Wszędołaz Renault

Szerpowie to rdzenny naród Nepalu, kraju najwyższych na świecie gór. Nic więc dziwnego, że u ludzi zamieszkujących te tereny wykształciły się takie cechy jak niezwykła wytrzymałość i odporność na trudy. Sherpa to także nazwa jednego z wojskowych samochodów Renault, którego mają charakteryzować wspomniane cechy.

Sherpa jest produkowana przez Renault Trucks w organizacyjnych ramach działu wojskowego Renault Trucks Defense. Najmniejszym z serii jest Sherpa 2, dostępny jako podwozie z czteroosobową, czterodrzwiową kabiną i tylną skrzynią mogącą pomieścić ładunki o masie do 2,2 tony, przy ładowności całkowitej 3,5 tony i objętości do 2,5 m3. Dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu wynosi 7,5-7,7 tony, dopuszczalna całkowita zestawu 11,5 tony. Jednak najcięższymi modelami są 3 i 3A. Masa własna samochodu wynosi wówczas 9,4 t. natomiast dopuszczalna masa całkowita aż 13 ton.

Renault Sherpa 3 to przykład typowej, mocnej konstrukcji samochodu opancerzonego
Fot. Renault

Sherpa 3 może też występować jako typowa ciężarówka z klasyczną, krótką, dwuosobową kabiną, wyposażona w tylną, 10-stopową skrzynię przystosowaną do transportu ładunków o masie do 4,5 tony. 

Sherpa 3A to z kolei samochód opancerzony, który służy jako środek przewozu żołnierzy na zagrożonych atakami obszarach. Wyróżniają go czterodrzwiowa kabina o objętości wewnętrznej 7 m3, standardowe opancerzenie w klasie N2 w wypadku ochrony balistycznej i N1 przeciwminowej oraz ładowność określona przy tym opancerzeniu na 3 tony. Jako podstawowe uzbrojenie stosowany jest zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z km kalibru 7,62 czy 12,7 mm.

 

W uzbrojeniu preferowane są zdalnie sterowane stanowiska karabinowe
Fot. Milcar

Silniki, dla zapewnienia odpowiedniej dynamiki pojazdom, pochodzą ze średniotonażowej ciężarówki Midium. To czterocylindowe rzędówki o pojemności 4,5 litra z turbodoładowaniem, chłodzeniem powietrza doładowującego i systemem wtrysku common-rail.

Sherpa 2 jest wyposażany seryjnie w silnik najsłabszy, o mocy 160 KM przy 2300 obr/ min i momencie obrotowym 580 Nm przy 1700 obr/min.

W Sherpa 3 i 3A standardowo montowana jest jednostka mocniejsza, osiągająca maksymalne 215 KM przy 2300 obr/ min i 800 Nm w szerokim zakresie prędkości obrotowych, od 1200 do 1700 obr/min.

Niezależnie od rodzaju zastosowanego silnika, do przeniesienia napędu służą automatyczna skrzynia przekładniowa Allison S2000 z sześcioma biegami do jazdy oraz dwubiegowa skrzynia rozdzielcza Axeltech T232. Wytrzymałe i zapewniające duży prześwit mosty napędowe Carraro są jednostopniowe, z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi przez blokadę międzymostową. Na wszystkie koła zakłada się pojedyncze ogumienie Michelin bądż Continental o rozmiarze 335/80R20 (Sherpa 2) lub 13R22,5 (Sherpa 3). Rama podwozia ma tradycyjny układ drabinowy ze wzmocnionymi podłużnicami i poprzeczkami. Zawieszenie jest mechaniczne; z przodu i z tyłu obejmuje sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe i stabilizatory przechyłu. Zbiornik paliwa ma objętość 200 litrów. W układzie hamulcowym, z systemem ABS, zastosowano hamulce tarczowe.

Sherpa 3 w wersji dla sił specjalnych
Fot. Milcar

Na liście wyposażenia standardowego znalazły się koło zapasowe, wymienne panele do kabin Sherpa 2 i 3, wydajne układy wentylacji i ogrzewania, klimatyzacja. Wyposażenie dodatkowe obejmuje m.in. elektryczną wciągarkę o sile uciągu 50 kN, wkładki umożliwiające kontynuację jazdy po przestrzeleniu opon, centralny system pompowania kół, przystawkę odbioru mocy, sztywny dach (modele 2 i 3), aluminiowe koła, tylne drzwi w 3A oraz dodatkowe opancerzenie.

W Sherpa 3A dodatkowy pancerz zwiększa natomiast stopień ochrony do poziomu N3 dla ochrony balistycznej i N2A przeciwminowej. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 110-120 km/h, kąt natarcia – 72-73°, kąt zejścia – 48-65°, maksymalny prześwit – 570 mm, głębokość brodzenia po przygotowaniu – 1,5 m, maksymalna wysokość przeszkody pionowej – 0,5 m, zasięg – 800-900 km, zdolność pokonywania wzniesień – 60-100%, przechył boczny 40-70%, zakres dopuszczalnych temperatur pracy od -40-+55°C.

Korzystając ze sprawdzonych podwozi Francuzi budują także inne wersje – przeczytaj.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze