Wypadek czy kolizja?

Opisując zdarzenia drogowe, najczęściej używamy pojęć wypadku i kolizji. Stosuje się je często zamiennie albo intuicyjnie. Pojęcia te mają jednak swoje miejsce w przepisach i zostały dla nich stworzone definicje prawne, które nie tylko treściwie je opisują, ale również wskazują osobom uczestniczącym w tych zdarzeniach katalog zachowań.

Warto w tym miejscu zapoznać się z systematyką zdarzeń drogowych. Głównym kryterium podziału jest ciężar skutków. Dzielą się one na wypadki drogowe i kolizje. W kategorii wypadków drogowych istnieje również pojęcie katastrofy drogowej.  

Definicja wypadku drogowego wywodząca się kodeksu karnego, opisuje go jako „zdarzenie drogowe w ruchu lądowym w postaci nieumyślnego naruszenia obowiązujących zasad bezpieczeństwa czego skutkiem jest zniszczenie mienia oraz śmierć jednego z uczestników lub obrażenia ciała powodujące naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia trwające dłużej niż 7 dni”. O długości naruszenia zdrowia decyduje lekarz – biegły sądowy.

Spowodowanie wypadku, nawet nieumyślnie, niesie za sobą konsekwencje prawne. Ich ciężar uzależniony jest od skutków wypadku. Jeśli w jego wyniku osoba poszkodowana doznała tak zwanego średniego uszczerbku, to sprawca podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Jeśli poszkodowany poniósł śmierć, kara pozbawienia wolności może wynieść nawet 8 lat.

W przypadku, gdy zdarzenie drogowe miało charakter umyślny, czyli uczestnik był świadomy konsekwencji i mimo to doprowadził do zdarzenia, wtedy takie zdarzenie określane jest już jako przestępstwo przeciwko życiu lub zdrowiu. 

Definicja funkcjonująca w systemie SEWIK (System Ewidencji Wypadków i Kolizji) opisuje wypadek drogowy jako zdarzenie drogowe, które pociągnęło za sobą ofiary w ludziach, w tym także u sprawcy tego zdarzenia, bez względu na sposób zakończenia sprawy.

Z pojęciem wypadku drogowego łączą się bezpośrednio kolejne pojęcia tj. śmiertelna ofiara wypadku oraz osoba ciężko i lekko ranna. Za śmiertelną ofiarę wypadku uznaje się osobę, która zmarła na miejscu wypadku lub w ciągu 30 dni licząc od dnia wypadku na skutek doznanych obrażeń ciała. 
 
Osoba ciężko ranna to osoba, która m.in. doznała ciężkiego kalectwa, całkowitej lub znacznej, trwałej niezdolności do pracy, trwałej choroby psychicznej, a również może to być osoba, która doznała obrażeń w postaci złamań lub uszkodzeń powodujących naruszenie czynności narządu ciała lub rozstroju zdrowia na okres trwający dłużej niż 7 dni.

Za osobę lekko ranną uznaje się osobę, która poniosła uszczerbek na zdrowiu inny niż osoba ciężko ranna na okres na dłuższy niż 7 dni.

W hierarchii zdarzeń drogowych najmniejszy ciężar niesie za sobą kolizja drogowa. Jest to zdarzenie w ruchu lądowym, spowodowane poprzez nieumyślne naruszenie obowiązujących zasad bezpieczeństwa, którego skutkiem są wyłącznie straty materialne. Najszerszym i najcięższym pojęciem jest katastrofa drogowa.

Odnosi się do niej kodeks karny. Katastrofą drogową jest takie zdarzenie w ruchu, które już spowodowało znaczne szkody w mieniu, a równocześnie groziło w momencie jego przebiegu życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, tym bardziej, gdy nastąpiła śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób lub szkody w mieniu w wielkich rozmiarach.  

Za każdym z tych pojęć kryją się konkretne cyfry, a za każdą z tych cyfr konkretny człowiek. Nie tak szybko uda się nam całkowicie wyeliminować wszystkie zdarzenia drogowe. Należy jednak zrobić wszystko, by pozycja „wypadek drogowy” była jak najrzadziej obecna w policyjnych statystykach.

Źródło: Skoda Auto Szkoła

Najnowsze

Waleria Tokarzewska-Karaszewicz zwyciężczynią konkursu Seata i Fashion Week

Konkurs designu Seat oraz Fashion Week Poland cieszył się sporą popularnością. Projektanci zgłosili łącznie prawie 400 prac i ponad tysiąc zdjęć, lecz zwycięzca mógł być tylko jeden - Waleria Tokarzewska-Karaszewicz. Oto kilka słów o jej inspiracjach i pracy.

Konkurs Seat’a zorganizowany podczas Fashion Week Poland okazał się jednym z ciekawszych wydarzeń modowych w Polsce – przyciągnął aż 2230 młodych projektantów, a w trakcie jego trwania oddano 42457 głosów i zgłoszono 302 komentarze. Liczba jurorów online przekroczyła 4100 internautów. Spośród wszystkich prac, jury wybrało projekt Walerii Tokarzewskiej-Karaszewicz.

„Młodość, nowoczesność, świeżość i dynamika – esencja Ibizy” – tak o swojej pracy opowiada Waleria.

Jak wszystkie projekty Walerii, zwycięska kolekcja została w całości wykonana przez nią samodzielnie.

„Moda jest dla mnie zjawiskiem plastycznym, zamkniętym w funkcjonalny produkt. Interesują mnie historie ukryte pod powierzchnią kolekcji, także tych przeznaczonych do użytku codziennego. Kultywuję konceptualne podejście do tworzenia, wzbogacone o rzemieślniczy perfekcjonizm” – mówi Waleria.   

Waleria w marcu skończyła projektowanie odzieży w Krakowskiej Szkole Artystycznej. Jej praca dyplomowa była pokazywana m.in. w USA. Młoda artystka jest laureatką nagrody publiczności pokazu Off Fashion w Kielcach, a jej prace można było znaleźć także na billboardach Galerii Krakowskiej. Mimo młodego wieku, na swoim koncie ma ponad 70 publikacji, m.in. w Elle Polska, Design Scene, Vogue It, Trend Hunter, Lone Wolf Magazine, Label.

Projektantka udziela się także przy tworzeniu teledysków – jej kreacje można zobaczyć m.in. w klipach Cleo/Donatana.

Również członkowie jury docenili kolekcję Walerii, dostrzegając w niej spójność, pasję i świeżość.

„Dlaczego wybrałem projekty Walerii Tokarzewskiej-Karaszewicz? To proste – konsekwentne wizjonerstwo wyrażone w projektach modowych” – mówi Daniel Wieleba.

„Wybrałam projekty Pani Walerii Tokarzewskiej-Karaszewicz po pierwsze dlatego, że świadomie i konsekwentnie projektuje swoje kreacje, a do tego ma niesamowity talent i pasję tworzenia, którą widać w tym co robi. Moim zdaniem to właśnie ona potrafiła połączyć modę z pięknym stylem modeli Seat” – dodaje Agnieszka Popielewicz.

Kolekcja Walerii zostanie pokazana już wkrótce podczas Designer Avenue – najważniejszego pokazu Fashion Week. Finał 13. edycji FashionPhilosophy Fashion Week Poland odbędzie się w dniach 12-15.11 br. w Łodzi.

Oficjalny fanpage Walerii można zobaczyć tutaj. Wszystkie prace konkursowe można oglądać na stronie www.konkurs.fashionweek.pl

 

Najnowsze

Hyundai wprowadza markę premium – Genesis

Dzięki marce Genesis Hyundai będzie konkurować z wiodącymi producentami luksusowych samochodów - w skład oferty wejdzie 6 modeli samochodów.

Hyundai ogłosił wprowadzenie nowej marki Genesis, oferującej luksusowe modele, stworzone w oparciu o najwyższe standardy jakości i zaawansowane technologie, z myślą o nowej generacji wymagających konsumentów. Marka wprowadzi do sprzedaży do 2020 roku sześć nowych modeli Genesis i tym samym ma chęci konkurować z najbardziej rozpoznawalnymi na świecie markami samochodów premium.

Modele Genesis mają się wyróżniać osiągami, stylistyką oraz najwyższą jakością. Logo marki będzie nawiązywać do opartego o motyw skrzydeł emblematu, widocznego na flagowej limuzynie Genesis, oferowanej przez Hyundaia od 2014 roku.

Marka Genesis przyjmie nową, alfanumeryczną strukturę nazw. Nazwy przyszłych modeli będą tworzone poprzez łączenie litery „G” (pochodzące od Genesis) z cyframi 80, 90, 70 itd. w zależności od segmentu.

Konsekwencją decyzji Hyundaia o wprowadzeniu nowej marki jest stworzenie specjalnego departamentu zajmującego się designem samochodów prestiżowych, na czele którego, w połowie przyszłego roku, stanie Luc Donckerwolke – współpracujący wcześniej z markami: Audi, Bentley, Lamborghini, SEAT, Skoda. Będzie nie tylko szefem nowego działu designu, ale także szefem centrum projektowego Hyundaia.

Najnowsze

Oaza aromaterapii w Oplu Astra?

W nowej Astrze postanowiono zainstalować małe spa: system aromatyzujący AirWellness, który wypełnia kabinę subtelnym zapachem, oraz ergonomiczne i podgrzewane fotele.

