Wreszcie jest! Polska myśl techniczna: motocykl JJ2S X4 500

Z utęsknieniem wspominamy czasy, kiedy Polska myślą motoryzacyjną stała. Czy to już przeszłość? A może przyszłość?

Po niedawnej prezentacji polskiego pomysły na motocykl Sokół (nasz wywiad z ekipą czytaj tu), miło jest wiedzieć, że takie pomysły nie są odosobnione.

Kilka lat temu w moje ręce wpadła książka Tadeusza Rychtera „ABC silników dwusuwowych”. Po jej przeczytaniu chodziłam jak struta. Pan Rychter opisywał w niej tak różne i niespotykane dziś rozwiązania konstrukcyjne silników, że chłonęło się tę książkę niczym baśń. Czemu dziś gama silników używanych w pojazdach jest tak mała? Czy tamte konstrukcje były zawodne? Czy uzyskiwana moc była za mała? Otóż moje podejrzenia co do odpowiedzi na te pytania zostały potwierdzone na studiach inżynierskich: „Owszem moglibyśmy zaprojektować to tak, czy tak, ale nie pozwolą nam na to ekonomiści. Pamiętajcie, zawsze będziecie musieli z nimi walczyć.”

Któregoś dnia trafiam w internecie na stronę z interesującym projektem motocykla. Przyglądam się zdjęciom poglądowym, niesamowita konstrukcja! Mój wzrok od razu przyciąga nietypowy dla dzisiejszej motoryzacji silnik. Jest to czterocylindrowa jednostka w układzie krzyżowym. Wczytuję się w dane techniczne i największym zaskoczeniem okazuje się fakt, że jest to dwusuw! Jesteśmy uratowani! Nareszcie coś się zaczęło dziać w motoryzacji. Do tego polskiej! Co więcej, założeniem nie jest smarowanie silnika poprzez dozowanie oleju do mieszanki paliwowej. Jednostka napędowa wykorzystana została jako centralny element nośny. Mocowane do niej są między innymi rama, skrzynia biegów i wahacz. Każdy cylinder ma pojemność 125 cm³, co daje w sumie 500 cm³. Projektant – Pan Jacek Synakiewicz, zakłada, że na bazie cylindra 125 cm³ będzie można tworzyć różne jednostki, np. dwucylindrową 250 cm³, trzycylindrową 375 cm³ czy ośmiocylindrową 1000 cm³. Wersja wykorzystana w JJ2S X4 500 osiąga moc 110 KM przy 8000 obr/min. Masa pojazdu w stanie suchym to 155 kilogramów.

Tworząc motocykl, projektant planował stworzyć szosowy pojazd z dynamicznym silnikiem. Mimo, że jednostka napędowa wygląda bardzo ekstrawagancko, założeniem było stworzenie prostej konstrukcji. Dlatego też zastosowano silnik dwusuwowy, jednocześnie udowadniając, że nie są one zarezerwowane tylko dla małych skuterków i mogą być wykorzystane w nowoczesnych pojazdach.

Osobiście nie mogę doczekać się, by posłuchać pracy tego silnika i sprawdzić, jak ten pojazd się prowadzi. Mam tylko nadzieję, że będzie oddawał moc trochę delikatniej niż CZ 500.

Trzymamy kciuki za Pana Jacka i życzymy wytrwałości!

Strona projektanta JJS Design

DANE TECHNICZNE MOTOCYKLA JJ2S X4 500

  SILNIK
Typ: dwusuwowy, chłodzony cieczą i olejem;
Konfiguracja: silnik czterocylindrowy w układzie krzyżowym z hipocykloidalnym układem korbowym;

Rozrząd: podciśnieniowe zawory płytkowe; komory wstępnego sprężania o pojemności 2,4 x większej od pojemności skokowej cylindrów; wielokanałowy system przepłukiwania cylindrów; regulowane podciśnieniowo zawory na oknach wydechowych; przepłukiwanie cylindrów pod ciśnieniem czystym powietrzem;
 
Pojemność skokowa: 500 ccm

Średnica x skok tłoka: 56,4 x 50 mm
Moc maksymalna: 110 KM przy 8000 obr/min
Zasilanie: bezpośredni wtrysk paliwa z powietrzem systemu SYNERJECT; sterowanie centralnym mikroprocesorem
Smarowanie: z suchą miską olejową, zbiornik oleju o pojemności 4,5 l, pompa oleju wielosekcyjna napędzana silnikiem elektrycznym, sterowana centralnym mikroprocesorem;
 

