motocaina.pl logo
Dorota Derewęda

Wreszcie jest! Polska myśl techniczna: motocykl JJ2S X4 500

31 grudnia 2014
1
30
Z utęsknieniem wspominamy czasy, kiedy Polska myślą motoryzacyjną stała. Czy to już przeszłość? A może przyszłość?

Po niedawnej prezentacji polskiego pomysły na motocykl Sokół (nasz wywiad z ekipą czytaj tu), miło jest wiedzieć, że takie pomysły nie są odosobnione.

Kilka lat temu w moje ręce wpadła książka Tadeusza Rychtera „ABC silników dwusuwowych”. Po jej przeczytaniu chodziłam jak struta. Pan Rychter opisywał w niej tak różne i niespotykane dziś rozwiązania konstrukcyjne silników, że chłonęło się tę książkę niczym baśń. Czemu dziś gama silników używanych w pojazdach jest tak mała? Czy tamte konstrukcje były zawodne? Czy uzyskiwana moc była za mała? Otóż moje podejrzenia co do odpowiedzi na te pytania zostały potwierdzone na studiach inżynierskich: „Owszem moglibyśmy zaprojektować to tak, czy tak, ale nie pozwolą nam na to ekonomiści. Pamiętajcie, zawsze będziecie musieli z nimi walczyć.”

Któregoś dnia trafiam w internecie na stronę z interesującym projektem motocykla. Przyglądam się zdjęciom poglądowym, niesamowita konstrukcja! Mój wzrok od razu przyciąga nietypowy dla dzisiejszej motoryzacji silnik. Jest to czterocylindrowa jednostka w układzie krzyżowym. Wczytuję się w dane techniczne i największym zaskoczeniem okazuje się fakt, że jest to dwusuw! Jesteśmy uratowani! Nareszcie coś się zaczęło dziać w motoryzacji. Do tego polskiej! Co więcej, założeniem nie jest smarowanie silnika poprzez dozowanie oleju do mieszanki paliwowej. Jednostka napędowa wykorzystana została jako centralny element nośny. Mocowane do niej są między innymi rama, skrzynia biegów i wahacz. Każdy cylinder ma pojemność 125 cm³, co daje w sumie 500 cm³. Projektant - Pan Jacek Synakiewicz, zakłada, że na bazie cylindra 125 cm³ będzie można tworzyć różne jednostki, np. dwucylindrową 250 cm³, trzycylindrową 375 cm³ czy ośmiocylindrową 1000 cm³. Wersja wykorzystana w JJ2S X4 500 osiąga moc 110 KM przy 8000 obr/min. Masa pojazdu w stanie suchym to 155 kilogramów.

Tworząc motocykl, projektant planował stworzyć szosowy pojazd z dynamicznym silnikiem. Mimo, że jednostka napędowa wygląda bardzo ekstrawagancko, założeniem było stworzenie prostej konstrukcji. Dlatego też zastosowano silnik dwusuwowy, jednocześnie udowadniając, że nie są one zarezerwowane tylko dla małych skuterków i mogą być wykorzystane w nowoczesnych pojazdach.

Osobiście nie mogę doczekać się, by posłuchać pracy tego silnika i sprawdzić, jak ten pojazd się prowadzi. Mam tylko nadzieję, że będzie oddawał moc trochę delikatniej niż CZ 500.

Trzymamy kciuki za Pana Jacka i życzymy wytrwałości!



Strona projektanta JJS Design

DANE TECHNICZNE MOTOCYKLA JJ2S X4 500

  SILNIK
Typ: dwusuwowy, chłodzony cieczą i olejem;
Konfiguracja: silnik czterocylindrowy w układzie krzyżowym z hipocykloidalnym układem korbowym;
Rozrząd: podciśnieniowe zawory płytkowe; komory wstępnego sprężania o pojemności 2,4 x większej od pojemności skokowej cylindrów; wielokanałowy system przepłukiwania cylindrów; regulowane podciśnieniowo zawory na oknach wydechowych; przepłukiwanie cylindrów pod ciśnieniem czystym powietrzem;
 
Pojemność skokowa: 500 ccm
Średnica x skok tłoka: 56,4 x 50 mm
Moc maksymalna: 110 KM przy 8000 obr/min
Zasilanie: bezpośredni wtrysk paliwa z powietrzem systemu SYNERJECT; sterowanie centralnym mikroprocesorem
Smarowanie: z suchą miską olejową, zbiornik oleju o pojemności 4,5 l, pompa oleju wielosekcyjna napędzana silnikiem elektrycznym, sterowana centralnym mikroprocesorem;
 
Rozruch: elektryczny, zintegrowany z systemem smarowania silnika;
Alternator: 12 V
Zapłon: sterowany centralnym mikroprocesorem, świece zintegrowane
z wtryskiwaczami;
  PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik - sprzęgło: pas zębaty
Sprzęgło: wielotarczowe, suche
Skrzynia biegów: sześciostopniowa
Napęd tylnego koła: łańcuch o-ring
  PODWOZIE
Rama: z rur stalowych
 
Zawieszenie przednie: teleskop upside-down 43 mm
Zawieszenie tylne: wahacz stalowy
Hamulec przedni: podwójny, tarczowy o średnicy 320 mm, zaciski sześciotłoczkowe
Hamulec tylny: tarczowy o średnicy 240 mm, zacisk dwutłoczkowy
Opony przód / tył: - 120/70 ZR 17"  /   190/50 ZR 17"
Koła przód / tył: 3.50 x 17"  /  5.50 x 17"
  WYMIARY I MASY
Wysokość siedzenia: 800 mm
Rozstaw osi: 1341 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 67 stopni
Długość: 1955 mm
Szerokość: 640 mm
Wysokość: 1138 mm
Masa pojazdu w stanie suchym: 155 kg
Zbiornik paliwa: 24 l

Komentarze

Hugo
11 czerwca 2015 01:12
Kto wymyslił nazwe tego motocykla?
Stara Huga (xD hihihi) > Hugo
05 stycznia 2016 15:18
Ja
Guho > Hugo
27 marca 2018 16:44
- Wow! What was it?! - Yt ys e niu Dżej Dżej Tu Es Eks For Fajfhandret!
Mua > Guho
03 września 2018 19:29
JJ2S X4 500 to bardziej opis silnika niż nazwa, Nie wiem co znacz JJ ale: 2S to dwusuw 4X silnik czterocylindrowy w układzie krzyżowym 500 pojemność
Pablo
01 lipca 2015 21:25
Chcę taki mieć!!!
poli0122
03 września 2015 22:11
Nie odrobila pani lekcji z realiow. Oczywiascie, konstrukcje mozna sobie projektowac dowolnie fantastyczne na papierze i na fazie protoypu, jednak to ekonomia decyduje o tym co bedzie produkowane seryjnie. Jakkolwiek 2-suwy to intrygulacje konstrukcje - to jednak niestety wiaza sie one z nieustannym serwisowaniem i wymiana opdstawowych komponentow jak tloki czy pierscienie w interwalach liczonych zaleswie tysiacach km. dla zwyklego uzytkownika jest poporstu strata czasu i koszty,
miś > poli0122
23 stycznia 2016 20:15
mówisz o 2t starego typu przeczytaj specyfikację
Bodzio > poli0122
25 września 2016 15:14
Tłoki i pierścienie ?Czy czterosuw nie ma tloków i pierścieni ? Ten silnik nie jest przeciążony i kręci tylko 8000 obrotów.
Bodzio > poli0122
25 września 2016 15:25
Silniki dwusuwowe są o wiele tańsze od czterosuwowych, odpada układ rozrządu, czyli zawory, wałki rozrządu, paski czy łańcuchy, napinacze
Czytaj uważnie > Bodzio
26 marca 2018 23:01
Cytuję: Rozrząd: podciśnieniowe zawory płytkowe;
HanSolo > Czytaj uważnie
26 października 2018 01:43
Masz w ogóle pojęcie co to jest te zawory płytkowe i dlaczego nie ma to nic wspólnego z rozrządem bo napisał to jakiś dyletant?
goscie
05 września 2015 19:12
Ale serwis z części made in China
Baca
26 września 2015 22:41
Świece zintegrowane z wtryskiwaczami? Ktoś coś ?
Bejca chyba > Baca
05 stycznia 2016 15:08
FO OBRAZASZ AMINISTRATOROW STRONY CO? Perm Bana mu na zycie, albo chociaz mutan Elo to moja opinia I wyrok dzielni
Ciapek > Bejca chyba
05 stycznia 2016 15:09
Co i muta* Sory juz mi te klawisze wyskakuja z mojej nokii
Bodzio > Baca
25 września 2016 15:16
Czyli że świeca znajduje się w strumieniu wtrysku i daje zapłon chwilkę po zadozowaniu dawki paliwa z powietrzem.
Wojtas
05 stycznia 2016 15:04
Ja tam nadal czekam na 3 suwa.suwa.
Juzeg > Wojtas
05 stycznia 2016 15:06
Ja tez11!!!1
Franek > Juzeg
05 stycznia 2016 15:06
I ja!!!!
Franek > Franek
05 stycznia 2016 15:07
Tej Franek, mam tak samo jak ty Franek na imie xD Franek jestsm
Sex Masterka > Franek
05 stycznia 2016 15:19
Kto tu kogo posuwa? Mrrr ;333 Wasza sex masterka jest zawsze gotowa ;3
Bodzio > Wojtas
25 września 2016 15:21
Czyli co, silnik Wankla ? Cykl dwusuwowy przy pełnym zachowaniu cykli czrerosuwa? Już lepszy był by jednosuwowy :-) Tłok w górę, siła na denko, tłok w dół, inna siła na przeciwną stronę tłoka. Silnik magnetyczny :-)
OLX > Bodzio
26 marca 2018 23:04
Najprostszy silnik magnetyczny to magnes jednobiegunowy. Ja sobie odciąłem z podkowy N i mam wolny S - szukać na oeliksie.
Fizyk > OLX
19 kwietnia 2018 01:03
Ale się uśmiałem ! Brakuje tylko perpetuum mobile i zimnej fuzji !
Kamińska
23 czerwca 2016 00:45
Kiedy będzie możliwość zakupu tego modelu? Jest ponadczasowy
takitam
03 października 2016 13:27
Termika tego układu będzie fatalna. Wystarczy spojrzeć na konstrukcje tłoka z oknami dolotowymi. Współczesne dwusuwy z rozdzielonym smarowaniem to normalne silniki zaworowe z zaworami grzybkowymi w głowicy w których brudny suw jest realizowany przez zewnętrzną sprężarkę. A jeśli chodzi o osiągi to w latach '80 zeszłego wieku OBR WSK opracował silniki zawodnicze serii Formaero i Rodeo. Klasyczne jednocylindrowe chłodzone powietrzem. jedynie z zaworem membranowym na dolocie. Miały 40KM/250ccm/8300obr. Ponadto wymiana wału korbowego i sprzęgła odbywała się w nich bez rozbierania silnika. Wiec tak jakby ta prezentowana tu myśl konstrukcyjna wypada po 35 latach trochę słabo w porównaniu z tym co już dawno było. . Teza o zanieczyszczaniu środowiska przez 2-suwy to także element zawłaszczania rynku przez firmy niemieckie. Przy odrębnym dozowaniu oleju ilość spalonego wynosi od 1/150 do 1/50 części paliwa. Zakładając ze dwusuwy są stosowane w małych pojemnościach i motocyklach czyli nieużytkowane przez większość roku w naszym klimacie ich szkodliwość dla środowiska jest mitem założycielskim lobbystów "zielonych" na rzecz dominacji niemieckiej gospodarki. Polska była kiedyś liderem w produkcji takich motocykli, Japonia zdobyła rynek właśnie motocyklami dwusuwowymi, więc trzeba to było w UE utrącić.
HanSolo > takitam
26 października 2018 01:58
Ten jaki spec. Prototyp nie ma ustalonej nawet pojemnośći układu chłodzącego, a on już wie że "termika będzie fatalna". Jak masz taką chłodnicę drogie dziecko to sobie możesz zrobić 5 cylindrów pionowo po okręgu, a 6-ty wetknąć pomiedzy nie i dalej "termika tego układu będzie doskonała". Polska NIGDY nie była liderem w produkcji czegokolwiek! To za sprawą braku odpowiednich uczelni technicznych i własnego niezależnego przemysłu który adeptów z takich uczelni by przyjmował. Przeczytaj sobie historię tych "prostych silników o małych pojemnościach". Kto to wymyslił, kto przejął paleczkę i kto skopiował w najbardiej prymitywnej jakościowo i pozbawionej polotu technicznego, czy projektowego formie. I dlaczego był do tego ZMUSZONY brakiem dróg i motoryzacji w ogóle. Najgorzej jak taki pisuar się dorwie do klawiatury i rżnie wykształconego technicznie. Przez takich nigdy nie było i nadal nie ma przemysłu w tym kraju. Raczej się nie zapowiada, w najbliższych 20 latach, jakakolwiek zmiana.
Aras
13 listopada 2016 17:45
Xbike2T albo CROSSbike, X2Treally ... mógłbym tak marząc o przejażdżce na nim wymyślać ;)
adik
02 czerwca 2017 10:16
Proszę wyprodukujcie coś polskiego od podstaw do końca nie na chińskich częściach a gwarantuje wam że luksusowe maki też się sprzedadzą, ja kredyt wezmę tylko muszę wiedzieć że zarabia Polak bez pośrednikó
To Ja.
14 grudnia 2017 13:18
Pomysł dobry ale wizualnie beeeee.
Grzechu > To Ja.
12 listopada 2018 19:49
Ja bym powiedział odwrotnie. Wizualnie ciekawy, ale pewnie to się nie sprawdzi w codziennej eksploatacji.
19
18 kwietnia 2018 20:19
Smakowita konstrukcja.