondy i Brawn GP jest w stanie wyobrazić sobie, że team może znaleźć nabywcę. Spekuluje się także, że kandydatem do dokonania przejęcia może być partner BMW Sauber malezyjska firma Petronas. Czy Peter Sauber chciałby wrócić do prowadzenia założonego przez siebie w 1993 roku zespołu, to już zupełne inne pytanie.

Najnowsze

FOTA wspiera szwajcarski zespół

Stowarzyszenie Zespołów Formuly 1 zareagowało na decyzję BMW o odejściu z Formuły 1.

Sekretarz generalny FOTA powiedział w swoim oświadczeniu, że jego członkowie konsultują się ze sobą w sprawie wsparcia dla BMW Sauber. Zespoły gotowe są zapewnić każdą możliwą pomoc szwajcarskiemu zespołowi, aby mógł on kontynuować swój udział w Formule 1.

FOTA potwierdziła także swoje zaangażowanie w prace dotyczące zmian regulaminu współzawodnictwa w F1. Obejmują one propozycje wystawiania trzech samochodów przez najlepsze teamy. W oświadczeniu zaznaczono również, że dla Stowarzyszenia bardzo ważne jest podniesienie zaangażowania kibiców i widowiskowości zawodów. Ponownie podkreślono potrzebę stabilizacji sytuacji  w Formule 1.

Najnowsze