Jedną z ciekawych opcji wyposażenia jest opracowany przez firmę Opel system aromatyzacji kabiny AirWellness, który wypełnia wnętrze samochodu określonym zapachem. Można np. zażyczyć sobie relaksujący zapach Balancing Green Tea (zielona herbata), który wespół z funkcją masażu wbudowaną w fotele może oddać atmosferę niczym w dobrym spa. Osobom preferującym bardziej męskie nuty zapachowe Opel proponuje zapach Energizing Dark Wood (energetyzujące ciemno drewno).

Opel oraz francuska firma perfumeryjna Azur Fragrances wspólnie tworzyli system AirWellness przez ponad rok. Testowano i ulepszano niezliczone próbki kompozycji zapachowych. Ostatecznie na potrzeby systemu aromatyzującego w nowej Astrze wybrano dwa powyższe zapachy: z efektem relaksującym oraz odświeżającym. Kierowca nie musi decydować się na jeden z tych zapachów. Wkłady zapachowe można szybko i łatwo wymieniać, w zależności od nastroju.

Za opracowanie formuły zapachowej odpowiadali specjaliści z branży perfumeryjnej, natomiast inżynierowie firmy Opel zaprojektowali odpowiedni osprzęt. System można zamontować na konsoli centralnej za pomocą adaptera PowerFlex (400 zł) i umieścić w nim wkład zapachowy. Elektryczna grzałka zasilana napięciem 5 V uwalnia zapach rozchodzący się po całej kabinie. AirWellness jest oferowany za 200 zł, a wkłady zapachowe można kupić za 33 zł.

Na relaks i dobre samopoczucie składa się wiele elementów, w tym fotele z regulacją w 18 kierunkach, zapewniające dobry komfort siedzenia i doskonałe oparcie dla pleców. Opel udoskonalił ergonomiczne fotele z certyfikatem AGR (kampanii na rzecz zdrowych pleców), wyposażając je po raz pierwszy w funkcje masażu, pamięci, wentylacji i podgrzewania.

Najnowsze

Katarzyna Frendl

Anneliese Abarth ambasadorką marki Abarth

Nie trzeba być młodą, piękną aktorką, piosenkarką, czy "zwykłą" celebrytką, aby zasłużyć na miano ambasadorki historycznej, słynnej marki. Stojąca przez wiele lat u boku genialnego konstruktora samochodów i założyciela marki, Anneliese Abarth nadal reprezentuje markę z logo Skorpiona, na znak głębokiego zawodowego i osobistego związku z jej założycielem.

Pani Anneliese, od zawsze pasjonowała się motoryzacją. Obok genialnego założyciela marki, aż do dnia jego odejścia, przewodniczyła – i robi to do dziś – fundacji jego imienia: Carlo Abarth Foundation. Anneliese Abarth aktywnie reprezentuje Abartha na licznych imprezach motoryzacyjnych i międzynarodowych spotkaniach różnych klubów, propagując wartości marki. Nikt lepiej niż ona, która osobiście tworzyła historię Abartha, nie może wyrazić tego, co założyciel realizował w praktyce, projektując te niezwykłe samochody.

Carlo i Anneliese Abarth poznali się na początku lat 60. XX wieku, a w ich związku życie zawodowe i osobiste stale się przeplatało. Byli zawsze obok siebie, podczas każdej ważnej okazji, a Anneliese uczestniczyła i zawsze była emocjonalnie związana z każdym testem czy wyścigiem. Poza tym, była ulubioną fotomodelką Carlo Abartha.

Dzisiaj legenda Abartha nadal żyje w sercach wszystkich miłośników tej marki, także w najnowszych modelach tj.: 595 Yamaha Factory Racing i 695 Biposto Record. Ten pierwszy jest wyrazem hołdu dla współpracy pomiędzy marką z logo Skorpiona, a zespołem Movistar Yamaha. W latach 2015 i 2016 Abarth jest i będzie oficjalnym sponsorem i dostawcą samochodów dla zespołu biorącego udział w Motocyklowych Mistrzostwach Świata (FIM) MotoGP. Do tej pory zdobył dwa z trzech tytułów Mistrzostw Świata.

Abarth 695 biposto Record jest wersją stworzoną dla uczczenia 50. rocznicy ustanowienia przez Carlo Abartha w 1965 roku a torze Monza rekordu przyspieszenia samochodem klasy G. Samochód wyróżnia się kolorem Giallo Modena (żółty) ozdobionym tytanowymi wykończeniami „Tar Cold Grey” i znaczkiem „695 Record” na bokach. Auto wyposażono w samoblokujący mechanizm różnicowy zestawiony – po raz pierwszy – z manualną, pięciostopniową skrzynią biegów.

Najnowsze