Edyta Wrucha

„Wszystko zaczyna się od marzeń” – odważny projekt Tomka

Tomasz Gorzędowski w maju 2016 wyruszy na samotną wyprawę motocyklem dookoła świata. Jego wyprawie przyświeca wyższy cel - budowy obiektów sportowych dla dzieciaków.

Niedawno wspominaliśmy o Annie z Ukrainy, która powoli kończy swoją podróż dookoła świata na motocyklu (Tutaj), a w maju w podobną podróż wyruszy nasz rodak – Tomasz Gorzędowski.

Tomek mam 24 lata, pochodzi z Polski, a dokładnie z Piekar Śląskich. Obecnie mieszka w Anglii. Mówi o sobie, że „nie potrafi wysiedzieć dłużej, niż 30 sekund w jednym miejscu”, więc to pragnienie przygody popchnęło go do wyprawy po Polsce (3000 km, 14 dni), dookoła Europy w 2014 roku (7822 km i 14 krajów, 17 dni) i przejechania Normandii i Francji w jeden weekend (1150 km) w 2015 roku:
– Jestem prostym chłopakiem, który pokochał jazdę na motocyklu już w wieku 12 lat, zaczęło się skromnie, z biegiem czasu pasja rosła w siłę. Po latach jazdy wokół swojej miejscowości zaczęły interesować mnie dalsze wyprawy. Chęć weekendowego wyjazdu ewoluowała z roku na rok, rodziły się kolejne marzenia, które żmudnie spełniałem, tylko po to by zastąpić je nowymi, większymi – mówi Tomek.

Film z wyprawy dookoła Europy:

Teraz przyszła pora na olbrzymie wyzwanie z podróżą dookoła świata:
– Jeżeli tylko uda mi się spełnić kolejne z moich marzeń, udowodnię, że nawet w dorosłym może być trochę dziecka, a w odpowiedzialnym trochę szaleństwa – mówi Tomek.

Łączny czas podróży – 10-12 miesięcy
Planowana ilość krajów – ponad 35
Dystans do pokonania – ponad 50 000 km

Tomek posiadał wiele motocykli: Suzuki RM, Hondy CBR F4i, VFR, Suzuki GSXR k7, lecz na tą wyprawę wybrał motocykl supermoto – Yamaha XT 660 X.

{{ tn(10567) left }}Jak każdej, wyjątkowej wyprawie i tej towarzyszy cel charytatywny – budowa boiska dla Miejskiej Szkoły Podstawowej nr. 5 w Piekarach Śląskich. Czas realizacji takiej budowy to ok. 7 miesięcy, a potrzebne są na to środki w wysokości ok. 200000 zł:
– Poprzez ten wyjazd i jego popularność chciałbym dać szansę młodym ludziom, sportowcom, którzy maja motywację i talent, ale potrzebują szansy na rozwój swoich zdolności lub realizację swoich marzeń. Jednak ze względu na brak miejsc lub ośrodków sportowych w Polsce staję się to praktycznie niewykonalne. W porozumieniu z Fundacją Drogi Życia będziemy przeprowadzać zbiórkę pieniędzy na rozwój sportu dla młodych. Z tych pieniędzy będziemy finansować nowe boiska szkolne dla najbiedniejszych szkół oraz tworzyć ośrodki sportowe dla ambitnych młodych sportowców – tłumaczy motocyklista, a fundacja dodatkowo będzie się starać o finansowanie unijne dla tego przedsięwzięcia.

Hasło przewodnie tej wyprawy to „Wszystko zaczyna się od marzeń”:

– Chęci mam ogromne, motywacji mi nie brakuje, jestem zaangażowany w to przedsięwzięcie całym sobą. Jednakże oprócz tego potrzebny jest również wkład – mówi Tomek, a wspierać jego przedsięwzięcie można poprzez wpłaty na konto: motosamsara.pl

Oficjalna strona wyprawy Tomka: motosamsara.pl

Najnowsze

Edyta Wrucha

Yamaha prezentuje nowe modele na rok 2016

Podczas wystawy EICMA w Mediolanie Yamaha zaprezentowała kilka nowych modeli motocykli, które zobaczymy w salonach na początku roku 2016.

Yamaha opracowała całkowicie nowy motocykl o pojemności jednego litra – do rodziny MT dołączy flagowy model MT-10. To będzie najbardziej wyrazisty naked w ofercie Yamahy, stworzony z myślą o zapewnieniu potężnego momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotowym.

