Wizyta u mechanika gorsza od wizyty u dentysty?!
Według przeprowadzonej niedawno ankiety kobiety nienawidzą wizyt u mechanika, a mężczyźni nie mają do nich zaufania.
Badania opinii publicznej, sondaże, ankiety – na pewno zetknęliście się z nimi niejednokrotnie. Ludzie tacy jak ja (socjologowie konkretnie) mają z tymże materiałem do czynienia jeszcze częściej. Chyba nie ma już sfery życia, której nie próbowano poddać społecznej diagnozie. Znalazło się więc również (a i owszem) coś na temat motoryzacji. Konkretnie zaś chodzi o lekarza dla naszych czterech kółek – mechanika.
Wizycie u mechanika rzadko towarzyszy entuzjazm. Szczególnie jeśli nie jedziemy na rutynowy przegląd, tylko z autem dzieje się coś złego. Bo przecież to strata czasu, pieniędzy (!), bo auto trzeba zostawić „na kanale” itd.
Twórcy pewnego sondażu online wizytę u mechanika uczynili jednym z elementów pewnej diagnozy. Miała ona miejsce na przełomie marca i czerwca tego roku, próba badawcza wyniosła 2400 osób, a jej temat brzmiał ”Praktyki konserwacyjne i naprawcze”.
Oto jej wyniki.
Wniosek pierwszy: bardzo niewiele osób ufa mechanikom samochodowym. Przede wszystkim w sensie finansowym. Aż 83% właścicieli aut twierdzi, że stawki mechaników są zbyt wygórowane, i że zwyczajnie przepłacamy. Trend się nieco zmienia, w roku 2010 tych mało-ufnych było 88%. Być może wpływ na poprawę wyniku procentowego ma fakt, że coraz częściej zanim udamy się z samochodem do naprawy, sprawdzamy opinie w Internecie „co, jak i gdzie?”, dzięki czemu przeciętny Kowalski wie gdzie na pewno nie jechać, a gdzie może warto spróbować.
Wniosek drugi: kobiety naprawdę nienawidzą wizyt u mechanika. Tak bardzo, że uznały to za najmniej przyjemne (sympatyczne) doświadczenie, z kilku, jakie miały do wyboru w ankiecie. Co szczególnie ciekawe, wizyta u mechanika jest dla nich czymś gorszym od wizyty u…dentysty.
Można na te badania spojrzeć z przymrużeniem oka, można też potraktować je bardzo poważnie. Kwestia podejścia. Jako socjolog mogę podważyć jedynie dobór próby, czy też złego sformułowania pytań. Muszę jednak przyznać, że wyniki ankiety mogą być całkiem pożyteczną bazą pod własne obserwacje. I przyczynkiem do zadawania pytań, ot choćby: czy brak komfortu przy wizycie u mechanika wynika z braku komunikacji informacji, co tak naprawdę z autem się dzieje? To trochę jak z wizytą u lekarza, nie wiemy co dokładnie nam jest, dopóki ktoś nam wszystkiego jasno nie wyjaśni. Może tak samo jest w przypadku wizyty w serwisie? Może mechanicy powinni przedstawiać nam dokładny opis badania i leczenia naszych czterech kółek?
Ten sondaż potwierdza też bezsprzecznie jeszcze inną tezę: Internet jest naszą „opinią publiczną” i doradcą w coraz większym stopniu.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Testuję najmniejsze Volvo EX30 nad jeziorem Como – dlaczego Polacy i Włosi się za nim oglądają?
Dziś zabieram was na wspólną przejażdżkę Volvo EX30 po malowniczych trasach wokół włoskiego jeziora Como. Mają tu swoje rezydencje m.in. Madonna, George Clooney, Brad Pitt i Sylvester Stallone. To limonkowe auto pasuje tutaj idealnie! Samochód na poskręcanych jak loki Jarno Trulliego* serpentynach wokół jeziora, odwraca wzrok włoskich kierowców, tak czułych na wysublimowany, motoryzacyjny design. Także […] -
Policja testuje najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. 400 tys. zł to mało
-
Parkujesz samochód pod prąd? W tym przepisie jest pułapka na kierowców
-
Czy motocyklista może omijać korek, jadąc między samochodami? Tych przepisów wielu nie rozumie
-
Wyprzedzam inny pojazd. Czy mogę na moment przekroczyć prędkość?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Dla mnie też przegląd nigdy nie był przyjemną sprawą. Trzeba dojechać do warsztatu, zostawić samochód i co w tym czasie mam robić? Dla współczesnej kobiety liczy się każda minuta. Szczególnie jeśli pracują w korporacji i posiadają dzieci. Miałam nadzieje, że na polskim rynku pojawi się w końcu usługa przeglądu samochodowego i napraw, z której korzysta moja koleżanka w Wielkiej Brytanii. Wygodny serwis w systemie door-to-door to coś czego w Polsce potrzeba. I w końcu się pojawił superservice.pl. Skorzystałam z jego usług dopiero raz, ale bardzo się sprawdził!