Wyścig F2 w Niemczech bez Natalii Kowalskiej

Natalia Kowalska nie weźmie udziału w najbliższym wyścigu Fomuły 2 na torze w Oschersleben w Niemczech w dniach 3-5 września. W czasie treningu uległa kontuzji, ma uszkodzone kolano i uraz ręki.

Planując udział w wyścigu w Oschersleben Natalia Kowalska bardzo dużo sobie obiecywała. To jedyny tor, który zna spośród wszystkich, na których odbywają się wyścigi F2 w tym sezonie. Znajomość miejsca to nie wszystko, jednak taka wiedza zwiększa szanse kierowcy.

Natalię być może zoabzcymy dopiero w Walencji.
fot. Cyfra +

– Ogromnie żałuję tego, że nie pojadę do Oschersleben. To zwyczajny pech, żeby ulec kontuzji tuż przed wyścigiem – podsumowała rozgoryczona Natalia.

Do wypadku doszło w czasie jazdy na rowerze w rodzinnym Koszalinie, gdzie Natalia spędzała wakacje i zarazem przygotowywała się do pierwszego wrześniowego wyścigu. Dla kierowców wyścigowych utrzymanie formy fizycznej jest bardzo ważne, więc także na czas wakacji Natalia miała dopasowany trening kondycyjny, nie tak wytrzymałościowy jak ten poza sezonem wyścigowym, jednak utrzymujący wysoką dyspozycyjność startową zawodniczki. Składały się na niego głównie ćwiczenia „kardio” w siłowni, gra w tenisa, którą zawodniczka bardzo lubi oraz jazda na rowerze i bieganie. Właśnie w czasie jazdy na rowerze Natalia nieszczęśliwie się przewróciła, upadek spowodował uraz kolana i ręki. Gdyby nie fakt, że to kolano już kiedyś ucierpiało w czasie wypadku na torze w Stanach Zjednoczonych, gdy Natalia jeździła w serii Star Mazda, to pewnie skończyłoby się tylko stłuczeniem. Obecnie noga jest opuchnięta, wkrótce okaże się, czy będzie potrzebny zabieg chirurgiczny.

W Oschersleben odbędzie się 15. i 16. runda wyścigów, w poprzednich Natalia dwukrotnie zajęła punktowane miejsca w pierwszej dziesiątce (Algarve, Hiszpania), w pozostałych była  blisko pierwszej dziesiątki.

Natalia ma nadzieję, że pojedzie w ostatnim wyścigu Formuły 2 w Walencji w dniach 17-19 września. 

Najnowsze

Film o Ayrtonie Sennie

Miejmy nadzieję, że także w Polsce będziemy mogli niedługo obejrzeć film o jednym z najlepszych kierowców Formuły 1. Narazie możemy zobaczyć trailer.

W naszym wspomieniu o Ayrtonie Sennie (możesz przeczytać je tutaj) ponad rok temu pisałam o projekcie filmu, który ma opowiadać o życiu i pasji wielkiego brazylijskiego kierowcy F1. Wygląda na to, że wkrótce będzie można go obejrzeć. 

Reżyserem fabularyzowanego dokumentu jest Asif Kapadia (m.in. The Warrior) – laureat kilku nagród (BAFTA za najlepszy film brytyjski oraz w Cannes za film krótkometrażowy). Za produkcję odpowiedzialne jest Working Title Films. Film udało się zrobić dzięki nieograniczonemu dostępowi do archiwów rodzinnych i FOM. Miejmy nadzieję, że twórcy stanęli na wysokości zadania i ich praca będzie adekwatna do osiągnięć Ayrtona Senny.

Nie możemy się doczekać…

 

Najnowsze

„Mamo, daj pojeździć” czyli ubezpieczeniowe relacje rodzinne

Rzadko który młody kierowca ma okazję zdobywać pierwsze doświadczenia za kółkiem własnego samochodu. W większości przypadków synowie i córki pożyczają najpierw auta od swoich rodziców. A mama i tata nie zawsze wiedzą, co to oznacza dla ich kieszeni w kontekście ubezpieczenia.

Zarówno młody kierowca, jak i jego rodzic powinni wiedzieć, że jeśli wspólnie użytkują samochód, może to mieć nieciekawe konsekwencje. Jeśli okazałoby się, że wypadek miał miejsce, gdy za kółkiem siedział młody kierowca, a o tym, że będzie on jeździł tym samochodem, ubezpieczyciel nie został poinformowany przy podpisywaniu polisy, odszkodowanie może zostać wypłacone w obniżonej wysokości. O ile? To, jak bardzo zostanie „ścięte” nasze odszkodowanie w takim przypadku, jest kwestią indywidualną dla danej firmy ubezpieczeniowej. Średnio jest to ok. 20%. Niektóre towarzystwa są bardzo surowe w takich przypadkach, inne mniej. Warto zajrzeć do ogólnych warunków umowy ubezpieczeniowej, ile może nas kosztować oddanie kluczyków synowi lub córce.

Coraz częściej mamy dają prowadzić auto swoim początkującym jako kierowcy córkom.
fot. Motocaina

Jak zabezpieczyć się ze 100% skutecznością przed obniżonym odszkodowaniem? Trzeba jasno powiedzieć podczas podpisywania umowy, że samochodu będzie używał młody kierowca. Tylko, niestety, należy być też przygotowanym, że ubezpieczyciel od razu weźmie pod uwagę zwiększone ryzyko, co oznacza dla nas wyższą cenę polisy.

Co bardzo istotne, w zakresie zniżek towarzystwa są bardziej łaskawe. Zarówno OC, jak i AC są przypisane do samochodu, a nie do osoby, tak więc zniżki działają niezależnie od tego, kto kieruje pojazdem. I tak rzeczywiście jest, ale ma to również konsekwencje w momencie wystąpienia szkody: z powodu kolizji spowodowanej przez młodego kierowcę (np. syna) posiadacz zniżek (np. ojciec) niestety traci część wypracowanych przez lata zniżek.

Rodzic jest współwłaścicielem, dziecko płaci mniej
Jeśli jesteśmy zaś młodym kierowcą i kupiliśmy swój własny samochód, możemy dzięki uprzejmości rodzica sporo zaoszczędzić. Towarzystwa stawiają przed młodymi ludźmi szereg utrudnień, a jednym z nich jest bardzo wysoka, sięgająca nawet 200% podstawowej składki, opłata za ubezpieczenia komunikacyjne. Sposobem na obniżenie kosztów OC, może być ustanowienie współwłasności pojazdu z osobą, która posiada zniżki, właśnie np. z naszym rodzicem (o ile się na to zgodzi).

Firmy ubezpieczeniowe opracowały specjalne procedury związane z ubezpieczeniem pojazdu, który jest współwłasnością minimum dwóch osób. Standardem jest, że przy zawieraniu umowy bierze się pod uwagę uprawnienia ubezpieczeniowe tego współwłaściciela, który posiada największe zniżki. W większości towarzystw ubezpieczeniowych, wysokość składki wzrasta, jeśli jeden z kierowców ma „zwyżki”, wynikające zarówno z spowodowanych kolizji, jak i z wieku kierowcy czy czasu posiadania prawa jazdy. W takiej sytuacji najczęściej od zniżek jednego z współwłaścicieli (np. ojca) odejmuje się zwyżki drugiego (np. 20-letniego syna), czyli np. od 50-procentowej zniżki odliczamy 30-procentową zwyżkę uzyskując 20-procentowy rabat w stosunku do normalnej ceny polisy.

Zanim młody kierowca zasiądzie za kierownicą warto pouczyć się jazdy na symulatorze.
fot. Motocaina

Współwłasność – ale o co chodzi?
Współwłasność zakłada, że niepodzielna rzecz (w tym przypadku auto) w jednakowym stopniu należy do przynajmniej dwóch osób. Każdy współwłaściciel ma takie samo prawo do korzystania z danej rzeczy, jak inni współwłaściciele. Oprócz prawa do korzystania z pojazdu, współwłasność wiąże się także oczywiście z pewnymi obciążeniami. Wszyscy współwłaściciele są np. zobowiązani do płacenia podatku za pojazd. Nie jest to jednak na ogół duży problem, jeśli współwłaściciele są blisko spokrewnieni. Od strony formalnej, rejestracja samochodu i jednoczesne ustanowienie współwłasności jest procedurą stosunkowo nieskomplikowaną i tylko nieznacznie różni się od zwykłej rejestracji pojazdu.

Niewątpliwą zaletą współwłasności, obok obniżenia składki ubezpieczeniowej jest fakt, że lata, w których samochód jest ubezpieczony w takiej formie, wliczają się młodemu kierowcy do historii ubezpieczeniowej. Dzięki temu, kiedy po pewnym czasie zdecyduje się on na samodzielne ubezpieczenie pojazdu, składka będzie niższa dzięki zgromadzonym zniżkom.

Specjalna oferta ubezpieczeniowa dla młodego kierowcy?
W Wielkiej Brytanii funkcjonują ubezpieczyciele, którzy specjalizują się w ofercie ubezpieczeniowej dla młodych kierowców. Jest ona bardzo zróżnicowana, ponieważ ubezpieczyciele bardzo dokładnie analizują młodych kierowców – np. wśród pytań jest pytanie o korzystanie z samochodu w weekendowe wieczory (czytaj imprezy), co może wiązać się z istotną korektą składki w górę. Od niedawna również w Polsce Hestia oferuje takie ubezpieczenia dla młodych kierowców – oferta You Can Drive jest dostępna również
w rankomat.pl.

Najnowsze

Ruszył blog turystyczny – Podróże z Shoei

Lubicie jeździć motocyklem w dalekie wojaże? A czytać doświadczenia innych w tym względzie? Znajdować cenne porady oraz wskazówki miejsc, gdzie warto wyruszyć własnym jednośladem? Teraz producent kasków daje taką możliwość. Można śledzić poczynania podróżników na blogu. Dowiedz się też o najlepszych kobiecych blogach motocyklowych.

Dziennikarze otrzymają od Shoei zestaw Qwest.
fot. Władysław Jagiełło, motogen.pl
Dalekie podróże motocyklowe na blogu? Warto poczytać.
fot. Piotr Mizerski
 

 

 

 

 

 

 

Na stronie www.shoeipolska.wordpress.com można przeczytać relacje z podróży dwóch dziennikarzy motocyklowych: Tomka Wawer z magazynu Motovoyager, Janusza Ogórka z portalu motocyklowego Motogen.pl. Każdy z nich otrzymał od Shoei zestaw Qwest, w którego skład wchodzi: kask Qwest, netbook, latarka, multitool, przejściówki do gniazdek na cały świat, dwa wizjery, torba na kask i bokserki. Akcesoria te będą im towarzyszyć podczas testowania przerózych jednośladów oraz prywatnych wypraw motocyklowych. Mamy nadzieję z ich relacji dowiedzieć się o przydatności (może bokserek niekoniecznie) takiego zestawu oraz o ich wrażenich i emocjach podczas odkrywania świata na motocyklu.

Polecamy zwłaszcza ostatnio zamieszczony, fajny tekst pt : „Nie tylko kobiety mają „takie dni”.

To mężczyźni, ale niezapominajmy o kobietach! Świetne, kobiece, motocyklowe blogi prowadzą:

– Ania Jackowska – koniecznie przeczytaj jej dziennik z podróży na Bałkany.

– Magdalena Krasicka „Żmija” – polecamy zwłaszcza ostatni wpis „Motocyklem w Beskidy, czyli potrzeba podróży”;

– Celestyna Kubus – wspaniałe przeżycia z wyjazdów na rajdy enduro, motocross, a nawet Dakar!

– Aleksandra Trzaskowska – niesamowity dziennik z podróży dookoła świata na dwóch kółkach;

– Roksana Rybicka – entuzjastka motocykli, pisze swój pamiętnik motocyklistki.

Jeśli wiesz o blogu motocyklowym prowadzonym przez kobietę, koniecznie wyślij nam informację, lub link do strony na redakcja@motocaina.pl

Najnowsze

Mistrzostwa Świata Kobiet w Trialu w Myślenicach

W dniach 10-12 września w Myślenicach odbędzie się Trial des Nations - Mistrzostwa Świata Zespołów Narodowych oraz Mistrzostwa Świata Kobiet w Trialu - indywidualne i drużynowe. Wśród pań wystąpią gwiazdy tej dyscypliny: Emma Bristow, Joanne Coles, Rebekah Cook i oczywiście Laia Sanz.

Klara Dubaniowska niestety nie wystąpi podczas zawodów. Zobaczymy za to zagraniczne gwiazdy.
fot. z archiwum Klary Dubaniowskiej

Trial powstał i rozwijał się w Wielkiej Brytanii. Są to obserwowane zawody motorowe rozgrywane w charakterystycznych warunkach. Zawodnicy pokonują trasę ze sztucznymi i naturalnymi przeszkodami na motocyklach (do 70 kg). Liczy się przede wszystkim precyzja przejazdu. Zwycięzcą zostaje zawodnik, który otrzyma najmniejszą ilość punktów karnych. Są one naliczane np. w przypadku podparcia się przez zawodnika stopą, lub dotknięcia podłoża innymi częściami motoru niż opony i dolna część silnika. 

Pierwszy Puchar Narodów w Trialu został zorganizowany 1984 w Myślenicach. W 2000 roku do corocznych zawodów zostały włączone drużyny żeńskie.

Przeczytaj nasz wywiad z polską motocyklistką uprawiającą trial – Klarą Dubaniowską – tutaj.

W tym roku również Myślenice będą gospodarzem Trial des Nations. Mistrzostwa Świata Zespołów Narodowych oraz Mistrzostwa Świata Kobiet zostaną rozegrane w drugi weekend września na terenie Zarabia. Po dwudziestu sześciu latach prestiżowe widowisko wraca do centrum historycznego Trial des Nations na południu Polski. 

O trofea będą walczyć zawodnicy z 20 krajów. Na zboczach myślenickiej Góry Chełm spotkają się przedstawiciele m.in. z Japonii, Australii, USA czy Irlandii. Uczestnicy będą mieli do pokonania trasę z licznymi przeszkodami, zarówno sztucznymi jak i naturalnymi. O wygranej zdecyduje jak najmniejsza ilość punktów karnych, a w następnej kolejności całkowity czas przejazdu. 

Joanne Coles (team Gas Gas), 18-letnia Brytyjka, jest najgroźniejszą rywalką Lai Sanz, dotychczasowej mistrzyni świata kobiet w trialu (team Repsol Montesa).
fot. FIM

– Macie w Myślenicach jedną z najlepszych na świecie tras. Wspaniałe tereny, piękne widoki, doskonałe połączenie komunikacyjne, rozwijającą się infrastrukturę i sprzyjające warunki. To wszystko sprawia, że zawodnicy chętnie wracają do Myślenic. Cieszę się, że będziemy mieli okazję spotkać się w 2010 roku w Myślenicach, tam gdzie wszystko się zaczęło – mówi Vito Ippolito, prezydent Światowej Federacji Sportów Motorowych (FIM). 

Trial des Nations 2010 rozpocznie się 10 września o godzinie 10.30 Indywidualnymi Mistrzostwami Świata Kobiet. Natomiast o godz. 18.30 w Hali widowiskowo sportowej w Myślenicach przy ul. Zdrojowej 9 odbędzie się oficjalna ceremonia otwarcia FIM Trial des Nations 2010, na którą może przybyć każdy zainteresowany. Przedstawione zostaną wówczas wszystkie drużyny i zawodnicy. 

Organizatorami przedsięwzięcia są FIM, Polski Związek Motorowy w Krakowie i najstarszy klub motocyklowy w Polsce – Krakowski Klub Cyklistów i Motocyklistów „SMOK” oraz Urząd Miasta i Gminy Myślenice.

Lista zgłoszeń na tegoroczne zmagania wśród kobiet:

FIM WOMEN’s TRIAL DES NATIONS
1 BRISTOW EMMA GBR GAS GASACU
2 COLES JOANNE GBR GAS GASACU
3 COOK REBEKAH GBR SHERCOACU
4 SANZ LAIA SPA MONTESA RFME
5 CONDE MIREIA SPA BETARFME
6 GOMEZ SANDRA SPA GAS GAS RFME
7 LEOTTA ROSITA GER GAS GASDMSB
8 WULF JESSICA GER DMSB
9 WILDE INA GER SHERCODMSB
10 GUILLAUD BLANDINE-FUGGIFRAGAS GASFFM
11 JOURNET MARILYNE FRA BETAFFM
12 JUFFET SANDRINE FRA GAS GASFFM
13 LUDVIGSEN CONNIE NOR SHERCONMF
14 NYLUND EMMA INGER NOR BETANMF
15 SØRLIE HELENE NOR GAS GASNMF
16 BALDUCCHI MARTINA ITA BETAFMI
17 RIVERA SARA ITA BETAFMI
18 TRENTINI SARA ITA BETAFMI
19 ANDERSON AILSA AUS SHERCO MA
20 MCKINNON KRISTIE AUS XISPAMA
21 OWEN MICHELLE-COLEMAN AUS SHERCO MA
22 ALLEN CAROLINE USA GAS GASAMA
23 DUKE SARAH USA GAS GASAMA
25 VIEIRA RITA POR GAS GASFMP
31 HENRIKSSON SOFIA SWE BETASVEMO

Dotychczasowe zwyciężczynie TRIAL DES NATIONS WOMEN:

2000 HISZPANIA / SPAIN SANCHEZ DOLORES, SAINZ LAIA
2001 NORWEGIA / NORWAY FLÅ KJERSTY, MINKEN SIRI, MEYER LINDA
2002 HISZPANIA / SPAIN RIBERA MERCE, SAINZ LAIA, SANCHEZ DOLORES
2003 NIEMCY / GERMANY KRÄMER IRIS, LEOTTA ROSITA, KRÄMER UTE
2004 FRANCJA / FRANCE BERTRAND CLAIRE, SATGE MARLENE, JOURNET MARYLINE
2005 NIEMCY / GERMANY KRÄMER IRIS, WEINDL SABRINA, LEOTTA ROSITA
2006 WIELKA BRYTANIA / GREAT BRITAIN CONWAY MARIA, FOX DONNA, COOK REBEKAH
2007 WIELKA BRYTANIA / GREAT BRITAIN CONWAY MARIA, FOX DONNA, COOK REBEKAH
2008 HISZPANIA / SPAIN CONDE MIREIA, SAINZ LAIA, GOMEZ SANDRA
2009 WIELKA BRYTANIA / GREAT BRITAIN BRISTOW EMMA, COOK REBEKAH, COLES JOANNE 

Najnowsze