Wymiana opon z zimowych na letnie. O tych trzech rzeczach musisz pamiętać!

Od odpowiednich opon zależy twoje bezpieczeństwo na drodze, przyczepność auta, odporność na poślizgi, mniejsze zużycie paliwa i skuteczniejsze hamowanie. Opony mogą uratować nam życie w krytycznej sytuacji na drodze. Ale tylko jeśli zasada 3P będzie spełniona.

Planujesz wymienić zimówki na letnie i nie wiesz jak znaleźć profesjonalny warsztat, który ich nie zniszczy? Jak odróżnić ten profesjonalny serwis od przypadkowego? Oto porady, które ułatwią podjęcie decyzji.

Pamiętaj o zasadzie 3P: porządne opony, profesjonalny serwis, prawidłowe ciśnienie!

Porządne opony

Porządne opony to opony nieużywane, od znanych i renomowanych producentów , zapewniające odpowiednią przyczepność, drogę hamowania i odporność na poślizgi. Sprawdź symbole oraz oznaczenia na etykietach i pamiętaj – gwarancja na opony jest od daty zakupu, a nie produkcji! Najważniejsze jest jednak to, by absolutnie nie kupować opon używanych – nigdy nie wiadomo, jaką mają historię i uszkodzenia warstw wewnętrznych spowodowane dość powszechną jazdą z niedopompowanymi kołami. Nie warto tak ryzykować dla niewielkiej oszczędności – w końcu opony będą jedynym punktem styku samochodu z drogą przez kilka lat.

Profesjonalny serwis

Jeśli już kupiliśmy nasze wymarzone opony, to dopiero połowa sukcesu. Trzeba jeszcze znaleźć serwis, który ich nam nie zniszczy przy montażu. Myślicie, nie jest łatwo naderwać stopkę opony przy montażu i na pewno to zauważycie? Cóż, naderwanie przy zbyt siłowym montażu i nieserwisowanej montażownicy to kwestia sekund. I zaważycie to dopiero jak… opona spadnie z felgi w czasie jazdy, albo ucieknie z niej powietrze na parkingu.

Przy wyborze serwisu nie warto kierować się opiniami, że serwis „robi szybko i tanio”. Tania i szybka usługa oznacza, że mechanicy nie umieją odpowiednio ostrożnie obchodzić się z oponami i pracują na skróty – omijając ważne punkty prawidłowej obsługi. Potem ten czas stracicie na kolejnych wizytach, żeby poprawić wyważenie, bo kierownica się trzęsie. Albo ciężarek spadł, bo szybki mechanik nie wyczyścił felgi. Przyczyna taniości to także brak odpowiedniego i częstego serwisu montażownic oraz wyważarek – co swoje kosztuje. Potem to „tanio” oznacza dla was konieczność kupna dwóch opon.

Nowe etykiety na opony

Żeby klienci warsztatów nie musieli się doktoryzować z techniki montażu opon Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wspólnie z niezależną firmą certyfikacyjną TÜV SÜD wprowadził system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów w oparciu o niezależny audyt wyposażenia i umiejętności personelu technicznego. Mapę warsztatów, które przeszły audyt TÜV SÜD i otrzymały Certyfikat Oponiarski można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.

Prawidłowe ciśnienie

Prawidłowa wartość ciśnienia przewidziana przez producenta samochodu podana jest w instrukcji pojazdu oraz bardzo często na wewnętrznej dolnej części środkowego lewego słupka lub drzwi kierowcy. Ciśnienie powinno być mierzone minimum raz w miesiącu, nawet jeśli samochód posiada system czujników ciśnienia – a tymczasem tylko 40% kierowców deklaruje, że jedynie czasem sprawdza jego poziom.

Wystarczą dwa dni jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem, a zużyjemy opony tak, jak przez tydzień z ciśnieniem prawidłowym. Jeśli nie sprawdzamy ciśnienia, to opony starczą nam na trzy razy krócej! Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje nawet dwukrotny wzrost temperatury warstw wewnętrznych – a to już prosta droga do rozerwania opon w czasie jazdy. Opony niedopompowane o 0,5 bara są aż o 3dB głośniejsze i wydłużają drogę hamowania nawet o 4 metry! Na oko takiego ubytku nie widać, a przez niego auto spala więcej paliwa lub energii oraz możemy z łatwością uszkodzić oponę razem z felgą na krawężniku.

Źródło informacji: PZPO, opracowanie własne

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze