Z czym kojarzą nam się popularne marki samochodów?

Europejski Fundusz Leasingowy przeprowadził badanie, którego celem było sprawdzenie, z jakimi cechami kojarzą się nam najpopularniejsze marki samochodów. Mercedesa postrzegamy jako lidera pod względem komfortu i elegancji, Volvo łączymy z bezpieczeństwem, a Toyota to synonim nowoczesności i niezawodności. Czego jeszcze się dowiedzieliśmy?

W jaki sposób zrealizowano badanie?

Opinie Polaków na temat skojarzeń z markami aut pozyskano w badaniu metodą internetowej ankiety (CAWI). Wzięło w nim udział 1015 respondentów, którzy otrzymali kwestionariusze do wypełnienia w październiku 2019 roku. Uczestnikom badania przedstawiono 16 popularnych marek: BMW, Fiat, Audi, Mercedes, Toyota, Škoda, Seat, Volkswagen, Opel, Honda, Ford, Peugeot, Dacia, Alfa Romeo, Renault i Volvo. Mogli przypisać maksymalnie 3 spośród nich do poszczególnych cech – elegancja, szybka jazda, bezpieczeństwo, niezawodność, auto służbowe, rodzina, komfort i nowoczesność.

Wyniki badania percepcji marek samochodowych

Przedstawiamy najważniejsze wyniki i wnioski z badania w odniesieniu do każdej z rozpatrywanych cech.

Elegancja

Najbardziej eleganckim samochodem w percepcji Polaków okazał się Mercedes – marka ta została wskazana przez niemal co trzeciego respondenta. Taki wynik nie powinien nikogo dziwić, gdyż pojazdy tego niemieckiego producenta od wielu lat wyróżniają się luksusowym wyglądem, czego dobrym przykładem jest słynny Mercedes S-klasy czy model 300SL Gullwing, umieszczony przez magazyn Autocar na liście dziesięciu najładniejszych samochodów wszechczasów. Drugie miejsce przypadło marce Audi (17% wskazań), a podium zamknęło BMW (13%). W czołowej piątce najbardziej eleganckich samochodów według Polaków znalazły się jeszcze marka Volvo (11% wskazań) oraz Alfa Romeo (10%).

Wyniki badania pokrywają się z danymi Instytutu Badań Motoryzacyjnych Samar, dotyczącymi rejestracji przez Polaków aut z segmentu premium. W zestawieniu tym również pierwsze miejsce przypadło Mercedesowi (19 653 rejestracje), na drugim miejscu uplasowała się marka BMW (18 290 rejestracji), a na trzecim Audi (15 602 rejestracje). To właśnie pojazdami tych trzech marek najczęściej podróżują najważniejsi polscy politycy.

Szybka jazda

Bezkonkurencyjna w badaniu pod względem szybkości jazdy okazała się marka BMW, którą wskazało 31% respondentów. Za jej plecami uplasowały się samochody Audi (20% wskazań) oraz Honda (13%). Pojazdy tych trzech marek często pojawiają się na torach podczas sportowych wyścigów samochodowych, np. Formuły 1, WRC, ERC czy DTM. Polacy mogą również kojarzyć BMW z szybkością dzięki temu, że w latach 90. masowo sprowadzano z Niemiec do naszego kraju kilkunastoletnie pojazdy tej marki. Kupowali je zwłaszcza młodzi kierowcy, którzy chcieli przetestować ich ponadprzeciętne osiągi.

Bezpieczeństwo

Polakom z bezpieczeństwem kojarzy się najczęściej szwedzka marka Volvo (27% wskazań), która wyprzedziła Mercedesa (15%) i Toyotę (13%). Tak dobry wynik Volvo nie powinien nikogo dziwić, gdyż ten skandynawski producent od lat jest uznawany za lidera rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo jazdy. Wprowadza je na rynek po przeprowadzeniu skrupulatnych analiz swoich samochodów powypadkowych. To właśnie pracującemu dla Volvo inżynierowi Nilsowi Bohlinowi zawdzięczamy stosowane dziś powszechnie 3-punktowe pasy bezpieczeństwa. Mercedes może się pochwalić dobrymi ocenami w testach zderzeniowych Euro NCAP, a Toyota słynie z innowacyjnych technologii Toyota Safety Sense, np. systemu rozpoznawania znaków drogowych czy zapobiegania kolizjom.

Niezawodność

Respondenci zdecydowanie najczęściej łączyli niezawodność z marką Toyota, która uzyskała 21% wskazań. Na drugiej pozycji znalazło się Volvo (13%), a na trzeciej Volkswagen (12%). Czwarte miejsce przypadło Mercedesowi (11%), a czołową piątkę zamknęła Honda. Do wskazania marki Toyota mogły skłonić Polaków reklamy tego japońskiego producenta, który często posługuje się w nich sloganem „legendarna niezawodność”. Hasło to znajduje potwierdzenie w rzeczywistości, gdyż Toyota zajmuje pierwsze miejsce w światowych rankingach najmniej awaryjnych pojazdów, np. Consumer Reports czy TÜV. Wielokrotnie marka ta była ponadto wskazywana przez polskich kierowców jako najbardziej niezawodna w badaniu „Marka nr 1”.

Auto służbowe

Polacy z hasłem „auto służbowe” kojarzą przede wszystkim czeską markę Škoda, którą wskazało 29% uczestników badania. Na drugiej pozycji znalazł się Volkswagen (14%), a na trzeciej Opel (13%). Tuż za podium uplasowała się Toyota oraz Ford. Wyniki te w dużym stopniu pokrywają się z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów, dotyczącymi liczby rejestracji aut osobowych na firmę w 2020 roku. W czołowej trójce znalazły się aż dwa modele Škody – Octavia (pierwsze miejsce) oraz Fabia (trzecia pozycja). Wśród dwudziestu najpopularniejszych samochodów firmowych uplasowały się również 3 auta Volkswagena (Golf, Tiguan i Passat) oraz 4 modele Toyoty (Corolla, Yaris, RAV4 i C-HR).

Rodzina

Samochody Škody postrzegamy również jako najbardziej rodzinne – marka ta została wskazana przez 22% respondentów. Drugie miejsce przypadło Volkswagenowi (17% wskazań), a trzecie marce Opel (10%). Co ciekawe, samochody tych producentów należą do średniej półki cenowej. Wyniki badania pokazują więc, że auta kojarzone jako najbardziej bezpieczne, czyli Volvo, Mercedes i Toyota, niekoniecznie są postrzegane jako najlepsze dla rodziny – marki te znalazły się poza podium.

Komfort

Zdecydowanym liderem pod względem skojarzeń z komfortem okazał się Mercedes, którego wskazało 26% respondentów. Za jego plecami uplasowała się inna niemiecka marka Audi (14% wskazań) oraz Volvo (13%). Nic więc dziwnego, że limuzynami Mercedesa podróżują rządowe elity wielu państw świata, w tym Polski. W czołówce rankingu znalazły się również Volkswagen i Toyota, co pokazuje, że z komfortem kojarzą się nie tylko samochody z segmentu premium.

Nowoczesność

W zestawieniu nowoczesności zwyciężyła Toyota (17% wskazań), wyprzedzając Mercedesa (15%) oraz Audi (14%). Tuż za nimi znalazła się marka BMW. Widać więc, że z nowoczesnością kojarzone są zwłaszcza niemieckie samochody, w których można spotkać wiele nowinek technologicznych, np. laserowe reflektory, system bezkluczykowy, głosową obsługę czy noktowizor. Pierwsze miejsce dla japońskiej Toyoty to zapewne zasługa wprowadzania przez tego producenta na rynek wielu modeli pojazdów elektrycznych i hybrydowych. 

Z czym kojarzą nam się popularne marki samochodów?

Najnowsze

Poważna wpadka Mercedesa – nowa klasa S ma niebezpieczną wadę fabryczną!

Długo wyczekiwana nowa generacja flagowej limuzyny Mercedesa niedawno miała swój rynkowy debiut, a już teraz zaliczyła poważną wpadkę.

Mercedes wzywa właścicieli nowych klas S do serwisów i jeśli należycie do jednych ze szczęśliwców, którzy kupili sobie tą niemiecką limuzynę, to lepiej nie zwlekajcie z wizytą w serwisie, ponieważ sprawa jest poważna. Chodzi o drążki kierownicze, które mogą zostać wyrwane lub wyłamane, co grozi poważnym wypadkiem.

Nowy Mercedes klasy S już w sprzedaży. Wiemy, ile kosztuje ta luksusowa limuzyna!

Jak to możliwe w klasie S, która od wielu generacji jest synonimem luksusu i wyznacza trendy w technologicznym rozwoju motoryzacji? Okazuje się, że od lipca do grudnia 2020 roku fabryka montowała… drążki przeznaczone do innego samochodu! Podobno zawinił dostawca i element, który trafił do magazynów Mercedesa, jest za krótki.

Mercedes EQS i panel ekranów na ponad 1,41 metra! Zobaczcie, jak wygląda wnętrze elektryka

Problem dotyczy 1400 egzemplarzy klasy S w tym 100 samochodów w Polsce. Nasz lokalny oddział Mercedesa poinformuje o tym wszystkich swoich klientów i zaprosi ich do serwisu. Cała naprawa samochodu ma trwać kilka godzin.

Najnowsze

Wjechała na czerwonym i doprowadziła do takiego zderzenia, że aż gołębie z dachu się spłoszyły

Przebieg tego zdarzenia był prosty. Jego bezpośrednia przyczyna łatwa do wyjaśnienia. Ale co dało początek temu niebezpiecznemu zdarzeniu?

Kamera monitoringu zarejestrowała sytuację, w której biały Citroen wjeżdża na skrzyżowanie, gdy nagle uderza w niego czarny Golf. Zderzenie było na tyle głośne, że spłoszyły się gołębie, siedzące na dachu budynku, na którym umieszczono kamerę.

Wjechał na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Zginął na miejscu

Do kolizji doprowadziła 22-letnia kierująca, która z niewiadomych przyczyn zignorowała czerwone światło i wjechała prosto w samochód 54-latki. Jedyną poszkodowaną była sprawczyni, u której podejrzewano uraz kręgosłupa. Okazało się na szczęście, że nie wymaga ona hospitalizacji.

Najnowsze

Czy ten kierowca niedowidzi? Nie. On po prostu nie dostrzega motocyklistów

Jest coś takiego w niektórych kierowcach, że nie dostrzegają niczego mniejszego na drodze, niż inny samochód. A potem dzieją się takie rzeczy.

Wideo z monitoringu na rondzie pokazuje przejazd dwóch motocyklistów. Pierwszy pokonał skrzyżowanie bez problemu, a w ślad za nim pojechał drugi. Ten już nie miał tyle szczęścia.

Nieszczęśliwy wypadek, czy próba zabójstwa motocyklisty?

Jechał pasem zewnętrznym i chciał opuścić rondo drugim zjazdem. Właśnie wtedy ruszył w jego stronę kierowca. Rider natychmiast zareagował i zahamował wpadając w lekki poślizg, ale było już za późno. Samochód potrącił go i mało brakowało, a przejechałby po nim!

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Podróżuj w motoryzacyjnym stylu i spakuj się w walizkę inspirowaną McLarenem Senna GTR

Kto z nas nie marzy o podróżach? Szczególnie teraz, gdy kolejna fala pandemii koronawirusa uziemiła nas w domach. Na szczęście nic nie stoi na przeszkodzie, by już dziś zaopatrzyć się w akcesoria podróżnicze na inne, lepsze czasy. I to nie byle jakie akcesoria...

TUMI, międzynarodowa marka podróżnicza i lifestyle’owa, prezentuje dziś swoją nową kolekcję zaprojektowaną i opracowaną we współpracy z producentem luksusowych supersamochodów i zespołem Formuły 1, McLarenem.

Projektanci, inżynierowie i zawodnicy McLarena przemierzają co roku setki tysięcy kilometrów dookoła świata w pogoni za doskonałością i precyzją. I tak jak każdy kierowca polega na swoim samochodzie, aby przekroczyć linię mety, tak każdy członek zespołu polega na swoim bagażu, który musi spełniać wszystkie potrzeby związane z podróżą, aby bezpiecznie i bezstresowo dotrzeć do celu.

Podróżuj w motoryzacyjnym stylu i spakuj się w walizkę inspirowaną McLarenem Senna GTR

Przeczytaj też: McLaren Artura – hybrydowy supersamochód o mocy 680 KM i najbardziej „paliwooszczędny” McLaren w historii

I tak powstała inspirowana podróżami ekipy McLarena kolekcja walizek i toreb podróżnych, zawierające eleganckie artykuły biznesowe, niezbędne w podróży i na co dzień. Mówiąc wprost, ta kolekcja ma na celu ułatwienie życia w ruchu.

Podróżuj w motoryzacyjnym stylu i spakuj się w walizkę inspirowaną McLarenem Senna GTR

W kolekcji znajdziemy między innymi podręczną torbę, wykonaną z hybrydy materiałów, w tym Tegris, niezwykle wytrzymałego termoplastycznego kompozytu, który można znaleźć w samochodach wyścigowych. W jej wnętrzu znajduje się pasek kompresyjny, który nawiązuje do sześciopunktowych uprzęży wyścigowych stosowanych w samochodach wyścigowych i modelach przeznaczonych tylko do jazdy po torze, takich jak limitowana edycja McLaren Senna GTR.

Każdy element kolekcji został zainspirowany supersamochodami McLarena. Podkreślono to charakterystyczną dla McLarena kolorystyką Papaya i posiadają akcenty z włókna węglowego CCX6.

Podróżuj w motoryzacyjnym stylu i spakuj się w walizkę inspirowaną McLarenem Senna GTR

Przeczytaj też: McLaren odkrywa całą prawdę o materiałach we wnętrzu McLarena GT

Kto z nas nie marzy o podróżach? Szczególnie teraz, gdy kolejna fala pandemii koronawirusa uziemiła nas w domach. Nic nie stoi na przeszkodzie, by już dziś zaopatrzyć się w akcesoria podróżnicze na inne, lepsze czasy. Kolekcja jest  dostępna na TUMI.com.

Najnowsze