Wjechał na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Zginął

Współczesne samochody są bardzo bezpieczne i nawet te kilkunastoletnie mogą pochwalić się zestawem poduszek powietrznych i strefami kontrolowanego zgniotu. Czasami jednak to za mało.

Do wypadku doszło w godzinach wieczornych na jednym ze skrzyżowań w dzielnicy Brooklyn w Nowym Yorku. Z ustaleń policji wynika, że 30-latek kierujący Hyundaiem Elantrą zignorował czerwone światło w skutek czego zderzył się z prawidłowo jadącym Infiniti QX60.

Radiowóz uderzył w karetkę i zaczął się palić

Sprawca wypadku został przewieziony do szpitala. Niestety dzień później zmarł. Z kolei kierowca SUV-a wyszedł z tego zdarzenia bez szwanku i nie chciał żadnej pomocy medycznej od przybyłych na miejsce sanitariuszy.

Zobaczcie przejazd opustoszałymi ulicami Nowego Yorku

Na zdjęciach z miejsca wypadku widać, że Infiniti ma poważnie uszkodzony przód, ale daleko było do jakiegokolwiek naruszenia bezpieczeństwa kabiny. Z kolei Hyundai ma pokiereszowany zarówno przód jak i lewy bok, a słupek A oraz dach są wygięte. To by tłumaczyło dlaczego kierowca doznał tak poważnych obrażeń. Ta Elantra ma już swoje lata, ale pochodzi z 2005 roku, kiedy bezpieczeństwo samochodów było już na niezłym poziomie. Widać niewystarczającym, szczególnie w starciu z większym i cięższym SUV-em.

Najnowsze

Kilkadziesiąt sekund wystarczyło, aby zdobył 20 punktów i stracił prawko

Na drodze chwila zagapienia lub bezmyślności może mieć bardzo wysoką cenę. Tym razem wystarczyła, żeby kierowca pożegnał się z prawem jazdy, a do tego uzbierał pokaźną sumę punktów karnych.

Maksymalna liczba 24 punktów karnych może się wydawać w miarę bezpieczna. Jednym czy dwoma wykroczeniami nie skompletujemy całej puli, więc nie trzeba się aż tak bardzo pilnować na drodze, prawda? Niektórzy kierowcy myślą niestety w tego typu kategoriach, ale jak pokazuje ten przypadek, zdobycie sporego „zastrzyku” punktów może trwać dosłownie kilkadziesiąt sekund.

Pijany kierowca zwolnił przed rondem do 200 km/h. Niestety nie ogarnął

Załoga nieoznakowanego radiowozu z wideorejestratorem zauważyła szybko jadącego Mercedesa. Jego kierowca wyprzedzał inne pojazdy w rejonach przejść dla pieszych, a prędkość z jaką jechał przekraczała momentami 100 km/h.

Spotkało się dwóch kierowców – jeden jechał pod prąd, a drugi… chciał zagrać w cykora?

Policjanci zatrzymali pirata drogowego i wystawili mu mandat na 600 zł oraz 20 punktów karnych. Ponadto kierowca stracił prawo jazdy na 3 miesiące, za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

Najnowsze

Toyota Yaris Cross – nowy SUV zaprezentowany! Zobacz jak wygląda na zdjęciach

30 minut temu został zaprezentowany podczas premiery online całemu światu - nowy Yaris Cross. Jego debiut na europejskim rynku jest jednak przewidziany dopiero w 2021 roku.

Toyota zaprezentowała swojego najmniejszego SUVa z segmentu B. Ponieważ coraz częściej ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze auta jest jego niskoemisyjność, nowy Yaris Cross będzie hybrydą. Auto zostało zaprojektowane w Europie, we Francji, z myślą o rynkach Starego Kontynentu. Pierwsze egzemplarze trafią do salonów w 2021 roku.

Yaris Cross Hybrid ma duże kanciaste błotniki i spore koła – nawet 18-calowe. Z tyłu wygląda masywnie, zwłaszcza przez szerokie nadkola. Umiejscowione pionowo tylne reflektory i tylna szyba bardzo przypominają Yarisa, ale szersza, bardziej kwadratowa klapa bagażnika podpowiada, że w bagażniku znajdziemy więcej miejsca. Wiodącym kolorem nadwozia, promowanym podczas debiutu jest złoty „Brass Gold”.

Technologia hybrydowa w segmencie B nie jest nowością dla japońskiej marki, bo 8 lat temu Toyota wprowadziła przecież Yaris Hybrid. Odmiana Cross pojawi się na rynku z napędem hybrydowym 4. generacji. Została oparta na platformie GA-B z serii TNGA (Toyota New Global Architecture).

Napęd hybrydowy z silnikiem 1.5 to mniejsza wersja układów opartych na silnikach 2.0 i 2.5, które znalazły zastosowanie w nowych modelach Corolli, RAV4, Camry i Toyoty C-HR. Jest oparty na 1.5-litrowym, 3-cylindrowym silniku benzynowym, pracującym w cyklu Atkinsona, którego konstrukcja pozwoliła ograniczyć tarcie i mechaniczne straty energii oraz zoptymalizować szybkość spalania mieszanki. Według producenta silnik uzyskuje wysoki moment obrotowy już przy niewielkich prędkościach obrotowych oraz niskie zużycie paliwa. Toyota Yaris Cross Hybrid z tym silnikiem ma moc 116 KM. W wersji na przednią oś emituje poniżej 90 g/km CO2*, zaś model wyposażony w napęd 4×4 (AWD-i) generuje poniżej 100 g/km CO2*. 

Pomimo niewielkich rozmiarów kierowca Yaris Cross zajmie na siedzisku wysoka pozycję. Samochód ma – w stosunku do standardowego Yarisa – podwyższone zawieszenie, większe koła i opony.

Rozstaw osi jest taki sam jak w nowym Yarisie (2 560 mm), lecz nadwozie zostało poszerzone o 20 mm i wydłużone o 240 mm. Przedni zwis jest dłuższy o 60 mm, zaś tylny o 180 mm w porównaniu z hatchbackiem. Prześwit zwiększono o 30 mm, a wysokość auta wzrosła o 90 mm.

Wymiary zewnętrzne (mm)

Yaris Cross

Długość

4 180

Szerokość

1 765

Wysokość

1 560

Rozstaw osi

2 560

Auto zostało wyposażone w elektrycznie otwieraną tylną klapę i ruchomą, podwójną podłogę w bagażniku ze schowkiem na dnie. Ciekawostką jest pokrywa podłogi bagażnika, która składa się z dwóch części, dzięki czemu można uzyskać zarówno schowek, jak i więcej miejsca na pakunki. Do wyposażenia bagażnika należą także elastyczne linki do mocowania przedmiotów. Oparcia kanapy składają się w proporcjach 40:20:40.

Napęd na cztery koła to rozbudowany napęd hybrydowy z dodatkowym silnikiem elektrycznym przy tylnej osi. Elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4×4, dzięki czemu Yaris Cross Hybrid AWD-i ma – według producenta – zużywać mniej paliwa i emitować mniej CO2 niż jakikolwiek inny B-SUV z napędem na wszystkie koła. Układ 4×4 napędza tylną oś podczas ruszania i przyspieszania. Standardowo podczas jazdy auto napędzane jest na przednią oś, jednak na śliskiej lub miękkiej nawierzchni automatycznie włącza się dodatkowy silnik z tyłu. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie czy też na piaszczystych drogach.

Auto jest wyposażone w systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense oraz funkcje wspierania kierowcy, które pomagają zapobiegać kolizjom w wielu różnych sytuacjach na drodze poprzez wczesne ostrzeganie kierowcy oraz automatyczne ingerencje układu hamulcowego i kierowniczego w razie ryzyka wypadku.

Toyota planuje produkcję Yarisa Cross na poziomie ponad 150 000 egzemplarzy rocznie i spodziewa się, że nowy model zajmie przynajmniej 8% rynku subkompaktowych SUV-ów.

* Dane według Correlated NEDC. Wyniki uzyskane w cyklu WLTP wynoszą nawet poniżej 120 g/km dla wersji FWD i poniżej 135g/km dla wersji AWD-i. Samochód jest w trakcie homologacji, więc ostateczne wyniki emisji CO2 mogą się nieco różnić.

Najnowsze

Pisanie SMS-ów w trakcie jazdy to prawdziwa plaga wśród kierowców

Wielu kierowców nie przestrzega zakazu korzystania z telefonu trzymanego w ręku podczas jazdy. Podczas odbierania telefonu, wybierania numeru oraz czytania lub pisania SMS-ów kierowca odrywa wzrok od drogi, co ponad dwukrotnie zwiększa prawdopodobieństwo kolizji.

Prawdopodobnie każdemu kierowcy zdarzyło się kiedyś zaobserwować na drodze nietypowo zachowujący się pojazd, np. jadący zygzakiem i podejrzanie wolno czy w ostatniej chwili hamujący przed przejściem dla pieszych. Bardzo często zbliżając się do takiego auta, można zaobserwować, że osoba siedząca za kierownicą trzyma telefon. Dlaczego korzystanie z takich urządzeń w czasie jazdy ma tak duży wpływ na bezpieczeństwo?

Już samo zerkanie na telefon sprawia, że przez chwilę nie obserwujemy drogi, przez co w sytuacji nagłego zagrożenia możemy zareagować zbyt późno. Badania wykazują, że wykonywanie za kierownicą czynności wymagających oderwania oczu od drogi ponad dwukrotnie zwiększa prawdopodobieństwo kolizji. Dodatkowe niebezpieczeństwo wiąże się z trzymaniem telefonu w ręku.

Sięganie po telefon, wybieranie numeru czy odpisywanie na SMS-a uniemożliwia prawidłowe trzymanie kierownicy. Kierowcy wydaje się, że panuje nad pojazdem, ale gdy na drodze nagle pojawi się przeszkoda, obsługa kierownicy jedną ręką może nie wystarczyć – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. 

Zgodnie z prawem rozmowy przez telefon za kierownicą są dozwolone tylko z wykorzystaniem zestawu głośnomówiącego. Powinniśmy jednak go używać jedynie w razie konieczności. Rozmowy lepiej zostawić na czas postoju.

Choć potocznie mówi się o podzielności uwagi, to pełna koncentracja na kilku zadaniach jednocześnie jest praktycznie niemożliwa. Jazda samochodem wymaga stałej czujności i szybkiego reagowania, a rozmowa przez telefon to utrudnia, ponieważ nasz umysł częściowo zajęty jest konwersacją. Dlatego optymalną opcją jest umieszczenie telefonu na czas jazdy poza zasięgiem wzroku, np. w schowku, i sprawdzenie nieodebranych połączeń czy SMS-ów po zatrzymaniu auta – mówi Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

 

Najnowsze

Seat wznawia produkcję. Pracownicy zostaną przebadani na obecność koronawirusa

Seat wznowi produkcję w fabryce w Martorell w poniedziałek 27 kwietnia. Powrót do normalnego trybu pracy będzie następował stopniowo, wraz z wdrażaniem niezbędnych środków ochrony przed COVID-19.

Wszystkie linie produkcyjne zostaną odpowiednio dostosowane, aby zapewnić pracownikom możliwość utrzymania zalecanej dwumetrowej odległości między sobą. W przypadku stanowisk pracy, które na to nie pozwalają, pracownicy otrzymają dodatkowe środki ochrony osobistej. Wszystkie osoby przebywające w zakładach będą miały zapewnione maski chirurgiczne i dostęp do żelu dezynfekującego.

Seat wznawia produkcję. Pracownicy zostaną przebadani na obecność koronawirusa

Większość pracowników, których fizyczna obecność w zakładzie nie jest konieczna, będzie kontynuowała pracę w trybie zdalnym, do czasu powrotu firmy do warunków funkcjonowania sprzed kryzysu. Decyzja ta dotyczy szczególnie osób wychowujących dzieci do 14. roku życia.

Seat wznawia produkcję. Pracownicy zostaną przebadani na obecność koronawirusa

Począwszy od 27 kwietnia każdą z trzech linii produkcyjnych w fabryce w Martorell, gdzie powstają modele Seat Ibiza, Seat Arona, Seat Leon i Audi A1, będzie obsługiwać jedna zmiana. Oznacza to produkcję na poziomie 1/3 maksymalnej wydajności – codziennie powstanie ok. 325 samochodów. 

Seat wznawia produkcję. Pracownicy zostaną przebadani na obecność koronawirusa

Testom PCR zostaną poddani pracownicy zakładów w Martorell, wszyscy zatrudnieni w biurach w Barcelonie oraz w Seat Componentes i CROS (centrum części zamiennych Seata), a także pozostali specjaliści pracujący w firmie.

Seat wznawia produkcję. Pracownicy zostaną przebadani na obecność koronawirusa

W ciągu ostatnich kilku tygodni wstrzymania produkcji z powodu epidemii COVID-19, Seat podjął szereg inicjatyw mających na celu wsparcie walki z chorobą. Firma dostosowała jedną z linii wykorzystywanych dotychczas do produkcji nowej generacji Seata Leona do montażu respiratorów. Sprzęt trafił na oddziały intensywnej terapii w Hiszpanii. Wraz z innymi firmami dołączył do inicjatywy produkcji masek ochronnych tymczasowo dopuszczonych do użycia przez Hiszpańską Agencję Leków i Produktów Medycznych. 

Najnowsze