ówne cechy MT-10

  • 4-cylindrowy, rzędowy silnik „CP4” w technologii Crossplane, pochodzący z YZF-R1
  • YCC-T Elektroniczne Sterowanie Przepustnicą Yamaha, D-MODE: wybór 3 trybów pracy, system Kontroli Trakcji (TCS) z 3 trybami do wyboru
  • Nowa konstrukcja układów dolotowego, wydechowego i paliwowego
  • Nowy, tytanowy, centralizujący ciężar tłumik typu 4-2-1 z nową konstrukcją zaworu wylotowego
  • Najkrótszy w swojej klasie, 1400 mm rozstaw osi
  • Pochodzące od YZF-R1, opracowane na potrzeby wyścigów zawieszenie o zienionych ustawieniach
  • 17-litrowy zbiornik paliwa
  • Dwie przednie tarcze o średnicy 320 mm z montowanymi radialnie 4-tłoczkowymi zaciskami i systemem ABS
  • 17-litrowy zbiornik paliwa
  • Lekkie, 5-ramienne koła z aluminium
  • Tempomat dla 4, 5 i 6-go biegu
  • QSS (Quick Shift System) system szybkiej zmiany biegów (dostępny opcjonalnie)
  • Dwa przednie reflektory LED-owe, LED-owe światła pozycyjne z nowymi soczewkami, kierunkowskazy i podświetlenie tablicy rejestracyjnej
  • Kolory: Night Fluo, Tech Black, Race Blu
  • Dostępność: maj 2016

W 2016 roku Yamaha powiększy gamę swoich motocykli MT o model MT-03. Ten lekki, zwrotny i łatwy w prowadzeniu dwucylindrowiec o pojemności 321 cm3 przeznaczony jest zarówno dla posiadaczy kategorii A2, przez osoby które dopiero pragną przesiąść się z pojemności 125 cm3, po bardziej doświadczonych motocyklistów, którzy szukają drugiego motocykla do codziennego użytku. 

Główne cechy MT-03:

  • 2-cylindrowy, rzędowy, 4-suwowy, 4-zaworowy silnik DOHC chłodzony cieczą, o pojemności 321 cm 3
  • Moc maksymalna: 30,9 kW (42,0 KM) Ø 10 750 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 29,6 Nm (3,0 kgf+m) Ø 9 000 obr./min
  • Silnik, rama, zawieszenie i koła bazujące na motocyklu YZF-R3
  • Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa): 168 kg
  • Długi, asymetryczny wahacz wzorowany na motocyklu YZF-R1
  • Lekkie, 10-ramienne koła z odlewu aluminium
  • Kanapa o wysokości 780 mm
  • Pływająca przednia tarcza 298 mm, tylna tarcza 220 mm, system ABS
  • LED-owe światła pozycyjne i LED-owe światło stopu
  • Płynnie działający 41 mm przedni widelec z tylnym zawieszeniem Monocross
  • 14-litrowy zbiornik paliwa ze żłobieniem na kolana i wlotami powietrza
  • Kolory: Midnight Black, Race Blu
  • Dostępność: luty 2016

Koncepcja „Faster Sons” obejmuje motocykle uliczne w stylu retro. Do modelu gamy Sport Heritage – XSR700 dołączy teraz większy – XSR900. Inspiracją dla powstania tego modelu był klasyczny styl, połączony z najnowszą technologią i silnym związkiem z wyścigami. Yamaha stworzyła także linię odzieży „Faster Sons”, kolekcja zawiera: skórzane kurtki motocyklowe, rękawice Sport Heritage i kaski oraz wiele innych elementów odzieży.

Główne cechy XSR900:

  • 3-cylindrowy silnik, chłodzony cieczą, DOHC, 4-suwowy, 4-zaworowy o pojemności 850 cm3
  • Moc maksymalna: 84,6 kW (115 KM) Ø 10 000 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 87,5 Nm (8,9 kg-m) Ø 8 500 obr./min
  • Konstrukcja silnika bazująca na technologii Crossplane, kontrola mocy silnika za pomocą D-Mode
  • 270-stopniowy wał korbowy zapewniający silne przyśpieszenie i dobrą przyczepność
  • Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa): 195 kg
  • Kanapa o wysokości 830 mm
  • Przednia tarcza 298 mm, tylna tarcza 245 mm, system ABS i TCS
  • LED-owe światła pozycyjne i LED-owe światło stopu
  • Płynnie działający 41 mm przedni widelec z tylnym zawieszeniem Monocross
  • 14-litrowy zbiornik paliwa
  • Kolory: 60th Anniversary, Matt Grey, Rock Slate
  • Dostępność: luty 2016

Z okazji 60-lecia istnienia marki Yamaha wypuści modele: XSR900, XSR700, VMAX, XJR1300, XJR1300 Racer, XV950 Racer i SR400 także w żółto-czarnym malowaniu – 60th Anniversary:

Wybór modeli w linii TMAX zostanie rozszerzony w 2016 roku o nowy skuter TMAX LUX MAX. Będzie też dostępne wydanie specjalne TMAX IRON MAX z szeregiem ulepszeń konstrukcyjnych i złotymi dodatkami, a TMAX, Xenter i Tricity otrzymają nowy kolor.

TMAX LUX MAX to specjalna edycja modelu dla doświadczonych jeźdźców z silnikiem o pojemności 530 cm3 i automatyczną skrzynią biegów.

Najnowsze

Nowy rząd zlikwiduje Inspekcje Transportu Drogowego?

Ciekawe pomysły ma nowy rząd. W celu usprawnienia pracy i ograniczenia wydatków Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) może zostać zlikwidowana, a następnie wcielona w struktury policji.

Szykują się spore zmiany w temacie kontroli na drogach. Od nowego roku straże miejskie i gminne stracą możliwość obsługi przenośnych fotoradarów. Teraz pojawiły się kolejne pomysły. Nowy szef Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zamierza wcielić ITD w szeregi policji. Wydział Ruchu Drogowego przejmie kompetencje oraz sprzęt należący teraz do ITD.

Zmiany argumentowane są tym, że obie instytucje mają podobne zadania do wykonania, co wprowadza komplikacje, a także podnosi koszty. 

Do tej pory w rękach Inspekcji Transportu Drogowego znajdowały się takie urządzenia jak 400 stacjonarnych fotoradarów, 29 systemów odcinkowych pomiarów prędkości, 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle oraz 29 fotoradarów mobilnych. 

Kilka lat temu policjanci zrzekli się obsługi tych urządzeń z powodu braków kadrowych. Według pomysłów rządzących, pracownicy ITD zostaną wcieleni do policji, dzięki czemu nadal będą się zajmować tymi samymi sprawami, tylko w ramach innej organizacji.

Najnowsze

Oto wnętrze samochodu przyszłości

Volvo postanowiło stworzyć koncept, który już niebawem może stać się jak najbardziej realny. Wyobraźcie sobie, że podczas dojazdu do pracy możecie wygodnie zrelaksować się w fotelu i uciąć drzemkę.

Projekt nazywa się Concept 26. Liczba nie jest przypadkowa, bowiem jak wyliczyli specjaliści średni dzienny czas dojazdu do pracy wynosi 26 minut. Dzięki autonomicznym samochodom będziemy mogli wykorzystać ten czas na zupełnie co innego niż zwykłe siedzenie za kółkiem.

Koncept został wyposażony w fotel, który umożliwia wybór jednego z trzech trybów: Drive, Create oraz Relax. Kiedy samochód przechodzi w tryb autonomicznej jazdy, koło kierownicy odłącza się, a fotele przyjmują wygodną pozycje. W tym samym momencie tablet umieszczony w środkowej częsci kokpitu wysuwa się. Kierowca i pasażer będą mogli oglądać filmy lub korzystać ze serwisów streamingowych, takich jak np. Netflix.

Pasażerowie będą otoczeni minimalistycznym designem, ale bardzo luksusowymi materiałami. Pojawi się tam wysokogatunkowa skóra, drewno oraz metalowe akcenty. Odpowiedni klimat zapewni czterostrefowa klimatyzacja.

Pomysł Volvo nie jest całkowicie oderwany od rzeczywistości. Pierwsza flota autonomicznych Volvo pojawi się w Goteborgu w 2017 roku.

 

Najnowsze

Fiat 124 Spider zadebiutował w Los Angeles

Podczas gdy za oknami jest coraz chłodniej, w gorącej Kalifornii miała miejsce premiera nowego Fiata 124 Spider. Znamy europejską specyfikację tego modelu.

Nie ma co ukrywać faktu, że auto powstało na bazie Mazdy MX-5. Japoński kuzyn oddał mu to, co najlepsze, czyli lekkie rozwiązania i wspaniałe właściwości jezdne. Włosi dodali coś od siebie w postaci oryginalnej stylistyki, nawiązującej trochę do legendarnego modelu Fiata. 

Wnętrze samochodu jest praktycznie identyczne jak w Maździe, czyli skoncentrowane na kierowcy. Pojawił się również system multimedialny nazwany Fiat Connect 7.0. Całość wygląda bardzo przyzwoicie. 

Pod maską europejskiej wersji zagości silnik 1,4 MultiAir Turbo. Jego maksymalna moc wynosi 140 KM oraz 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jego amerykański odpowiednik będzie trochę mocniejszy – 160 KM oraz 249 Nm. W standardzie silnik będzie współpracował z sześciobiegową skrzynią manualną, opcjonalnie będzie dostępny z automatem.

Nowy Fiat 124 Spider pojawi się w salonach w drugiej połowie przyszłego roku. Włoski producent zapowiada, że za kilka miesięcy pojawi się także ekstremalna wersja ze znaczkiem Abarth.

{{ gallery(1674) }}

Najnowsze