Rozruch: elektryczny, zintegrowany z systemem smarowania silnika;
Alternator: 12 V
Zapłon: sterowany centralnym mikroprocesorem, świece zintegrowane
z wtryskiwaczami;

  PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik – sprzęgło: pas zębaty
Sprzęgło: wielotarczowe, suche
Skrzynia biegów: sześciostopniowa
Napęd tylnego koła: łańcuch o-ring
  PODWOZIE
Rama: z rur stalowych
 

Zawieszenie przednie: teleskop upside-down 43 mm
Zawieszenie tylne: wahacz stalowy
Hamulec przedni: podwójny, tarczowy o średnicy 320 mm, zaciski sześciotłoczkowe
Hamulec tylny: tarczowy o średnicy 240 mm, zacisk dwutłoczkowy
Opony przód / tył: – 120/70 ZR 17″  /   190/50 ZR 17″
Koła przód / tył: 3.50 x 17″  /  5.50 x 17″
  WYMIARY I MASY
Wysokość siedzenia: 800 mm
Rozstaw osi: 1341 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 67 stopni
Długość: 1955 mm
Szerokość: 640 mm
Wysokość: 1138 mm
Masa pojazdu w stanie suchym: 155 kg
Zbiornik paliwa: 24 l

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

ten silnik „krzyżowy” to prawie to samo 😀

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

jak go polejesz benzyna i rzucisz niedopalony papieros.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Najgorzej jak głupek, który nie potrafi czytać i nie wie o czym jest rozmowa nałyka się czaskowianki i niestety przeżyje. Potem chodzi po forach i spuszcza swoje rzygowiny na klawiaturę – HamSrolo

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Termika tłoka nie zależy od chłodnicy tylko od kształtu bo temperatura spalania musi być ustalona. A tłok z kryzą i oknami w tej kryzie rozszerza się niesymetrycznie i musi mieć jeszcze większe luzy niż w typowym 2T. Hypocykloidalny korbowód to po prostu ZĘBATKA zamiast panewki na sworzniu korbowodu. Czyli techniczna BZDURA. Ta wydumka nie powstała i nie powstanie. Jakiś frajer się nabrał i zrobił model silnika w skali 1:1 – żeby pomysłodawca cierpiący na manię wynalazczą mógł się przy tej rzeźbie sfotografować. I to byłoby na tyle jeśli chodzi o poronione pomysły „wynalazców” z Wielkiego Guslaru.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Symply Dżej Dżej.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Ciekawe czy silnik odpali

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Ja bym powiedział odwrotnie. Wizualnie ciekawy, ale pewnie to się nie sprawdzi w codziennej eksploatacji.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Masz w ogóle pojęcie co to jest te zawory płytkowe i dlaczego nie ma to nic wspólnego z rozrządem bo napisał to jakiś dyletant?

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Ten jaki spec. Prototyp nie ma ustalonej nawet pojemnośći układu chłodzącego, a on już wie że „termika będzie fatalna”. Jak masz taką chłodnicę drogie dziecko to sobie możesz zrobić 5 cylindrów pionowo po okręgu, a 6-ty wetknąć pomiedzy nie i dalej „termika tego układu będzie doskonała”.
Polska NIGDY nie była liderem w produkcji czegokolwiek! To za sprawą braku odpowiednich uczelni technicznych i własnego niezależnego przemysłu który adeptów z takich uczelni by przyjmował.
Przeczytaj sobie historię tych „prostych silników o małych pojemnościach”. Kto to wymyslił, kto przejął paleczkę i kto skopiował w najbardiej prymitywnej jakościowo i pozbawionej polotu technicznego, czy projektowego formie. I dlaczego był do tego ZMUSZONY brakiem dróg i motoryzacji w ogóle.
Najgorzej jak taki pisuar się dorwie do klawiatury i rżnie wykształconego technicznie. Przez takich nigdy nie było i nadal nie ma przemysłu w tym kraju. Raczej się nie zapowiada, w najbliższych 20 latach, jakakolwiek zmiana.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

JJ2S X4 500 to bardziej opis silnika niż nazwa, Nie wiem co znacz JJ ale:
2S to dwusuw
4X silnik czterocylindrowy w układzie krzyżowym
500 pojemność

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Ale się uśmiałem ! Brakuje tylko perpetuum mobile i zimnej fuzji !

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Smakowita konstrukcja.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

– Wow! What was it?!
– Yt ys e niu Dżej Dżej Tu Es Eks For Fajfhandret!

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Najprostszy silnik magnetyczny to magnes jednobiegunowy.
Ja sobie odciąłem z podkowy N i mam wolny S – szukać na oeliksie.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Cytuję:
Rozrząd: podciśnieniowe zawory płytkowe;

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Pomysł dobry ale wizualnie beeeee.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Proszę wyprodukujcie coś polskiego od podstaw do końca nie na chińskich częściach a gwarantuje wam że luksusowe maki też się sprzedadzą, ja kredyt wezmę tylko muszę wiedzieć że zarabia Polak bez pośrednikó

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Xbike2T albo CROSSbike, X2Treally … mógłbym tak marząc o przejażdżce na nim wymyślać 😉

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Termika tego układu będzie fatalna. Wystarczy spojrzeć na konstrukcje tłoka z oknami dolotowymi.
Współczesne dwusuwy z rozdzielonym smarowaniem to normalne silniki zaworowe z zaworami grzybkowymi w głowicy w których brudny suw jest realizowany przez zewnętrzną sprężarkę.
A jeśli chodzi o osiągi to w latach ’80 zeszłego wieku OBR WSK opracował silniki zawodnicze serii Formaero i Rodeo. Klasyczne jednocylindrowe chłodzone powietrzem. jedynie z zaworem membranowym na dolocie. Miały 40KM/250ccm/8300obr. Ponadto wymiana wału korbowego i sprzęgła odbywała się w nich bez rozbierania silnika.
Wiec tak jakby ta prezentowana tu myśl konstrukcyjna wypada po 35 latach trochę słabo w porównaniu z tym co już dawno było.
.
Teza o zanieczyszczaniu środowiska przez 2-suwy to także element zawłaszczania rynku przez firmy niemieckie. Przy odrębnym dozowaniu oleju ilość spalonego wynosi od 1/150 do 1/50 części paliwa. Zakładając ze dwusuwy są stosowane w małych pojemnościach i motocyklach czyli nieużytkowane przez większość roku w naszym klimacie ich szkodliwość dla środowiska jest mitem założycielskim lobbystów „zielonych” na rzecz dominacji niemieckiej gospodarki. Polska była kiedyś liderem w produkcji takich motocykli, Japonia zdobyła rynek właśnie motocyklami dwusuwowymi, więc trzeba to było w UE utrącić.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Silniki dwusuwowe są o wiele tańsze od czterosuwowych, odpada układ rozrządu, czyli zawory, wałki rozrządu, paski czy łańcuchy, napinacze

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Czyli co, silnik Wankla ? Cykl dwusuwowy przy pełnym zachowaniu cykli czrerosuwa? Już lepszy był by jednosuwowy 🙂 Tłok w górę, siła na denko, tłok w dół, inna siła na przeciwną stronę tłoka. Silnik magnetyczny 🙂

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Czyli że świeca znajduje się w strumieniu wtrysku i daje zapłon chwilkę po zadozowaniu dawki paliwa z powietrzem.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Tłoki i pierścienie ?Czy czterosuw nie ma tloków i pierścieni ? Ten silnik nie jest przeciążony i kręci tylko 8000 obrotów.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Kiedy będzie możliwość zakupu tego modelu? Jest ponadczasowy

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

mówisz o 2t starego typu przeczytaj specyfikację

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Co i muta*
Sory juz mi te klawisze wyskakuja z mojej nokii

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Tej Franek, mam tak samo jak ty Franek na imie xD Franek jestsm

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

FO OBRAZASZ AMINISTRATOROW STRONY CO? Perm Bana mu na zycie, albo chociaz mutan
Elo to moja opinia
I wyrok dzielni

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Ja

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Kto tu kogo posuwa? Mrrr ;333
Wasza sex masterka jest zawsze gotowa ;3

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

I ja!!!!

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Ja tez11!!!1

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Ja tam nadal czekam na 3 suwa.suwa.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Świece zintegrowane z wtryskiwaczami? Ktoś coś ?

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Ale serwis z części made in China

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Nie odrobila pani lekcji z realiow. Oczywiascie, konstrukcje mozna sobie projektowac dowolnie fantastyczne na papierze i na fazie protoypu, jednak to ekonomia decyduje o tym co bedzie produkowane seryjnie. Jakkolwiek 2-suwy to intrygulacje konstrukcje – to jednak niestety wiaza sie one z nieustannym serwisowaniem i wymiana opdstawowych komponentow jak tloki czy pierscienie w interwalach liczonych zaleswie tysiacach km. dla zwyklego uzytkownika jest poporstu strata czasu i koszty,

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Chcę taki mieć!!!

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Kto wymyslił nazwe tego motocykla?

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze