Wóz strażacki spowodował kolizję

Pojazdy uprzywilejowane mają szczególne przywileje na drodze, ale nie znaczy to, że nie muszą uważać na innych uczestników ruchu.

Na nagraniu z kamery motocyklisty widać moment, w którym wóz strażacki z impetem wjeżdża na skrzyżowanie na czerwonym świetle i uderza w prawidłowo jadący samochód osobowy. Strażacy natychmiast wyskoczyli z wozu, aby pomóc osobom, które mogły ucierpieć w kolizji.

W zdarzeniu całą winę ponosi kierowca straży pożarnej. Pojazd uprzywilejowany ma prawo wymagać, aby inni kierujący ułatwili mu przejazd, ale nie może jechać jakby miał w każdej sytuacji bezwzględne pierwszeństwo.

Najnowsze

Orlen Baja Poland 2019. Ponad 100 załóg zmierzy się z ekstremalną 500-kilometrową trasą!

Ponad 500 km odcinków specjalnych, wielkie gwiazdy rajdów cross country i polscy pretendenci do zwycięstwa. Blisko 100 załóg zmierzy się z 11. edycją Orlen Baja Poland 2019, która po raz ósmy jest rundą Pucharu Świata FIA.

Lista zgłoszeń zapowiada niesamowite emocje. Blisko 100 załóg chce mierzyć się z trasą Orlen Baja Poland 2019, a wśród faworytów jest argentyński duet Orlando Terranova/Bernard Ronaldo Graue, który prowadzi w klasyfikacji generalnej Pucharu Świata. Argentyńczyk pojedzie Mini, czyli podobną maszyną jak polscy pretendenci do zwycięstwa – Kuba Przygoński z pilotem Timo Gottschalkiem oraz Krzysztof Hołowczyc z Łukaszem Kurzeją. To między tą trójką może rozegrać się walka o zwycięstwo w rajdzie.

W pucharze Dacia Duster Elf Cup o drugie zwycięstwo w sezonie powalczy znany kucharz Pascal Brodnicki. Wyjątkową atrakcją będzie też rajdowa ciężarówka. Czeskie trio Martin Macik, Frantisek Tomasek, David Svanda przywiezie do Polski swoje IVECO Powerstar. Nie zabraknie zawodników na quadach i motocyklistów, wśród których są przedstawiciele Orlen Teamu, czyli Maciej Giemza i Adam Tomiczek. 

Na zawodników czeka siedem odcinków specjalnych o długości 514,86 km. W piątek atrakcje dla kibiców – start honorowy w Szczecinie i 7 km prolog. Prawdziwe ściganie zacznie się w sobotę, gdy rajd przeniesie się na teren poligonu w Drawsku Pomorskim. Organizatorzy wytyczyli 220 km trasy, z którą zawodnicy będą się mierzyć dwukrotnie. W niedzielę cztery odcinki specjalne o długości niespełna 60 km wytyczone na terenie gminy Dobra oraz meta na wyspie Łasztownia w Szczecinie.

Najnowsze

Seat Tarraco FR PHEV: hybrydowy plug-in o sportowej sylwetce

Seat wprowadza po raz pierwszy do sportowej wersji wyposażenia FR hybrydową technologię napędową typu plug-in. Tarraco FR PHEV zadebiutuje we wrześniu na światowych targach IAA we Frankfurcie.

Zaprojektowany i opracowany w zakładach Seata w Martorell Seat Tarraco powstaje w niemieckim Wolfsburgu, w sercu Grupy Volkswagen. Dzięki wprowadzeniu hybrydowego napędu plug-in Seat Tarraco zyska dodatkową wydajność, stając się bardziej zrównoważoną alternatywą dla spalinowych SUV-ów.

Układ napędowy, który składa się z 1,4-litrowego silnika benzynowego TSI o mocy 110 kW, silnika elektrycznego o mocy 85 kW i zestawu akumulatorów litowo-jonowych o mocy 13 kWh, zapewnia kierowcom możliwość adaptacji do różnych trybów jazdy. Hybrydowy układ napędowy pozwala użytkownikom jeździć w trybie czysto elektrycznym przez ponad 50 km, zmniejszając emisję spalin do zera, albo połączyć efektywność silnika benzynowego z silnikiem elektrycznym. 

Wygląd zewnętrzny pojazdu uległ widocznym modyfikacjom: poszerzono nadkola, usportowiono tylny spojler, a także zastosowano charakterystyczne dla wersji FR 19-calowe felgi aluminiowe, które mogą zostać wymienione na wersję 20-calową. Specjalnie dla hybrydowego modelu wprowadzono nowy kolor nadwozia – Fura Grey.

Dzięki najnowszej generacji systemowi multimedialnemu Seata, który korzysta z nowego ekranu o przekątnej 9,2 cala, poziom cyfryzacji SUV-a wkracza na wyższy poziom. Wprowadzone do pojazdu technologie optymalizują poziom informacji zwrotnych docierających do kierowcy i zapewniają wszystkim podróżującym łączność z siecią.

Pasażerowie siedzący z przodu Tarraco FR PHEV będą podróżować w bardzo komfortowych warunkach dzięki zamontowanym elektrycznym, sportowym fotelom. Kierowca będzie dodatkowo mógł skorzystać z wmontowanej w siedzenie funkcji pamięci. Seryjna produkcja Tarraco FR oraz jego odmiany PHEV rozpocznie się w połowie 2020 roku.

Najnowsze

Toyota i Suzuki będą wspólnie pracować nad autonomicznymi samochodami

Toyota i Suzuki podpisały umowę o zawarciu sojuszu kapitałowego, na którym będzie się opierało ich długofalowe partnerstwo. Obie firmy wniosą do współpracy swoje atuty i najbardziej zaawansowane technologie oraz będą współdziałały na nowych polach, w tym w dziedzinie autonomicznych samochodów.

Oba koncerny przystąpiły do rozmów o partnerstwie w październiku 2016 roku. 20 marca 2019 roku Toyota i Suzuki ogłosiły, że rozpoczną współpracę w zakresie opracowywania produktów, wdrażania produkcji oraz wzajemnego udostępniania technologii, takich jak technologie zelektryfikowanych napędów Toyoty oraz budowy kompaktowych samochodów Suzuki.

Branża motoryzacyjna znajduje się w momencie transformacji na niespotykaną dotąd skalę, zarówno ze względu na systematycznie zaostrzane regulacje chroniące środowisko, jak również nowe modele biznesowe i zaangażowanie w rozwój mobilności koncernów i start-upów spoza branży motoryzacyjnej. Toyota i Suzuki planują wspólnie zapewnić sobie zrównoważony rozwój i przygotować się na nowe wyzwania, stojące przed motoryzacją. Obie firmy będą zacieśniać współpracę na nowych polach i dzielić się swoimi najlepszymi rozwiązaniami i praktykami, jednocześnie pozostając konkurentami na rynku. Współpraca obejmie m.in. systemy autonomicznego prowadzenia.

Najnowsze

Mercedes-Benz GLE Coupé i Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé na wiosnę trafią do sprzedaży

Początkowo do oferty GLE Coupé trafią wersje 350 d i 400 d zasilane mocnym 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym, a benzynowy wariant dostępny w momencie debiutu to Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé. Trwają przygotowania do premiery hybrydowej wersji plug-in z użytecznym, lokalnie bezemisyjnym zasięgiem w trybie elektrycznym.

Nowe odmiany modelu GLE Coupé od Mercedes-Benz i Mercedes-AMG zostaną po raz pierwszy zaprezentowane publiczności na międzynarodowym salonie samochodowym we Frankfurcie (12-22 września 2019 r.). Samochody dotrą do salonów wiosną 2020 r.

Nowy GLE Coupé ma okazałe gabaryty – 4939 mm długości i 2010 mm szerokości (jest o 39 mm dłuższy i 7 mm szerszy od poprzednika). Rozstaw osi wzrósł o 20 mm, ale pozostaje o 60 mm krótszy niż w GLE,a to korzystnie wpływa zarówno na sportowe prowadzenie, jak i na proporcje nadwozia.

Nowoczesny kokpit – z dwoma dużymi ekranami o przekątnej 12,3″ każdy i charakterystyczną deską rozdzielczą, horyzontalnie podzieloną elementami ozdobnymi – wydaje się znajomy. Górna partia jest standardowo pokryta syntetyczną skórą ARTICO, a sportowy akcent stanowią standardowe sportowe fotele z wydatnym podparciem bocznym i tapicerką ARTICO oraz nowa sportowa kierownica, obszyta skórą nappa (również seryjna).

Mimo linii nadwozia w stylu 4-drzwiowego coupé wnętrze GLE Coupé oferuje znacznie więcej miejsca niż poprzednik – zapewnia wygodną przestrzeń nawet dla pięciu osób. Wynika to z faktu, że rozstaw osi jest tu o 60 mm krótszy niż w GLE, ale o 20 mm dłuższy niż w poprzednim coupé. Efekt: dodatkowa ilość miejsca do siedzenia i na nogi. Otwór drzwiowy został powiększony o 35 mm.

Bagażnik już w standardowym ustawieniu oferuje hojne 655 l pojemności, a swój ładunek ukrywa wówczas pod wysokiej jakości, składaną i zdejmowaną osłoną mocowaną magnesami. Oparcie tylnych siedzeń, dzielone w proporcji 40:20:40, zwiększa objętość bagażnika do 1790 litrów – to o 70 litrów więcej niż w poprzedniku i najlepszy wynik w segmencie. 

Skoncentrowane na kierowcy, sportowe standardy nowego Mercedesa GLE Coupé są wyraźnie widoczne również w ofercie silników. Podstawowymi jednostkami w chwili rynkowego debiutu są 6-cylindrowe rzędowe silniki wysokoprężne o wysokim momencie obrotowym. Dwa modele GLE Coupé z silnikiem Diesla są napędzane 6-cylindrowym rzędowym motorem OM 656 z aktualnej rodziny jednostek wysokoprężnych.

Najważniejsze cechy Mercedesa GLE Coupé:

• Design nadwozia kładzie większy nacisk na cechy typowe dla coupé – elegancję i sportowy charakter.

• Ulepszona aerodynamika – w porównaniu z poprzednikiem opór powietrza zmniejszył się o 9% przy tej samej powierzchni czołowej.

• Podwozie z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym AIRMATIC lub aktywnym zawieszeniem E-ACTIVE BODY CONTROL opartym na instalacji 48 V spełnia nawet największe wymagania w zakresie dynamiki jazdy i komfortu – na asfalcie oraz na nieutwardzonych drogach. Bardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego niż w GLE zostało specjalnie dopasowane do charakteru GLE Coupé.

• Wnętrze łączy nowoczesny luksus ze sportowym charakterem i oferuje więcej przestrzeni od poprzednika.

• Na pokładzie – najnowsza generacja systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience) o intuicyjnej strukturze menu i doskonałej, wysokiej jakości grafice.

• Nowe 6-cylindrowe silniki wysokoprężne o wysokiej mocy.

Nowy Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé gwarantuje 6-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 3 litrów i mocy 320 kW (435 KM), wykorzystujący technikę 48 V, a także w pełni aktywny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+, 9-stopniowa automatyczna skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz rozstaw osi krótszy o 60 mm niż w SUV-e GLE.

Do typowej dla AMG konfiguracji podwozia, zapewniającej wysoką dynamikę jazdy, w szczególności przyczynia się jedna nowa funkcja: to aktywny system stabilizacji przechyłów AMG ACTIVE RIDE CONTROL z dwoma niezależnie działającymi elektromechanicznymi siłownikami na przedniej i tylnej osi. Podczas pokonywania zakrętów system ten nie tylko zmniejsza wychylenia nadwozia, ale zapewnia też precyzyjniejszą kontrolę nad pojazdem i poprawia charakterystykę zmiany obciążenia. Co więcej, zwiększa komfort jazdy podczas jazdy po prostej – równoważy bowiem ruchy nadwozia powodowane np. przez jednostronne nierówności. 

Nowy GLE 53 4MATIC+ Coupé jest wyposażony w całkowicie aktywny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+, zapewniający maksimum przyczepności i dynamiki. Inteligentny system łączy trwale napędzaną oś tylną z osią przednią, stale obliczając optymalny rozkład momentu obrotowego – w zależności od sytuacji na drodze i życzeń kierowcy. W ten sposób poprawia dynamikę wzdłużną, a także przyczepność i dynamikę poprzeczną. Rezultat: jeszcze lepsze przyspieszenie ze startu zatrzymanego i optymalna trakcja na zakrętach oraz śliskich nawierzchniach.

Dziewięciobiegowa przekładnia automatyczna AMG SPEEDSHIFT TCT zapewnia emocjonującą, wyjątkowo szybką zmianę przełożeń – automatyczną lub manualną, za pomocą łopatek przy kierownicy. Została optymalnie dostosowana do silnika i odznacza się typową dla AMG responsywnością, szczególnie w programie jazdy Sport+ i w trybie ręcznym. Wielokrotne redukcje pozwalają na błyskawiczne przyspieszenia podczas jazdy.

Najważniejsze cechy Mercedesa-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé

• Sześciocylindrowy rzędowy silnik AMG z podwójnym doładowaniemi EQ Boost osiąga moc 320 kW (435 KM) i, na krótko, dodatkowe 16 kW (22 KM) od jednostki elektrycznej. Oferuje również funkcje hybrydowe, takie jak tryb wybiegu.

• Autonomiczny wygląd zapewnia specjalna osłona chłodnicy AMG z 15 pionowymi listwami.

• Zawieszenie pneumatyczne AMG RIDE CONTROL+ z elektromechaniczną stabilizacją przechyłów AMG ACTIVE RIDE CONTROL i płynną regulacją tłumienia.

• AMG DYNAMIC SELECT z siedmioma programami jazdy: Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Individual, Trail oraz Sand.

• Układ przeniesienia napędu i zawieszenie Mercedesa-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé zostały skonfigurowane specjalnie pod kątem charakterystycznych dla AMG osiągów i dynamiki maszyn z Affalterbach.

Najnowsze