Z czym kojarzą nam się popularne marki samochodów?

Europejski Fundusz Leasingowy przeprowadził badanie, którego celem było sprawdzenie, z jakimi cechami kojarzą się nam najpopularniejsze marki samochodów. Mercedesa postrzegamy jako lidera pod względem komfortu i elegancji, Volvo łączymy z bezpieczeństwem, a Toyota to synonim nowoczesności i niezawodności. Czego jeszcze się dowiedzieliśmy?

W jaki sposób zrealizowano badanie?

Opinie Polaków na temat skojarzeń z markami aut pozyskano w badaniu metodą internetowej ankiety (CAWI). Wzięło w nim udział 1015 respondentów, którzy otrzymali kwestionariusze do wypełnienia w październiku 2019 roku. Uczestnikom badania przedstawiono 16 popularnych marek: BMW, Fiat, Audi, Mercedes, Toyota, Škoda, Seat, Volkswagen, Opel, Honda, Ford, Peugeot, Dacia, Alfa Romeo, Renault i Volvo. Mogli przypisać maksymalnie 3 spośród nich do poszczególnych cech – elegancja, szybka jazda, bezpieczeństwo, niezawodność, auto służbowe, rodzina, komfort i nowoczesność.

Wyniki badania percepcji marek samochodowych

Przedstawiamy najważniejsze wyniki i wnioski z badania w odniesieniu do każdej z rozpatrywanych cech.

Elegancja

Najbardziej eleganckim samochodem w percepcji Polaków okazał się Mercedes – marka ta została wskazana przez niemal co trzeciego respondenta. Taki wynik nie powinien nikogo dziwić, gdyż pojazdy tego niemieckiego producenta od wielu lat wyróżniają się luksusowym wyglądem, czego dobrym przykładem jest słynny Mercedes S-klasy czy model 300SL Gullwing, umieszczony przez magazyn Autocar na liście dziesięciu najładniejszych samochodów wszechczasów. Drugie miejsce przypadło marce Audi (17% wskazań), a podium zamknęło BMW (13%). W czołowej piątce najbardziej eleganckich samochodów według Polaków znalazły się jeszcze marka Volvo (11% wskazań) oraz Alfa Romeo (10%).

Wyniki badania pokrywają się z danymi Instytutu Badań Motoryzacyjnych Samar, dotyczącymi rejestracji przez Polaków aut z segmentu premium. W zestawieniu tym również pierwsze miejsce przypadło Mercedesowi (19 653 rejestracje), na drugim miejscu uplasowała się marka BMW (18 290 rejestracji), a na trzecim Audi (15 602 rejestracje). To właśnie pojazdami tych trzech marek najczęściej podróżują najważniejsi polscy politycy.

Szybka jazda

Bezkonkurencyjna w badaniu pod względem szybkości jazdy okazała się marka BMW, którą wskazało 31% respondentów. Za jej plecami uplasowały się samochody Audi (20% wskazań) oraz Honda (13%). Pojazdy tych trzech marek często pojawiają się na torach podczas sportowych wyścigów samochodowych, np. Formuły 1, WRC, ERC czy DTM. Polacy mogą również kojarzyć BMW z szybkością dzięki temu, że w latach 90. masowo sprowadzano z Niemiec do naszego kraju kilkunastoletnie pojazdy tej marki. Kupowali je zwłaszcza młodzi kierowcy, którzy chcieli przetestować ich ponadprzeciętne osiągi.

Bezpieczeństwo

Polakom z bezpieczeństwem kojarzy się najczęściej szwedzka marka Volvo (27% wskazań), która wyprzedziła Mercedesa (15%) i Toyotę (13%). Tak dobry wynik Volvo nie powinien nikogo dziwić, gdyż ten skandynawski producent od lat jest uznawany za lidera rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo jazdy. Wprowadza je na rynek po przeprowadzeniu skrupulatnych analiz swoich samochodów powypadkowych. To właśnie pracującemu dla Volvo inżynierowi Nilsowi Bohlinowi zawdzięczamy stosowane dziś powszechnie 3-punktowe pasy bezpieczeństwa. Mercedes może się pochwalić dobrymi ocenami w testach zderzeniowych Euro NCAP, a Toyota słynie z innowacyjnych technologii Toyota Safety Sense, np. systemu rozpoznawania znaków drogowych czy zapobiegania kolizjom.

Niezawodność

Respondenci zdecydowanie najczęściej łączyli niezawodność z marką Toyota, która uzyskała 21% wskazań. Na drugiej pozycji znalazło się Volvo (13%), a na trzeciej Volkswagen (12%). Czwarte miejsce przypadło Mercedesowi (11%), a czołową piątkę zamknęła Honda. Do wskazania marki Toyota mogły skłonić Polaków reklamy tego japońskiego producenta, który często posługuje się w nich sloganem „legendarna niezawodność”. Hasło to znajduje potwierdzenie w rzeczywistości, gdyż Toyota zajmuje pierwsze miejsce w światowych rankingach najmniej awaryjnych pojazdów, np. Consumer Reports czy TÜV. Wielokrotnie marka ta była ponadto wskazywana przez polskich kierowców jako najbardziej niezawodna w badaniu „Marka nr 1”.

Auto służbowe

Polacy z hasłem „auto służbowe” kojarzą przede wszystkim czeską markę Škoda, którą wskazało 29% uczestników badania. Na drugiej pozycji znalazł się Volkswagen (14%), a na trzeciej Opel (13%). Tuż za podium uplasowała się Toyota oraz Ford. Wyniki te w dużym stopniu pokrywają się z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów, dotyczącymi liczby rejestracji aut osobowych na firmę w 2020 roku. W czołowej trójce znalazły się aż dwa modele Škody – Octavia (pierwsze miejsce) oraz Fabia (trzecia pozycja). Wśród dwudziestu najpopularniejszych samochodów firmowych uplasowały się również 3 auta Volkswagena (Golf, Tiguan i Passat) oraz 4 modele Toyoty (Corolla, Yaris, RAV4 i C-HR).

Rodzina

Samochody Škody postrzegamy również jako najbardziej rodzinne – marka ta została wskazana przez 22% respondentów. Drugie miejsce przypadło Volkswagenowi (17% wskazań), a trzecie marce Opel (10%). Co ciekawe, samochody tych producentów należą do średniej półki cenowej. Wyniki badania pokazują więc, że auta kojarzone jako najbardziej bezpieczne, czyli Volvo, Mercedes i Toyota, niekoniecznie są postrzegane jako najlepsze dla rodziny – marki te znalazły się poza podium.

Komfort

Zdecydowanym liderem pod względem skojarzeń z komfortem okazał się Mercedes, którego wskazało 26% respondentów. Za jego plecami uplasowała się inna niemiecka marka Audi (14% wskazań) oraz Volvo (13%). Nic więc dziwnego, że limuzynami Mercedesa podróżują rządowe elity wielu państw świata, w tym Polski. W czołówce rankingu znalazły się również Volkswagen i Toyota, co pokazuje, że z komfortem kojarzą się nie tylko samochody z segmentu premium.

Nowoczesność

W zestawieniu nowoczesności zwyciężyła Toyota (17% wskazań), wyprzedzając Mercedesa (15%) oraz Audi (14%). Tuż za nimi znalazła się marka BMW. Widać więc, że z nowoczesnością kojarzone są zwłaszcza niemieckie samochody, w których można spotkać wiele nowinek technologicznych, np. laserowe reflektory, system bezkluczykowy, głosową obsługę czy noktowizor. Pierwsze miejsce dla japońskiej Toyoty to zapewne zasługa wprowadzania przez tego producenta na rynek wielu modeli pojazdów elektrycznych i hybrydowych. 

Z czym kojarzą nam się popularne marki samochodów?

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze